Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Japan hade 241 smittade i lördags. Idag 961 bekräftade fall.

Undrar när super-viruset med detta virus spridning och ebolas dödlighet dyker upp .

Vad fick dom dom siffrorna ifrån? Hittar inte någonstans att dom skulle fått 961 nya fall

Källan jag lyckades hitta säger:

"According to the Japan Broadcasting Association (NHK), as of 10:00 local time on the 1st local time, a total of 961 cases of new coronary pneumonia have been diagnosed in Japan, including 12 deaths.

According to reports, these infected persons included 705 passengers and flight attendants of the "Diamond Princess" cruise ship, 242 infected persons and tourists in Japan, and 14 people returned to Japan by charter flights of the Japanese government."

https://www.tellerreport.com/news/2020-03-02---961-confirmed-...

Så det är med fallen från kryssningsfartyget i japan som redan finns registrerade, inte nya fall.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Dredd: Inget ovanligt att brottsplatstekniker ser ut så vid brottsplats där spår kan finnas. Det har inget att göra med Corona.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

https://i.imgur.com/nZhhvFK.jpg

Är detta normal utstyrsel för poliser när de påträffar döda i hemmet eller i detta fall i en bil? Antar att det är någon form av "CSI" enhet. Påstår inte att de har utrustningen pga Corona, är bara nyfiken på vad praxis är, någon som vet?

Ja, det är normal utstyrsel. Prova att bildgoogla "polisens tenkiker" så hittar du massor av bilder på folk i samma mundering, letandes efter spår efter mord, inbrott, våldtäkter osv.

Exempel:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/polisen-arbetare-vidare...

Citat:

Åklagare och polis är fortsatt förtegna kring onsdagskvällens misstänkta mord i Ödeshög.

Permalänk
Medlem

@Dredd: Alltså nu får du ju för fan ge dig.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

https://i.imgur.com/nZhhvFK.jpg

Är detta normal utstyrsel för poliser när de påträffar döda i hemmet eller i detta fall i en bil? Antar att det är någon form av "CSI" enhet. Påstår inte att de har utrustningen pga Corona, är bara nyfiken på vad praxis är, någon som vet?

Normalt går de omkring i shorts och barbröstade. Så det där bör vara på grund av DÖDSCORONAVIRUSET.

Skulle gissa att Sverige slås ut inom 24h.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av isbjoern:

@Dredd: Alltså nu får du ju för fan ge dig.

Amen vadå, jag ställde bara en fråga...

Permalänk
Avstängd

Bunkrat upp med lite mat bara ifall att. Kan äta mig mätt i 2 veckor om jag skulle vara tvungen att leva på det jag har. Tonfisk, soppor, pasta, nudlar osv. Sånt jag äter i alla fall så det är ingen onödig utgift utöver det vanliga.

Kan tänka mig att smittspridningen ökar nu efter sportlovet när alla kommit hem från resor och samlas.

Är väldigt glad över att jag inte bor i en storstad längre ifall det skulle bli kaos.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Vad fick dom dom siffrorna ifrån? Hittar inte någonstans att dom skulle fått 961 nya fall

Källan jag lyckades hitta säger:

"According to the Japan Broadcasting Association (NHK), as of 10:00 local time on the 1st local time, a total of 961 cases of new coronary pneumonia have been diagnosed in Japan, including 12 deaths.

According to reports, these infected persons included 705 passengers and flight attendants of the "Diamond Princess" cruise ship, 242 infected persons and tourists in Japan, and 14 people returned to Japan by charter flights of the Japanese government."

https://www.tellerreport.com/news/2020-03-02---961-confirmed-...

Så det är med fallen från kryssningsfartyget i japan som redan finns registrerade, inte nya fall.

Det är lite trollvarning på dig.......Antingen så gör du det medvetet eller också läser du bara det du vill läsa och skiter i resten.

Siffran är ändrad till 256 nu. Jag får datan ifrån gisanddata.maps som får sin info ifrån who cdc etc.
Men måste varit någon felaktig data som är rättad nu

Och troll? Va?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Bunkrat upp med lite mat bara ifall att. Kan äta mig mätt i 2 veckor om jag skulle vara tvungen att leva på det jag har. Tonfisk, soppor, pasta, nudlar osv. Sånt jag äter i alla fall så det är ingen onödig utgift utöver det vanliga.

Kan tänka mig att smittspridningen ökar nu efter sportlovet när alla kommit hem från resor och samlas.

Är väldigt glad över att jag inte bor i en storstad längre ifall det skulle bli kaos.

Tycker det alltid kan vara bra att vara lite förberedd och ha åtminstone någon/några veckors mat hemma oavsett om man oroar sig för corona-virus eller inte eftersom man aldrig vet vad som kan hända. Om du t.ex "bara" drabbas av en vanlig influensa så kan du ju vara sjuk en vecka, då är det rätt skönt om maten inte tar slut efter ett par dagar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HandsomeT:

Bunkrat upp med lite mat bara ifall att. Kan äta mig mätt i 2 veckor om jag skulle vara tvungen att leva på det jag har. Tonfisk, soppor, pasta, nudlar osv. Sånt jag äter i alla fall så det är ingen onödig utgift utöver det vanliga.

Kan tänka mig att smittspridningen ökar nu efter sportlovet när alla kommit hem från resor och samlas.

Är väldigt glad över att jag inte bor i en storstad längre ifall det skulle bli kaos.

Lever som vanligt och bryr mig inte, blir man sjuk så är de bara att ligga hemma som vanligt, har blivit hysteri över de här och de är nog media som har hetsat upp folk, jag kommer inte ändra på min vardag.

Permalänk
Avstängd

Kanske det @anon301768. Finns dock ganska creepy filmer på nätet från Kina. Vi får se. Som sagt har jag inte haft några onödiga utgifter.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Siffran är ändrad till 256 nu. Jag får datan ifrån gisanddata.maps som får sin info ifrån who cdc etc.
Men måste varit någon felaktig data som är rättad nu

Och troll? Va?

Blandade ihop inläggen. Sorry.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Folkhälsomyndigheten vill ompröva IranAirs trafiktillstånd.

Syftet är att minska spridningen av covid-19, uppger myndigheten.

- Att under nuvarande omständigheter fortsätta att ta emot stora grupper av passagerare från Iran skulle allvarligt försvåra arbetet med att begränsa spridningen av covid-19, säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.

Hoppas dom gör detta snabbt, och även mot andra länder där det är okontrollerbara utbrott, inte minst China. Man vill väll säga "För lite För sent" men ändå ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Hoppas dom gör detta snabbt, och även mot andra länder där det är okontrollerbara utbrott, inte minst China. Man vill väll säga "För lite För sent" men ändå ett steg i rätt riktning.

Iran kan ju vara bra att stoppa "nöjesresorna" till då dom inte ens uttryckt någon vilja att stoppa spridningen. Har för mig dom gick ut med att dom inte tänkte sätta folk i någon karantän. Skulle tro att Iran har minst 10ggr så många fall som dom har rapporterat. Däremot så går det ju inte att stänga ner hela världen för detta. Det skulle få än värre konsekvenser för världen men det verkar folk inte förstå.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

...
Undrar när super-viruset med detta virus spridning och ebolas dödlighet dyker upp .
...

Det kommer. Vi vet inte när bara. Det är vida känt hos de som jobbar med virologi (tror jag det heter) förr eller senare kommer något virus som riskerar whipa hela eller stora delar av mänskligheten. Kan komma nu, det kan komma om 200 år.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Iran kan ju vara bra att stoppa "nöjesresorna" till då dom inte ens uttryckt någon vilja att stoppa spridningen. Har för mig dom gick ut med att dom inte tänkte sätta folk i någon karantän. Skulle tro att Iran har minst 10ggr så många fall som dom har rapporterat. Däremot så går det ju inte att stänga ner hela världen för detta. Det skulle få än värre konsekvenser för världen men det verkar folk inte förstå.

Lever han som insjuknat och svettades så i TV för någon vecka sedan?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Citat:

Under en presskonferens i Bryssel på måndagen meddelade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen att Europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC nu höjer risknivån för det nya coronaviruset från måttlig till hög. Samtidigt uppgav von der Leyen att EU-kommissionen startar en arbetsgrupp med namnet Corona Response Team, som ska arbeta med att hindra spridningen inom unionen.
– Vi har en väldigt komplex situation som kräver snabb handling och stark styrning, säger Ursula von der Leyen.

Nu tror jag att vi kommer att få se förebyggande åtgärder börja komma på plats, skulle misstänka att anledningen Folkhälsomyndigheten vände på kappan och nu vill förbjuda flyg ifrån Iran kan mycket väl komma på rekommendation ifrån den här arbetsgruppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Iran kan ju vara bra att stoppa "nöjesresorna" till då dom inte ens uttryckt någon vilja att stoppa spridningen. Har för mig dom gick ut med att dom inte tänkte sätta folk i någon karantän. Skulle tro att Iran har minst 10ggr så många fall som dom har rapporterat. Däremot så går det ju inte att stänga ner hela världen för detta. Det skulle få än värre konsekvenser för världen men det verkar folk inte förstå.

This^

Fast ju mer jag läser kommentarerna på Sociala medier så önskar jag lite att hela världsekonomin krackelerar och folk som skanderar "STÄNG GRÄNSERNA , STOPPA ALLA RESANDE." blir extra utsatta och förlorar allt de har i ägoskap pga förhöjda räntor.

Nu hoppas jag innerligt inte att detta inte sker då börsen har börjat visa lite tecken på återhämtning.

Anser även att Sociala medier samt gammelmedia har bidragit extra mycket till den upplevda rädslan kring detta virus.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fast är det så konstigt egentligen? Om det nu skiter sig fullständigt så är det svårt att skratta åt individer som började bunkra upp. Nu påstår jag inte att vi kommer komma till det stadiet att det spårar ur, men om man kliver ut ur sin egna cirkel och tänker längre än vad man kanske är bekväm med så ser jag inga konstigheter att vissa personer tar det säkra före det osäkra. Det man köper på sig kommer man ändå använda upp så ser inte något egentligt problem helt ärligt

Permalänk
Medlem

Det är ju bara bra att inte allt folk blir förlamade om det händer något, kallas ju inte det sovande folket för inget. Sverige kasserade allt sitt beredskapslager runt år 2000, och la över ansvaret på varje enskild individ, så jag kan inte hitta något argument emot den rörelsen faktiskt. Löfven kommer lixom inte flygandes med tomtens släde om det händer något

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ursäkta men börjar inte detta ta fåniga proportioner? Läser om att folk hamstrar "torrvaror", konserver och pasta osv. Munskydd ryker, de hjälper ju ändå inte.

Har drabbats själv nu. Använder Alcogel hemmavid och skulle köpa hem lite mer nu. Soprent. Finns ingenstans.

Frågade i chatt, nämner inte var men ni vet säkert, och fick höra att så fort de får in alcogel tar det slut. Folk köper i "stora mängder" nu. Nyfiken som jag är så frågade jag vad "stora mängder" betyder. "I hundratals på en beställning!". Vad nu en enskild individ gör med "hundratals" flaskor på en beställning??......

Alltså, lite sans kan jag ju tycka.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Frågade i chatt, nämner inte var men ni vet säkert, och fick höra att så fort de får in alcogel tar det slut. Folk köper i "stora mängder" nu. Nyfiken som jag är så frågade jag vad "stora mängder" betyder. "I hundratals på en beställning!". Vad nu en enskild individ gör med "hundratals" flaskor på en beställning??......

Kan mycket väl handla om någon som vill göra sig en hacka på att sälja dem dyrt när bristen slagit till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Fast är det så konstigt egentligen? Om det nu skiter sig fullständigt så är det svårt att skratta åt individer som började bunkra upp. Nu påstår jag inte att vi kommer komma till det stadiet att det spårar ur, men om man kliver ut ur sin egna cirkel och tänker längre än vad man kanske är bekväm med så ser jag inga konstigheter att vissa personer tar det säkra före det osäkra. Det man köper på sig kommer man ändå använda upp så ser inte något egentligt problem helt ärligt

Ja det är konstigt och överdrivet till absurdum😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Kan mycket väl handla om någon som vill göra sig en hacka på att sälja dem dyrt när bristen slagit till...

Haha, ja då är det nån som kommer stå med svarte Petter om nån vecka när folk lugnat sig lite och insett att de inte va domedagen som kom😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ursäkta men börjar inte detta ta fåniga proportioner? Läser om att folk hamstrar "torrvaror", konserver och pasta osv. Munskydd ryker, de hjälper ju ändå inte.

Har drabbats själv nu. Använder Alcogel hemmavid och skulle köpa hem lite mer nu. Soprent. Finns ingenstans.

Frågade i chatt, nämner inte var men ni vet säkert, och fick höra att så fort de får in alcogel tar det slut. Folk köper i "stora mängder" nu. Nyfiken som jag är så frågade jag vad "stora mängder" betyder. "I hundratals på en beställning!". Vad nu en enskild individ gör med "hundratals" flaskor på en beställning??......

Alltså, lite sans kan jag ju tycka.

Köpte hela två alcogel i torsdags samt mat så jag har i 14 dagar, och tyckte då jag var onödigt försiktig. Kan inte säga att jag ångrar mig i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Kan mycket väl handla om någon som vill göra sig en hacka på att sälja dem dyrt när bristen slagit till...

Skrivet av Dimetikon:

Haha, ja då är det nån som kommer stå med svarte Petter om nån vecka när folk lugnat sig lite och insett att de inte va domedagen som kom😂

Jo. Om så är fallet hoppas jag det skiter sig för dem.

Jag är dum i huvudet som inte är orolig och som inte förstått hysterin om detta. Bara måste ha alcogel hemma och har panik över det nu, inte drabbad av coronahysteri.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Köpte hela två alcogel i torsdags samt mat så jag har i 14 dagar, och tyckte då jag var onödigt försiktig. Kan inte säga att jag ångrar mig i efterhand.

Tänk om sjukdomen har sin peak om 14 dagar när du måste ut i apokalypsen för o fylla på😲

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Tänk om sjukdomen har sin peak om 14 dagar när du måste ut i apokalypsen för o fylla på😲

Den risken tar jag. Är inte orolig för det.
När jag handlade var baktanken mer om jag själv var smittad. Sitta hemma i 14 dagar och se om jag blir sjuk.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB