Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ny AP

Så jag ska skaffa en PFsense router, men tydligen så stöder den inte WiFi. Så jag måste köpa en access point router.

Kommer bara att användas till telefonen och smarta hem saker. Så skulle troligen behöva WiFi 6. Någon som vet en bra?

Permalänk
Medlem

Troligen _behöver_ du inte WiFi 6 på ännu några år. Utbudet på WiFi 6 klienter är ännu mycket begränsat.

Routrar/AP:s baseras ännu på draftstandards och har som regel bara implementerat delar av standarden och saknar godsakerna som det skryts om i WiFi 6 tex ODFMA och TWT. När standarden slutgiltigt fastställs (förhoppningsvis i år) kommer det nya/uppdaterade produkter som förmodligen är det bättre köpet för konsumenten. Broadcom har tex presenterat ett SoC för nästa generation WiFi 6-routrar som också ska kunna hantera nyligen annonserade WiFi 6e.

WiFi 6 är alltså fortfarande under arbete och likaså de produkter som lanseras för konsument idag.

Tänkvärt i avslutningen av SNB:s ”What’s missing from your WiFi 6 Router

The hype machine pushing Wi-Fi 6 has been as shameless as the one behind 5G mobile technology. Both are pushing products that don't really deliver on their breathless promises of higher bandwidth, at least not without a lot of fine-print caveats...if you can find them.

But there's a difference between hype and flat-out misrepresentation. When router makers shipped routers without a key 802.11ac feature—MU-MIMO—working, they provided clear disclaimers, like "MU-MIMO ready". Hell, they even clearly stated in product specs that the products were based on the draft 11ac IEEE spec.

With AX, clear disclosure of product limitations and key missing features appear to be a thing of the past. As I said at the top of this piece, we're into year 2 of manufacturers shipping Wi-Fi 6 consumer routers that still don't support working OFDMA, a key feature of the (still) draft 802.11ax standard. And manufacturers still don't clearly disclose that fact.
OFDMA is featured prominently in product marketing material, but the fact that the product does not yet support it is not. If you can find a disclaimer, it's typically buried deep in a spec sheet footnote, vaguely stated and not even tied directly to the spec it's disclaiming. Nor do marketing material or spec sheets clearly state which Wi-Fi 6 features are supported.

This whole situation stinks and marks a new low in Wi-Fi marketing. So, router makers, it's long past time to come clean and include information on which AX features your products actually support.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så jag ska skaffa en PFsense router, men tydligen så stöder den inte WiFi. Så jag måste köpa en access point router.

Kommer bara att användas till telefonen och smarta hem saker. Så skulle troligen behöva WiFi 6. Någon som vet en bra?

Någon särskild anledning till att du ska skaffa en pfSense router? pfSense (och BSD) har dåligt stöd för WiFi och 802.11ac stöds inte alls har jag för mig. Så oavsett hårdvara för pfSense kommer du behöva accesspunkter.

De allra flesta smarta hem-saker använder 802.11n 2.4GHz, så du behöver troligen inte WiFi 6.

Permalänk
Skrivet av andr3a$:

Någon särskild anledning till att du ska skaffa en pfSense router? pfSense (och BSD) har dåligt stöd för WiFi och 802.11ac stöds inte alls har jag för mig. Så oavsett hårdvara för pfSense kommer du behöva accesspunkter.

De allra flesta smarta hem-saker använder 802.11n 2.4GHz, så du behöver troligen inte WiFi 6.

Att bygga egen router istället för färdig. Och därför är min fråga vilken AP som jag borde köpa.

Men tanken var väl att inte behöva köpa ny AP om 5-ish år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Att bygga egen router istället för färdig. Och därför är min fråga vilken AP som jag borde köpa.

Men tanken var väl att inte behöva köpa ny AP om 5-ish år.

UniFi nanoHD skulle jag rekommendera isåfall. Konfigureras genom en UniFi kontroller (programvara) installerad t.ex. på datorn eller genom mobilappen.

Permalänk

Hittat 4st som ser ok ut, vad skillnaden mellan LITE och LR verkar bara vara räckvidden. Ubiquiti kanske blir bättre än vad ASUS RT-AC66U B1 är. Annars så ser ASUS RT-AC51U - AC750 ut att fungera bra för hälften av vad de andra kostar.

Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE, 930kr
Ubiquiti UniFi UAP-AC-LR, 1140kr
ASUS RT-AC66U B1, 1000kr
ASUS RT-AC51U - AC750, 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Hittat 4st som ser ok ut, vad skillnaden mellan LITE och LR verkar bara vara räckvidden. Ubiquiti kanske blir bättre än vad ASUS RT-AC66U B1 är. Annars så ser ASUS RT-AC51U - AC750 ut att fungera bra för hälften av vad de andra kostar.

Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE, 930kr
Ubiquiti UniFi UAP-AC-LR, 1140kr
ASUS RT-AC66U B1, 1000kr
ASUS RT-AC51U - AC750, 500kr

Skillnader mellan olika Unifi accesspunkter hittar du här https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/360008036574-UniFi-Ac...

Sedan jämför du äpplen o päron, Asusgrejerna är routrar

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

WiFi 6 är inte helt moget som nämts.
https://www.inet.se/produkt/5410534/ubiquiti-unifi-flexhd-ac2...
Verkar ju smidig.

Permalänk
Skrivet av Big_R:

Skillnader mellan olika Unifi accesspunkter hittar du här https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/360008036574-UniFi-Ac...

Sedan jämför du äpplen o päron, Asusgrejerna är routrar

Det går att sätta Asus routern som en AP.

Permalänk
Medlem

Jo, det går såklart, det beror ju på vad man vill ha för resultat. Har själv kört med avlagda routrar som AP, men att köpa nya budgetroutrar som billighets-AP skulle jag inte välja själv.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så jag ska skaffa en PFsense router, men tydligen så stöder den inte WiFi. Så jag måste köpa en access point router.

Ska du köpa en Netgate? Kul i så fall.
Jag övervägde det men blev att jag byggde en PC med 4x Intel NIC i stället och kör pfSense i den.

För att få WiFi hemma använder jag Ubiquiti UniFi nanoHD. Den är bra.

Permalänk

@Rolle2000
Tanken var att använda gammal hårdvara, eller köpa en htcp, men vart en router från tecklager som jag installerar pfsense på.
Kanske blir en Ubiquiti router för 1000kr då. Även att jag knappt kommer att använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

@Rolle2000
Tanken var att använda gammal hårdvara, eller köpa en htcp, men vart en router från tecklager som jag installerar pfsense på.
Kanske blir en Ubiquiti router för 1000kr då. Även att jag knappt kommer att använda den.

Hej Frejoh466

Hur skulle du bedöma din egna erfarenhet inom dator/nätverks konfiguration? Vad ser du för fördelar med att köra en dedikerad brandvägg/router med pfsense , och en AP för WiFi?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Hittat 4st som ser ok ut, vad skillnaden mellan LITE och LR verkar bara vara räckvidden. Ubiquiti kanske blir bättre än vad ASUS RT-AC66U B1 är. Annars så ser ASUS RT-AC51U - AC750 ut att fungera bra för hälften av vad de andra kostar.

Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE, 930kr
Ubiquiti UniFi UAP-AC-LR, 1140kr
ASUS RT-AC66U B1, 1000kr
ASUS RT-AC51U - AC750, 500kr

Har du inte galet många klienter samtidigt tycker jag en AC-LITE funkar bra, annars gå upp till Nano-HD.
Kan inte rekommendera ASUS routrar som AP jämfört med en riktig AP från Ubiquiti, speciellt inte AC-51U som är ren bluff med sina "750 Mbit/s" men bara har 100Mbit/s portar på både WAN och LAN...

Permalänk

@stoffe-2k
Kunskaper av nätverks konfiguration = 0

Vill bygga eget för att lära mig lite, samt så vill jag ha mer kontroll över nätet. Kör just nu med MWFC som addon till Windows brandvägg. Men jag vet ju att Windows har sina hårdkodade regler i brandväggen. Samt så är jag intresserad av statistiken av allt som händer.

Så fördelarna är ju bara mer kontroll, kanske onödig kontroll, men mer är alltid roligt.

@b1ghen
Kommer bara ha telefonen uppkopplad men kommer knappt att använda den. Samt vissa EOT saker. Så skulle klara mig gott på en 100kb/s hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

Sedan jämför du äpplen o päron, Asusgrejerna är routrar

Teknisk sett är Unifi AP också en router. Just saying…

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net