Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vitamin D kanske kan användas i förebyggande syfte mot virus, inklusive detta, då det påverkar våra kroppars immunförsvar positivt genom att minska den inflammatoriska responsen som i sin tur kan leda till SARS (dvs., andningsproblemet, inte det viruset)
https://www.youtube.com/watch?v=gmqgGwT6bw0

Vilken tur att jag tar sådan varje morgon ändå.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Helt rätt. Jag har oxå tagit det sedan flera år tillbaka pga. jag är utomhus rätt sällan och vill oxå känna mig pigg mer ofta.

Köpte ett par burkar nu för att även ge päronen som kommer få större nytta av att halvera den svåra lunginflammationsrisken(!) vilket lungläkaren i videoklippet tar upp. Även huvudsakliga metaanalysstudion hänvisas i beskrivning vilket publicerades i vetenskapliga granskade BMJ-journalen.

Vad som rekommenderas är 20 mikrogram per dag under en längre period. Jag har den 25 mikrogram från ICA. Studien tittade även på hur det gick med att ta en stor bunt piller en gång i veckan. Det gav ingen fördel alls medan det gav fördel att ta minst 20 mikrogram dagligen i flera veckor.

Jag vill förtydliga för alla doomdays-preppers: vitamin D botar INTE viruset och det är inget "garantiskydd" heller. Vad det gör är att minska risken att eventuell smitta skulle utvecklas till den svåra SARS-varianten där du knappt kan andas. Mycket av detta beror INTE på själva viruset utan kroppens egen kraftfulla inflammatoriska respons gentemot den. Detta är vad som vitamin D tycks kunna reglera och indirekt "förhindra svår lunginflammation".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Alla borde faktiskt äta Vitamin D tillskott då Vitamin D brist är väldigt vanligt ifall du inte äter fisk och mejeri produkter väldigt ofta.

Edit Borde lägga till att det gäller under vinterhalvåret då vi inte får så mycket solljus i Sverige.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Du ser inte alls ironin i det du sitter och säger? Rationalisera det hur du vill, men du gör exakt samma sak som alla andra.

Precis som med toapappret här i Japan är det 1% som är i panik över covid19, 1% som försöker göra vinst, och 98% som tänker welp, bäst att skaffa lite TP innan det tar slut.

Visst ser jag ironin i det men då jag nu fattar att folk tror att domedagen står runt hörnet (och ska tjäna pengar på det) så hade jag inget annat val då det inte ser ut att vara någon ände på det. Vad skulle jag gjort? Köpt en till vardera gubbe och hoppas på att det finns tillgängligt som vanligt nästa vecka igen?

Min farbror har hemtjänst och de, enligt honom, tvättar inte händer utan tar av hans handsprit så det går åt mycket. Speciellt då han brukar ge bort någon flaska då och då till en granne han har.

Om det vore som vanligt hade jag köpt de vanliga tre flaskorna. En till farsan och två till farbror min.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Det är tveklöst så att dessa båda äldre herrar säkerligen behöver handsprit bättre än folk flest.

I brist på handsprit/ytsprit, borde det inte funka med T-röd?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Bunkra typ handsprit och sälja för ockerpriser borde väl vara olagligt? Eller fallerar lagen för att det är fred? I krig torde det väl finnas lagar som stoppar sånt här?

Nej. Nej. Nej.

Sen kan man så klart tycka vad man vill om det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vzano:

Utvecklingen av ett vaccin går med riktigt snabb takt men det är inte färdigt än.

Efter svininflensavaccinets biverkningar så tror jag inte folk är så sugna på en massvaccinering på samma sätt. Är väl fortfarande många som inte fått upprättelse och deras liv har blivit helt förstört sen dess.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Sverige hade kunnat lära sig en del från Japanerna.

Kanske intressant läsning;
https://fivethirtyeight.com/features/quarantines-wont-save-us...

Permalänk
Medlem

TLDR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Det dom säger är typ efter att ha snabbläst att vid tidigare karantäner med liknande sjukdom så smittar man fler inom karantängruppen än man gör om folk hade fått röra sig fritt. Dom misstänker även att många i Kina inte dött av Corona utan brist på t.ex. insulin, cancermedicin samt sjukvård för andra sjukdomar.

Dom tog upp en karantän i Toronto under SARS utbrotter där 57% inte följde karantänen och att de istället mest låste in folk som var friska men som sedan blev sjuka på grund av karantänen.

Dom tar även upp lyxkryssarna som varit i karantän nu under Corona där bra många fler blivit smittade EFTER karantänen började än de enstaka som var smittade från början.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

" In fact, in some circumstances, a quarantine could actually make things worse."

"It’s very hard to make a quarantine that isn’t leaky,” she told me. That becomes truer the larger the area and number of people you’re trying to quarantine. Partially that’s because even the risk of quarantine can set up incentives for people to leave the area before the quarantine happens — which make it harder to know who has been in contact with infected people and where they went."

"What’s more, once quarantines are in place, they are routinely broken. During the same SARS outbreak, the city of Toronto established a quarantine that, by the city’s own estimates, was followed by only 57 percent of the people affected."

Kort sagt finns det en hel del problem och svagheter med karantän. Ett av problemen är att det finns en risk att det blir svårare att spåra smittkällor då folk kommer att aktivt kringgå en karantän. Flyga hem från Italien = karantän? Ta bussen till Frankrike och flyg därifrån så slipper du det. Kommer du sedan erkänna att du kringgått karantänen?

Sedan är frågan hur man ska hantera de som ska sitta i karantän. Placerar du alla på samma ställe så riskerar du att det sprids inom den gruppen (tänk kryssningsfartygen), frivillig hemkarantän riskerar att brytas av folk ändå. Att aktivt isolera stora grupper av individer är nog inte helt lätt det heller.

Samtidigt kommer karantän inte stoppa denna typ av virus. Det kan möjligen skjuta upp spridningen ett tag, men förr eller senare så kommer viruset igenom. Ska man vara lite realistisk så är det troligen samma sak med den nuvarande metoden med smittspårning av de som bekräftas ha viruset. Förr eller senare så lär viruset ta sig ut i det fria vare sig man vill eller inte, men man räknar nog med att smittspårning är mer resurseffektivt än karantän.

Permalänk
Inaktiv

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bedragare-utnyttj...

Verkar som bluff mail/sms går ut till folk angående viruset. Bra att va lite extra uppmärksam och meddela folk runt omkring en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

I brist på handsprit/ytsprit, borde det inte funka med T-röd?

Jepp, https://www.allehanda.se/artikel/sa-gor-du-egen-handsprit
har tydligen fördelen att det smakar illa, så man håller fingrarna borta från ansiktet!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Det dom säger är typ efter att ha snabbläst att vid tidigare karantäner med liknande sjukdom så smittar man fler inom karantängruppen än man gör om folk hade fått röra sig fritt. Dom misstänker även att många i Kina inte dött av Corona utan brist på t.ex. insulin, cancermedicin samt sjukvård för andra sjukdomar.

Dom tog upp en karantän i Toronto under SARS utbrotter där 57% inte följde karantänen och att de istället mest låste in folk som var friska men som sedan blev sjuka på grund av karantänen.

Dom tar även upp lyxkryssarna som varit i karantän nu under Corona där bra många fler blivit smittade EFTER karantänen började än de enstaka som var smittade från början.

Karantän är egentligen bara bra för signalpolitik och visa handlingskraft. Otroligt trubbigt sätt att minska spridning på i praktiken. Att man undviker karantän i Sverige och fler länder är inte på grund av okunskap, snarare tvärt om att man tillämpar andra metoder istället.

Sen ska man nog inte underminera heller vikten av trygghet som den typen av signalpolitisk handlingskraft medger. Det kanske är bättre i vissa länder att acceptera fler smittande än att panik som urartar för att "myndigheterna" inte gör något. Tror många i Sverige hade känts sig tryggare om man infört totalt Lock-down i vissa städer och karantänzoner vid flygplatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Bunkra typ handsprit och sälja för ockerpriser borde väl vara olagligt? Eller fallerar lagen för att det är fred? I krig torde det väl finnas lagar som stoppar sånt här?

I så fall hade (bl.a.) varenda läkemedelsföretag brutit mot lagen med tanke på att de tar ockerpriser för produkter som är till för att skydda/bota/lindra människor.

I en perfekt värld hade det förstås inte varit möjligt men än är vi inte där, och jag tvivlar på att vi någonsin kommer dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Nu har Japan bestämt sig för att sätta alla som kommer från Sydkorea och Kina i 14 dagar karantän.

Sverige hade kunnat lära sig en del från Japanerna.
Precis som jag skrev tidigare i tråden (och på andra forum) så borde Sverige ha kontroll på alla som varit i Iran och Italien och tvinga dem i karantän.

Blev ju tyvärr nedröstad med argumentet att det är
Totalt omöjligt samt rasistiskt att göra så.

Källa:
https://asia.nikkei.com/Spotlight/Coronavirus/Japan-to-quaran...

För det kommer inte att fungera, och de handlar inte om folk anser att det är rasistiskt (hur du nu fått den uppfattningen...)

Blir det karantän på de som kommer från Italien så hittar folk andra vägar att ta sig dit och tillbaka, så att de slipper hamna i karantän, sannolikheten för det ökar ju hårdare karantän. Finns redan exempel på det i tråden.

Hamnar man i någon form av hemmakarantän så kommer folk inte följa det, finns exempel på det också.

Finns för många egoister och idioter.

Ser också de som förordar att alla skall stanna hemma i två veckor och att man skall "bränna ut" viruset. Kommer att ta längre tid än två veckor, och de kommer inte fungera, då det kommer komma smittande från något annat land och starta upp det hela igen.

Helt stängda gränser är omöjligt för Sverige, eller att sätta varor och människor i karantän tills de är virusfria, det skulle skapa ordentliga problem för svenska företag, med en gigantisk depression som resultat.

Det som behövs är ett vaccin. För de som vill ha ett automatiskt nobelpris, kom fram med ett coronavirusvaccin, medicinpriset är ditt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

För det kommer inte att fungera, och de handlar inte om folk anser att det är rasistiskt (hur du nu fått den uppfattningen...)

Blir det karantän på de som kommer från Italien så hittar folk andra vägar att ta sig dit och tillbaka, så att de slipper hamna i karantän, sannolikheten för det ökar ju hårdare karantän. Finns redan exempel på det i tråden.

Hamnar man i någon form av hemmakarantän så kommer folk inte följa det, finns exempel på det också.

Finns för många egoister och idioter.

Ser också de som förordar att alla skall stanna hemma i två veckor och att man skall "bränna ut" viruset. Kommer att ta längre tid än två veckor, och de kommer inte fungera, då det kommer komma smittande från något annat land och starta upp det hela igen.

Helt stängda gränser är omöjligt för Sverige, eller att sätta varor och människor i karantän tills de är virusfria, det skulle skapa ordentliga problem för svenska företag, med en gigantisk depression som resultat.

Det som behövs är ett vaccin. För de som vill ha ett automatiskt nobelpris, kom fram med ett coronavirusvaccin, medicinpriset är ditt.

Det finns redan ett men det tar tid att testa det för det bör helst inte göra livet värre för folk. Du har typ tre stadier innan det kommer ut som "vaccin för allmänheten". Var det inte nån skandal med svininfluensavaccinet eller vilket du nu var som hade katastrofala biverkningar för vissa för att det kom ut till allmänheten för tidigt?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det finns redan ett men det tar tid att testa det för det bör helst inte göra livet värre för folk. Du har typ tre stadier innan det kommer ut som "vaccin för allmänheten". Var det inte nån skandal med svininfluensavaccinet eller vilket du nu var som hade katastrofala biverkningar för vissa för att det kom ut till allmänheten för tidigt?

Källa på det? Jag vet att man testar olika saker som man redan kan testa på människor, som används för hiv, ebola, osv.

Permalänk
Medlem

@filbunke: http://ir.inovio.com/news-and-media/news/press-release-detail...

PLYMOUTH MEETING, Pa., March 3, 2020 /PRNewswire/ -- Inovio Pharmaceuticals, Inc. (NASDAQ:INO) today announced an accelerated timeline for developing its DNA vaccine INO-4800 to address COVID-19, the respiratory infection the World Health Organization (WHO) has designated a Public Health Emergency of International Concern of the highest level. According to WHO, approximately 89,000 cases have been reported globally with more than 3,000 deaths.

Dr. J. Joseph Kim, Inovio's President & CEO, shared this accelerated timeline at the U.S. Coronavirus Task Force meeting at the White House on March 2. Dr. Kim said, "Inovio is the leader in coronavirus vaccine development and the only company with a Phase 2 vaccine for a related coronavirus that causes Middle East Respiratory Syndrome (MERS). Using our modern DNA medicines platform, we designed our DNA vaccine INO-4800 in three hours after the publication of the genetic sequence of the novel coronavirus that causes COVID-19."

Dr. Kim continued, "We immediately began preclinical testing and small-scale manufacture and have already shared robust preclinical data with our public and private partners. We plan to begin human clinical trials in the U.S. in April and soon thereafter in China and South Korea, where the outbreak is impacting the most people. We plan on delivering one million doses by year end with existing resources and capacity. However, we will need additional resources to scale up to make enough doses to help protect Americans from COVID-19 as well as to lead global efforts to curtail this virus."

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk

Är det någon annan som har händer som ser ut som arga, fnasiga russin efter allt handtvättande och spritande? Blir handkräm nästa bristvara?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

@isbjoern:

Man får hoppas. Litar på det först när det faktiskt finns något, ambition är en sak, resultat är något helt annat. Det har ju dock hjälpt deras aktie som rusar på börsen.

Företaget har funnits ett bra tag, men något jag alltid kollar är hur länge det funnits på wikipedia. Inte ens en månad.

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Allt beror på hur man ser det.

Sett till hur många som vaccinerades var det inte så många som drabbades av narkolepsi (biverkningen som vaccinet kunde orsaka). Tror att fem miljoner svenskar tog vaccinet och ett hundratal fick biverkningarna. Värt att tänka på är att även svininfluensan kan orsaka narkolepsi, så om man inte haft något vaccin finns ju chansen att man haft fler narkoleptiker i Sverige (och fler döda, främst barn).

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv

Har aldrig tagit något vaccin, känns onödigt, tycker vaccin enbart ska ges till dom som är i riskzonen och som kan dö om dom blir sjuka, egna immunförsvaret är de bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har aldrig tagit något vaccin, känns onödigt, tycker vaccin enbart ska ges till dom som är i riskzonen och som kan dö om dom blir sjuka, egna immunförsvaret är de bästa.

Ett oerhört egoistiskt sätt att se på det. För det första har vi i princip fått bort flera allvarliga sjukdomar tack vare vaccin, för det andra så handlar det om att begränsa spridningen av smittan. Även om du kanske klarar dig så riskerar du att smitta människor som kan bli riktigt sjuka eller dö.

Permalänk
Medlem

Finns tydligen 2 "arter" av detta virus, S-shape som är en mildare variant, och L-Shape som binder bättre mot cellen och som är mer agressiv.

Finns tydligen fall där man hittat båda sorterna vid test.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

det går väl på senast taxearade inkomst? Alltså 2019 års lön?

Okej ,jag har aldrig behövt ta ut någon sjukpenning så jag har ingen aning.
Testade bara försäkringskassans kalkulator hur mycket man kunde få ut, och den frågade bara om hur mycket man tjänade och om det var privat arbetsgivare etc.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Ett oerhört egoistiskt sätt att se på det. För det första har vi i princip fått bort flera allvarliga sjukdomar tack vare vaccin, för det andra så handlar det om att begränsa spridningen av smittan. Även om du kanske klarar dig så riskerar du att smitta människor som kan bli riktigt sjuka eller dö.

Exakt det där hela biten med coronavirus som gör det så allvarligt som det är. Handlar inte om att 80% får milda symptom utan att 20% kommer att få farliga till livsfarliga symptom. Detta kombinerat med aggressiv spridning är varför det är så angelägen situation eftersom det med aggressiv (och osynlig?) spridning kan lättare hamna hos riskgrupper där vaccin just skulle behövas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Är det någon annan som har händer som ser ut som arga, fnasiga russin efter allt handtvättande och spritande? Blir handkräm nästa bristvara?

Sålänge du inte har en osund relation till handtvättandet/spritandet ska det för gemene man inte vara något större problem. Om du däremot går och tvättar händerna fem minuter varje gång du ser ordet ”corona” så är det knappt så hudkräm hjälper.
Jag tvättar mig ett tiotal gånger samt spritar mig ~20-50 per arbetspass och behöver extremt sällan kräma in händerna. Några kollegor kan göra det någon enstaka gång per pass.

Har man bacillskräck så är hudkrämer inte det bästa...

Dubbelkolla att handspriten du har är återfuktande och använd inte ytsprit eller dyl. till händerna.

Skrivet av anon301768:

Grattis, det är bl.a. på grund av sådana tankar som (nästintill) utrotade sjukdomar gör comeback i samhället. Som redan nämnts så är det inte bara för din skull man vaccinerar sig utan även för alla andra som av någon anledning inte vill/kan ta vaccin.

Med det sagt håller jag däremot med om att man ska ha en sund skepticism mot vaccin, men det är inte att likställa med att man ska avstå bara för att.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Finns tydligen 2 "arter" av detta virus, S-shape som är en mildare variant, och L-Shape som binder bättre mot cellen och som är mer agressiv.

Finns tydligen fall där man hittat båda sorterna vid test.

Är det fler studier som fastställt detta nu eller är det den från kina?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar