Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av emilakered:

Klar med S04 nu.

Jag tycker den generellt var bra. Produktionsvärdet känns högre, CGI:n mer fläskig och påkostad. Nya miljöer i större skala än vad jag tycker vi sett innan. Kort och gott, Amazon-stålarna märks.

Däremot gillade jag inte riktigt berättelsen, som på många sätt var i mindre skala ställt mot tidigare säsonger. Saknade det episka, allt "wow", den tunga känslan. Men, det beror ju på källmaterialet med. En bok med den här berättelsen, så blir det samma i serien.

Totalt.. stark 3/5 kanske. Eller svag 4/5. Ser fram emot nästa säsong.

@gh0glund, duger det som recension?

Som någon kanske nämnt är S4 i princip 1:1 med boken. Sedan kan jag tillägga att bok 4 är den som kanske mest känns som ett mellanspel i huvudstoryn. Bok 5&6 är dom med mest action så det bästa är kvar ;).

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Bosmang kapawu 👔
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Implor:

Som någon kanske nämnt är S4 i princip 1:1 med boken. Sedan kan jag tillägga att bok 4 är den som kanske mest känns som ett mellanspel i huvudstoryn. Bok 5&6 är dom med mest action så det bästa är kvar ;).

Jo, jag har förstått det så med! Ligger själv i andra boken någonstans, så en bit kvar.

Söker väl nödvändigtvis inte just ACTION, mera det.. större, episka. Klurigt!

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 3600 - Prime B450-Plus - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 7 - i5-1035G4 - 8 GB DDR4
▪ Konsol -> Nintendo Switch Lite

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Tittar på säsong 4 nu och det gör mer ont än någonsin att höra Avasaralas säregna engelska och märkliga manus...

Trädvy Permalänk
Bosmang kapawu 👔
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Olegh:

Tittar på säsong 4 nu och det gör mer ont än någonsin att höra Avasaralas säregna engelska och märkliga manus...

Tycker hon gjort den rollen riktigt bra i de första säsongerna. Däremot.. tappar den en del i sista nu. Vet inte riktigt vad, men saknar skärpan från de tidigare säsongerna.

Skickades från m.sweclockers.com

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 3600 - Prime B450-Plus - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 7 - i5-1035G4 - 8 GB DDR4
▪ Konsol -> Nintendo Switch Lite

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av emilakered:

Tycker hon gjort den rollen riktigt bra i de första säsongerna. Däremot.. tappar den en del i sista nu. Vet inte riktigt vad, men saknar skärpan från de tidigare säsongerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte riktgt sett storheten öht, men kvalitén (på hennes karaktär) har försämrats enligt min uppfattning också.

Alltså det är ju uppenbart att Avasarala ska gestaltas som en kvinna med stor pondus, can-do, no-bullshit attityd och lite kort tålamod. En så pass splittrad karaktär som vi har här, dels någon som ska uttycka sofistikering och aristokrati, men samtidigt vara "vanlig" och känslosam.. Kan inte replikerna ens levereras på ett naturligt sätt så klickar det inte. Och det är i synnerhet vid leveransen av svordomarna som det kryper i kroppen på mig. Det låter inte naturligt för fem öre.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Snubb1:

Jag tycker senaste säsongen var lite platt och saknade de intriger som tidigare omgett serien.
Jag hoppas säsong 5 blir bättre.

Håller med, 1-3 var en stark femma, s4 en trea, men den avslutade lite bättre.
Så många otroligt fina detaljer som finns i denna serie, t.ex tårar i tyngdlöshet som inte faller, utan skimrar kring ögonen, tragiska och vackra ögonblick.
Jag kommer att se om den ett par gånger bara för dessa fina detaljer, fysiken är fantastisk.

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 5 3600 | AMD RX 5700 | 64 GB Corsair | https://valid.x86.fr/sztxhr | Seasonic FOCUS Plus 550W Gold.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Mar 2009

Jag kollade igenom S1-4 nu på bara en vecka. Väldigt bra serie, satt som klistrad varje avsnitt
Säsong 4 tappade lite momentum dock, bra men inte lika bra som 1-3.

i7 6700K | Asus 2080 Ti Strix | Maximus VIII Gene | 32GB 2666mhz | 1TB SSD | RM650x | H80i | Corsair Crystal 280x | Asus ROG Delta | ACER XB271HU

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Sett säsong 1-4, men törs inte läsa tråden, eftersom många skvallerbyttor läst böckerna.
Fyran tappade mycket, jag ger 1-3 en starka femma av fem möjliga fyran får bara en stark trea.
Detta är den absolut bästa SF jag någonsin har sett!
Passa på att se The Boys, nu när ni har Amazon Prime!

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 5 3600 | AMD RX 5700 | 64 GB Corsair | https://valid.x86.fr/sztxhr | Seasonic FOCUS Plus 550W Gold.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Musikvideo

Highway Star - Belter version
Albumet finns på Spotify också https://open.spotify.com/album/0XNDUGaDVFUqjTQcXXaAR6?si=BPMx...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Nu har jag också äntligen sett S4. Måste säga att produktionskvalitén har fått ett rejält lyft sedan Amazon tog över.

Och ja S4 är lite långsammare än föregående säsonger, men S5 kommer att bjuda på mycket mer action baserat på vad som händer i böckerna

Chassi: Parvum M1.0 & EKWB custom loop CPU: Intel i7 4790K RAM: Kingston HyperX Savage 16Gb Moderkort: Asus Maximus VII Hero GPU: EVGA GTX 980 Ti SSD: Samsung 850 PRO 256GB PSU: Corsair AX860
• Parvum H2O •
• XBL GT: motor sw •

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

S04 slutade ju med en rätt fet cliffhanger också, som bäddat för mer liv i luckan, om man så säger..

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002

Jag sågade tv-serien efter säsong ett och tänkte att den där var det ingen mening att lägga mer tid på.

Under December tog jag ut lite semester och beslutade att tittade vidare på säsong två...

Ett marathon senare och jag ser nu fram emot att säsong fem skall släppas.
Jag hade fel och serien blev verkligen bättre och jag är glad att jag gav den en andra chans.

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Drop + THX Achromatic Audio Amplifier 789, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD600, Sennheier HD650, DROP X KOSS ESP/95X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av backspace:

Jag sågade tv-serien efter säsong ett och tänkte att den där var det ingen mening att lägga mer tid på.

Under December tog jag ut lite semester och beslutade att tittade vidare på säsong två...

Ett marathon senare och jag ser nu fram emot att säsong fem skall släppas.
Jag hade fel och serien blev verkligen bättre och jag är glad att jag gav den en andra chans.

Gjorde samma sak fast efter halva första säsongen
Låg nere en vecka med feber och hade slut på serier så tänkte äsch kan väl titta klart på den och glad jag gjorde det

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce