Permalänk
Medlem

Köpråd 1080p projektor spel och film

Hej. Byggde nyligen en ny dator med 5700xt grafikkort och nu får jag ingen vettig bild till min jättegamla 720p projektor.

Jag använder den till film från datorn och spel från ps4 sen många år tillbaka och eftersom lampan tuggar på fortfarande hade jag inte tänkt byta förrän den gick sönder.
Men efter några timmars fipplande med settings i win10 och Radeon programvara utan resultat ger jag upp och tänker att det är läge att uppgradera.

Egentligen hade jag tänkt vänta tills 4k projektorer blev lite mer vettiga i pris men det finns det inte tid för nu.

Problemet är att jag har sjukt dålig koll på projektorer, om det skall vara dlp eller lcd eller nåt av de andra grejerna. Och jag vet inte vad som är prisvärt.

Jag tänker att 5 papp är en vettig summa att sikta på, nån som har nåt förslag, eller kan ge mig lite råd om vilken teknik jag ska välja?

Väldigt tacksam för hjälp.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺

@Klurig: 4K-projektorer kommer alltid att kosta för det ställs så höga krav på optiska motorn och optiken. De modeller som finns idag för 10-15-000 kr och långt uppåt använder modulationsteknik från en lägre upplöst chip. Äkta 4K-paneler kommer med JVC:s och Sonys modeller som startar på prislappar runt 50.000 kr.

Så fortsätt du på en lämplig full hd-modell som du har råd med. Det är främst de enklare DLP-modeller som är inom din räckvidd om 5.000 kr

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en 720p proj (EPSON EMP-TW700) som jag är hyfsat nöjd med. Men visst vore det kul med lite bättre bild. Frågan är om det blir så väldans mycket bättre om man går upp till en motsvarande med 1080p. Har nu en 90" duk och sitter ca 5 meter från den. Ser således aldrig punkterna. Spelar aldrig så bara film/serier från datorn/netflix. Vilka är det man ska titta på. Pris runt 8-10k

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Xiaomis laser projektor har fått bra betyg på flera håll, dock inte superbra av just prisjakts användare. Den är ju lite speciell i och med att det är en short throw och förstås för att den använder laser istället för en vanlig lampa vilket ger flera fördelar bland annat när det gäller ljusstyrka och fokus.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4871529

https://www.androidcentral.com/xiaomi-mi-laser-projector-seco...
https://blog.son-video.com/en/2018/11/test-xiaomi-mi-laser-pr...
https://www.techspot.com/products/projectors/xiaomi-mi-ultra-...

Permalänk
Medlem

Stort tack för all input. Efter lite letande hittade jag den här projektorn. Den är nedsatt med 2000kr på scandinavian foto, från 8990.

Har kollat lite reviews och den verkar vettig. Något uppenbart fel eller avskräckande med denna? Annars blir det nog en sån.

https://www.scandinavianphoto.se/epson/projektor-eh-tw5650-1040298

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺

@Klurig: Epson är generellt ett tryggt köp för projektorer så inget chansartat val på något sätt.

Permalänk
Skrivet av Klurig:

Stort tack för all input. Efter lite letande hittade jag den här projektorn. Den är nedsatt med 2000kr på scandinavian foto, från 8990.

Har kollat lite reviews och den verkar vettig. Något uppenbart fel eller avskräckande med denna? Annars blir det nog en sån.

https://www.scandinavianphoto.se/epson/projektor-eh-tw5650-1040298

blev lite osäker men tyckte 2500 lumen lät lågt men kan ha fel i det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rouge of Darkness:

blev lite osäker men tyckte 2500 lumen lät lågt men kan ha fel i det.

2500 lumen är rejält ljusstarkt, blåser förbi många TV-apparater om det ska projicera på 50-60 tum.

Fast de där specarna är påhittade. Ju enklare och mer budget, desto mer "uppljugna" specar.

Riktigt ljusstarka hembioprojektorer ger ljus motsvarande 1000–1500 lumen i faktiska mätningar, likt Sony VPL-VW270ES som specas till 1500 Lumen och inte ligger långt ifrån. De flesta budgetmodeller specas till 2000-3000 Lumen men lämnar runt 400-700 lumen ljusstyrka vid faktiska mätningar. Skulle gissa att den där Epson-modellen är någonstans runt 1000+ lumen i praktiken.

Kontrastförhållandet på projektor är ytterligare en historia om rövdragna siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Klurig: Epson är generellt ett tryggt köp för projektorer så inget chansartat val på något sätt.

Tack, bra att höra.

Skrivet av Rouge of Darkness:

blev lite osäker men tyckte 2500 lumen lät lågt men kan ha fel i det.

Okej, har inte själv sett nåt om att det skulle vara för lågt.

Skrivet av Laxpudding:

2500 lumen är rejält ljusstarkt, blåser förbi många TV-apparater om det ska projicera på 50-60 tum.

Fast de där specarna är påhittade. Ju enklare och mer budget, desto mer "uppljugna" specar.

Riktigt ljusstarka hembioprojektorer ger ljus motsvarande 1000–1500 lumen i faktiska mätningar, likt Sony VPL-VW270ES som specas till 1500 Lumen och inte ligger långt ifrån. De flesta budgetmodeller specas till 2000-3000 Lumen men lämnar runt 400-700 lumen ljusstyrka vid faktiska mätningar. Skulle gissa att den där Epson-modellen är någonstans runt 1000+ lumen i praktiken.

Kontrastförhållandet på projektor är ytterligare en historia om rövdragna siffror.

Jag projicerar på en duk på 80" ca. Och i ett mörklagt rum i en källare, så ljusstyrkan borde klara sig tänker jag. Tänkte mer om det var någon annan uppenbar fallucka på den modellen, eftersom priset är attraktivt. Tack för input

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless