Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad har man för alternativ idag? Villa utan fast uppkoppling. Streama?

Permalänk

Vad har man för alternativ idag? Villa utan fast uppkoppling. Streama?

Tja!

Min kamrat som bor i hus utan fast uppkoppling undrar lite över vilka möjligheter som finns idag. Han vill kunna streama från tex netflix eller liknande. Bor mitt i centrala Varberg men vill inte gräva fiber för att de tar tar så hutlöst betalt för de ynka metrarna till centralen. Återstår då bara mobilt bredband antar jag. Någon kanske dela med sej av erfarenheterna?

/David

Permalänk
Lego Master

4G funkar bra rent tekniskt, men han får ju vara beredd på att han
1. eventuellt inte är ensam om att surfa på sin närmaste mast, och det kan påverka hastighet
2. måste vara noga med att hålla koll på sin dataförbrukning om han inte lyckas få tag i ett "unlimited"-abonnemang

Jag kör själv 4G som backup på min fiberlina, och de gånger det gått ner har det funkat bra. Kör dessutom hotspot till surfplattan varje gång vi har rollspelsmöte och har ett Messenger-samtal med video igång under hela mötet. Inga knasigheter.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

2. måste vara noga med att hålla koll på sin dataförbrukning om han inte lyckas få tag i ett "unlimited"-abonnemang

Nja, både 3 och Tele2 har så kallat unlimited (har för mig att Telenor också har det men mig veterligen så är de dyrast av dem alla), alla kräver dock att man svarar på ett SMS efter en viss data har använts upp per dag.
3's slutar dock inte fungera utan begränsas i hastighet istället.

Tele2's är dock inte ett mobiltbredband utan ett mobiltelefon abonnemang.

Den enda operatör som idag har verkligen obegränsat är Telia, detta kan man dock i regel bara få om kopparnätet är nerstängt eller nerstängning är planerat inom den närmast tiden.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daspunner:

Tja!

Min kamrat som bor i hus utan fast uppkoppling undrar lite över vilka möjligheter som finns idag. Han vill kunna streama från tex netflix eller liknande. Bor mitt i centrala Varberg men vill inte gräva fiber för att de tar tar så hutlöst betalt för de ynka metrarna till centralen. Återstår då bara mobilt bredband antar jag. Någon kanske dela med sej av erfarenheterna?

/David

4G är absolut inget problem om du inte tycker datamängden är för lite.

Ja, jag hade valt t.ex. ADSL över 4G alla dagar i veckan - men det är även för att jag kört med 4G i 4 år utan något annat alternativ - där datamängden verkligen vart ett problem för mig, eftersom hela familjen delade på samma pott.

Att spela på 4G är inte heller något problem - det är iofs inte riktigt lika stabilt som en fiberlina men varken ping (svarstid) eller hastighet borde vara något problem.

Värt att tänka på är att hastigheten (och eventuellt svarstiden) kommer kunna variera kraftigt beroende på hur många som använder masten samtidigt. Så det är väl att inte kunna veta till 100% vad sin hastighet ligger på som eventuellt kan vara ett problem.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

All operatörer har idag ett "unlimited". De flesta har en softlimit på 20Gbyte/dag. När man har uppnått denna så får man skicka ett sms och då får man några Gbyte till.

Att tänka på är hur hårt belastad masten är. Satte nyligen upp ett hos en bekant och Telenor var hopplöst att få någon fart på. Fina värden på 4G men nedladdning mellan 2 och 25 Mbit/s.
Med Telia så var 4G värdena sämre men stabilt 50 Mbit/s. Så det kan vara värt att betala lite mer ibland.

De flesta har ett prov abonnemang på en månad.
Så det bästa är att testa vilken operatör som ger bäst och stabilast uppkoppling.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag kör på 3's obegränsade 4G just nu mellan att kopparlinorna klipptes och fiber grävs.
Bor långt ute på landet och hastigheten ligger på 15-20mbit.

Dock har jag aldrig fått något SMS som 3 pratade om att det skulle skickas om man gick över en viss datagräns. Tankar ofta mycket mer under ett dygn, men hastigheten har aldrig strypts.

Latency mot spel ligger mellan 30-40ms. Inte ok för spel typ CS:GO antar jag, men tack och lov spelar jag inga sådana spel.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Finns inte ADSL fortfarande? Bor personen centralt, dvs nära telestation, så lär det väl gå att få hygglig fart i det

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Finns inte ADSL fortfarande? Bor personen centralt, dvs nära telestation, så lär det väl gå att få hygglig fart i det

Kopparnätet finns fortfarande kvar i många orter (och därmed ADSL) men bara för att man bor centralt så behöver man inte vara nära en telestation, sen är det dessutom fler faktorer än avstånd som spelar in.
Telia håller dock på att stänga ner det i hela Sverige och i Varberg där TS kompis bor sker det 31:e Maj nästa år, dock så verkar det bara vara i Klastorpsby.

Källa:
Framtidens nät

@daspunner
Med ovanstående information om att kopparnätet stängs ner i Varberg (Klastorpsby) i Maj nästa år så kan han ha möjlighet att kunna teckna Telia's obegränsade.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Bor själv i Uppsala, centralt och har Telia V-dsl för tillfället, då föreningen inte dragit in fiber i husen, kan din kompis ha någon form av ADSL så skulle jag köra på det medans och dra in fiber, kolla med lokala bolag som kan gräva, brukar vara mycket billigare då.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daspunner:

Tja!

Min kamrat som bor i hus utan fast uppkoppling undrar lite över vilka möjligheter som finns idag. Han vill kunna streama från tex netflix eller liknande. Bor mitt i centrala Varberg men vill inte gräva fiber för att de tar tar så hutlöst betalt för de ynka metrarna till centralen. Återstår då bara mobilt bredband antar jag. Någon kanske dela med sej av erfarenheterna?

/David

Vad kostar det ungefär för honom att få det grävt, installerat och klart? Intrycket jag får är att det handlar om ren vrånghet, han borde se det som en investering. Att betala för en jämförelsevis dålig "obegränsad" 4G-anslutning känns som ett dåligt val.

Jag bor själv i andrahand i en bostadsrätt och jag ser avsaknad av fiber som ett rejält minus. Strömma Netflix är förvisso relativt simpelt, men kräver ändå ett abonnemang som kostar ganska många hundralappar i månaden.

Föreningen här erbjuder en slö, men "gratis" anslutning som duger för simpel användning. ADSL går att skaffa, men det är borta i större delen av hälsingland och det är bara en tidsfråga. Slö hastighet och kostar runt 500kr i månaden. Saknar mitt gamla Bahnhof-fiber som fan....