Fick väja för bil, körde i mitträcket. Vad kan jag förvänta mig?

Permalänk
Medlem

Jag antar att *dioten i den andra bilen inte kollade döda vinkeln.
Tyvärr så ser jag det här och mycket annat var dag på e4 och e6.
Väldigt populärt att köra om på högern om det ligger ett par bilar i rad i omkörningsfilen, sedan satsar dom in och tvingar resterande att bromsa kraftigt eller veja.
Ganska ofta kommer man ikapp dom igen efter någon minut när dom sitter och talar i telefon och har tappat fokus.
Sen kommer dom som ett jehu igen när samtalet är färdigt.
Folk har för brått i trafiken som bekant.
Ibland hoppas man att dom ska få sladd och köra av vägen.
Har varit med om ett liknande fall som ditt.
En ung mamma med barn i bilen, jag låg på omkörning av henne, och hon hade luren framför ansiktet.
En lastbil låg en bra bit framför henne, hon tittade upp och började svänga över i min fil, innan jag hade hunnit om henne.
Hon vred varken på huvudet eller blinkade utan bara svängde.
Jag fick veja mot mitten och lade mig på tutan, hon sket nog ner sig när hon uppmärksammade mig.
Och då hade jag ändå en stor skåpbil.
Stackars barn.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det korrekta är att 90% av befolkningen inte kan köra och att man själv tillhör de 0,01% som kör helt felfritt...

Hehe ja borde väl ta upp min roadrage med någon psykolog snart, haha. Men jag själv älskar bilar, och att köra bil.
Så när jag kör är det båda händerna på ratten och fullt fokus. Tycker sällan det är fortkörare som är farliga, snarare människor
som pratar i telefon, äter mat, smsar, inte kan bestämma sig, är långsamma, bromsar utan anledning osv osv

Permalänk
Medlem

En av trafikens grundregler är att inte i onödan hindra bakomvarande trafik, oavsett om de kör vårdslöst eller ej.

Permalänk
Medlem

Utan att egentligen ta någons sida, eller ge någon vidare synpunkt i frågan vem som hade rätt eller fel, så vill jag bara påpeka en sak. Kom ihåg att en olycka oftast sker på några millisekunder, och man kanske inte alltid minns exakt alla "avgörande" detaljer, som ändå inte ändrar den stora bilden. Att vissa här försöker syna i sömmarna och sedan "inte riktigt få ihop det" är lätt hänt när man är och nagelfar en historia, som mycket väl kan vara sann i det stora hela, men som också kan verka märklig när man ska inspektera vartenda gruskorn i detalj.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så räknas detta oftas som en singelolycka. En kompis råkade ut för samma när han väjade för en älg och hamnade i diket. Så kontentan är att det är bättre att köra på och hoppas att man inte dör. Ur en ekonomisk synvinkel iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Tyvärr så räknas detta oftas som en singelolycka. En kompis råkade ut för samma när han väjade för en älg och hamnade i diket. Så kontentan är att det är bättre att köra på och hoppas att man inte dör. Ur en ekonomisk synvinkel iaf

Nu har jag ingen koll alls då jag inte har någon bil, men kan det inte vara så att det räknas som en singelolycka i det fallet för att älgen inte kan betala den andra partens självrisk? ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Nu har jag ingen koll alls då jag inte har någon bil, men kan det inte vara så att det räknas som en singelolycka i det fallet för att älgen inte kan betala den andra partens självrisk? ;P

Haha nä tyvärr inte, många försäkringar har ingen självrisk vid kollision med vilt.

Permalänk
Medlem

Lessens learned, i Skåne kör alla i vänsterfilen alltid, och så slipper vi såna här problem.

Permalänk
Medlem

Bra tråd, dags att skaffa dashcam. Och dessutom, inte väja för sådana idioter. Så får de betala både sin egen och din bil... 😐

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Jag tror inte det är så smart att kontakta denna idiot nu när jag polisanmält honom.

Av någon anledning kan jag inte citera flera st i mobilen så blir tyvärr flera inlägg.

Ok.
Jag önskar dig i vilket fall som helst lycka till.

Permalänk
Medlem

paragrafhjalpen kanske kan hjälpa till Läs mer på https://paragrafhjalpen.se/juridisk-hjalp-dig-som-rakat-illa-...

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Jisses på vissa svar här även om jag förstår dem då TS första inlägg inte hade all info som tillkom i senare inlägg!

Bara för att det är 100 på en väg så måste man inte köra 100. Sen ska man såklart inte köra onödigt långsamt för att stoppa upp resterande trafik.

Varför TS körde 85 vet jag inte.
Kanske hade han innan det kört i 70 pga framförvarande fordon kört 70 och samtidigt blev omkörd så att TS inte kunde köra om tidigare?
Och sen bytte fil, gasade upp till 85 när den långsamma bilen, utan större förvarning, bytte fil då det fanns en än mer långsam bil framför honom?

Använd fantasin och försök se olika scenarion istället för att klaga på TS hastighet i första taget.

Då den andra bilisten hade väjningsplikt så blir han vållande till olyckan men det gäller att kunna bevisa det. Vilket nog inte blir det enklaste i detta fallet.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Du har ju reg nummret.
Bara att slå på det så vet du ju vem som iafall äger bilen.
Hade en sådan incident för några år sedan. Killen framför mig tvärnitade medvetet framför mig för han troligen vart sur för att han inte förstod trafikregler och tog ut det på mig (trodde han).
Jag han bromsa men bilen bakom mig gjorde inte det och körde in i mig.
Hon fick stå för min självrisk och allt vad som det kostade mig trots att det var killen framför mig som egentligen borde betalat. Gav henne regnummret på den bilen och googlade sedan fram honom med adress, bowlinghandikapp, jobb etc etc.
Sedan kunde jag själv bestämma ganska fritt vad jag ansåg han skulle få betala.
I mitt fall var det iofsig lättare för jag såg hur killen såg ut och den bilden stämde jättebra ihop med hur han såg på på lagbilderna jag bla hittade honom på

Nu gjorde jag inget emot killen i fråga, vetskapen om att jag kunde ställt till ett rent helvete för honom räckte för mig.

Det var ju faktiskt hennes fel att hon körde in i dig. Oavsett anledningen till att du bromsade. Så jag ser inget fel med att hennes försäkring fick stå för dina kostnader.

Sedan din infantila inställning till en eventuell vedergällning är ju bara pinsam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FubbHead:

Bra tråd, dags att skaffa dashcam. Och dessutom, inte väja för sådana idioter. Så får de betala både sin egen och din bil... 😐

Kanske inte väja men kör man i 85km/h så är det ganska lätt att använda bromsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det var ju faktiskt hennes fel att hon körde in i dig. Oavsett anledningen till att du bromsade. Så jag ser inget fel med att hennes försäkring fick stå för dina kostnader.

Sedan din infantila inställning till en eventuell vedergällning är ju bara pinsam.

Man får inte bete sig hur som helst i trafiken det är sig sig brottsligt precis som att inte hålla tillräckligt avstånd. Hade jag haft en kamera i bilen hade jag med lätthet kunnat påvisa detta. Troligen hade båda två personer fått böter för detta. Föraren av fordonet framför mig hade nog inte haft ett körkort kvar heller efter det.
I mitt fall noterade föraren också vad han orsakat och gasade iväg i full fart.

EDIT länk.
Vårdslöshet i trafik

Sedan om du tycker att folk skall kunna beta sig hur på andras bekostnad utan att det skall kosta dem något tycker jag mer det lutar åt man undrar över dina värderingar.

Permalänk

Oj vad folk spekulerar här. Bäst är att invänta försäkringsbolagets besked och för att se hur de resonerar.

Precis de här diskussionerna blir det ofta direkt mellan parterna vid en olycka. Ingen ska ta på sig något ansvar utan man börjar istället tjafsa med varandra. Man skriver vad som hänt i skadeanmälan (enligt sin egna uppfattning) och låter sedan försäkringsbolaget göra sin bedömning. Polis behöver inte komma till platsen om det inte har uppstått personskador eller skador på allmän egendom. I det här fallet borde de ha kommit till platsen i och med skadorna på räcket och även med tanke på läget (motorväg). De kunde också istället för att bara hänvisa dig till 11414 omedelbart via radio ha larmat ut registreringsnumret på bilen som inte stannade till samtliga patruller i länet för ”allmän spaning” och sedan eventuellt stoppat bilen för kontroll om någon patrull såg den. Kanske RLC (larmcentralen) ändå larmade ut detta, men hänvisade dig till 11414 för en vanlig anmälan.

Oavsett vad som än hänt så lär du med spänning invänta besked från försäkringsbolaget. Att sitta här och läsa alla svar kommer bara göra så att du får ännu mer huvudbry.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aqua_HeaD:

Oj vad folk spekulerar här. Bäst är att invänta försäkringsbolagets besked och för att se hur de resonerar.

Precis de här diskussionerna blir det ofta direkt mellan parterna vid en olycka. Ingen ska ta på sig något ansvar utan man börjar istället tjafsa med varandra. Man skriver vad som hänt i skadeanmälan (enligt sin egna uppfattning) och låter sedan försäkringsbolaget göra sin bedömning. Polis behöver inte komma till platsen om det inte har uppstått personskador eller skador på allmän egendom. I det här fallet borde de ha kommit till platsen i och med skadorna på räcket och även med tanke på läget (motorväg). De kunde också istället för att bara hänvisa dig till 11414 omedelbart via radio ha larmat ut registreringsnumret på bilen som inte stannade till samtliga patruller i länet för ”allmän spaning” och sedan eventuellt stoppat bilen för kontroll om någon patrull såg den.

Oavsett vad som än hänt så lär du med spänning invänta besked från försäkringsbolaget. Att sitta här och läsa alla svar kommer bara göra så att du får ännu mer huvudbry.

Problemet här är ju att det endast finns en part.

Endast ett försäkringsbolag kommer få en skadeanmälan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av babgjyshi:

Men det ju det som är problemet, han körde ut rakt framför mig. Dvs han var inte 50m framför när han bytte fil utan han var 3 4 m, han bakände och min framsida kan inte varit längre än 3 5m. Jag fullbromsade moch fick ändå väja för att inte köra på honom. Hur är det mitt fel! Så klart är det försäkringsbolagen som tar hand om detta men ändå.

När du byter fil du kollar väl först, blinkar sen kör ut. Inte fan blinkar du samtidigt som du börjar byta fil?? Jag kör ändå 5 6000 mil om året men det har aldrig varit som idag där man blir rädd för sitt liv.

Om det endast är 3 meter till bilen framför så blir man så klart överraskad, och även om vad den andra föraren gjorde var farligt och ansvarslöst så kommer du med största sannolikhet inte komma nånstans.

Den andra föraren kan enkelt hävda att du "kom med hög hastighet", och så fort någon nämner hastighet i en olycka så flyttas allt ansvar till "fartdåren" (oavsett vilken hastighet hen verkligen höll)

Även om du kör 6000 mil om året vågar jag starkt anta att du aldrig satt dig på en MC detta beteende med att svänga ut precis framför nån för att jävlas är då något man råkar ut för dagligen. Gäller att meditera mycket

Permalänk
Medlem

Spekulering:

Som vi förstår det finns inga bevis för att den andra bilen var inblandad i olyckan, förutom målsägandes biträde och dennes vän. Denna bevisföring kommer sannolikt inte leda till någon slutledning som gynnar TS, då ingen kommer köpa en sån historia rakt av. Vittnesmål är trots allt riktigt lågt i rangordning på värdeskalan för bevis.

Det finns ingenting filmat. Det finns inget foto. Det finns ingen karosskada på denna andra bil. Det finns inga opartiska vittnen. Det finns till synes ingenting som kan styrka TS historia och krav. Och därigenom finns det ingen rimlig möjlighet för en instans att fälla denna andra bilist, då beslutet måste fattas baserat på annat än hur upprörd och övertygande man är i sin ensamma historia. Det åligger en själv att bevisa hur detta skedde.

Att detta hänt TS är riktigt olyckligt, beklagar det som tusan. Men att förvänta sig någon form av kompensation, för en händelse som på alla sätt enbart upplevts av en själv, är att förvänta sig mycket. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Om det endast är 3 meter till bilen framför så blir man så klart överraskad, och även om vad den andra föraren gjorde var farligt och ansvarslöst så kommer du med största sannolikhet inte komma nånstans.

Den andra föraren kan enkelt hävda att du "kom med hög hastighet", och så fort någon nämner hastighet i en olycka så flyttas allt ansvar till "fartdåren" (oavsett vilken hastighet hen verkligen höll)

Även om du kör 6000 mil om året vågar jag starkt anta att du aldrig satt dig på en MC detta beteende med att svänga ut precis framför nån för att jävlas är då något man råkar ut för dagligen. Gäller att meditera mycket

Jag har kört mc i över 6 år, läser du mina andra inlägg på denna tråden så ser du det, och då tom undrade jag tänk om man kört mc nu hade man varit död eller skadad.

Hade man blivit skadad pga denna tomte o han bara kört så verkar det inte spela mgn roll alls så länge hans bil inte är skadad.

Dock verkar det som att jag kommer stå för självrisken om man går efter vad andra verkar skriva..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av babgjyshi:

Jag har kört mc i över 6 år, läser du mina andra inlägg på denna tråden så ser du det, och då tom undrade jag tänk om man kört mc nu hade man varit död eller skadad.

Hade man blivit skadad pga denna tomte o han bara kört så verkar det inte spela mgn roll alls så länge hans bil inte är skadad.

Dock verkar det som att jag kommer stå för självrisken om man går efter vad andra verkar skriva..

Även om du kört på den andra bilen bakifrån så hade det varit väldigt svårt för dig att få rätt

Din bästa chans att lyckas få rätt i ansvarsfrågan hade varit att öka farten så din framskärm kolliderat med andra bilens baksärm. Dock hade detta troligtvis resulterat i att andra bilen fått sladd, och ev voltat och slutat riktigt illa. Men då hade du enkelt kunnat bevisa att det var filbytet som orsakade olyckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Även om du kört på den andra bilen bakifrån så hade det varit väldigt svårt för dig att få rätt

Din bästa chans att lyckas få rätt i ansvarsfrågan hade varit att öka farten så din framskärm kolliderat med andra bilens baksärm. Dock hade detta troligtvis resulterat i att andra bilen fått sladd, och ev voltat och slutat riktigt illa. Men då hade du enkelt kunnat bevisa att det var filbytet som orsakade olyckan.

Jao, det var ju det jag ville undvika. Inte lönt att man skadar sig eller den idioten för den delen för självriskens pengar.

Tur man klarade sig iaf, 5000kr läxa o kan knappt vänta tills det kommer självkörande bilar så man slipper köra.

Permalänk
Medlem

Det är vanligt att folk byter fil utan att titta eller blinka, otroligt vanligt i Stockholmstrafiken där jag kör, du måste vara tankeläsare och förvänta dig det värsta från alla medtrafikanter annars blir du en dag vållande till något. Sedan blir du vållande 10 av 10 gånger om du kört på någon bakifrån oavsett vad de gjort i stort sett, därav är avstånd så viktigt.

Inget du kan göra denna gång, köp en dashcam för framtida situationer.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Problemet här är ju att det endast finns en part.

Endast ett försäkringsbolag kommer få en skadeanmälan.

Ja det stämmer och det har absolut ingen betydelse. Om endast en skickar in skadeanmälan och den andra låter bli så utreder försäkringsbolaget ärendet ändå. Vad utfallet i slutänden blir har vi ingen aning om här och nu, men ett besked kommer du få oavsett.

Du skriver vad du har varit med om och hur du upplevde det. Du lämnar med de uppgifter du har till ditt försäkringsbolag och sedan har du gjort ditt.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Ser att en del säger att de har dashcam men fungerar de i en rättegång? Har inte du övervakningskamera som du inte har tillstånd för? Är ju väldigt restriktivt med övervakning om man ska sätta upp en kamera som övervakar på jobb tex.

Är ute i trafiken väldigt mycket och idiot omkörningar och trafik överträdelser ser jag dagligen. Måste vara så otroligt trevligt att vara civilpolis och stanna de som kör som galningar. Såg en bil häromdagen som körde om i 200km/h kanske och strax efter kom en Grå V90 om inte snabbare och körde om och så fort han kom förbi mig såg jag hur han slog på de inbyggda saftblandarna och 2km längre bort hade han stannat första bilisten.

De borde införa högre böter så det känns lite mer. 3% av årsinkomsten vid första förseelsen eller min 3.000, 7% vid andra eller minst 10.000 och 15% vid en tredje eller minst 25.000. De ska finnas kvar i 3 år innan de försvinner.

Men som du beskriver din händelse är den fil bytaren som många säger som är den som gjort fel. Svårt att bevisa så räkna med att få betala det själv tyvärr.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Avstängd

Det är därför Ryssland har krav på dashcam för att undvika sånt här.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Jisses på vissa svar här även om jag förstår dem då TS första inlägg inte hade all info som tillkom i senare inlägg!

Bara för att det är 100 på en väg så måste man inte köra 100. Sen ska man såklart inte köra onödigt långsamt för att stoppa upp resterande trafik.

Varför TS körde 85 vet jag inte.
Kanske hade han innan det kört i 70 pga framförvarande fordon kört 70 och samtidigt blev omkörd så att TS inte kunde köra om tidigare?
Och sen bytte fil, gasade upp till 85 när den långsamma bilen, utan större förvarning, bytte fil då det fanns en än mer långsam bil framför honom?

Använd fantasin och försök se olika scenarion istället för att klaga på TS hastighet i första taget.

Då den andra bilisten hade väjningsplikt så blir han vållande till olyckan men det gäller att kunna bevisa det. Vilket nog inte blir det enklaste i detta fallet.

Håller med! Sjukt vilka påhopp på TS.

Är ju helt uppenbart för någon med trafikvana att TS inte gjort något fel utan den andra bilisten till 100% ligger bakom olyckan. Att folk ska vara så dryga och kasta skit på TS är bara sorgligt! Kan man inte hjälpa honom med juridisk hjälp är det bättre att knipa igen ist för att hoppa på honom med skit.

Hoppas det löser sig för TS men har en känsla av att det blir att betala självrisken och gå vidare tyvärr :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BooliBoo:

Ser att en del säger att de har dashcam men fungerar de i en rättegång? Har inte du övervakningskamera som du inte har tillstånd för? Är ju väldigt restriktivt med övervakning om man ska sätta upp en kamera som övervakar på jobb tex.

Detta är en intressant fråga

Läste för många år sen en artikel om kamera på MC, och kontentan av den var att en hjälmmonterad kamera är laglig (då det räknas som en fysisk person håller den) medans en kamera monterad på motorcykeln är olaglig då den räknas som övervakningskamera.

Det har ju dock skett mycket lagändringar rörande kameror de senaste åren, med drönare och annat så hur det är nu vore intressant att veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Ser att en del säger att de har dashcam men fungerar de i en rättegång? Har inte du övervakningskamera som du inte har tillstånd för? Är ju väldigt restriktivt med övervakning om man ska sätta upp en kamera som övervakar på jobb tex.

Det är inte som i USA att bevis ogillas för att dom införskaffats olagligt. ALLA bevis bilder filmer hur dom än kommer fram är givetvis giltiga i en rättegång.

Rätt säker på att dashcam är ok sålänge den inte filmar när bilen är parkerad och avstängd.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Det är inte som i USA att bevis ogillas för att dom införskaffats olagligt. ALLA bevis bilder filmer hur dom än kommer fram är givetvis giltiga i en rättegång.

Rätt säker på att dashcam är ok sålänge den inte filmar när bilen är parkerad och avstängd förövrigt.

https://teknikensvarld.se/kamera-i-vindrutan-nu-tillatet-i-sv... Har inte läst hela men det verkar tillåtet om de inte ljuger i rubriken.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb