EU-parlamentet överväger standard för mobil laddning

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Fast att det blir 50 000ton elskrot pga laddare går väl inte skyllas på vilken port mobilen har? Alla (så vitt jag vet?) laddsladdar har ju vanlig USB i andra änden, dvs den som går in i laddaren. Men om det är 50 000ton pga laddsladdar som slängs så är det bra jäkla mycket. För laddar går ju som sagt använda mellan mobilerna då samtliga har vanlig usb.

Ja och detta är väl ett resultatet från förra direktivet? Står iof artikeln att den inte landade i önskat resultat. Men skulle säga tvärtom, dagens läge är ett ENORMT lyft mot hur det tidigare var där samtliga tillverkare i princip hade propertära kontakter och märkliga nätdelar med fast kabel.

Permalänk

Tycker det är bra med en standard

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[B] http://steamcommunity.com/profiles/76561197993451303
[I7 7700k, PALIT GTX 1070,NOCTUA 15,16gB DDR4]
PSN PS4: swe_david_90
ORIGIN : Squeezz90

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Enligt uppskattade siffror

Notera denna formulering.

Inte förvånande att se skriken efter överstatliga regleringar här dock... och det brukar ju bli så bra när staten ska bestämma över vilken teknik konsumenter ska använda.

Permalänk
Medlem

Är lite nyfiken bara om de som motsätter sig en gemensam standardisering hellre skulle vilja ha ännu fler olika standarder än vad vi redan har idag och till vilken nytta i så fall (undantaget aktieägare)

Borde varit lika självklart som att vi har två hål i väggen för andra änden av laddaren, och utan tjafs dessutom när de ändå ska uppfylla samma funktion

Permalänk
Medlem

Många verkar inte tänka på att vi är tekniknörd och entusiaster som hänger här, vi har intresse och know-how att hitta användning för gammal fungerande elektronik.
Mindset hos gemene man är inte att behålla den gamla fungerande laddaren när de byter telefon och de är främst de som genererar elektronikskrotet.
Brukar ta tillvara på släkt och vänners gamla teknik som de tänkt slänga för att de är gammalt eller "trasigt". Därmed sitter jag på ett gäng usb-laddare och lite annat som fungerar fint som annars hamnat på tippen.

Misstänker förhoppningarna är att tillverkar att sälja laddarna separat som ex. Fairphone gör och om de inte går den vägen så skulle de inte förvåna mig om de tillkommer någon sorts avgift eller lag för de som säljer med laddare.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Att det är helt galet att företagen inte kan komma överens om gemensamma standarder utan att det ska kivas för att sätta krokben för konkurrenter, tredjepartstillverkare och även användare vilket dessutom leder till onödigt resursslöseri.

Lightning har varit vida överlägset alla tidigare USB-varianter före USB-C. Jag har använt samma Apple-laddare till tre telefoner, hur mycket elektronikskrot har jag genererat då?

Skrivet av Söderbäck:

I den bästa av världar hade vi fått en gemensam USBstandard för mobilladdning helt utan regler. Där får jag hålla med dig alltså. Men åt det hållet gick det inte förrän EU röt till om problemet.

Staten ska alltså få bestämma att den som köper en premiumtelefon är tvungen att ha en dålig kontakt. I använder Apple vanliga USB-laddare sedan länge.

Skrivet av Söderbäck:

Exempelvis har EU satt effektbegränsning för dammsugare vilket uppskattas spara väldigt mycket ström per år i EU.

Exakt detta är problemet med alla EU-vurmare, att de accepterar godtyckliga begränsningar utifrån rent påhittade siffror. Vad kostade det i energi att byta ut alla gamla dammsugare, och hur mycket längre måste man dammsuga nu för att nå samma resultat?

Permalänk
Avstängd

Vilka problem vi har i EU ändå.

Jag har gärna USB-C på iPhone också såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Enligt uppskattade siffror

Förstår du vad en uppskattad siffra är i sammanhanget, att det handlar om att eurokrater drar till med en siffra just för att det finns så många som bara "ja men har dom sagt det så stämmer det säkert" och praktiskt taget accepterar vad som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast det ryktas att Apple håller på att gå över till enbart trådlös laddning för mobiler...

Jag tycker det är konstigt att konsumenterna inte ställer högre krav. Köper jag en pryl idag som inte är usb c utan usb micro eller liknande, så är de enda ursäkterna att produkten är väldigt billig eller att det är en produkt som ej uppdateras så ofta och då äldre.

Trådlös laddning bör standardiseras, vilket det väl redan har börjat. Men att alla mobiler inkl de billigaste ska ha trådlös laddning är lite väl tidigt att lagföra. Enbart trådlös laddning som ställer till besvär om man lämnar mobilen oladdad ett bra tag, ja det är ingen lösning för billiga mobiler.

Kan för resten någon nämna några orsaker till varför lightning kontakten är bättre än usb c för den stora skaran? Där den stora skaran endast använder kabeln till att ladda mobilen och enstaka gång plocka ut någon bild med kabel.

Apple kommer förmodligen ha en lightning plug I ena sidan i alla fall. Så inte helt bra lösning heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag skulle faktiskt gå längre, och skapa en tvingande standard för alla DC-kontakter.

Ok, vi kan ju låtsas som att 80-90% av alla enheter med separat nätagg inte redan använder samma plugg, eller hur tänkte du här? Eller menar du att man ska tvinga alla att bygga lika stora nätagg med samma volttal/strömstyrka?

Permalänk
Medlem

Ja tack det hade varit så skönt att äntligen få en enhetlig anslutning.
Jag tänker inte bara laddning utan även andra trådade anslutningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag skulle faktiskt gå längre, och skapa en tvingande standard för alla DC-kontakter.

Visst hade det varit bra med en gemensam kontakt/standard till alla laptops även om effekten kan skilja.

Permalänk
Medlem

Ja varför inte egentligen?

Gör det jäkligt simpelt för slutanvändaren då det tar bort krånglet för de allra flesta. Sen skulle det vara jäkligt skönt att skippa "Har du en Iphone/Samsung/Huawei/Insert random märke" frågan hela tiden (folk verkar inte ha koll på att t.ex. android telefoner kör micro/usb-c idag).

Jag välkomnar det med öppna armar ja!

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Staten ska alltså få bestämma att den som köper en premiumtelefon är tvungen att ha en dålig kontakt.

På vilket sätt är lightning kontakten bättre än usb c? Speciellt då Apple själva har valt att sätta usb C på deras bättre surfplattor.
Jag förstår inte varför vissa är så emot standarder som alla seriösa företag ska följa, just detta inom datortekniken gjorde att det gick framåt. En persondatorns ungdom så fanns det en massa ickekomplatibla maskiner som ingen ville satsa riktigt bra på.

Om USB C blir standard så blir det för i princip alla superbra, det är en kabel som passar till det mesta och den kabeln finns i princip överallt. Ta bussar tåg som har USB A honkontakt. Vad mycket smidigare det hade varit med en USB C hane på en kabel.

Skrivet av Snubb1:

Ja tack det hade varit så skönt att äntligen få en enhetlig anslutning.
Jag tänker inte bara laddning utan även andra trådade anslutningar.

Ja elverktyg. Varenda maskin ska ha sin egen laddare. Det går väl an för de med få verktyg i litet utrymme. Men har man en drös maskiner och flera användare så kommer laddare fort bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Försökte gräva i detta. De flesta verkar hänvisa till GSMA som 2009 skrev (pdf) följande:

"It is estimated that the adoption of the Universal Charger will lead to a 50% reduction in standby energy consumption and will eliminate up to 51,000 tons of chargers every year."

Som källa i fotnoten har man enbart:

"GSMA analysis from UNEP, Gartner, European Commission Integrated Product Policy Pilot on Mobile Phones, University of Southern Queensland data."

European Commission Integrated Product Policy Pilot on Mobile Phones verkar ha påbörjats innan 2005 men det är oklart om siffran kommer därifrån (pdf). Oavsett så är det alltså en väldigt gammal siffra som i bästa fall var aktuell när man pratade om att införa micro-USB som gemensam standard.

Inget förvånande att eurokraterna försöker dupera massorna med uråldrig data som grund.

Detta med effektbegränsade dammsugare drevs för övrigt på av dammsugarbranschen, inte minst Electrolux. Men det klart att det... hrm... är för klimatets skull.

Permalänk
Medlem

Av de 51.000 ton laddare som hamnar på skroten är väl 40.000 ton skitladdare från Wish.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

På vilket sätt är lightning kontakten bättre än usb c?

Jag skrev:
Lightning har varit vida överlägset alla tidigare USB-varianter före USB-C.

Lightning kom alltså flera år före USB-C. Rent mekaniskt är Lightning fortfarande mer robust, men det klart att Apple inte slösar pengar på att utveckla en egen kontakt om det inte behövs.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår inte varför vissa är så emot standarder som alla seriösa företag ska följa,

Du blandar ihop en standard som är frivilligt vald av konsumenter med lagar som ska tvinga alla företag att utföra en viss teknisk detalj likadant.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

just detta inom datortekniken gjorde att det gick framåt. En persondatorns ungdom så fanns det en massa ickekomplatibla maskiner som ingen ville satsa riktigt bra på.

Vilka var dessa "ickekompatibla maskiner"? Snackar du PC före 1981 så var det absolut inte några statliga regleringar som gjorde att IBM-kompatibla maskiner fick störst genomslag, utan helt vanlig kapitalism.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om USB C blir standard så blir det för i princip alla superbra, det är en kabel som passar till det mesta och den kabeln finns i princip överallt. Ta bussar tåg som har USB A honkontakt. Vad mycket smidigare det hade varit med en USB C hane på en kabel.

Du verkar både veta vad som händer i framtiden samt vad alla behöver? Eller hur ska man tolka detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ja fy tusan, vi såg ju hur det gick när länder standardiserade vägguttag och kontakter! Alla bolag dog, stendöda, allihop!

Fast det är ju inte alla europeiska länder som har Schuko-uttag, särskilt inte Storbritannien.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Fast det är ju inte alla europeiska länder som har Schuko-uttag, särskilt inte Storbritannien.

Skrev länder, EU fanns inte när man standardiserade högspänningsuttag och kontakter.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

Mindset hos gemene man är inte att behålla den gamla fungerande laddaren när de byter telefon och de är främst de som genererar elektronikskrotet.

Antar du ja.

Merparten av de jag känner kopplar in den gamla laddaren om den passar, och sparar den nya tills den behövs (t.ex. när kontakten går sönder).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Men har inte EU lite viktigare saker att besluta om?

Olika personer för olika uppgifter. Nu har jag inte stenkoll på just EU men exempelvis riksdagen har ämnesinriktade utskott där man i mindre grupp diskuterar olika ämnen och sedan utvecklar ett förslag som röstas igenom av samtliga i riksdagen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Skrev länder, EU fanns inte när man standardiserade högspänningsuttag och kontakter.

Du har fortfarande fel. Verkar det rimligt att EU tvingar fram en standardisering av alla EU-länders eluttag?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Sveklockarn:

Staten ska alltså få bestämma att den som köper en premiumtelefon är tvungen att ha en dålig kontakt. I använder Apple vanliga USB-laddare sedan länge.

Exakt detta är problemet med alla EU-vurmare, att de accepterar godtyckliga begränsningar utifrån rent påhittade siffror. Vad kostade det i energi att byta ut alla gamla dammsugare, och hur mycket längre måste man dammsuga nu för att nå samma resultat?

Alltså va? Det var inte så att någon behövde slänga dammsugare på grund av detta. När lagen fastställdes så infördes ett datum längre fram i tiden, från och med då fick inte längre damsugare över effektgränsen säljas. Ingen kom hem till dig och tvingade dig att hiva din gamla damsugare.

Om du är så emot standarder förmodar jag att du har ett jäkla agg mot HDMI också? Eller Wifi 811..., eller Bluetooth? Eller den i EU standardiserade schucko kontakten? För visst vore det kanon om det var olika vägguttag i kåken beroende på om Riksbyggen eller ABB byggt kåken? Eller om iPhones bara kunde ansluta mot trådlösa nätverk med i-Fi standard?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja elverktyg. Varenda maskin ska ha sin egen laddare. Det går väl an för de med få verktyg i litet utrymme. Men har man en drös maskiner och flera användare så kommer laddare fort bort.

Batteridrivna verktyg lider an inlåsningseffekten för att få användarna att fortsätta med samma system.
Det finns dock en satsning CAS för enhetliga batterier där metabo varit drivande.
https://www.cordless-alliance-system.com/
När hitachi power tool bytte namn till hikoki så blev namnet i USA metabo HPT, behöver jag nämna att det används hitachis batterier och inte CAS.
När de som försöker inte själva verkar tro på vad de försöker skapa så är det långt kvar innan vi kan förvänta oss en förändring.

Skrivet av ducedo:

Försökte gräva i detta. De flesta verkar hänvisa till GSMA som 2009 skrev (pdf) följande:

"It is estimated that the adoption of the Universal Charger will lead to a 50% reduction in standby energy consumption and will eliminate up to 51,000 tons of chargers every year."

Som källa i fotnoten har man enbart:

"GSMA analysis from UNEP, Gartner, European Commission Integrated Product Policy Pilot on Mobile Phones, University of Southern Queensland data."

European Commission Integrated Product Policy Pilot on Mobile Phones verkar ha påbörjats innan 2005 men det är oklart om siffran kommer därifrån (pdf). Oavsett så är det alltså en väldigt gammal siffra som i bästa fall var aktuell när man pratade om att införa micro-USB som gemensam standard.

De siffrorna är inte att anse som aktuella.
2009 såg marknaden annorlunda ut och det var en massa olika laddare.
Däremot är jag för initiativet med enhetliga laddare.

Permalänk
Medlem

Lär väl inte bli mindre skrot ändå eftersom alla nya telefoner kommer med en ny laddare ändå och då finns det inte mycket anledning att spara den gamla laddaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du har fortfarande fel. Verkar det rimligt att EU tvingar fram en standardisering av alla EU-länders eluttag?

Det är inte bara rimligt - det är önskvärt för att underlätta livet för de som reser utanför Sverige.

Permalänk
Skrivet av TraxMate:

Lär väl inte bli mindre skrot ändå eftersom alla nya telefoner kommer med en ny laddare ändå och då finns det inte mycket anledning att spara den gamla laddaren.

Man behöver ha flera laddare..
Annars generellt bland billig elektronik idag så tycker jag man ej får med en laddare för att hålla nere priserna. Utan den får man köpa till och så brukar det vara usb micro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Alltså va? Det var inte så att någon behövde slänga dammsugare på grund av detta. När lagen fastställdes så infördes ett datum längre fram i tiden, från och med då fick inte längre damsugare över effektgränsen säljas. Ingen kom hem till dig och tvingade dig att hiva din gamla damsugare.

Nej det bara råkar sammanfalla med klimathysterin, säkert bara rena tillfälligheter. Dammsugartillverkarna tänker naturligtvis mer på klimatet än på sina aktier.

Skrivet av Xyborg:

Om du är så emot standarder förmodar jag att du har ett jäkla agg mot HDMI också? Eller Wifi 811..., eller Bluetooth? Eller den i EU standardiserade schucko kontakten? För visst vore det kanon om det var olika vägguttag i kåken beroende på om Riksbyggen eller ABB byggt kåken? Eller om iPhones bara kunde ansluta mot trådlösa nätverk med i-Fi standard?

Schuko är inte standardiserad inom EU, vilket jag redan har påtalat ovan. Vilka andra av standarderna är påtvingade av staten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är inte bara rimligt - det är önskvärt för att underlätta livet för de som reser utanför Sverige.

Så på grund av sporadisk turism från Sverige så ska t.ex. franska hushåll (10M+) byta ut alla eluttag, apparatsladdar och apparater med fasta kablar? Hur mycket elskrot skulle det bli?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Varför inte trådlös laddning som standard?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har ju redan Qi som används av alla telefontillverkare. Som det nämns i artikeln så skulle detta påverka mer än bara telefoner, som exempelvis e-boksläsare. Blir också ganska ineffektivt att ladda surfplattor med stora batterier trådlöst.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi