Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Statiskt tryck i node 202?

Hej,

Har precis byggt färdigt min dator med följande komponenter:

Chassi: Node 202
Processor: Ryzen 5 2600x
GPU: Powercolor Radeon 590 8Gb
Ram: Ballistix 16Gb
Nätagg: EVGA superNOVA 450w
Processorkylare: Noctua NH-L9a

Min fråga nu:

GPUn går upp i ungefär 100% och kommer upp i temp i princip direkt när man startar ett spel, spelar ingen roll vilket, runt 80-90grader (klart mer än jag är bekväm med) och låter förjävligt. Skulle det gå att få ner temp och sänka fläktkurvan om man kör två st NFF12 fläktar från Noctua under GPUn? Eller är det enklast att byta GPU till ett som är tystare?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wargear101:

Hej,

Har precis byggt färdigt min dator med följande komponenter:

Chassi: Node 202
Processor: Ryzen 5 2600x
GPU: Powercolor Radeon 590 8Gb
Ram: Ballistix 16Gb
Nätagg: EVGA superNOVA 450w
Processorkylare: Noctua NH-L9a

Min fråga nu:

GPUn går upp i ungefär 100% och kommer upp i temp i princip direkt när man startar ett spel, spelar ingen roll vilket, runt 80-90grader (klart mer än jag är bekväm med) och låter förjävligt. Skulle det gå att få ner temp och sänka fläktkurvan om man kör två st NFF12 fläktar från Noctua under GPUn? Eller är det enklast att byta GPU till ett som är tystare?

Tacksam för svar!

Spontant låter det för mig som att GPUkylaren inte kyler ordentligt. Känn på flänsen om den blir lika varm som grafikkortet. Annars kan det räcka med en repaste och ommontering av fläkten på GPUn.

Permalänk
Medlem

Instämmer med Chrisj, låter märkligt att temperaturen ska gå upp så fort trots att det rör sig om luftkylning. Kan vara dålig kylpasta, olika från modell till modell men det har funnits GPUer genom tiderna med erkänt dåligt förapplicerad kylpasta.

Om nu problemet inte ligger där kan det absolut hjälpa med två noctuas under GPUn, har sett det förut i Node 202. Är väl att rekommendera att ha den stående på högkant också för optimalt luftflöde till komponenterna, GPU-gallret vätter nedåt/mot basen om jag minns rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Spontant låter det för mig som att GPUkylaren inte kyler ordentligt. Känn på flänsen om den blir lika varm som grafikkortet. Annars kan det räcka med en repaste och ommontering av fläkten på GPUn.

Testar det efter jobbet! Vet inte egentligen, testade köra fläktarna på lägsta nivå när jag lirade lite overwatch igår, diffade ca 3-5 grader mellan fläktarna på lägsta och max nivå.

Skrivet av Zterner:

Instämmer med Chrisj, låter märkligt att temperaturen ska gå upp så fort trots att det rör sig om luftkylning. Kan vara dålig kylpasta, olika från modell till modell men det har funnits GPUer genom tiderna med erkänt dåligt förapplicerad kylpasta.

Om nu problemet inte ligger där kan det absolut hjälpa med två noctuas under GPUn, har sett det förut i Node 202. Är väl att rekommendera att ha den stående på högkant också för optimalt luftflöde till komponenterna, GPU-gallret vätter nedåt/mot basen om jag minns rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur är det med garantier i så fall om man repastear? Just nu skulle jag kunna lämna tillbaka GPUn och köpa en annan. Gillar dock prestandan, duger gott och väl för mig. Närmsta "upgrade" är denna. Funkar det med noctua fläktarna blir ju priset ungefär samma, slipper bara böket med returer osv.

Svårt att säga hur mycket mindre varmt kortet kommer gå om man kör två noctua fläktar dock.

Permalänk
Medlem

590 är ett tröskverk när det kommer till ljudnivå, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av trattgunnar:

590 är ett tröskverk när det kommer till ljudnivå, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar som att alternativen i så fall blir att byta till något annat... Synd, tyckte om prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wargear101:

Verkar som att alternativen i så fall blir att byta till något annat... Synd, tyckte om prestandan.

Prova undervoltning. Chassit du valt är inte optimalt för kort som drar lite mer energi.
Du kan få ner effekten rätt mycket.
Effektåtgången gick ner från 291w till 223w när de gick ner till RX 580 prestanda 223w är altså för hela datorn
https://www.sweclockers.com/test/26623-snabbtest-powercolor-r...

Om du ändå ska byta kort så har ju amd släppt RX 5500x som presterar i stort sett som ett 590 fast förbrukar ungefär 100w mindre energi.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Wargear101:

Jag monterade två Noctua slim fläktar på gpu sidan som drog in luft och det gjorde ganska stor effekt för kylningen
Till ett GTX 1070 ska tilläggas då.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Prova undervoltning. Chassit du valt är inte optimalt för kort som drar lite mer energi.
Du kan få ner effekten rätt mycket.
Effektåtgången gick ner från 291w till 223w när de gick ner till RX 580 prestanda 223w är altså för hela datorn
https://www.sweclockers.com/test/26623-snabbtest-powercolor-r...

Om du ändå ska byta kort så har ju amd släppt RX 5500x som presterar i stort sett som ett 590 fast förbrukar ungefär 100w mindre energi.

Hmm, ja. Tänker att jag kan testa undervolta och se hur det går. Annars funkar väl valfritt 450w grafikkort så länge det får plats i chassit? Såg att Inet hade en del alternativ.

Skrivet av Tazadar:

@Wargear101:

Jag monterade två Noctua slim fläktar på gpu sidan som drog in luft och det gjorde ganska stor effekt för kylningen
Till ett GTX 1070 ska tilläggas då.

Vilka fläktar körde du?

Permalänk
Medlem

@Wargear101:

Noctua NF-A12x15 kör jag med och så använder jag låghastighetsadaptern. ☺️

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wargear101:

Hur är det med garantier i så fall om man repastear? Just nu skulle jag kunna lämna tillbaka GPUn och köpa en annan. Gillar dock prestandan, duger gott och väl för mig. Närmsta "upgrade" är denna. Funkar det med noctua fläktarna blir ju priset ungefär samma, slipper bara böket med returer osv.

Svårt att säga hur mycket mindre varmt kortet kommer gå om man kör två noctua fläktar dock.

Det är ganska olika mellan tillverkare, jag tror att ganska få godkänner sådant. EVGA är nog de enda jag vet säkert som godkänner garantiärenden även efter att man skruvat bort kylaren t.ex. för repaste eller byte till vattenblock. Så det är absolut något att ta i beaktan precis som du säger!

Som nämnt ovan är 5500XT ett strömsnålt kort som lär utveckla mindre värme. Det kanske lättaste att börja med är att undervolta kortet som även det nämnts ovan ("underklockning"), relativt lätt att göra i ren mjukvara utan att behöva skruva och påverka garantier. Finns bra tutorials på Youtube! Om du blir nöjd med ljudvolym kontra prestanda är det en vinst, ett par noctuas därtill gör att du kanske kan sänka ljudnivån ytterligare. Blir du inte nöjd kan du om du orkar gå till 5500XT! Noctuas tror jag oavsett GPU-val kan vara en bra extraskjuts för luftflödet

Permalänk
Medlem

RX590 är Polaris arkitekturen pressad till det yttersta. Om du klockar ner lite och undervoltar mycket så tappar du kanske ~5% prestanda men vinner upp mot 50% lägre strömförbrukning.

Permalänk
Skrivet av Zterner:

Det är ganska olika mellan tillverkare, jag tror att ganska få godkänner sådant. EVGA är nog de enda jag vet säkert som godkänner garantiärenden även efter att man skruvat bort kylaren t.ex. för repaste eller byte till vattenblock. Så det är absolut något att ta i beaktan precis som du säger!

Som nämnt ovan är 5500XT ett strömsnålt kort som lär utveckla mindre värme. Det kanske lättaste att börja med är att undervolta kortet som även det nämnts ovan ("underklockning"), relativt lätt att göra i ren mjukvara utan att behöva skruva och påverka garantier. Finns bra tutorials på Youtube! Om du blir nöjd med ljudvolym kontra prestanda är det en vinst, ett par noctuas därtill gör att du kanske kan sänka ljudnivån ytterligare. Blir du inte nöjd kan du om du orkar gå till 5500XT! Noctuas tror jag oavsett GPU-val kan vara en bra extraskjuts för luftflödet

Skrivet av hg:

RX590 är Polaris arkitekturen pressad till det yttersta. Om du klockar ner lite och undervoltar mycket så tappar du kanske ~5% prestanda men vinner upp mot 50% lägre strömförbrukning.

Quick update:

Provade att undervolta, gick tyvärr inte vägen då jag bara får massa krascher, vet inte riktigt vad det beror på. (Försökt undervolta i radeon software) och följt lite olika guidelines, men ingenting funkar. Kommer inte ner i temps heller även fast fläktarna ligger på ordentligt.

Alltså, detta surr från fläktarna är oumbärligt.Man kan ju justera fläktkurvan men då ligger temp på 80-85 grader oavsett spel, känns inte så hållbart.

Tankar?

Permalänk

Som sagt ovan, ha chassit på högkant.
Jag hade 2st 120 lowprofile fläktar vid GPU:n, samt att jag tog bort 2,5" diskar helt, för maximalt luftflöde.
Fungerade bra.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

En GPU-temp på 80-85 grader är väl helt godtagbar.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

En GPU-temp på 80-85 grader är väl helt godtagbar.

Jag vet inte riktigt, mitt senaste grafikkort, ett 970 brukade ligga på ca 60-70 grader. Kanske bara jag som oroar mig för mycket?

Kommer nog oavsett sätta in ett par fläktar under ändå. Chassit står vertikalt idag. Möjligtvis repastear jag också och ber till gudarna

Har sneglat på denna annars. Thermals på dessa verkar lite bättre dock, snarlik prestanda. Lite dyrare däremot antar jag.

Permalänk
Medlem

@Wargear101:

1. Ta bort fläktarna på ditt grafikkort.
2. Avmontera kylaren och lägg på ny kylpasta och montera kylaren ordentligt.
3. Se bild nedan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@Wargear101:

1. Ta bort fläktarna på ditt grafikkort.
2. Avmontera kylaren och lägg på ny kylpasta och montera kylaren ordentligt.
3. Se bild nedan.

https://i.imgur.com/Kqxqg9k.jpg

Förlåt, men vet inte riktigt vad bilden ska visa mig? Däremot är planen att repastea om jag inte byter grafikkortet. Inet har för närvarande ett 1660 super för ca 2800kr, köper jag 2 fläktar till blir prisdiffen ca 400kr endast.

Alternativ 1: köpa 2 noctua nf-f12 fläktar och repastea
Alternativ 2: köpa ett GTX 1660 Super och förmodligen ha lägre temps och tystare grafikkort

Vilket alternativ låter bäst?

Permalänk
Medlem

@Wargear101: Bilden ska visa två fläktar under grafikkortet. Två bra fläktar som gör jobbet dom på ditt grafikkort inte gjorde bra nog.

Två NF-F12 blir nog bra.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@Wargear101: Bilden ska visa två fläktar under grafikkortet. Två bra fläktar som gör jobbet dom på ditt grafikkort inte gjorde bra nog.

Två NF-F12 blir nog bra.

Ja, det blir nog att trycka in 2 fläktar oavsett, känns som att det behövs. Men känns som att just detta RX590 är bortom hopp för vad jag egentligen är ute efter tyvärr. Låter alldeles för mycket enligt mig.

Tittar således även på andra alternativ. Uppdaterar denna post vid ett senare tillfälle för de som är intresserade

Tar självklart emot andra tips under tiden också!