EU-parlamentet överväger standard för mobil laddning

Permalänk
Hedersmedlem

Helt rimligt krav när det egentligen bara är Apple som inte gått över till vanliga standardiserade USB-kontakter, antingen micro usb eller USB-C som tagit över i stort sett helt nu.

Minns trasslet förr. En laddare för mobilen, en för kameran, en för mp3-spelare, ytterligare en för AA-batterier och nån mer till musen.

Sen skulle de kunna tvinga tillverkarna att inte skicka med en usb-laddare till varenda enhet som säljs. Det kan inte vara rimligt att det alltid ska skickas med en laddare till allt när de flesta redan har en hel hög liggande hemma.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

USB-C måste bli standard. jag tar sladd över trådlös laddning alla dagar i veckan.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Verkar det rimligt att EU tvingar fram en standardisering av alla EU-länders eluttag?

Europeiskt standard (EN 61995) har redan påverkat oss med lamputtag DCL så jag ser det inte som helt osannolikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Du har fortfarande fel. Verkar det rimligt att EU tvingar fram en standardisering av alla EU-länders eluttag?

Jodå, men där skulle man behöva rejält längre omställningsperiod och analys av vad som är den bästa typen att välja. Med laddportar på elektronik är det inte lika vanskligt då det handlar om 5-20 volt och inte 230 volt.

Gemensamma standarder leder till ökad konkurrens! Att låsa kunder till olika typer av kontakter är inte bra för konkurrans!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Sveklockarn:

Nej det bara råkar sammanfalla med klimathysterin, säkert bara rena tillfälligheter. Dammsugartillverkarna tänker naturligtvis mer på klimatet än på sina aktier.

Du har fortfarande inte svarat på hur det här skulle ha lett till att någon slängde gamla dammsugare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Om jag inte har fel är det kontakten som skall standardiseras? De flesta laddare har väl lös kabel idag som kopplas med USB till laddaren? Då är det kabeln med kontakt som behöver slängas...inte hela laddaren? 51ton elkabel som återvinns alltså?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Förstår inte avfallet för skrotade laddare?

September 2012 infördes Lightning, jag har inte bytt en laddare sen dess.
Android har väl däremot gått skiftet micro-usb till usb-c?

Om något så kommer väl en migrering bort från lightning leda till skrotade laddare och tillbehör?

Jag skulle hellre se en TOTAL standard på USB-c på ”allt”.
Jag har laddare till babyvakt, eltandborste, batteridrivna lampor, you name it..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Så på grund av sporadisk turism från Sverige så ska t.ex. franska hushåll (10M+) byta ut alla eluttag, apparatsladdar och apparater med fasta kablar? Hur mycket elskrot skulle det bli?

Du har tydligen ingen koll på hur många som rör sig över gränserna i Europa. Sporadisk turism...blah.

Permalänk

Köpt kablar för högre belopp än enheterna. Nu kanske alla i fåfänga familjen kan använda samma kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du missade anledningen på 51 000 ton elektronikskrot per år till följd av laddare? Nej, pöbeln ska inte alltid bestämma.

Skickades från m.sweclockers.com

så lösningen är då att låsa marknaden för innovation? ska man sen ansöka om en ny standard till eu ministeriet av laddare för nya patent?

Permalänk
Medlem

Man kan nästan bli lite mörkrädd när man läser kommentarerna här. Självklart är man fri att tycka vad man vill om det Europeiska samarbetet. Själv kan jag tycka att det alltid finns saker att förbättra, men att det för med sig enormt mycket bra saker, men för alla oss som inte behövt uppleva alla de konflikter och krig som gav upphov till önskan att jobba ihop kan jag förstå att det ibland är svårt att greppa.

Men EU är ingen fabel ifrån någon magisk värld som bestämmer över länder. EU är länderna i fråga. Det är som en "klubb" av folk som önskat jobba ihop för ett antal saker. Däribland en gemensam marknad (vilket väldigt naturligt för med sig gemensamma regelverk). Vem har då tvingat in dem i detta? De själva. De har valt att gå med. EU = medlemmarna. De har alla varit med och lagt fram förslag, debatterat och röstat.

Så det är inte någon utomjordisk ras som kommit till jorden för att kontrollera människorna som nu för debatter om någon form av standardiserad anslutning för laddare (något som endast gagnar konsumenter, den gemensamma marknaden och konkurrens). Istället är det medlemsländerna själva, som utan utomjordisk påverkan valt att göra detta.

Detta kan medlemmarna välja att göra för alla möjliga anledningar. För att få ner mängden waste, möjliggöra enklare konkurrens och ge konsumenterna fler valmöjligheter av leverantörer, ur säkerhetssynpunkt osv. Inget av detta är hemskt och inget är heller påtvingat av någon extern kraft. Det är en gemensam grupp länder som gemensamt valt att jobba ihop, som gemensamt tar fram regler.

Standarder är överlag något extremt bra som underlättar innovation och ger konsumenter en förstärkt position och ökade valmöjligheter.

Gällande just mobilladdare så har detta historiskt varit ett enormt problem. Ni som slapp äga mobiltelefoner i slutet av 90-talet och början av 2000-talet kan vara glada. Detta är något som EU, dvs länderna som arbetar gemensamt för bästa förutsättningar för alla inom den Europeiska Unionen (dvs inte aliens), tidigare påpekat när problemet var gigantiskt. Istället för att "lägga sig i" gav man marknaden en chans att själva enas om en standard som skulle göra det möjligt att ladda från en och samma laddare. Uppenbarligen tog man inte den chansen (även om man kom nära). Nu har EU, dvs länderna som arbetar gemensamt för bästa förutsättningar för alla inom den Europeiska Unionen (dvs inte aliens), tröttnat och vill gemensamt ställa striktare krav för att nå dit man önskade för längesedan.

Tittar man historiskt så är det få samarbeten mellan länder som i så många frågor som EU faktiskt skyddad och sett till konsumenternas intressen, säkerhet, integritet och möjligheter till val.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju helt sjukt att byråkrater ska sitta och bestämma hur folk ska ladda sina mobiler.

Ja, för folk har ju så mycket makt över hur de ska ladda sina mobiler nu. xD

Permalänk
Medlem

1: Se till så att inte bara mobiler utan att ALLA elektroniska apparater under en viss maxeffekt använder USB C (om de inte har speciella krav på sig som att de ska vara vattentäta etc. Mobilladdare är bara en liten bråkdel av alla elektroniska apparater.

Ok, nu går det att argumentera för att USB C är ett onödigt komplext protokoll och en onödigt dyr kabel för att bara skicka el. Men se till att skapa en universell likströmskontakt då.

2: Och om något borde EU standardisera biltillverkningen istället. Där finns det miljö att spara när bilarna till följd av mer kompetent servicepersonal och lägre priser på reservdelar kan hållas vid liv längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Så på grund av sporadisk turism från Sverige så ska t.ex. franska hushåll (10M+) byta ut alla eluttag, apparatsladdar och apparater med fasta kablar? Hur mycket elskrot skulle det bli?

Med just Frankrike så finns inte riktigt behovet då CEE 7/7 löser problemet och även klarar typ E.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig varför så många argumenterar för att trådlös laddning ska vara så extremt bra? Jag ser verkligen INGEN anledning till att standardisera den skiten, inte heller varför det skulle vara en dealbreaker om en mobil inte har det.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

så lösningen är då att låsa marknaden för innovation? ska man sen ansöka om en ny standard till eu ministeriet av laddare för nya patent?

Ser du många saker till salu i Sverige idag som har en brittisk elkontakt?
Det här är inte första "standarden" att regleras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Och varför avfärdas gamla laddare och hur hjälper en enhetlig standard mot det?

Själv kan jag inte minnas när jag senast slängde en gammal laddare.

Precis! Varför kasta en gammal laddare? Har den en viss kontakttyp så funkar den till alla andra prylar med samma kontakttyp. Max ampere kan skilja, men det visar sig då bara på laddningstiden och det är inte alltid man har bråttom. Jag har massor med laddare kvar. Alla funkar och används. Ja, kanske inte de med 0.5A...

Bättre vore kanske att de INTE följer med någon ny laddare utan man använder sin gamla som funkar lika bra. Visst, ibland kommer det nya generationer av laddprotokoll vilket ger mer sprutt. Men ofta så funkar en äldre laddare lika bra. Behöver man laddare så köper man den separat. Minskar på skrotet garanterat!

Sen behöver det standardiseras på laddprotokollen! Qualcomms system och PD (Power Delivery) är två vanliga laddprotokoll som laddar med högre spänningar. Men att hålla koll på vilken pryl som använder vilket laddprotokoll tror jag det är få därute som har nån koll på!

Min slutsats är att USB-C är bra som standard, men besluta OCKSÅ om laddprotokollet! Då kan alla ha EN typ av laddare, för allt.

Har inte full koll här, men jag tror PD är en öppen standard.

Permalänk
Medlem

@Qmobss: När man väl börjat använda det är det otroligt praktiskt. Också trevligt att kunna ladda både klocka och mobil på samma om man nu använder sånt. Standardisering hade varit mycket trevligt. Men däremot en dålig diskussion att ha gällande det här då tekniken nog är för dyr för att implementera på alla dagens mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju helt sjukt att byråkrater ska sitta och bestämma hur folk ska ladda sina mobiler.

Ja låt oss gå tillbaka till det glada 2000-talet när varenda tillverkare hade sin egna icke-standardiserade kontakt och man hade 10 olika laddare i lådorna... Standardisering är bra.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Du har fortfarande inte svarat på hur det här skulle ha lett till att någon slängde gamla dammsugare?

Givetvis leder det till en massiv nyförsäljning i kombination med att staten berättar att jorden går under om du inte byter till en energisnål dammsugare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju helt sjukt att byråkrater ska sitta och bestämma hur folk ska ladda sina mobiler.

Ja. Varför inte låta företagen få härja fritt? För det kommer absolut inte att leda till att det tummas på saker och ting.

Skrivet av trisse_123:

Helt sjukt. Förstår att UK går ut ur EU.

Skickades från m.sweclockers.com

För att man vill standardisera laddare för att få ned elektronikskrot? Skulle inte tro det eller hur?

Skrivet av Teddis:

Det blir så mycket mindre skrot när jag och alla andra Apple-kunder kommer slänga sina etablerade lightning-lösningar därhemma..

På sikt? Ja.

Skrivet av DasIch:

Nej det är det inte. Det begränsar utvecklingen av nya kontakter och gränssnitt.

Och varför avfärdas gamla laddare och hur hjälper en enhetlig standard mot det?

Själv kan jag inte minnas när jag senast slängde en gammal laddare.

Inte laddare. Kontakter. En enhetlig standard motverkar att man slänger laddare för att man bytt telefon eller för att företag bytt kontakter i mobilerna. Att det skulle begränsa kontakter och gränssnitt är inte alls sant. Däremot kräver det att företag anammar kontakter när de kommit ut på marknaden.. vilket är raka motsatsen till idag där Apple envisas att köra med sin proprietära kontakt utan orsak.

Skrivet av Sveklockarn:

Notera denna formulering.

Inte förvånande att se skriken efter överstatliga regleringar här dock... och det brukar ju bli så bra när staten ska bestämma över vilken teknik konsumenter ska använda.

Nej? Vilka kontakter som FÖRETAGEN ska använda. Detta är inte inriktat mot privatpersoner och därför får du använda din gamla laddare till din mobil tills den slits ut. DÄREMOT får inte företag fortsätta implementera sina egna proprietära lösningar för att tvinga kunderna att köpa just laddare med DERAS uttag i sig.

Skrivet av Sveklockarn:

Du har fortfarande fel. Verkar det rimligt att EU tvingar fram en standardisering av alla EU-länders eluttag?

Kort och gott. Ja.

Skrivet av Blupparen:

Ja låt oss gå tillbaka till det glada 2000-talet när varenda tillverkare hade sin egna icke-standardiserade kontakt och man hade 10 olika laddare i lådorna... Standardisering är bra.

Framförallt.. Standardisering är positivt ur ett prisperspektiv.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk här hävdar att Lightning är så mycket sämre än USB-C.
Kontakt som kontakt, de är hyffsat lika där. Fungerar åt båda hållen.

Att EU bestämmer standardkontakt är väl lite si och så. Problemet blir inför nästa standard... Skall ingen ny kontakt få komma till utan deras godkännande först?

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du har tydligen ingen koll på hur många som rör sig över gränserna i Europa. Sporadisk turism...blah.

En s.k. EU-kontakt fungerar i ett franskt uttag. Det finns för övrigt en variant av Schuko som passar där också. Poängen är att om överstaten EU tvingade dem att byta till Schuko-standard så skulle det vara hundratals miljoner uttag och stickproppar bortkastade p.g.a. byråkrati.

Vem tror du använder franska uttag oftast -- de som är bofasta där året om eller de som är där några dagar per år? Vad är det för prylar som turister behöver släpa med sig som använder en Schuko-kontakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, vi kan ju låtsas som att 80-90% av alla enheter med separat nätagg inte redan använder samma plugg, eller hur tänkte du här? Eller menar du att man ska tvinga alla att bygga lika stora nätagg med samma volttal/strömstyrka?

Va? Vi snackar väl kontaktdon här? Varför ska vi låtsas om nå procenttal? Och vad har nätdelen med saken att göra? Jag har fyra laptops här hemma, alla med olika kontakter för strömmatning. Och massa annan utrustning med olika kontakter, ser inte problemet med att vilja att så mycket som möjligt kör samma kontakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ser du många saker till salu i Sverige idag som har en brittisk elkontakt?
Det här är inte första "standarden" att regleras.

Skickades från m.sweclockers.com

Det svarar inte precis på frågan, kortsiktigt ''komfort'' till långsiktig konkurrens och utveckling.

Sen att göra det till ett turism argument när det handlar om miljöfrågor är en cocktail av ironi.

hade vi inte en ''klimatkris'' flygångest etc, är det inte miljövänligare att inte åka runt och klaga på laddare och kontakter?

om du frågar mig är det här epitomen av burgoise problem.

Sen hur dessa siffror presenteras och framförs är alltid något man alltid bör granska.

om skrot är problemet borde inte krav hållbarhetstid vara viktigare? jag menar apples laddare är ju en meme när det gäller kvalitet men folk har ju en mentalitet av äta tårtan och samtidigt behålla den, uppoffringar kan inte komma från en själv men samtidigt förväntas det kollektivt? nä standarder ska inte baseras på endast idealism, pragmatism behövs för balans.

Permalänk
Medlem

@inquam: 1984-samhället erbjuder en enorm trygghet för alla som inte säger emot, det måste man ge det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Med just Frankrike så finns inte riktigt behovet då CEE 7/7 löser problemet och även klarar typ E.

App app, ska det vara påbjuden standard från EU så ska det. Du får inte tänka så logiskt, tänk på att det är byråkrati det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Ja låt oss gå tillbaka till det glada 2000-talet när varenda tillverkare hade sin egna icke-standardiserade kontakt och man hade 10 olika laddare i lådorna... Standardisering är bra.

Det var fortfarande inte staten som tvingade fram en standardisering.

Hur kan det vara så svårt att förstå skillnaden? Är alla här så indoktrinerade av samhället att de tror att det är staten som sörjer för alla goda ting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag skulle faktiskt gå längre, och skapa en tvingande standard för alla DC-kontakter. Mycket går ju på USB numera men långt ifrån allt. Mycket använder ju fortfarande den där cylinderkontakten där tillverkarna inte kan komma överens om något. Detta skapar ju hur mycket E-waste som helst, när t.ex. när nätdelen till en router går sönder och det är för krångligt att hitta en ersättare med rätt kontakt, spänning och ström.

Inte konstigare än att vi har en standard för starkströmskontakter.

This! Hundra olika varianter har jag nog liggandes i min låda men ingen ny pryl man köper verkar ha samma.

Dessutom tvivlar jag på att de 51 tusen tonen beror på inkompatibla telefonladdare. I stort sett har det funnits 4 varianter de senaste 10-12 åren. Gamla apple som övergick till lightning samt micro USB som just nu övergår till usb-C. Ok att den gamla apple-kontakten slängs i stora mängder men hur många är det egentligen som slänger några lightning-, micro USB- eller usb-C-sladdar? Så länge de inte har gått söndet då. Det kanske hade varit mer effektivt att sätta stopp för den huvudlösa kina-importen av undermålig kvalitet som går sönder efter 3 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det var fortfarande inte staten som tvingade fram en standardisering.

Hur kan det vara så svårt att förstå skillnaden? Är alla här så indoktrinerade av samhället att de tror att det är staten som sörjer för alla goda ting?

ja du som merkel sa '' vi måste skydda friheten genom att begränsa den''

Jag vet inte var denna extrema längtan för kollektivism kommer ifrån?

Med tanke på landets historia borde folk få en aneurysm i dessa scenarion.