Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hel tyst speldator 12-16000 kr

Hej!

Jag är intresserad av en helt tyst speldator (det ska inte gå att ljudmässigt avgöra om den är av eller på, samma ljudnivå som en laptop alltså) mellan 12-1600 kr. Jag bad om liknande råd här 2014 och det ledde tyvärr till en högljudd dator. Nuvarande dator är på 30 decibel enligt en mobilapp, oavsett vad jag gör (så jag måste sitta med öronproppar för att det inte ska kännas jobbigt). Den behöver inte vara tyst om jag kör något spel.

Jag är nyfiken på följande dator, som är på mellandagsrea: https://www.webhallen.com/se/product/310336-Webhallen-Config-...

På fråga inne i butiken så fick jag svaret att när man inte gör något krävande så är den helt tyst. Tror ni detta stämmer? (Webhallen låter en inte provlyssna)

Permalänk
Medlem

Köp en bra processorkylare som Noctua U9B eller U9S eller liknande för processorn. Dom är knäpptysta.

Köp även en bra låda för datorn som har dämpmattor innuti. Fractal Design R5 eller R6 haer dessa.

Köp ett graffekort med 3 fläktar som låter mindre. nVidia generellt ger ifrån sig mindre värme än AMD-kort.

Du behöver inte spendera 12-16 papp för att få en bra dator som låter tyst. Det är inte hur mycket pnegar du spenderar på komponenterna som avgör om dom är tysta. Det är vilka fläktar och kylflänsar du köper till som avgör.

Permalänk
Medlem

Det låter som höga krav! Vad har du för komponenter nu? Vet du vilken eller vilka komponenter som väsnas? Handlar det om fläktsus eller spoltjut? Är det ett konstant ljud, eller störs du av upp-/nedvarvning av fläktar?

Rent spontant känns det som att det viktigaste är semi-passiv drift av så många komponenter som möjligt är av vikt för dig. Grafikkortet stannar fläktarna vid låg belastning vilket är perfekt. Däremot verkar inte nätagget ha ett sånt läge. Dessutom är varken processorkylare eller chassi särskilt väl valda för absolut tystnad.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Det kan du inte, även Noctuas i 300 RPM hörs om dom inte överröstas av coil whine vilket du inte kan komma undan av den enkla anledningen att en desktop drar mer ström.

Hell även min lowered fanless laptop ger ifrån sig ljud om man sätter örat vid tangentbordet, för referens hur präglat coilwhine är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Det låter som höga krav! Vad har du för komponenter nu? Vet du vilken eller vilka komponenter som väsnas? Handlar det om fläktsus eller spoltjut? Är det ett konstant ljud, eller störs du av upp-/nedvarvning av fläktar?

Rent spontant känns det som att det viktigaste är semi-passiv drift av så många komponenter som möjligt är av vikt för dig. Grafikkortet stannar fläktarna vid låg belastning vilket är perfekt. Däremot verkar inte nätagget ha ett sånt läge. Dessutom är varken processorkylare eller chassi särskilt väl valda för absolut tystnad.

Jag är osäker på vad som låter i nuvarande setup. Men det är ett konstant susljud, som aldrig blir högre eller lägre oavsett om jag spelar något krävande spel eller bara använder Word. Jag gissar på nätaggregatet kanske, då jag har Noctuafläkt och en fractal designlåda.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Yverc:

Jag bad om liknande råd här 2014 och det ledde tyvärr till en högljudd dator.

Kanske en uppgradering av den med nytt grafikkort och bättre processorkylare kan vara aktuell?
Vad är det för dator?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Yverc: alla andra fläktar går ju smidigt att testa att stoppa med fingret för att se om det blir tystare, så dom kan man ju prova. Nätagget är svårare. Men, corsair rm-serie och seasonic focus har vad jag vet semi-passiv drift vid låg verkningsgrad. Köper man ett som är tillräckligt kraftfullt kan du slippa fläktsuset vid normal användning därifrån

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Här har du en lista med liknande specs, men med dom värsta ljudbovarna bytta. https://komponentkoll.se/bygg/tXbbA

Bytt nätagg till ett lite större och mycket effektivare för att kunna köra utan fläkten igång så mycket som möjligt. Måhända overkill, men iom att det verkar vara där du haft bekymmer nu skulle jag tycka det är värt att spendera lite extra här. Bytte cpu-kylare till en noctua, samt två chassifläktar från samma med pwm-styrning. Tycker Asus-moderkortet har rätt bra stöd i sitt FanXpert eller vad det heter för att ställa in fläktkurvor för maximal tystnad vid lägre temps.

Inte bytt ut grafikkort, har dålig koll på vilka kort som bör passa dig väl. Huvudsaken är ju semi-passivitet för att slippa sus vid idle, samt inga kända problem med spoltjut. Någon annan har säkert bra tips där

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Här har du en lista med liknande specs, men med dom värsta ljudbovarna bytta. https://komponentkoll.se/bygg/tXbbA

Jag gillar kylningen med Noctuas kanske bästa fläktar just nu. Dock kanske han behöver 1 till för hela systemet. Jag skulle nog valt Seasonic istället för Corsair på nätagg.

Permalänk

Jag tycker ofta nätagget är en bov

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Helt tyst? Tunn klient.

Bygg dator ett och göm den i en garderob, på vinden, etc, beroende på boendesituation, sen strömmar du från den till dator två som är en helt fläktlös tunn klient. Tex med Steam Link.

Det blir helt tyst, även när du spelar.

Permalänk

Satsa på komponenter med semi passive kylning, då har du en speldator som låter lite men en helt tyst surf/film även vissa spel.

Man får läsa på en del och pilla med inställningar, testa sig fram, men i slutändan är det en fröjd att slippa det konstanta suset.

Frågan är hur liten och hur mycket prestanda som är möjligt för att fläktarna för det mesta ska stå still...?

Vet ej om mitt nätaggregat har startat fläkten, under last hörs grafikkortet ändå mer, har kollat några gånger men den har alltid stått still.

Lycka till!

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem

@Yverc:

Har haft liknande krav sedan urminnes tider och i min mening så kom jag aldrig till läge som var så tyst att jag tyckte det var just "tyst". Har provat det mesta, Noctua, Bequiet, luft, Aio etc etc. I slutändan är det en bra planerad custom custom loop som gäller för total tystnad, främst då den största ljudboven i stort sätt alltid är GPU. Personligen hör jag Noctuas sus mer än Bequiets Silent Wings 3 vid låg RPM så det har varit mitt val ett bra tag för just fläktar dock är det väldigt personligt hur man upplever ljudbilden.

Du kan kolla min sign efter en dator som är i stort sätt helt tyst samt med kapacitet att överklocka med mera. Det som kan höras är eventuellt coilwhine (om man har otur med detta), samt enstaka knack vid expansion pga värme (väldigt sällan) vid uppstart från kall till varm.
Den är riktigt "tyst" men sen ligger där en en hel del planering bakom.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Kikade lite själv mest för att det är kul att lägga ihop datorpaket men iaf hade jag varit du hade jag gjort såhär:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13213756

Seasonic-nätagget har Titanium-standard och så klart semi-passivt. Dyrt men vill man ha det så tyst det går så måste man lägga lite extra.

https://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/seas...

Be Quiet-chassit är samma som Swec testat men har vanlig sida istället för fönster vilket minskar ljudet mer än det de testat.

https://www.sweclockers.com/testpilot/26373-testpilot-be-quie...

Noctua-fläktarna, NF-A12x25 för både chassi och processorn, är så vitt jag vet de absolut bästa fläktarna på marknaden för prestanda/ljudnivå.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13213807

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Ett par saker jag glömde nämna...

Moderkortet går att köra med ASUS:s Fan Xpert 4 vilket jag själv använder. Själv föredrar jag trappstegskurva då jag inte gillar när fläktarna varierar i RPM och därmed ljudnivå, då tycker jag att det är bättre med några trappsteg då det blir en trevligare omgivning med jämnt ljud. Man må ju så klart laborera lite med hur man vill lägga upp det.

Vad gäller processorkylaren och fläktarna skulle jag nog först provat med att köra 3 fläktar i fronten och sedan köra med 1 fläkt på processorn i push och sedan ta den andra fläkten och fästa den bak i chassit. Jag får för mig att det kan vara optimalt men annars om man inte gillar det köra 2 fläktar fram i chassit, 2 på processorn och sedan 1 bak i chassit.

Finns förresten också sådana hära för fläktar, vet dock ej om det är nödvändigt eller inte:

https://www.inet.se/produkt/6308902/noctua-na-sav2-chromax-sv...

Permalänk
Medlem

@hypermode: Finns det någon AMD-alternativ till graffikkortet? Jag letar även efter 27 tum IPS-skärm på
2560 x 1440 och det finns endast med Freesync på Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yverc:

@hypermode: Finns det någon AMD-alternativ till graffikkortet? Jag letar även efter 27 tum IPS-skärm på
2560 x 1440 och det finns endast med Freesync på Inet.

Kan nåt åt det här hållet funka?

inet dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yverc:

@hypermode: Finns det någon AMD-alternativ till graffikkortet? Jag letar även efter 27 tum IPS-skärm på
2560 x 1440 och det finns endast med Freesync på Inet.

Jo. Jag hade i så fall köpt här istället:

Här är lite motiveringar:

https://www.guru3d.com/articles_pages/asus_radeon_rx_5700_rog...

https://www.youtube.com/watch?v=mzXmR9QerOY

https://www.sweclockers.com/test/27263-noctua-nh-u12a-flaggsk...

Men som sagt det här är hur jag hade gjort för att bygga för så tyst system som möjligt men andra kanske hade gjort annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Mest udda är PSUn, finns inget som säger att den kommer vara tystare vid idle än RMX / Seasonic Gold medan den kostar nämre 3x.

Permalänk

Varför inte ta reda på vad är som låter mycket i din nuvarande dator?

Fläktarna kan du som sagt stoppa med fingret mot mitten, men bättre är att koppla ur dessa.
Tittade på din gamla tråd och det var varken något nätaggregat, chassi eller chassifläktar med i den kundkorgen.
Däremot en 7200-varvshårddisk...

30 decibel låter mycket, men på vilket avstånd är det mätt?

Permalänk
Skrivet av Yverc:

Kan nåt åt det här hållet funka?

inet dator

Följer det inte med chassifläktar till chassit?
Sweclockers kan nog ha recenserat det förresten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsen_Tomtenisse:

Däremot en 7200-varvshårddisk...

Ouch! Hårddiskar är ju nådastöten för en tyst dator. Den får absolut inte följa med till nya datorn @Yverc

Skrivet av Vilsen_Tomtenisse:

Följer det inte med chassifläktar till chassit?
Sweclockers kan nog ha recenserat det förresten.

Tror inte dom är PWM, och det är väldigt värt imo.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

En fråga är hur tyst din bostad är. Min dator skulle nog lätt upplevas som ljudlös i en innerstadslägenhet med trafikbrus och sus från ventilation, m m. Men i min extremt tysta lägenhet är den påtagligt susande. Så "tyst" är ett relativt begrepp i praktiken.

Om du har plats, så skulle du kunna göra en lösning där datorn tillåts väsnas, men står i ett stängt utrymme, t ex en klädkammare eller ett förrådsrum i bostaden, och sen fixar du kablar till skärm, mus, tangentbord och högtalare/hörlurar som är långa nog för att nå till din "arbetsplats" i bostaden.
1080p/60 Hz funkar t ex utan problem med 10 m HDMI-kabel. En USB-hub på skrivbordet med lång kabel till datorn (och ev en USB-hub till mellan för att förstärka signalen om avståndet blir för stort för en kabelsträcka). En kabel för ljud till högtalare/hörlurar kan vara 10+ meter utan problem - jag har själv fem meter förlängning plus drygt två meter "inbyggd" kabel i hörlurarna utan att det hörs nån som helst skillnad.

Det du sparar på att inte behöva tysta komponenter kan du lägga på bra, långa kablar och USB-hubbar!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Kolla in https://silentpc.com/ Viktigast är ändå att ställa in fläktarna rätt annars låter alla datorer.

Permalänk
Medlem

Är inte det jobbigt för folk att ni tipsar B450 kort till 3'e generationens ryzen processor? Man måste ha äldre r-processor för att uppdatera b450 för att göra den kompatibel med 3'e gen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Är inte det jobbigt för folk att ni tipsar B450 kort till 3'e generationens ryzen processor? Man måste ha äldre r-processor för att uppdatera b450 för att göra den kompatibel med 3'e gen?

Nytillverkade är uppdaterade för att funka direkt. MSI märker sina med "Max".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nytillverkade är uppdaterade för att funka direkt. MSI märker sina med "Max".

Tackar man lär sig något var dag!

Permalänk

@Yverc: Coilwhine från grafikkort gissningsvis

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]