Kameraövervakning företagsmiljö

Permalänk

Kameraövervakning företagsmiljö

Jag har blivit ombedd att fixa nytt kameraövervakningssystem till kontoret. Det vi har i dagsläget är gammalt och det går inte att firmwareuppdatera varken NVR servern eller kamerorna. Därför måste dessa bytas ut mot nytt.

Det gäller 16st kameror och vi behöver något som är stabilt, enkelt och säkert. De behöver kunna spela in dygnet runt (fast spara bara där det händer något) samt gärna spara datan en månad bakåt.
Min chef har pekat åt Arlos produkter som hon har hemma. Men jag är osäker på om man kan köra 16st kameror på deras system? Dom verkar gå på batteri också?

Eftersom att vi har Ciscos Meraki switchar så började jag titta på Ciscos kamerasystem, men insåg ganska snabbt att budgeten då spricker innan vi druckit första kaffekoppen.

Funderar på om det bästa är att köra en separat NVR server och koppla till Axis kameror, vilket är ungefär som vi gör idag, fast med nya produkter.
Men jag skulle önska ha ett färdigt system. Det tycker jag är bekvämare att arbeta med.

Någon som har erfarenheter?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

@Newbranch: Arlo tillåter(senast jag kollade) max 5 aktiva kameror per gratiskonto eller max 15 per betalkonto. Dvs, du kan lägga in 16 kameror på ett gratiskonto men bara ha 5 aktiva.

Dessutom kan du enbart ha 15 kameror per basstation.

Du kan i praktiken köpa 4 basstationer, skapa 4 konton och koppla 5 kameror per station och 1 kamera till den sista. Blir dock ganska dyrt.

Arlo kan köras både helt trådlösa eller med strömkabel.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

@Newbranch:

Jag skulle kika på Ubiquiti's serie:
https://store.ui.com/collections/surveillance

NVR heter UniFI Cloud Key Gen2 Plus och till detta ett gäng olika kameror.

Till ett företag skulle jag inte köra något annat än PoE eller något som går på ström.
Kameror som är trådlösa går att störa med en "jammer" om man känner till dess frekvens.

Permalänk
Medlem

Titta Kentimas Ethiris(svenskar), Aimetis Symphony(kanadensare), Milestone(danskar) eller Mirasys(tror dom är finnar). Mirasys är den enklaste utav dom. Ethiris är den mest flexibla, Milestone duger till det mesta och lite till, och Symphony är ett mitt-i-mellan-ting mellan svensken och dansken.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Vill du ha stabilitet och funktion så Axis kameror och camera station serien av mjukvaror
Det kostar men fungerar 24x7x365

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Skulle inte satsa på arlo i företagsmiljlö, med tanke på batteribyte som behöver ske. Sätter man dem på platser med mycket rörelse så kommer batteriet gå slut fortare. Plus att du redan har kabel dit du ska sätta kamerorna. Har en kollega som har satsat på ubiquitis kameror och cloudkey. Han tycker det fungerar bra och jag tycker med det ser lovande ut.

Satsar du på en kameraserver som bygger på en server- eller PC-hårdvara kan du installera vilken mjukvara du vill. Exempelvis milestone och får bättre stöd för olika kameror från olika fabrikat. Som kameror med låg budget kika på dahua eller hikvision. Men du kan även blanda in axis.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kika på Milestone som server. Kan koppla oerhört många olika kameror till mjukvaran och göra väldigt mycket roligt i det. Krävs väl dock nån licens för att köra så många kameror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som flera andra säger, glöm Arlo.
Kör något av systemen som rekommenderats i tråden.

För att det ska bli enhetligt och smidigt bör man inte blanda olika märken av kameror då dessa kan behöva konfigureras olika. Sen hur mycket som behöver göras för att få till systemen kan nog variera lite.

Lagringen kräver också viss planering hur den ska hanteras. Både vad gäller inspelning från kamerorna och hur det ska lagras över tid, samt även hantering av hårdvaran i form av diskbyten osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jobbar dagligen med Ethiris vms och kör med Hikvision kameror, fungerar utmärkt. Även med Hikvision nvr fungerar bra. Fördelen med hikvision är det är bra saker till väldigt bra pris.
Som sagt glöm trådlöst som arlo, först och främst för hemma bruk.

Permalänk
Rekordmedlem

Har ni koll på lagar och avtal som reglerar kameraövervakning av arbetsplatser ?
Man behöver inte längre ett generellt tillstånd för kameraövervakning om det inte en offentlig plats men även om ni tidigare haft avtal som tillåter det kan ett byte av utrustning innebära att ni måste genomföra nya förhandlingar enligt MBL, dessutom har ni nog inte heller tidigare tagit med GDPR i ekvationen eftersom det är ganska ny lagstiftning.

Om kamerabevakning
Kamerabevakningslagen började gälla den 1 augusti 2018 och innebär en del förändringar jämfört med tidigare. Färre behöver söka tillstånd men den som vill kamerabevaka måste se till att även följa reglerna i dataskyddsförordningen respektive brottsdatalagen.
Ni måste följa hela dataskyddsförordningen. Om ni inte följer reglerna kan ni behöva betala sanktionsavgifter. Läs därför igenom vad dataskyddsförordningen betyder i sin helhet, till exempel om grundläggande principer, personuppgifter, personuppgiftsbehandling, personuppgiftsincidenter och konsekvensbedömning.

https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/kamerabevakning...

Kamerabevakningslag (2018:1200)
Förhandlingsskyldighet för arbetsgivare
21 § I fråga om arbetsgivares beslut om kamerabevakning av en arbetsplats, finns bestämmelser om förhandlingsskyldighet i 11-14 §§ lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

[...]om det inte en offentlig plats[...]

Just det försvann också år 2018 i samband med att lagen anpassades åt GDPR hållet. Dom enda som måste ansöka om tillstånd är offentliga organisationer. Övriga måste själva göra en bedömning, d.v.s. om man skall övervaka en offentlig plats i egenskap av något annat än en offentlig organisation, så behöver man inte ansöka längre(går ej helt enkelt att ansöka längre), men man är däremot tvungen att själv göra en bedömning om man anser sig ha rätt att övervaka en plats dit allmänheten har tillträde.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Veni:

Just det försvann också år 2018 i samband med att lagen anpassades åt GDPR hållet. Dom enda som måste ansöka om tillstånd är offentliga organisationer. Övriga måste själva göra en bedömning, d.v.s. om man skall övervaka en offentlig plats i egenskap av något annat än en offentlig organisation, så behöver man inte ansöka längre(går ej helt enkelt att ansöka längre), men man är däremot tvungen att själv göra en bedömning om man anser sig ha rätt att övervaka en plats dit allmänheten har tillträde.

Det generella tillståndskravet är borta men som sagt så är det numera lagkrav på MBL-förhandling och att man följer GDPR för att få ha en kamera som tar bilder på anställda, många mindre företag uppfyller ofta inte de kraven, det är iofs nått som den ansvariga i företagsledningen ska hantera men det kan ju vara bra att veta om att kraven finns, det är ju många företag som utför olaglig övervakning av anställda och besökare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.