Permalänk
Medlem

Reset Windows 10

Hej,

Har tänkt på att köra en reset (alternativet som finns i Windows 10) för att få en "ny start" på min PC.

Dock har jag en partition (/E:) som jag inte vill ska stryka med. Har alla mina spel på den och det är cirka 400 GB som skall installeras om... har inte snabbt nog internet för att få klart det inom "kort" så att säga.

Vad kan jag göra i detta fallet? Jag vill bara att C: disken ska rensas och få en fräsch start.

Har inte mitt USB eller min CD för att installera om Windows 10/formatera disken.

Hur gör jag?

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

Hej,

Har tänkt på att köra en reset (alternativet som finns i Windows 10) för att få en "ny start" på min PC.

Dock har jag en partition (/E:) som jag inte vill ska stryka med. Har alla mina spel på den och det är cirka 400 GB som skall installeras om... har inte snabbt nog internet för att få klart det inom "kort" så att säga.

Vad kan jag göra i detta fallet? Jag vill bara att C: disken ska rensas och få en fräsch start.

Har inte mitt USB eller min CD för att installera om Windows 10/formatera disken.

Hur gör jag?

Rensar/formaterar du bara C: så försvinner även viss hänvisningar från dina spel på E disken genom att viss information ändå sparas på C:. Du kommer alltså inte att kunna köra dem.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Rensar/formaterar du bara C: så försvinner även viss hänvisningar från dina spel på H disken genom att viss information ändå sparas på C:. Du kommer alltså inte att kunna köra dem.

Tack för svar.

Det finns alltså enligt ditt svar inget sätt att endast få en fresh start utan att förlora det mesta? Då kan man lika väl köra clean slate och be Windows att ta bort alla filer?

Permalänk
Medlem

Koppla ur övriga hårddiskar förutom där Windows är installerat. Kör ominstallation. Anslut övriga diskar.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

Tack för svar.

Det finns alltså enligt ditt svar inget sätt att endast få en fresh start utan att förlora det mesta? Då kan man lika väl köra clean slate och be Windows att ta bort alla filer?

Jag är lite dålig på att ge dig exakt hjälp i och med att jag inte är någon IT-tekniker, men det enda alternativet är väl i så fall Windows egna diskrensning. Då rensar den i och för sig bara upp tempfiler, papperskorg och coocies mm. Vill du ha en ren och "ny" disk så är det formatering och en helt ny installation av Win10, men då får du också räkna med att vissa savesmappar för spel försvinner med. Jag tror att du får se till att spara alla mappar med configfiler och saves i C: för de olika spelen och sedan lägga tillbaka dessa när du har ominstallerat Win10. Då kan det fungera, men jag har för mig att jag gjorde samma sak för länge sedan och då blev det nyinstallation av samtliga spel.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Rensar/formaterar du bara C: så försvinner även viss hänvisningar från dina spel på H disken genom att viss information ändå sparas på C:. Du kommer alltså inte att kunna köra dem.

Det är inte nödvändigtvist sant. Steam, Uplay, Epic, GOG o.s.v stödjer att lägga till gamla mappar med spel igen efter ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Du kan läsa detta inlägg och länk som kanske är till hjälp för dig #16615940

Och du kan testa att spara E: partitionen när du gör en ny Windows 10 installation som denna video beskriver https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Visa signatur

janee

Permalänk

Hej,
Skönt att så många svarar utan att läsa eller förstå vad TS vill göra.

Endast data på samma partition som windows körs ifrån kommer påverkas utav en "reset".

Väljer du "keep my files" så kommer tom. alla dina filer att sparas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raWpackeT:

Hej,
Skönt att så många svarar utan att läsa eller förstå vad TS vill göra.

Endast data på samma partition som windows körs ifrån kommer påverkas utav en "reset".

Väljer du "keep my files" så kommer tom. alla dina filer att sparas.

Tack för svar. Du förstår vad jag önskar, men där finns ett bekymmer; jag provade alternativen och Windows berättade då för mig vad den kommer att ta bort, inkl. mina spel på E: partitionen.

Jag vågar inte riktigt göra någonting, men skall kolla i de andra trådar som har nämnts i min tråd samt How-To videon som länkades.

Uppskattar allas hängivenhet att hjälpa till.

Permalänk
Skrivet av raWpackeT:

Hej,
Skönt att så många svarar utan att läsa eller förstå vad TS vill göra.

Endast data på samma partition som windows körs ifrån kommer påverkas utav en "reset".

Väljer du "keep my files" så kommer tom. alla dina filer att sparas.

Tycker de flesta här verkar förstå att han vill spara partitionen E: utan att få några problem med de spel som ligger där. Om man sparar sina gamla filer vid nyinstallation så fungerar ju det, men om jag inte är helt ute och cyklar så blir väl C: betydligt större då än tidigare vilket kanske inte är poängen (Med reservation för att jag kan ha fel). Och som jag skrev så finns chansen att han förlorar configfiler och andra viktiga saker om han inte tar vissa backuper av C: innan ominstallation.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

@Ecthelion:

Alla installers / launchers till spelen ligger ju på C: disken och kommer att tas bort.

Men den avinstallerar inte dom utan tar bara bort den datan som finns på C:\

Så du får ju installera Steam / epic / whatever och peka ut E:\

Permalänk
Medlem

@Aqua_HeaD:

Se nedan bild för ett exempel nyss taget.

Detta är en del av listan som Windows menar på att systemet kommer att ta bort om jag kör "Reset" (mitt OS är på Engelska). Som du kan se så är t. ex. CS:GO, Destiny 2 m.m. inkluderade i den här listan. Dessa filer ligger på E: och inte på C: vilket gör mig konfunderad, det är endast C: disken som skall "formateras om" så att säga. Fresh start för OS, alla temp filer och appar som inte fanns med från start skall bort.

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

@Aqua_HeaD:

Se nedan bild för ett exempel nyss taget.

https://i.imgur.com/0PAix58.png

Detta är en del av listan som Windows menar på att systemet kommer att ta bort om jag kör "Reset" (mitt OS är på Engelska). Som du kan se så är t. ex. CS:GO, Destiny 2 m.m. inkluderade i den här listan. Dessa filer ligger på E: och inte på C: vilket gör mig konfunderad, det är endast C: disken som skall "formateras om" så att säga. Fresh start för OS, alla temp filer och appar som inte fanns med från start skall bort.

Jag törs inte svara här i och med att jag aldrig gjort en reset själv. Jag vet faktiskt inte vad Windows behagar att ta bort eller sparar i detta fall. Själv brukar jag bara köra rena ominstallationer emellanåt då burken behöver rensas upp. Hoppas någon annan här kan komma med något vettigt råd gällande just "Reset".

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

@Aqua_HeaD:

Se nedan bild för ett exempel nyss taget.

https://i.imgur.com/0PAix58.png

Detta är en del av listan som Windows menar på att systemet kommer att ta bort om jag kör "Reset" (mitt OS är på Engelska). Som du kan se så är t. ex. CS:GO, Destiny 2 m.m. inkluderade i den här listan. Dessa filer ligger på E: och inte på C: vilket gör mig konfunderad, det är endast C: disken som skall "formateras om" så att säga. Fresh start för OS, alla temp filer och appar som inte fanns med från start skall bort.

Köpt ett USB-minne på ICA Maxi och sen ladda ned ISO och sen installera du om allt på din C. Då har du alla dina spel kvar som du hade på andra partionen och sen när du installerat om steam så pekar du bara på sökvägen till steamappen på den partition där du har alla dina spel. Går betydligt snabbare att göra så än att göra en ren installation via Windows eget program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

@Aqua_HeaD:

Se nedan bild för ett exempel nyss taget.

https://i.imgur.com/0PAix58.png

Detta är en del av listan som Windows menar på att systemet kommer att ta bort om jag kör "Reset" (mitt OS är på Engelska). Som du kan se så är t. ex. CS:GO, Destiny 2 m.m. inkluderade i den här listan. Dessa filer ligger på E: och inte på C: vilket gör mig konfunderad, det är endast C: disken som skall "formateras om" så att säga. Fresh start för OS, alla temp filer och appar som inte fanns med från start skall bort.

Koppla ur dom andra diskarna först så slipper du oroa dig.

Gällande återställnings alternativ som sparar filer mm så är det säkrare att kopiera själv till andra diskar som man sen kopplar ur. Hellre göra sånt i onödan och ha lite backup.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Tack för svar.

Om jag kopplar ut E: disken och kör en reset så ska det alltså fungera?

Förstå mig inte fel nu, men där finns en viss oro att det ligger filer som är väsentliga för E: diskens innehåll på C: disken, och om dem tas bort så kan det bli knas för innehållet på E: disken.

Har jag rätt i oro?

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

@panpo98: Tack för svar.

Om jag kopplar ut E: disken och kör en reset så ska det alltså fungera?

Förstå mig inte fel nu, men där finns en viss oro att det ligger filer som är väsentliga för E: diskens innehåll på C: disken, och om dem tas bort så kan det bli knas för innehållet på E: disken.

Har jag rätt i oro?

Enligt mig så är svaret JA. Det kan finnas information på C disken som E disken behöver. Om du har konfigurerat dina spel med speciella tangentbordsfunktioner och vissa andra inställningar så kan dessa mycket väl ligga på C disken. Likaså så kan en del loggfiler och savefiler sparas i C:. Detta är min egna erfarenhet eftersom jag har haft problem med att få igång spel på annan disk/partition efter formatering. Nu vet jag inte exakt om samtliga Steamspel lägger all sin information på den disk/partion som du väljer att installera på och att det kanske räcker med att bara hänvisa till den gamla disken/partitionen där spelen ligger vid nyinstallation av Steam.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest