Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Än så länge är ju 30k smittade en fis i rymden, 2009 blev 60miljoner smittade i USA, sedan så tilllfrisknar ju 99% av de smittade så småningom, det glömmer ju folk.

Jag är mer facinerad av massmedias påverkan på folk, många verkar tro att världen nu ska gå under och vi kommer alla att dö.

Ingen tror att världen kommer gå under och att alla kommer dö, däremot är det inte bra om vi får en massiv spridning så att sjukvården blir så överbelastad att den inte är funktionell. Vem skall då rädda alla som är i bilolyckor, slår i huvudet och får blödning i hjärnan, folk som får hjärtinfarkt, stroke, osv osv osv utöver alla tusentals folk som kanske behöver andningshjälp eller har fått dubbelsidig lunginflammation på grund av coronaviruset (även unga).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Det är en bra poäng som jag tycker att många här på forumet borde ta till sig.

Helt plötsligt har vi här på forumet fått en stor mängd "experter" som uttalar sig självsäkert och kritiserar Folkhälsomyndigheten. Detta trots att de introducerades för de mest basala koncepten inom medicin/epidemiologi i år.

Han själv framför väl bara myndighetens beslut och bestämmer inget själv?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dredd:

Tror fortfarande att detta blir väldigt tufft för Stockholm, att rekommendera att de som kan att jobba hemmifrån att göra det var dock ett bra drag, då det är otroligt tätt med folk på tunnelbana/pendel/buss vanligtvis. Känns som kollektivtrafiken är underdimensionerad för det antal som bor här. Iaf under rusningstid när folk ska till/från jobbet.

Dock när jag besöker mitt förortscentrum c.a 20 minuter utanför centrala Stockholm så har det inte direkt minskat med folk som är ute och rör sig, vi har väll 3 matbutiker, 5-6 restauranger och lite diverse butiker och det är fullt med folk, även äldre 70+ så jag tror inte folk generellt har tagit det här på allvar ännu.

Just nu rör jag inte mig runt så mycket, så jag är osäker på hur det ser ut på andra håll, men man misstänker att det är likadant i andra förorter, är lite intresserad av hur det ser ut i Centrala Stockholm.

Jag skulle nog säga att Umeå verkar heldött just nu, ser knappt några bilar, inga bilköer och lediga parkeringar.

Sambon var till stora Coop i fredags och det var inte mycket folk där, köpte take-away från Texas Longhorn i lördags och bara en gäst därinne (måste hålla tjänstesektorn igång ).

Idag var jag till apoteket och bara 2 personer (jag och en till) annars brukar det vara fullt, såg några personer på ICA Kvantum men klart mindre än man brukar se en söndag.

Sen kom vi på att vi skulle stödja lokala tjänstesektorn igen så en kycklingsallad från Restaurang Maria där det var en matgäst (normalt minst halvfullt + hämtkö) och en laddning sushi från Miki Sushi och tomt där med (brukar alltid vara en liten take-away kö där).

Ska bli intressant att se hur det ser ut imorgon, tar nog troligen bussen men hörde att man visst ska gå in i mittersta eller bakersta ingången och inte sitta på raderna närmast chauffören.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

En grej jag funderat på är om intensivvårdsplatserna selekteras baserat på vem du är? Exempelvis om kungen skulle behöva intensivvård och bredvid honom är en annan man, eller kvinna fast yngre.

Väljer containerläkarna bort kungen och låter han dö då?

Edit, alltså om alla intensivvårdsplatser är fulla alltså, om man behöver börja välja vem

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag skulle nog säga att Umeå verkar heldött just nu, ser knappt några bilar, inga bilköer och lediga parkeringar.

Sambon var till stora Coop i fredags och det var inte mycket folk där, köpte take-away från Texas Longhorn i lördags och bara en gäst därinne (måste hålla tjänstesektorn igång ).

Idag var jag till apoteket och bara 2 personer (jag och en till) annars brukar det vara fullt, såg några personer på ICA Kvantum men klart mindre än man brukar se en söndag.

Sen kom vi på att vi skulle stödja lokala tjänstesektorn igen så en kycklingsallad från Restaurang Maria där det var en matgäst (normalt minst halvfullt + hämtkö) och en laddning sushi från Miki Sushi och tomt där med (brukar alltid vara en liten take-away kö där).

Ska bli intressant att se hur det ser ut imorgon, tar nog troligen bussen men hörde att man visst ska gå in i mittersta eller bakersta ingången och inte sitta på raderna närmast chauffören.

Umeå <3

Jag håller tummarna ni håller er hyfsat förskonade. Kommer upp och hälsar på stan när det väl ebbat ut.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

En grej jag funderat på är om intensivvårdsplatserna selekteras baserat på vem du är? Exempelvis om kungen skulle behöva intensivvård och bredvid honom är en annan man, eller kvinna fast yngre.

Väljer containerläkarna bort kungen och låter han dö då?

Edit, alltså om alla intensivvårdsplatser är fulla alltså, om man behöver börja välja vem

Blir nog kungen som får vård, välkommen till verkligheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Blir nog kungen som får vård, välkommen till verkligheten

Jag funderar på det där, det kan vara lagstadgat då han är något överhuvud, överbefälhavare och rikets säkerhet m.m.

Silvia och ungarna är en annan femma, så länge de inte är tronarvingar kan jag tänka mig.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Han själv framför väl bara myndighetens beslut och bestämmer inget själv?

Han är ju säkert med och bidrar med sin kunskap, men Johan Carlson poängterade ju just lagarbetet på myndigheten. Finns även en artikel från läkartidningen där densamme utvecklar sin syn på saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag funderar på det där, det kan vara lagstadgat då han är något överhuvud, överbefälhavare och rikets säkerhet m.m.

Silvia och ungarna är en annan femma, så länge de inte är tronarvingar kan jag tänka mig.

Dom får nog också vård innan nån annan ska du se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Dom får nog också vård innan nån annan ska du se

Hoppas någon på SVT eller Expressen ställer frågan på någon presskonferens. Jag är uppriktigt nyfiken.
Har vi VIP i vården officiellt?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Israeli doctor in Italy: We no longer help those over 60

Citat:

Peleg said that, from what he sees and hears in the hospital, the instructions are not to offer access to artificial respiratory machines to patients over 60 as such machines are limited in number.

Det är på grund av det här som även dödstalen för de under 70 kommer att öka, sjukvården har inte tillräckligt med resurser.
Och det kommer inte stanna vid 60. Italien har idagsläget haft 59.000 fall, en promille av befolkningen har insjuknat.

Gissa vad gränsen kommer att bli vid 1% eller 10%... Beräkningen är att om man inte sätter in kraftfulla motgärder (=total nedstängning) i USA så kommer 50-70% av befolkning att ha blivit smittade. Hur många kommer då ha möjligheten att vårdas med respirator? Då pratar vi inte längre om ålder, då gäller helt andra kriterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Hoppas någon på SVT eller Expressen ställer frågan på någon presskonferens. Jag är uppriktigt nyfiken.
Har vi VIP i vården officiellt?

Både i vården och på nästan alla andra ställen i världen👍

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lhugo:

Det är en bra poäng som jag tycker att många här på forumet borde ta till sig.

Helt plötsligt har vi här på forumet fått en stor mängd "experter" som uttalar sig självsäkert och kritiserar Folkhälsomyndigheten. Detta trots att de introducerades för de mest basala koncepten inom medicin/epidemiologi i år.

Att samla ihop 35k på Melodifestivalen talar ju inte för att "flatten the curve" direkt. och när det vart indikationer på att detta skulle bli en pandemi så borde man se över vården och kolla hur många IVA platser Sverige har och vilka åtgärder man borde göra för att begränsa detta i all möjliga mån.

Men eftersom vi inte hade fått spridning i landet, så ville dom inte göra nått. Bara att dom "vänta in spridningen" behöver man ingen utbildning för att förstå att det är ju helt åt skogen.

Nu är den chansen förbi, vi har redan seglat in i stormen, nu är allt enbart damage kontroll. Vi hade chansen att få mer tid, men som sagt. Spridningen skulle in i landet först...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

En grej jag funderat på är om intensivvårdsplatserna selekteras baserat på vem du är? Exempelvis om kungen skulle behöva intensivvård och bredvid honom är en annan man, eller kvinna fast yngre.

Väljer containerläkarna bort kungen och låter han dö då?

Edit, alltså om alla intensivvårdsplatser är fulla alltså, om man behöver börja välja vem

Ytterst så är detta ett beslut som ansvariga läkare (narkosläkare framförallt) tar i samråd med varandra. Det finns inom sjukvården (och säkert på många andra håll i samhället) ett antal diskrimineringsgrunder som vi inte får låta väga in i våra medicinska bedömningar. Dessa utgörs bland annat av ålder, kön, sexuell läggning och religiös uppfattning.

Man kommer alltså inte välja bort kungen för att han är äldre än en annan patient, inte heller välja honom för att han är kung. Prioriteringarna skall istället i möjligaste mån baseras på medicinskt behov. Ålder i sig är ju inte tillåtet att väga in, med på gruppnivå innebär ökad ålder mindre marginaler att klara sig vid svår sjukdom. Man pratar ofta om biologisk ålder (multisjuka har hög sådan) och det är bland annat den som styr om man får tillgång till en respirator eller ej. Många av dessa bedömningar måste göras på förhand då prognosen är mycket dyster för personer som respiratorvårdas.

Sen just exemplet kung är ju något tillspetsat. Jag kan bara svara för mig själv och jag skulle aldrig låta kungen prioriteras upp pga av att han är kung (tror att få kollegor skulle göra annorlunda, men det är ju bara spekulation).

Att man skall börja välja bort patienter är en extrem situation som man mig veterligen aldrig har ställts för inom sjukvården i Sverige i modern tid (rätta mig gärna om jag har fel).

Var det svar på frågan? Man ägnar otaliga timmar till detta på läkarutbildningarna och säkert långt mycket mer av samma vara om man jobbar inom anestesi så ämnet är svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Ytterst så är detta ett beslut som ansvariga läkare (narkosläkare framförallt) tar i samråd med varandra. Det finns inom sjukvården (och säkert på många andra håll i samhället) ett antal diskrimineringsgrunder som vi inte får låta väga in i våra medicinska bedömningar. Dessa utgörs bland annat av ålder, kön, sexuell läggning och religiös uppfattning.

Man kommer alltså inte välja bort kungen för att han är äldre än en annan patient, inte heller välja honom för att han är kung. Prioriteringarna skall istället i möjligaste mån baseras på medicinskt behov. Ålder i sig är ju inte tillåtet att väga in, med på gruppnivå innebär ökad ålder mindre marginaler att klara sig vid svår sjukdom. Man pratar ofta om biologisk ålder (multisjuka har hög sådan) och det är bland annat den som styr om man får tillgång till en respirator eller ej. Många av dessa bedömningar måste göras på förhand då prognosen är mycket dyster för personer som respiratorvårdas.

Sen just exemplet kung är ju något tillspetsat. Jag kan bara svara för mig själv och jag skulle aldrig låta kungen prioriteras upp pga av att han är kung (tror att få kollegor skulle göra annorlunda, men det är ju bara spekulation).

Att man skall börja välja bort patienter är en extrem situation som man mig veterligen aldrig har ställts för inom sjukvården i Sverige i modern tid (rätta mig gärna om jag har fel).

Var det svar på frågan? Man ägnar otaliga timmar till detta på läkarutbildningarna och säkert långt mycket mer av samma vara om man jobbar inom anestesi så ämnet är svårt.

Kungen kommer att prioriteras, utan tvekan. Gissar dock att han har blivit isolerad på slottet, han är ju 73 (snart 74) och Silvia är 76.

Permalänk
Skrivet av lhugo:

Ålder i sig är ju inte tillåtet att väga in, med på gruppnivå innebär ökad ålder mindre marginaler att klara sig vid svår sjukdom. Man pratar ofta om biologisk ålder (multisjuka har hög sådan) och det är bland annat den som styr om man får tillgång till en respirator eller ej. Många av dessa bedömningar måste göras på förhand då prognosen är mycket dyster för personer som respiratorvårdas.

Såna regler kan man ha när man ej har utsatts för någon större katastrof. Som mest är det någon olycka och då försöker de rädda alla.
Vid riktig stor katastrof så bör ålder vara en faktor där de tänker att en person som är t.ex. över 90år ändå snart kommer att dö, en person i 15 år åldern som har lika stor chans att överleva bör då prioriteras. Där det hela tiden blir svåra gränser precis som det redan är och ju mindre ålder ju mindre betydelse.

Jag är inte precis 90år men medelålders, jag ser det som självklart att en sund sjukvård prioriterar yngre barn före mig. Jag förvånar mig om inte så är fallet vid en riktig stor katastrof även om det nu inte är lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Umeå <3

Jag håller tummarna ni håller er hyfsat förskonade. Kommer upp och hälsar på stan när det väl ebbat ut.

Helt annan sak om man tittar i samhällena utanför Umeå, t.ex. Sävar ICA är smockfullt med folk och det körs hela tiden. Landsbygden kör som vanligt i ett tag till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ähm, du glömde nog länka till källan för de råden... Jag har några frågor:

- Hur många telefoner (mobiler antar jag) tål den behandlingen? Jag gissar att normala IP-ratings inte riktigt fungerar med tvålvatten (mindre ytspänning).

- Vad menas med "6 ft of social media distancing"? Jag har inte Facebook eller liknande så jag kan vara okunnig här, det medger jag. Jag tycker i och för sig också att alla borde hålla sig 6 fot från enheter med Facebook, det skulle göra världen till en bättre plats. Men är det verksamt för att hindra Corona från att spridas?

...det är inte så att du har skrivit dessa råd totalt galet, det finns ju andra råd som har nästan samma lydelse (men inte alls samma mening)?

Satir biter inte på alla.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Israeli doctor in Italy: We no longer help those over 60

Det är på grund av det här som även dödstalen för de under 70 kommer att öka, sjukvården har inte tillräckligt med resurser.
Och det kommer inte stanna vid 60. Italien har idagsläget haft 59.000 fall, en promille av befolkningen har insjuknat.

Gissa vad gränsen kommer att bli vid 1% eller 10%... Beräkningen är att om man inte sätter in kraftfulla motgärder (=total nedstängning) i USA så kommer 50-70% av befolkning att ha blivit smittade. Hur många kommer då ha möjligheten att vårdas med respirator? Då pratar vi inte längre om ålder, då gäller helt andra kriterier.

59000 bekräftade fall, det som inte är med är alla med lindriga symptom som inte söker sjukvård och tillfrisknar och blir immuna åtminstone en tid framåt (0.5 år? 1 år?). Spridningen bör avta när fler och fler har haft covid-19 och blivit immuna.

Sen trodde jag att det var ett fåtal yngre men främst de över 60-70 som behövde avancerad vård typ respirator, ecmo etc?

Sitter och funderar om det här verkligen stämmer eller är desinformation?

-EDIT-

Läste på lite om "The Jerusalem Post" och jag personligen lutar åt att detta är ren desinformation med något illasinnat syfte.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kungen kommer att prioriteras, utan tvekan. Gissar dock att han har blivit isolerad på slottet, han är ju 73 (snart 74) och Silvia är 76.

Det tror även jag men reglerna ser ut som de gör och är det mig han möter på sjukhuset så får han samma vård som andra. Sen finns det kanske hovläkare eller liknande avsatta för kungen, det är mer än jag vet.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Såna regler kan man ha när man ej har utsatts för någon större katastrof. Som mest är det någon olycka och då försöker de rädda alla.
Vid riktig stor katastrof så bör ålder vara en faktor där de tänker att en person som är t.ex. över 90år ändå snart kommer att dö, en person i 15 år åldern som har lika stor chans att överleva bör då prioriteras. Där det hela tiden blir svåra gränser precis som det redan är och ju mindre ålder ju mindre betydelse.

Jag är inte precis 90år men medelålders, jag ser det som självklart att en sund sjukvård prioriterar yngre barn före mig. Jag förvånar mig om inte så är fallet vid en riktig stor katastrof även om det nu inte är lagligt.

Det är alltid svårt att svara på vad som händer vid en katastrof då det finns lite tid till reflektion. Prioritering är svårt och är man intresserad så akulle jag tipsa om att läsa lite om hur prioritering av organ för transplantation ser ut. Det är inte självklara etiska överväganden och jag har stor förståelse för argumentet att man känner att man borde prioritera barn framför sig själv.

Permalänk
Skrivet av fecko:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kylcontaintrar...

Var det denna container ni i tråden menade?
Intressant och skönt att det inte är så många troll här som det är på Flashback.

ja precis dom, mina egna bilder finns på Fria Tider
https://www.friatider.se/karolinska-hyr-containrar-tusen-lik
och Expressen började också gräva i det från mina uppgifter

jag har aldrig förstått varför folk ska trolla, tyvärr förekommer det ju allt för ofta, så det är ju bra att folk är källkritiska.
jag vill ändå tacka för ett gott bemötande härifrån, det var bara en enda kommentar som var av det hårdare slaget.

i en Facebook grupp blev jag lynchad, på mindre än 5 minuter så blev mitt inlägg anmält 16 gånger så en administratör tog bort inlägget och blockerade mig trots att jag visade en massa bevis.

jag taggar dom som tidigare citerade mig, oavsett om dom trodde på mig eller ej, vissa har jag tidigare lovat att skicka bilder till men har inte hunnit

Skrivet av AplAy:
Skrivet av Sir Hitman:
Skrivet av ToddTheOdd:
Skrivet av spikfavoriten:
Skrivet av Pirum:
Skrivet av anon190792:
Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Ytterst så är detta ett beslut som ansvariga läkare (narkosläkare framförallt) tar i samråd med varandra. Det finns inom sjukvården (och säkert på många andra håll i samhället) ett antal diskrimineringsgrunder som vi inte får låta väga in i våra medicinska bedömningar. Dessa utgörs bland annat av ålder, kön, sexuell läggning och religiös uppfattning.

Man kommer alltså inte välja bort kungen för att han är äldre än en annan patient, inte heller välja honom för att han är kung. Prioriteringarna skall istället i möjligaste mån baseras på medicinskt behov. Ålder i sig är ju inte tillåtet att väga in, med på gruppnivå innebär ökad ålder mindre marginaler att klara sig vid svår sjukdom. Man pratar ofta om biologisk ålder (multisjuka har hög sådan) och det är bland annat den som styr om man får tillgång till en respirator eller ej. Många av dessa bedömningar måste göras på förhand då prognosen är mycket dyster för personer som respiratorvårdas.

Sen just exemplet kung är ju något tillspetsat. Jag kan bara svara för mig själv och jag skulle aldrig låta kungen prioriteras upp pga av att han är kung (tror att få kollegor skulle göra annorlunda, men det är ju bara spekulation).

Att man skall börja välja bort patienter är en extrem situation som man mig veterligen aldrig har ställts för inom sjukvården i Sverige i modern tid (rätta mig gärna om jag har fel).

Var det svar på frågan? Man ägnar otaliga timmar till detta på läkarutbildningarna och säkert långt mycket mer av samma vara om man jobbar inom anestesi så ämnet är svårt.

Tack. Riktigt informativt och utförligt svar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

59000 bekräftade fall, det som inte är med är alla med lindriga symptom som inte söker sjukvård och tillfrisknar och blir immuna åtminstone en tid framåt (0.5 år? 1 år?). Spridningen bör avta när fler och fler har haft covid-19 och blivit immuna.

Sen trodde jag att det var ett fåtal yngre men främst de över 60-70 som behövde avancerad vård typ respirator, ecmo etc?

Sitter och funderar om det här verkligen stämmer eller är desinformation?

Antalet smittade i Italien är inte i närheten av vad det skulle behöva vara för att spridningen skulle avta, även om det fanns tio icke konstaterade fall för varje konstaterat. Den kommer att avta när man håller avstånd från andra, tvättar händerna, nyser i armvecken, isolerar sig om man är dålig, osv.

Det är färre yngre, procentuellt sätt, jämfört med 60-70 som kräver avancerad vård men ju fler som blir smittade desto fler blir ju dessa i faktiska tal och då kommer de vi har inte räcka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Det tror även jag men reglerna ser ut som de gör och är det mig han möter på sjukhuset så får han samma vård som andra. Sen finns det kanske hovläkare eller liknande avsatta för kungen, det är mer än jag vet.

Och skulle du få för dig att priotera en 40-åring istället för kungen så skulle du snart behöva söka nytt jobb. Nu kommer han ju dock ändå inte hamna framför dig, utan de har väl redan skickat en respirator till slottet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och skulle du få för dig att priotera en 40-åring istället för kungen så skulle du snart behöva söka nytt jobb. Nu kommer han ju dock ändå inte hamna framför dig, utan de har väl redan skickat en respirator till slottet...

Har oerhört svårt att tänka mig att man skulle hänga löst om man kommer med gedigen medicinsk motivering till sina överväganden. Du får inte glömma att man ytterst sällan står ensam bakom dessa beslut. I händelse av att offentliga personer vårdas kan man dessutom avidentifiera dem och låta utomstående bedöma saken på rent medicinska grunder.

Sen vet man ju inte vad högre uppsatta får för sig. Skulle det mot förmodan komma till den punkten att man förlorar jobbet i en sån sits gör jag gladeligen det (med brasklapp att det är svårt att täbka sig in i dessa situationer som är så hypotetiska). De läkaretika principerna finns inte utan anledning och jag skulle garanterat bli uppbackad av majoriteten av mina kollegor.

Fallet är som sagt otroligt tillspetsat med just kungen, men principen är en av de som vår vård grundas på och en av de sakerna som jag tycker är så fint med vårt system i Sverige. Sen får man tycka vad man vill om det.

Permalänk
Medlem

Om en i familjen/hushållet får symptom, feber, ont i kroppen och sjukskriver sig m.m. skall övriga familjen/partnern leva på som vanligt och åka till jobb m.m.? Hittar ingen info om det.

E: Då man inte testar för covid-19 (om man inte behöver åka till sjukhus alltså) då de flesta får hyfsat lindriga symptom.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Om en i familjen/hushållet får symptom, feber, ont i kroppen och sjukskriver sig m.m. skall övriga familjen/partnern leva på som vanligt och åka till jobb m.m.? Hittar ingen info om det.

E: Då man inte testar för covid-19 (om man inte behöver åka till sjukhus alltså) då de flesta får hyfsat lindriga symptom.

Ja, du ska jobba på som vanligt, som du gör annars ochså, förmodar hjag

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-sto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Om en i familjen/hushållet får symptom, feber, ont i kroppen och sjukskriver sig m.m. skall övriga familjen/partnern leva på som vanligt och åka till jobb m.m.? Hittar ingen info om det.

E: Då man inte testar för covid-19 (om man inte behöver åka till sjukhus alltså) då de flesta får hyfsat lindriga symptom.

Jobba som vanligt. blir du sjuk, oavsett vad, stanna hemma och du ska vara frisk i åtminstonde 2 dagar innan du återgår enligt FHM

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Om en i familjen/hushållet får symptom, feber, ont i kroppen och sjukskriver sig m.m. skall övriga familjen/partnern leva på som vanligt och åka till jobb m.m.? Hittar ingen info om det.

E: Då man inte testar för covid-19 (om man inte behöver åka till sjukhus alltså) då de flesta får hyfsat lindriga symptom.

Skrivet av anon910:

Ja, du ska jobba på som vanligt, som du gör annars ochså, förmodar hjag

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-sto...

Tänk till en extra gång med denna frågeställning:

Om en person i dagsläget insjuknar i något som överhuvudtaget liknar Covid-19, som alltså har inkubationstid och kraftig spridningsrisk ungefär som influensa, tror ni då det är en bra idé för resten i hushållet att bege sig utanför hemmet? Det finns i min värld egentligen bara ett svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Helt annan sak om man tittar i samhällena utanför Umeå, t.ex. Sävar ICA är smockfullt med folk och det körs hela tiden. Landsbygden kör som vanligt i ett tag till!

Bor i Kalmar län. Hela länet har bekräftat 10 fall typ. Som jag förstår det är samtliga fall från personer som rest hem från utsatta områden. Staden jag bor i har 0 fall än så länge. Ser hur mycket gamla människor som helst ute. Var väl första veckan folk hamstrade mat och toapapper men nu känns det som vanligt. folk tar inte 5m omväg runt dig på ICA osv.

Vi behöver leva som vanligt och inte i rädsla men respektera smittorisken

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP