Permalänk
Medlem

Använder du G-Sync?

Hej,

Som topic så undrar jag hur många som faktiskt använder G-Sync och till vad egentligen. Jag har förstått vad G-Sync är, men faktiskt inte förstått i vilka sammanhang man vill använda det till. Då jag har både ett GeForce kort och en G-Sync skärm så vill jag se om jag borde börja använda det och vad för fördelar jag kan få.

Har förstått att man absolut inte vill ha G-Sync till competetive FPS spel, utan då vill man ha uncapped FPS, så högt som möjligt. Som tex till CS:GO, Fortnite och PUBG osv.
Då tänkte jag att man kanske ska köra G-Sync i de Singleplayer spel som jag spelar. Men är det inte lika bra att köra capped frames då istället?

Jag skulle vilja veta när ni använder G-Sync och i vilka sammanhang. Och vad är fördelarna?

Permalänk
99:e percentilen

Adaptiv synkronisering skiner när du spelar ett tungdrivet spel där bildfrekvensen varierar mycket och/eller ofta ligger under skärmens maximala uppdateringsfrekvens. Då slipper du tearing samtidigt som du får precis det flyt du borde få givet bildfrekvensen.

Utan adaptiv synkronisering måste du i sådana scenarier välja antingen V‑sync av (tearing) eller V‑sync på (halverad bildfrekvens så fort den dippar under skärmens uppdateringsfrekvens).

Jag kan inte uttala mig i särskilt starka ordalag om lämpligheten hos adaptiv synkronisering i lättdrivna, tävlingsinriktade titlar som Counter‑Strike, men det kan säkert någon annan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Använder det alltid.

Du vill inte ha högre FPS än din skärms refresh rate (min skärm är 144 hz). Då kan du också få tearing, som G-sync inte kan göra något åt.

https://www.youtube.com/watch?v=OAFuiBTFo5E

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Använder det alltid
Typ det bästa sen ssd:n kom.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av qwertylol1:

Hej,

Som topic så undrar jag hur många som faktiskt använder G-Sync och till vad egentligen. Jag har förstått vad G-Sync är, men faktiskt inte förstått i vilka sammanhang man vill använda det till. Då jag har både ett GeForce kort och en G-Sync skärm så vill jag se om jag borde börja använda det och vad för fördelar jag kan få.

Har förstått att man absolut inte vill ha G-Sync till competetive FPS spel, utan då vill man ha uncapped FPS, så högt som möjligt. Som tex till CS:GO, Fortnite och PUBG osv.
Då tänkte jag att man kanske ska köra G-Sync i de Singleplayer spel som jag spelar. Men är det inte lika bra att köra capped frames då istället?

Jag skulle vilja veta när ni använder G-Sync och i vilka sammanhang. Och vad är fördelarna?

För att aktivera G-sync med minst inputlag, se nedan.

* Aktivera G-sync i NVCP
* Sätt V-sync "On" i NVCP
* Low latency inställning(NVCP) behöver du ha på "On" för att få minsta möjliga lagg
* Lås din fps på - 3 fps under din refreshrate. Om du har 144hz skärm (141 fps). Detta kan man göra nu i NVCP(Nvidias Kontrollpanel)

Själv tycker jag det är fortfarande för mycket inputlag för FPS spel, men jag är kräsen. Kör jag dock Singelplayer spel duger det

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Nej, aldrig. Som tidigare nämnt är det för mycket input lag, tar hellre tearing än att allt känns som det händer 4 sekunder senare.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag har ett RTX 2070S med en 144hz skärm.

Jag spelar tex Battlefield V på Ultra i 1080p, då kommer jag inte över 144 fps.
Varför skulle jag vilja köra G-Sync istället för uncapped?

Kör uncapped nu och upplever inga screentears eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

För att aktivera G-sync med minst inputlag, se nedan.

* Aktivera G-sync i NVCP
* Sätt V-sync "On" i NVCP
* Low latency inställning(NVCP) behöver du ha på "On" för att få minsta möjliga lagg
* Lås din fps på - 3 fps under din refreshrate. Om du har 144hz skärm (141 fps). Detta kan man göra nu i NVCP(Nvidias Kontrollpanel)

Själv tycker jag det är fortfarande för mycket inputlag för FPS spel, men jag är kräsen. Kör jag dock Singelplayer spel duger det

Sätter du low latency till ultra i stället för on får du minst möjliga input lag.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av qwertylol1:

Jag har ett RTX 2070S med en 144hz skärm.

Jag spelar tex Battlefield V på Ultra i 1080p, då kommer jag inte över 144 fps.
Varför skulle jag vilja köra G-Sync istället för uncapped?

Kör uncapped nu och upplever inga screentears eller något.

Vissa upplever att det flyter på bättre med G-sync. Jag tycker själv att den ger mer inputlag. Jag känner det i musen att den blir på något sätt betydligt tyngre och det gillar jag inte i fps. Vet inte hur jag ska förklara, men när jag t.ex spelar med Gsync så får jag inte samma kontroll över musen. Blir mer att jag kan bara dra raka linjer, medan utan g-sync kan jag vrida musen på ett sätt som jag inte kan med G-sync. Se nedan klipp, det är utan G-sync. Med G-sync kan jag inte göra dessa vändningar eller rörelser, känner mig handikappad i FPS spel om jag ska vara ärlig.

https://www.youtube.com/watch?v=PmlQJIpZ8Z4

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Själv tycker jag det är fortfarande för mycket inputlag för FPS spel, men jag är kräsen. Kör jag dock Singelplayer spel duger det

Har aldrig riktigt förstått detta, iaf om man som medparten spelar via Internet och inte på något LAN. Med hänsyn tagit till network lag osv så borde inverkan av de små fördröjningar som det handlar om i detta sammanhang var klart mer påverkande om man kör lokalt på datorn (singleplayer) än om man spelar med folk med typ 50-100 ms i ping (speciellt om det är på servrar med låg tickrate, som Valves). Får lite känslan av att många kollar typ på proffsen men glömmer bort att dessa då normalt kör via snabba LAN och inte Internet (iaf utgår jag ifrån att det är så).

Skrivet av Pvt_Rinzler:

Vissa upplever att det flyter på bättre med G-sync. Jag tycker själv att den ger mer inputlag. Jag känner det i musen att den blir på något sätt betydligt tyngre och det gillar jag inte i fps.

Gissar att det mer handlar om begränsningar i spelmotorerna med cappat FPS, t.ex. CS GO (Source Engine) har en påtaglig förbättringspotential. Man måste nog vara riktigt snabb för att hinna påverkas av nån bildrutas lag pga GSync osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Jag har ett RTX 2070S med en 144hz skärm.

Jag spelar tex Battlefield V på Ultra i 1080p, då kommer jag inte över 144 fps.
Varför skulle jag vilja köra G-Sync istället för uncapped?

Kör uncapped nu och upplever inga screentears eller något.

Skärmen kommer alltid att försöka uppdatera bilden så att den stämmer överens med den FPSen du får vilket jag ge bättre flyt i spelet. Istället för att visa några bilder i ett par uppdateringar i rad så får du alltid en ny när det finns redo, så länge inte FPSen är för låg då.

I högre FPS är detta inte super tydligt men det kan få FPS runt 40-100 (Olika känsligt för olika personer) att kännas som mycket mer mjuk och stabil jämfört med att inte köra G-Sync.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Skrivet av improwise:

Har aldrig riktigt förstått detta, iaf om man som medparten spelar via Internet och inte på något LAN. Med hänsyn tagit till network lag osv så borde inverkan av de små fördröjningar som det handlar om i detta sammanhang var klart mer påverkande om man kör lokalt på datorn (singleplayer) än om man spelar med folk med typ 50-100 ms i ping (speciellt om det är på servrar med låg tickrate, som Valves). Får lite känslan av att många kollar typ på proffsen men glömmer bort att dessa då normalt kör via snabba LAN och inte Internet (iaf utgår jag ifrån att det är så).

Gissar att det mer handlar om begränsningar i spelmotorerna med cappat FPS, t.ex. CS GO (Source Engine) har en påtaglig förbättringspotential. Man måste nog vara riktigt snabb för att hinna påverkas av nån bildrutas lag pga GSync osv.

Jag får ha typ flera pinnar upp på musinställningar för att få det spelbart med G-sync i BF t.ex.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Sätter du low latency till ultra i stället för on får du minst möjliga input lag.

Man får vara försiktig med Ultra läget, det kan ge mer problem. Klart man kan testa, men det rekommenderas inte om man vill ha optimala inställningar.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Jag kör mestadels Racingspel med G-Sync som blev en klar förbättring mot endast V-sync i flera titlar.

V-sync Off: Fick enorma screen tearings och led av stuttering.
V-sync On: Mycket bättre flyt utan tearing och stuttering, men börjar hacka så fort FPSen kom under skärmens uppdateringsfrekvens.
G-sync On: Bästa av dessa två värdar, ingen tearing, stuttering eller hackande.
Inget märkbart input lag som man eventuellt skulle kunna göra i FPS-spel.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Jag får ha typ flera pinnar upp på musinställningar för att få det spelbart med G-sync i BF t.ex.

Jag är knappast mister rappa reflexer men jag har aldrig upplevt att Adaptiv synk i någon form påverkar hur musen upplevs ge olika respons med adaptiv synk av/på – och är det något jag jämför så är det adaptiv synk av/på.

Så skulle säga att det är något annat som är svaret på det du upplever där. Kanske något med drivrutinen till musen som ankrar acceleration till rapporterad frekvens i någon form och därmed får problem på att frekvensen hela tiden varierar? Jag kör ju testsystemen så vanilj det går för att undvika den typen av fenomen.

Finns flera användare som rapporterar att adaptiv sync inte fungerar bra med RTS-spel vid låga FPS. Spel där du rör en muspekare över skärmen snarare än att musen styr din riktning i 3D-världen. Detta då muspekaren vid låga FPS blir ryckig (per definition, eftersom frekvensen på panelen sjunker) medan traditionell synk håller kvar muspekaren på skärmens uppdateringsfrekvens.

Men jag gissar att du är tvärtom där och kör mycket hög FPS?

Permalänk
Medlem

Jag har provat en hel del med G-sync av/på i just BF (V) och inte märkt att jag behövt ändra musinställningar. Skulle påstå att jag är över medel i snabba reflexer och krigar gärna i närstrid.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag måste ha något fel för jag tror inte att jag märker någon större skillnad med G-sync av eller på.
Inte heller någon större skillnad på 100 Hz och 60 Hz. På datorskärm. På telefonen däremot märker jag enorm skillnad.

Kanske får gör några tester där jag växlar mellan olika lägen för att se om jag faktiskt märker större skillnad.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Hej,

Som topic så undrar jag hur många som faktiskt använder G-Sync och till vad egentligen. Jag har förstått vad G-Sync är, men faktiskt inte förstått i vilka sammanhang man vill använda det till. Då jag har både ett GeForce kort och en G-Sync skärm så vill jag se om jag borde börja använda det och vad för fördelar jag kan få.

Har förstått att man absolut inte vill ha G-Sync till competetive FPS spel, utan då vill man ha uncapped FPS, så högt som möjligt. Som tex till CS:GO, Fortnite och PUBG osv.
Då tänkte jag att man kanske ska köra G-Sync i de Singleplayer spel som jag spelar. Men är det inte lika bra att köra capped frames då istället?

Jag skulle vilja veta när ni använder G-Sync och i vilka sammanhang. Och vad är fördelarna?

Jag kör det alltid igång. Du kanske blandar ihop det med V-Sync som du absolut inte vill ha igång i competitive fps-spel. Adaptiv sync fungerar dock annorlunda och om ditt spel pumpar ut mer fps än max refresh rate på din skärm så kommer det vara som att du spelar utan någon form av synkronisering. Om fps sjunker under skärmens max refresh rate så kommer skärmen uppdatera sig när grafikkortet säger till den att den har en ny bild att visa. Detta skiljer sig mycket kontra traditionell v-sync där grafikkortet tvingas vänta på skärmen att säga att den är redo för en ny frame innan den kan skicka den.

Där adaptiv refresh rate skiner är när du har ett spel som dippar ner i lite lägre hastigheter och du kanske har 40-50 fps. Då upplevs det som mycket bättre flyt och inga tears i bilden med adaptiv synkronisering på.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag får över 144fps i de spel jag spelar, och har en 144Hz skärm, så har inget behov av att ha gsync på.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Har haft det igång sedan jag skaffade det i tidiga 2017. Just nu drar jag mest nytta av det i Red Dead 2, där min FPS ofta pendlar mellan 70-100 FPS - med G-sync känns det nästan silkeslent! Gör också nytta i mer lättdrivna Deep Rock Galactic där min FPS brukar dippa ned med en FPS av någon anledning. Utan G-Sync känns det ryckigt när det inträffar, men med G-Sync märks det inte ens.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kör enbart G-Sync i Elder Scrolls Online i wine, lite väl jobbigt att ändra xorg.conf varje gång det ska vara på/av..

Visa signatur

<3

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag är knappast mister rappa reflexer men jag har aldrig upplevt att Adaptiv synk i någon form påverkar hur musen upplevs ge olika respons med adaptiv synk av/på – och är det något jag jämför så är det adaptiv synk av/på.

Så skulle säga att det är något annat som är svaret på det du upplever där. Kanske något med drivrutinen till musen som ankrar acceleration till rapporterad frekvens i någon form och därmed får problem på att frekvensen hela tiden varierar? Jag kör ju testsystemen så vanilj det går för att undvika den typen av fenomen.

Finns flera användare som rapporterar att adaptiv sync inte fungerar bra med RTS-spel vid låga FPS. Spel där du rör en muspekare över skärmen snarare än att musen styr din riktning i 3D-världen. Detta då muspekaren vid låga FPS blir ryckig (per definition, eftersom frekvensen på panelen sjunker) medan traditionell synk håller kvar muspekaren på skärmens uppdateringsfrekvens.

Men jag gissar att du är tvärtom där och kör mycket hög FPS?

Det är inte musen för att jag är en riktig Geek när det gäller de och provar flera olika per år Har haft kompisar hemma som inte märker det. Jag har spelat även hemma hos släktingar och efter ett tag börjar ja reagera och ser då att han har G-sync på som jag behöver stänga av. Har tom jobbat hårt att få till rätt frametimes för att få ner lagget, men det hjälper inte.

Och ja det är bara i snabba FPS spel som jag känner av det. Kör också ganska hög DPI 1600 så jag vet inte om det har något med det att göra.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Skall V-Sync vara av då G-Sync är aktiverat?

Under vilken flik finns denna "Low latency inställning" i NVCP, syns inget mer under "Set up G-SYNC" för mig, kan detta ha med att min monitor ej är validerad som kompatibel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Skall V-Sync vara av då G-Sync är aktiverat?

Under vilken flik finns denna "Low latency inställning" i NVCP, syns inget mer under "Set up G-SYNC" för mig, kan detta ha med att min monitor ej är validerad som kompatibel?

V-Sync ska vara PÅ i Nvidia control panel under 3d inställningar, men i settings ingame i de spel du spelar ska V-Sync vara AV.

Permalänk
Avstängd

Jag spelar PUBG, CoD, Tarkov, samtliga BF och mer skjutspel och skulle klassa mig själv som övre segment av icke-proffsspelare.

Aldrig märkt någon slags inputlag eller liknande av att använda G-sync. Kör det alltid på då jag brukar ligga på 70 (pubg) - 100+ (CoD) i FPS på min 144 hz skärm. Kör dock hellre grafik på max än att maxa min FPS.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Om ni kör med V-sync på i kombination med G-sync så måste ni se till att er FPS inte når max Hz på skärmen, om ni ligger på 144fps på en 144hz skärm så kommer ni få enormt mycket input lag. I många spel nu för tiden finns det en inställning för max fps, sätt då gränsen 4-6 fps under skärmens Hz (t.ex 138fps).

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Är inne på min andra skärm med G-sync och lär nog fortsätta köra G-sync så länge det går. Sjukt bra teknik!

Skrivet av Floskel:

Skall V-Sync vara av då G-Sync är aktiverat?

Under vilken flik finns denna "Low latency inställning" i NVCP, syns inget mer under "Set up G-SYNC" för mig, kan detta ha med att min monitor ej är validerad som kompatibel?

Skrivet av Ph4st:

V-Sync ska vara PÅ i Nvidia control panel under 3d inställningar, men i settings ingame i de spel du spelar ska V-Sync vara AV.

Tyvärr finns det några få fall där V-sync på drivrutinsnivå (NVCPL) inte biter och då är man tvungen att köra V-sync in-game men normalt sett är det som @Ph4st säger V-sync AV i alla spel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Alltid på om det går. Ställt in 143fps i Nvidias drivers samt low latency. Märker inte av nån inputlag men vad vet jag. Jag spelar rätt casual nu för tiden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kör G-Sync

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag har provat en hel del med G-sync av/på i just BF (V) och inte märkt att jag behövt ändra musinställningar. Skulle påstå att jag är över medel i snabba reflexer och krigar gärna i närstrid.

Vi är väl alla över medel?