Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Kan mycket väl handla om någon som vill göra sig en hacka på att sälja dem dyrt när bristen slagit till...

Ja, fick det bekräftat av en kollega nu, säljer för flera hundra kronor flaskan tydligen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Utan tvekan och det göres men ibland ska "hjälp" göras snabbt hemmavid och då går det snabbare att ta en dust med alcogel än att hojta om att "vänta! Ska tvätta händerna först!"......

Skrivet av Dockland:

Ja, fick det bekräftat av en kollega nu, säljer för flera hundra kronor flaskan tydligen.

Tro f-n det. Var då? Så sjukt less jag blir på folk. (Och förbannad) Edit: "Var då" var mer retoriskt menat!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Det här klippet (med timestamp till 18:26) är något jag kände att fler här inne borde se. Det verkar nämnligen nu som att lite för många faller in i ena gruppen eller den andra.

"Don't be complacent, and don't be a fucking idiot."

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad som sker om jag och mina kolegor blir sjuka. Øver hælften av alla medicinleveranser till apotek/sjukhus/ålderdomshem/sjukhem osv i Norge går genom oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Jag undrar vad som sker om jag och mina kolegor blir sjuka. Øver hælften av alla medicinleveranser till apotek/sjukhus/ålderdomshem/sjukhem osv i Norge går genom oss.

I Sverige er det som alle sykefravær, men du kan ha rett til "Smittbärar-peng" hvis jeg ikke har noen symptomer men trenger at bli hjemme i karantene.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Det här klippet (med timestamp till 18:26) är något jag kände att fler här inne borde se. Det verkar nämnligen nu som att lite för många faller in i ena gruppen eller den andra.

"Don't be complacent, and don't be a fucking idiot."

Tja, fortsätter Klorin-drickarna i tråden så lär ju de inläggen tystna ganska snart i alla fall. De som istället slickar på tunnelbaneinredningen kan kanske få användning för Klorinet för att städa badrummet efter några varv med vinterkräksjukan.

Permalänk
Medlem

Intressant notering.

Alla som provtas i Sverige kommer från riskområden eller har haft nära kontakt med någon från riskområdet som är bekräftad smittad. Enligt aftonbladet är nu 1000 test gjorda i Sverige, 14 bekräftade fall av dessa 1000.

Det tycker jag påvisar att det kanske inte är så extremt smittsamt som många tidigare trott. Kan det vara så att man inte haft med hur tätbebott Kina är möjligtvis? Eller kan det ha andra orsaker såsom att vi i Sverige är duktigare på hygien?

Intressant hur som.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Om man räknar med en dödlighet på ca 1% (siffran kan bli lägre, men svårt att säga idag) och en så stor spridning som många fruktar så kommer ca 50000-80000 i Sverige att dö. Även om man själv inte tillhör en riskgrupp så kanske man har anhöriga/bekanta som är det. Så nog är det allvarligt.

Panik hjälper inte, men att vara förberedd så gott det går, att vara lite vaksam samt se till att ha god handhygien (är skrämmande hur många som slarvar med detta..), nysa/hosta i armveck etc är ju sunt förnuft och att visa respekt för sina medmänniskor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

I Sverige er det som alle sykefravær, men du kan ha rett til "Smittbärar-peng" hvis jeg ikke har noen symptomer men trenger at bli hjemme i karantene.

Tror snarare att det som åsyftas är att det inte blir några leveranser om dom är sjuka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Om man räknar med en dödlighet på ca 1% (siffran kan bli lägre, men svårt att säga idag) och en så stor spridning som många fruktar så kommer ca 50000-80000 i Sverige att dö. Även om man själv inte tillhör en riskgrupp så kanske man har anhöriga/bekanta som är det. Så nog är det allvarligt.

Panik hjälper inte, men att vara förberedd så gott det går, att vara lite vaksam samt se till att ha god handhygien (är skrämmande hur många som slarvar med detta..), nysa/hosta i armveck etc är ju sunt förnuft och att visa respekt för sina medmänniskor.

Hur räknar du då? Att alla i Sverige skulle få viruset? Låter otroooligt osannolikt.

Jag tror på sin höjd 3-4 pers kommer kola av detta i Sverige.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Hur räknar du då? Att alla i Sverige skulle få viruset? Låter otroooligt osannolikt.

Jag tror på sin höjd 3-4 pers kommer kola av detta i Sverige.

Jag hoppas att du har rätt men jag tror att det kommer att bli fler som avlider av detta viruset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Hur räknar du då? Att alla i Sverige skulle få viruset? Låter otroooligt osannolikt.

Jag tror på sin höjd 3-4 pers kommer kola av detta i Sverige.

Baserat på att 60% till 80% av befolknngen får viruset. Men förhoppningsvis blir siffran lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Hur räknar du då? Att alla i Sverige skulle få viruset? Låter otroooligt osannolikt.

Det finns en del tecken på att det skulle kunna få stor spridning. Ex:

Citat:

Harvard epidemiologist Marc Lipsitch told The Wall Street Journal that "it's likely we'll see a global pandemic" of coronavirus, with 40 to 70 percent of the world's population likely to be infected this year.

WHO-chefen Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus:

Citat:

This virus is not influenza. We have never before seen a pathogen that can transfer between individuals [so easily].

Samt även:

Citat:

99 out of 102 people in the psychiatric department of a hospital in South Korea tested positive for coronavirus infection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Det finns en del tecken på att det skulle kunna få stor spridning. Ex:

Samt även:

Ställer mig högst tveksam till det, möjligtvis att det handlar om u-länder eller liknande. I moderna västländer och andra länder som inte betecknas som u-länder lär vi vara bättre och snabbare på att både isolera och vårda.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

bättre och snabbare på att både isolera och vårda.

Isolera och vårda var?

Staffan Sylvan (överläkare, tidigare smittskyddsläkare i Uppsala län) skriver:

Citat:

Om/när Covid-19 utvecklas till en pandemi och socialstyrelsens beräkning stämmer att 20 procent av befolkningen insjuknar så behöver 300 000 personer över tid sjukhusvård och 100 000 personer intensivvård. I Sverige finns enbart 510 intensivvårdsplatser och man klarar cirka 45 500 vårdtillfällen per år. Dessa vårdtillfällen är normalt betydligt kortare än de 2–3 veckor som allvarligt sjuka Covid-19 patienterna kräver.

Sven Britton, professor emeritus i infektionssjukdomar vid Karolinska institutet:

Citat:

Vi har det lägsta antalet sängplatser per invånare i hela Europa.

Jag hoppas att allt ordnar sig men jag ser inga tecken på att vår sjukvård skulle vara väl förberedd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Isolera och vårda var?

Staffan Sylvan (överläkare, tidigare smittskyddsläkare i Uppsala län) skriver:

Sven Britton, professor emeritus i infektionssjukdomar vid Karolinska institutet:

Jag hoppas att allt ordnar sig men jag ser inga tecken på att vår sjukvård skulle vara väl förberedd.

Isolera där det behövs, eftersom vi är ett modernt land har vi lättare att kommunicera ut till berörda och sedan får de som är smittade huskarantän eller dylikt. Vårda gör vi givetvis på sjukhus, vart annars? Jag jämför med u-länder, jag sa aldrig att vården i Sverige är exemplarisk, bara att den är bättre än i andra länder.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Tycker det alltid kan vara bra att vara lite förberedd och ha åtminstone någon/några veckors mat hemma oavsett om man oroar sig för corona-virus eller inte eftersom man aldrig vet vad som kan hända. Om du t.ex "bara" drabbas av en vanlig influensa så kan du ju vara sjuk en vecka, då är det rätt skönt om maten inte tar slut efter ett par dagar.

Ja, jag har barn, om vi alla skulle bli vinterkräksjuka - inte orimligt även om vi båda vuxna aldrig varit sjuka samtidigt - så kan det ju lätt hända att man faktiskt inte kan gå utanför dörren på en vecka. Ok, man äter inte så mycket, men även när man är "frisk" vill man inte gå till affären. Pasta, pulvermos, etc, äter vi ju hela tiden ändå så vi har ett lager på kanske 10-15kg pasta som jag försöker köpa på mig när det är billigt, samma med pulvermos, bönor, saft, vätskeersättning, alvedon, ett par kilo jordnötter, etc. Vi klarar oss nog säkert 3 veckor nu om vi måste, fast det blir tråkigt och enformigt. Vi har kött/fisk till ca 15 middagar i frysen. Om man har plats för stapelmat, varför inte ha ett litet lager? Om inte annat kan man som sagt köpa när det är billigt. Har nog 50 rullar toapapper i garaget, också bra att ha.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Nu stoppas flyg från Iran till Sverige, hur ska myndigheter ha det, för några dagar sedan sa de att det inte tjänar något till att stoppa flyg. Är inte oroad för egen del men för äldre släktingar och vänner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coae:

Nu stoppas flyg från Iran till Sverige, hur ska myndigheter ha det, för några dagar sedan sa de att det inte tjänar något till att stoppa flyg. Är oroad för äldre släktingar.

Yes! Helt rätt agerat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simonsky:

Nix, dom möjligheterna har inte AZ, eller något annat läkemedelsbolag heller. Att producera en medicin i större skala kräver massa specialutrustning såsom reaktionstankar, tvättutrustning, indunstare etc. vilket varierar beroende vad som skall tillverka. Astra har byggt fabriker för sina egna produkter, går inte att innom en rimlig framtid ställa om dessa till att producera ett annat läkemedel och verkligen inte för att täcka in det mest nödvändiga.

Jo det stämmer nog rätt bra, det tar nog väldigt långt tid att ställa om och det är väl nånting dom inte kommer investera i bara för det här.

Permalänk
Medlem

Undrar vad som skulle hända om myndigheter för en gångs skull skulle erkänna att det inte har koll på läget. Corona virus, arbetslöshet, gängskjutningar, bostadsmarknad eller vad det nu måne vara. Det skulle vara ett trevligt ombyte och lite balsam för själen om myndigheter för en gångs skull kunde säga vi har inte koll på läget men vi gör vårt bästa, vi sitter i samma båt. Jag tror inte att anarki skulle utbryta och jag tror inte heller att de skulle tappa väljare, tvärtom jag tror att de flesta (väljare) skulle uppskatta lite intellektuell rakhet, om man börjar där sen får man utgå från det.

Coronadokumentären på SVTPlay, inte speciellt trevlig att se akutmottagningar i Kina med lik i korridorerna. Södersjukhuset går ju redan på knäna en helt vanlig vardag. Alla som har nån gammal skröplig släkting bör nog vara lite oroade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Intressant notering.

Alla som provtas i Sverige kommer från riskområden eller har haft nära kontakt med någon från riskområdet som är bekräftad smittad. Enligt aftonbladet är nu 1000 test gjorda i Sverige, 14 bekräftade fall av dessa 1000.

Det tycker jag påvisar att det kanske inte är så extremt smittsamt som många tidigare trott. Kan det vara så att man inte haft med hur tätbebott Kina är möjligtvis? Eller kan det ha andra orsaker såsom att vi i Sverige är duktigare på hygien?

Intressant hur som.

Kolla gärna på denna video https://youtu.be/tgyzdgf66eM?t=64

En av kvinnorna som tog fram testmetoden för att se om någon är smittad av corona.
Verkar inte helt tillförligligt vad jag kan förstå? men samtidigt har jag hört om att det finns fler metoder för testet men kan inte verifiera det.

edit: men ja, jag tror vi har i regel bättre hygien än Kina

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Amerikansk läkare där det låter som att de inte har tester för att testa personer för Corona.

Samt en ifrån Pfiezer / FD FDA i intervju

https://www.youtube.com/watch?v=0Wg_OTTzUv8

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av coae:

Undrar vad som skulle hända om myndigheter för en gångs skull skulle erkänna att det inte har koll på läget. Corona virus, arbetslöshet, gängskjutningar, bostadsmarknad eller vad det nu måne vara. Det skulle vara ett trevligt ombyte och lite balsam för själen om myndigheter för en gångs skull kunde säga vi har inte koll på läget men vi gör vårt bästa, vi sitter i samma båt. Jag tror inte att anarki skulle utbryta och jag tror inte heller att de skulle tappa väljare, tvärtom jag tror att de flesta (väljare) skulle uppskatta lite intellektuell rakhet, om man börjar där sen får man utgå från det.

Coronadokumentären på SVTPlay, inte speciellt trevlig att se akutmottagningar i Kina med lik i korridorerna. Södersjukhuset går ju redan på knäna en helt vanlig vardag. Alla som har nån gammal skröplig släkting bör nog vara lite oroade.

Coronadokumentären var otäck när det skreks inne på sjukhuset. Måste va riktigt jobbigt för personalen som behöver jobba övertid i sådan stressad miljö.
Pallade inte se resten, hjälper inte min oro direkt. Får hoppas det inte blir samma situation här med spökstäder, tomma hyllor, total kaos på sjukhusen osv.
Blir det så kommer det sätta press på samhället och medborgarna.

Permalänk
Avstängd

Såg precis regeringens pressträff om Corona viruset, fick faktiskt förnyat förtroende, det låter som man är beredda att göra "det som krävs" ifall det skulle behövas, dvs sätta in karantän zoner etc om det skulle komma till det. Det tillsammans med det tidigare beslutet om att stänga flygtrafiken till Iran är ju en bra början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Undrar vad som skulle hända om myndigheter för en gångs skull skulle erkänna att det inte har koll på läget. Corona virus, arbetslöshet, gängskjutningar, bostadsmarknad eller vad det nu måne vara. Det skulle vara ett trevligt ombyte och lite balsam för själen om myndigheter för en gångs skull kunde säga vi har inte koll på läget men vi gör vårt bästa, vi sitter i samma båt. Jag tror inte att anarki skulle utbryta och jag tror inte heller att de skulle tappa väljare, tvärtom jag tror att de flesta (väljare) skulle uppskatta lite intellektuell rakhet, om man börjar där sen får man utgå från det.

Coronadokumentären på SVTPlay, inte speciellt trevlig att se akutmottagningar i Kina med lik i korridorerna. Södersjukhuset går ju redan på knäna en helt vanlig vardag. Alla som har nån gammal skröplig släkting bör nog vara lite oroade.

”Vi har varit naiva”,
”Vi såg det inte komma”.
Så erkännanden har ju faktiskt skett från de ansvariga(dock ej om corona mig veterligen)

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Såg precis regeringens pressträff om Corona viruset, fick faktiskt förnyat förtroende, det låter som man är beredda att göra "det som krävs" ifall det skulle behövas, dvs sätta in karantän zoner etc om det skulle komma till det. Det tillsammans med det tidigare beslutet om att stänga flygtrafiken till Iran är ju en bra början.

Vart kan man se detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korvOlle:

Vart kan man se detta?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-c...

Permalänk
Avstängd

Tack!

Permalänk
Medlem

Varför låter man folk åka till norra Italien fortfarande? De har ställt in flygen till Iran men så de skulle kunna ställa in flygen dit också. Åtminstone i några veckor tills det lugnat ner sig lite.