Ryzen 3600x + rtx2080 låg fps samt låg CPU/GPU usage

Permalänk
Medlem

Ryzen 3600x + rtx2080 låg fps samt låg CPU/GPU usage

Hej,

Har lite problem med låga fps i Word of Warcraft med min ny byggda dator.

Spelar 1920x1080p

Ryzen 3600x boostar mellan 4275-4375mhz på alla kärnor i tex Prime95 och aida64 stresstest aldrig gått över 75c med customloop enligt amd Ryzen master programmet.

Asus rtx 2080 oC 8gb @1990mhz x 14000mhz går ej heller över 65c

G.skill tridentZ 3600mhz cl16 aktiverat i bios

Asus strix b450-f moderkort

Jag antar att jag bör ha högre fps än 90-110 i wow eller är det önsketänkande? Ligger på ca 120 i instanser och 90-110 o städer, Max fps cap är självklart avstängt vsync likaså resten är allt på Max inställningar.

CPU usage brukar ligga 40-45%
GPU 30-45%

Har även problem med att skärmen fryser till ibland.

Någon som har några bra tips som kanske kan hjälpa mig?

Mvh
Pontus

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm? Uppdaterat ditt grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Senaste drivrutinerna, en äldre aoc 60hz

Permalänk
Medlem

Presterar allt annat som det ska?
Testa att köra typ 3DMark och se om poängen du får ut verkar korrekt

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Word of Warcraft är väl inte gjort för mångtrådade processorer vad jag förstått så det är väl bara en eller ett par kärnor som slår i taket medan resten inte utnyttjas så mycket därav låg CPU användning fast CPU flaskar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Word of Warcraft är väl inte gjort för mångtrådade processorer vad jag förstått så det är väl bara en eller ett par kärnor som slår i taket medan resten inte utnyttjas så mycket därav låg CPU användning fast CPU flaskar.

Jo, problemet är att alla ligger mellan 1500-3600mhz när jag spelar, någon gång drar den upp till drygt 4ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Presterar allt annat som det ska?
Testa att köra typ 3DMark och se om poängen du får ut verkar korrekt

9827p i time spy
11819 graphics score
5027 cpu score

cpu boost på alla kärnor 4374-4375 konstant max temp 64c

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus06:

9827p i time spy
11819 graphics score
5027 cpu score

cpu boost på alla kärnor 4374-4375 konstant max temp 64c

CPU score verkar vara alldeles för låg för en 3600X. Borde vara minst över 7000 om man jämför med andra. Kör du dina minnen i sigle eller dual channnel Går att kolla med t.ex. CPU-Z. För bästa prestanda ska minnet köras i dual channel. Om dminnet körs i single channel så är minnesstickorna fel placerade i förhållande till varandra (om du har två miunnesstickor). Om du bara har en minnessticka så kan kan minnet inte köras i dual channel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jo dessa sitter i dom a2 samt b2 vilket ska vara dual Channel enligt manualen :/

Permalänk
Hjälpsam

@Pontus06:
Titta i loggboken efter fel.
Har du laddat drivrutinerna för chipsetet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har samma problem bytte till ryzen 3800X både cpu och gpu fast på 30%

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3800X - ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200MHz Ryzen - EVGA GeForce GTX1070 SC ACX 3.0 - HyperX Fury 240GB - Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM - Corsair RM750X 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Pontus06:
Titta i loggboken efter fel.
Har du laddat drivrutinerna för chipsetet?

Laddat ner senaste drivrutinerna på asus hemsida samt senast version av Ryzen master 👍

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pontus06:

Laddat ner senaste drivrutinerna på asus hemsida samt senast version av Ryzen master 👍


Kolla även loggboken.
Windows->Höger Musknapp->Loggboken->Windows loggar, leta efter fel under Program och System.
Övervakningsprogram kan ställa till det, t.ex Asus AI Suite.
Gammalt UEFI likaså.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:


Kolla även loggboken.
Windows->Höger Musknapp->Loggboken->Windows loggar, leta efter fel under Program och System.
Övervakningsprogram kan ställa till det, t.ex Asus AI Suite.
Gammalt UEFI likaså.

Okej får ta och kolla, vad ska jag leta efter i loggen?
tog och gjorde en formatering och nyinstallation nu.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pontus06:

Okej får ta och kolla, vad ska jag leta efter i loggen?
tog och gjorde en formatering och nyinstallation nu.

Vet inte.
Men röda pluppar som visar fel och kritiska fel.
Leta även efter varningar vid tidpunkter där det strulat, t.ex om du får en frysning, notera klockslaget och gå in i loggboken.

Varningar för DistributedCOM, kan du skita i de kommer jämnt hur man än gör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Pontus06: Senaste bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

@Pontus06: Senaste bios?

2901 bois datum 10/16/2019

Skrivet av Ratatosk:

Vet inte.
Men röda pluppar som visar fel och kritiska fel.
Leta även efter varningar vid tidpunkter där det strulat, t.ex om du får en frysning, notera klockslaget och gå in i loggboken.

Varningar för DistributedCOM, kan du skita i de kommer jämnt hur man än gör.

cinebench r20 gav 3409p

hittar inga onormala felkoder i windows loggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

@Pontus06: Senaste bios?

såg att det kommit nytt nios för 2dagar sen tankar hem o lägger in det nu, 3003 är senaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus06:

2901 bois datum 10/16/2019

cinebench r20 gav 3409p

hittar inga onormala felkoder i windows loggen

Jag körde igång HWmonitor och för mig så visar den där att Gpu kör 99% när jag spelar, verkar som att det är frame buffer som visas i windows aktivitetshanteraren för mig även fast den står på 3D. Det jag får ut i spelen verkar också stämma med detta förutom att i csgo har jag bara 150fps när det står att jag ska får 280 eller något så ska installera om. https://www.gpucheck.com/sv-eur/gpu/nvidia-geforce-gtx-1070/a...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3800X - ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200MHz Ryzen - EVGA GeForce GTX1070 SC ACX 3.0 - HyperX Fury 240GB - Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM - Corsair RM750X 750W

Permalänk
Hjälpsam

@Pontus06:
Kan inte uteslutas att det är fel på din CPU du borde få nästan 7000 CPU-score i Time Spy.
Vad har du för minne, vad rapporterar Windows och i vilken frekvens går de enligt CPU-z?
Testa också att slå av övervakningsprogrammen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ser några såna här trådar, Men om man har en 60hz skärm. har man nån nytta pm man har högre fps än 60? Efter som inte skärmen klarar av visa mer än 60fps? Ser en del som vill ha 140fps men kör på en 60hz skärm.. kan ju inte vara nån vits?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zogez:

Ser några såna här trådar, Men om man har en 60hz skärm. har man nån nytta pm man har högre fps än 60? Efter som inte skärmen klarar av visa mer än 60fps? Ser en del som vill ha 140fps men kör på en 60hz skärm.. kan ju inte vara nån vits?

@zogez
Man har stor nytta att köra högre fps än skärmens Hz.

https://www.blurbusters.com/faq/benefits-of-frame-rate-above-...

Permalänk
Medlem

Jag skulle uppdaterat alla drivrutiner, även bios om ingen skillnad skulle jag kör in windows igen. Är det ny installerat windows eller kommer det från innan uppgradering?
Kolla även upp hur pbo är inställt i bios och testa olika inställningar.
Undervoltar du cpun? Tex kör offset? Det kan få prestandan att gå i botten trots klocks och temp ser bra ut.
Jag under voltade min ryzen och den fick super temps men presterade som skit. Vissa spel rasade ned till 5 fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@zogez: Responstiden blir mycket bättre med högre FPS. Om du har en 60Hz skärm, prova sätt på Vsync så du blir låst till 60 Hz/fps. Sedan stänger du av det (i något spel där du får hög FPS såklart) och känn hur mycket mer responsiv din mus är.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Pontus06:
Kan inte uteslutas att det är fel på din CPU du borde få nästan 7000 CPU-score i Time Spy.
Vad har du för minne, vad rapporterar Windows och i vilken frekvens går de enligt CPU-z?
Testa också att slå av övervakningsprogrammen.

Kör minnen i 1800mhz enligt CPU-z i dualchannel då så blir ju 3600mhz med docp aktiverat.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag skulle uppdaterat alla drivrutiner, även bios om ingen skillnad skulle jag kör in windows igen. Är det ny installerat windows eller kommer det från innan uppgradering?
Kolla även upp hur pbo är inställt i bios och testa olika inställningar.
Undervoltar du cpun? Tex kör offset? Det kan få prestandan att gå i botten trots klocks och temp ser bra ut.
Jag under voltade min ryzen och den fick super temps men presterade som skit. Vissa spel rasade ned till 5 fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Det mesta står på Auto, pbo är inställt att maxvärdet för boost är 4600 men den boostar inte över 4300 däremot har jag kört Auto overclock på 4425 stabilt men ger ingen skillnad alls i prestanda möjligtvis lite mer point på Benchmarks.

Windows är ny installerat alla uppdateringar gjorda, optimerad energi plan för Ryzen är aktiverat, laddade in senaste bios igår, ingen skillnad då heller. Temps ligger under 65c vid bench även på 1.45v har testat köra med + offset också men ger inte heller något i prestanda

Kylningen är en Custom loop endast på CPU 360+240 radiator ligger ca 38c i idle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus06:

Kör minnen i 1800mhz enligt CPU-z i dualchannel då så blir ju 3600mhz med docp aktiverat.

Det mesta står på Auto, pbo är inställt att maxvärdet för boost är 4600 men den boostar inte över 4300 däremot har jag kört Auto overclock på 4425 stabilt men ger ingen skillnad alls i prestanda möjligtvis lite mer point på Benchmarks.

Windows är ny installerat alla uppdateringar gjorda, optimerad energi plan för Ryzen är aktiverat, laddade in senaste bios igår, ingen skillnad då heller. Temps ligger under 65c vid bench även på 1.45v har testat köra med + offset också men ger inte heller något i prestanda

Kylningen är en Custom loop endast på CPU 360+240 radiator ligger ca 38c i idle

Verkar väldigt konstigt, hur går den om du ställer bios på "deafult"(optimized deafults) och inte rör någonting, kanske bara petar upp minnet lite?
kolla värdena mot andra och se om de stämmer bättre då. då kan det vara något i bios som gör det.
är den stabil i övrigt? inget förutom prestandan som verkar lite "off"?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Verkar väldigt konstigt, hur går den om du ställer bios på "deafult"(optimized deafults) och inte rör någonting, kanske bara petar upp minnet lite?
kolla värdena mot andra och se om de stämmer bättre då. då kan det vara något i bios som gör det.
är den stabil i övrigt? inget förutom prestandan som verkar lite "off"?

Ja den är kanon stabil annars inga problem med multitasking osv osv, reagerade över hårddisken skriv hastighet via aktivitetshanteraren igår också, stod 550 i skriv hastighet men min nvme m2 disk ska ju klara över 3000, har en corsair mp510 960g, och i aktivitetshanteraren så står processorhastigheten mer eller mindre alltid på 4.2-4.3ghz 🙈 blir galen på det här 😅

Jag gör så att jag laddar Optimized Defaults och laddar d.o.c.p till minnena och kör en 3dmark så får vi se efter det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus06:

Ja den är kanon stabil annars inga problem med multitasking osv osv, reagerade över hårddisken skriv hastighet via aktivitetshanteraren igår också, stod 550 i skriv hastighet men min nvme m2 disk ska ju klara över 3000, har en corsair mp510 960g, och i aktivitetshanteraren så står processorhastigheten mer eller mindre alltid på 4.2-4.3ghz 🙈 blir galen på det här 😅

Jag gör så att jag laddar Optimized Defaults och laddar d.o.c.p till minnena och kör en 3dmark så får vi se efter det

Kör även cinbench ock kanske nått mer och se hur dom står sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vad mer finns det än timespy Cinebench r20?

Permalänk
Medlem