Digital Combat Simulator (DCS) i VR.

Permalänk
Medlem

Digital Combat Simulator (DCS) i VR.

Godkväll.

Jag funderar på att bygga ihop en burk från grunden
med det huvudsakliga syftet att kunna flyga runt i DCS i VR och att det blir en behaglig upplevelse.

Jag läser att rekommenderade specs för DCS VR är som följer:
; DirectX11; CPU: Core i5+ at 3+ GHz; RAM: 32GB; Hard disk space: 60 GB on Solid State Drive (SSD); Video: NVIDIA GeForce GTX 1080 / ATI RX480 DirectX11

VR i allmänhet och DCS i synnerhet ska tydligen gå hårt åt cpu'n och hastigheten på ram.

Jag kan tänka mig att lägga upp till 20k på systemet, och jag skulle verkligen uppskatta om någon kunnig person kunde lägga förslag på en optimal kombo pris/prestanda.

Jag efterlyste köpråd för några år sedan och fick redan samma kväll ett förslag, och den burken uppfyller med ett par mindre modifieringar, alla mina behov. Förutom flygintresset nu då! Så jag har bara goda erfarenheter av detta forum.

Tack på förhand!

Glömde nämna att den ska byggas från grunden.
Visa signatur

| R9 7950x | 64GB | 3080ti |

Permalänk
Medlem

Skulle säga att flaskhalsen i DCS blir grafikkortet om du har en high end Intel CPU med bra minnen.
Med andra ord, försök att köpa både ett kit med en i7 9700K (eller motsvarande) och 32 GB minne - 3000Mhz.
Sikta på ett RTX 2080 om du har råd.

Det är stommen i ett bra DCS bygge för allt annat spelar mindre roll ur prestandasynpunkt och med alla reor som kommer nu går det förhoppningsvis att spara in en hel del pengar på PSU, chassi, kylning mm som annars också blir en hel del av den budget man har.

Själv kör jag DCS på en gammal 6700K som är överklockad, 16GB ram 3000Mhz och ett GTX 1080 Ti. Upplösningen är 3440x1440 och där är det mitt grafikkort som är flaskhalsen.

Jag kör inte i VR än, blir att plocka upp ett Pimax 8Kx när det släpps.
Jag har runt 85 FPS i free flight på Caucasus map.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deo:

Skulle säga att flaskhalsen i DCS blir grafikkortet om du har en high end Intel CPU med bra minnen.
Med andra ord, försök att köpa både ett kit med en i7 9700K (eller motsvarande) och 32 GB minne - 3000Mhz.
Sikta på ett RTX 2080 om du har råd.

Det är stommen i ett bra DCS bygge för allt annat spelar mindre roll ur prestandasynpunkt och med alla reor som kommer nu går det förhoppningsvis att spara in en hel del pengar på PSU, chassi, kylning mm som annars också blir en hel del av den budget man har.

Själv kör jag DCS på en gammal 6700K som är överklockad, 16GB ram 3000Mhz och ett GTX 1080 Ti. Upplösningen är 3440x1440 och där är det mitt grafikkort som är flaskhalsen.

Jag kör inte i VR än, blir att plocka upp ett Pimax 8Kx när det släpps.
Jag har runt 85 FPS i free flight på Caucasus map.

https://i.imgur.com/g99HBZC.jpg

Tack för input.
RTX 2080 känns aningen dyrt faktiskt. 😀 Hur är det med ett rtx 2070? Sedan undrar jag hur jag ska tänka med RAM och hastighet. Om jag har ett moderkort där det står Minneshastighet (standard): 2666 MHz och Minneshastighet (OC) 4266 MHz. Om jag efter din rekommendation skulle skaffa ram med 3000+ MHz, kan jag då köpa minnen med högre frekvens än 2666 MHz direkt, eller måste jag köpa 2666 MHz och klocka upp dom? Är helt amatör på detta. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R9 7950x | 64GB | 3080ti |

Permalänk
Medlem

Ett rtx 2070 super funkar det med
Det är bara att köpa de minnena du vill ha, kolla bara jag att ditt moderkort stödjer den hastigheten om du går över 3200Mhz.
Men sweetspoten ligger på 3000Mhz eller 3200Mhz, har du pengar över är det bättre att lägga de pengarna på grafikkort istället.

När du sen installerar minnena går du bara in i bios och väljer xmp profilen så överklockas minnena automatiskt till rätt Mhz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tittar man på folk som kör Pimax 5k+ räcker knappt 2080Ti. Det är för tidigt att bygga en VR-dator för DCS.

https://forums.eagle.ru/showthread.php?t=227991

8kX borde vara bättre för flygsim, men frågan är vad som kommer krävas där.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Skulle nog gå för Reverb faktiskt. Bred fov är inte jätteviktig för flyg bara använda nacken. Bättre att få fler pixlar rakt fram så du kan se så långt som möjligt och instrumentbrädan så bra som möjligt utan att offra en massa prestanda på bredare fov. Det är ju jättetrevligt det med men jag skulle lätt kompromissa bort den biten för att få bättre bildflyt.

Sen så gör Pimax bort sig åh det grövsta jag får inte ens kontakt med dem nu. Jag har i månader försökt reklamera mitt headset.

Det går utmärkt att köra DCS på 5k+ och även reverb men ja du får ju undersampla en del tills det flyter så skillnaden blir inte så stor som den ska vara.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fov är rätt viktigt tycker jag. Någonstans behöver man fatta beslutet om man föredrar 2D eller 3D utifrån befintlig hårdvara. Ju bättre hårdvara desto enklare blir beslutet. För min del inväntar jag nästa generation just för flygsimulatorernas skull.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Du måste ju kompromissa. Du vill ju ha högre upplösning också säkerligen. Vidare fov sänker väldigt effektivt upplösningen/kräver mycket högre upplösning än headset med mindre fov.

Det är absolut coolt med 5k+ fov men jag är ganska klar med vilka kompromisser jag vill ha. Hade kört med reverb för dcs om inte min var defekt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Grim Reapers har ett projekt där de samlar in FPS från folk som kör DCS och sammanställer det i ett excel. Det är några märkliga fps, någon för hög och sen några för låga som tex de med ett 1080 ti och 45 FPS i VR. Alla tester görs i 1080p så det blir ju ett test som är CPU bound.

https://www.youtube.com/watch?v=VOf5voEtugM

https://docs.google.com/spreadsheets/d/19edU71_8-AkmRp09gZoRy...

Permalänk
Medlem

De som fpr 45 har väl asw som kickar in och låser för de orkar inte hålla 90 fps

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har preliminärt plockat ihop dessa komponenter.
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1116720/test1

Är det något ni skulle ha valt annorlunda utan att priset rusar iväg allt för mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R9 7950x | 64GB | 3080ti |

Permalänk
Medlem

Det ser ju riktigt bra ut, personligen hade jag dock gått upp till RAM med 3000Mhz eller 3200Mhz, finns ju 4x8 GB för typ samma pris. Men du kanske vill spara 2 platser till framtiden?

Permalänk
Medlem

Kanske för sent för TS, men då DCS mer eller mindre bara använder 1 kärna blir processorfrekvensen viktig.

Började 2016 med i7 3770K i 4.5ghz och sedan höjt till 4.7/4.8 ghz och det gjorde väldigt stor skillnad i FPS(GTX1080), Oculus Rift.
Har just uppdaterat(9900KS@5Ghz, 32mb/3200mhz och ett RTX2080ti) och det flyter lite bättre men det blev ingen extrem skillnad. Suttit och fintrimmat överklockn ikväll för att nå ytterligare.
Anledningen till att det inte gjort enorm skillnad är sannolikt att det mesta jobbet gjordes av en kärna vid 4.8ghz innan och en kärna med 5ghz nu. ( nått 5.2 idag men inte testat DCS med det än).

Vad jag minns maxades inte mitt GTX1080 innan, då processornkärnan som drar DCS bottnade före.
Har inte hunnit kolla med 9900KS/RTX2080, men gissar att det är samma sak men betydligt mer headroom för RTX.

Med det sagt, bygger du i första hand för DCS, välj en prolle som är känd för att gå högt i frekvens...

[Edit]Jag gör ju annat än DCS, gillar bilspel bäst( vilka inte har lika dplig/omodern spelmotor som DCS) och använder datorn som arbetsstation med tex CAD osv så 9900 var given för mig. I fallet bara DCS kan man nog både spara några kronor och samtidigt få högre klockfrekvens på ett färre antal kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Kanske för sent för TS, men då DCS mer eller mindre bara använder 1 kärna blir processorfrekvensen viktig.

Började 2016 med i7 3770K i 4.5ghz och sedan höjt till 4.7/4.8 ghz och det gjorde väldigt stor skillnad i FPS(GTX1080), Oculus Rift.
Har just uppdaterat(9900KS@5Ghz, 32mb/3200mhz och ett RTX2080ti) och det flyter lite bättre men det blev ingen extrem skillnad. Suttit och fintrimmat överklockn ikväll för att nå ytterligare.
Anledningen till att det inte gjort enorm skillnad är sannolikt att det mesta jobbet gjordes av en kärna vid 4.8ghz innan och en kärna med 5ghz nu. ( nått 5.2 idag men inte testat DCS med det än).

Vad jag minns maxades inte mitt GTX1080 innan, då processornkärnan som drar DCS bottnade före.
Har inte hunnit kolla med 9900KS/RTX2080, men gissar att det är samma sak men betydligt mer headroom för RTX.

Med det sagt, bygger du i första hand för DCS, välj en prolle som är känd för att gå högt i frekvens...

[Edit]Jag gör ju annat än DCS, gillar bilspel bäst( vilka inte har lika dplig/omodern spelmotor som DCS) och använder datorn som arbetsstation med tex CAD osv så 9900 var given för mig. I fallet bara DCS kan man nog både spara några kronor och samtidigt få högre klockfrekvens på ett färre antal kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Jag visste inte att motorn i DCS var så omodern. Jag kör i7 9700k i 4,9ghz, RTX 2080 super och 32 gb/3200. DCS flyter på bra, men jag har inte provat det i VR än dock, då jag står i valet och kvalet vilket VR set jag ska investera i. Jag lutar antingen åt HP Reverb, eller Valve index som för närvarande är slutsålt.

Visa signatur

| R9 7950x | 64GB | 3080ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minsk78:

Intressant. Jag visste inte att motorn i DCS var så omodern. Jag kör i7 9700k i 4,9ghz, RTX 2080 super och 32 gb/3200. DCS flyter på bra, men jag har inte provat det i VR än dock, då jag står i valet och kvalet vilket VR set jag ska investera i. Jag lutar antingen åt HP Reverb, eller Valve index som för närvarande är slutsålt.

DCS är nog inte speciellt krävande på vanlig skärm.
Det är när man kör VR det börjar gå tungt.
Har inte koll på processorbelastningen för ”2d” men
prova ha aktivitetshanteraren/resurshanteraren igång och spela DCS. Det bör synas tydligt att det bara är en kärna som gör det stora jobbet.
Har för mig att DCS kan låta ljudet göras av en kärna/tråd men resten görs av en annan.

VR kräver en del men generellt har det fungerat klockrent även med gamöa setupen i alla spel jag kört( Asetto Corsa, Dirt Rally och diverse oculusspel). Det är bara i DCS man har märkt av/ behövt kompromissa.

DCS har kommit med en uppdatering under senaste halvåret där de arbetat med just VR-flytet och det är bättre nu.

Utöver att det går på en kärna så verkar processorn få dra en väldigt stor del av grafiklasset när man supersamplar pixeldensity för att få bättre skärpa i DCS.
Där finns förresten en fördel med tex HP Reverb som är mer högupplösta än första generationen VR. supersampling behövs inte, vilket gör att det inte direkt går mer datakraft för Reverb än för Oculus Rift.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

GPU vs CPU

Har tagit ett par skärmdumpar. Windows rapporterar CPU Load totalt, runt 15-20%. Tittar man på enskilda kärnor/trådar så ser man att de flesta är mer eller mindre obelastade med en kärna går högt. I mitt fall, "CPU15", dvs tråd 1 på kärna 8.

Har gjort liknande flygning med två olika grafikinställningar, PD1.2 som många måste ned till för att få ett bra flyt och PD 1.6 som gör att man lättare ser andra flygmaskiner på håll. GPU påverkars inte märkbart, medan CPU belastas mkt hårdare:

Med PD (Pixeldensity) 1.2:

Med PD 1.6

Med PD1.2 ligger FPS nästan konstant på 90, undantag om man åker och svänger i trädtoppshöjd i terräng med mycket skog och kuperad terräng.
Med PD1.6 krävs det betydligt mindre för att tappa 90FPS, man kan i princip se på processorbelastningen på CPU15 när beräkningskraften inte räcker till och det är då FPS droppar från 90 till 45.(Här är fluget så hårt jag kunde bland den tätaste skogen jag hittade för att få det att droppa till 45FPS).

Före uppgraderingen såg det väldigt lika ut med en i7 på 4.7Ghz / GTX1080, fast processorn belastades cirka 10% mer - nådde oftare 100% och drog ned till 45FPS.

Botemedlet generellt sett, är högre klockfrekvens på processorn. I mångt och mycket verkar det inte hjälpa så mycket med att skaffa ett bättre grafikkort i DCS - VR, då det oftast är processorn som är gränssättande.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minsk78:

jag har inte provat det i VR än dock, då jag står i valet och kvalet vilket VR set jag ska investera i. Jag lutar antingen åt HP Reverb, eller Valve index som för närvarande är slutsålt.

Jag har kört VR (Oculus Rift) i tre år, har precis beställt HP Reverb.
Hade riktat in mig på att skaffa Pimax, då jag är övertygad om att mycket FOV kommer vara ypperligt både för flyg(DCS) och bilspel, vilket jag kör mest. Har dock inte hittat någon info som tyder på att Pimax fungerar bra nog för DCS. Har sett att det verkar fungera betydligt bättre med andra spel, men då DCS är en del av det jag vill hålla på med så blev det tyvärr inget alternativ nu.

Reverb har aningen mer FOV än Rift, men mycket högre upplösning.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.