M.2 SSD upptäcks inte vid start av datorn efter man startat om

Permalänk

M.2 SSD upptäcks inte vid start av datorn efter man startat om

Tjenare när jag startar/startar om min dator så hittar inte datorn min M.2 SSD förr funka det hur bra som helst men för nån vecka sen började den tjorva, har kollat i biosen och allt är som det ska...

Permalänk
Medlem

@Lil jussi:
Att du ser den i Bios betyder inte att den är ok, men den rapporterar att den är där i alla fall.

Vad är det för system? W7, W10, Linux, Android, ...
Kan vara ett trasigt filsystem på den, har du något att kolla den med?
Är det en boot-disk blir du tvungen att starta på ett usb- eller en Cd och köra en disk-check.

Var det nya uppdateringar i samband med problemet?

Permalänk

@lassesjo: Kör på windows 10, uppdaterade windows tidigare och efter den updaten har den krånglat.
Det märkliga är dock att om jag startar upp datorn direkt i BIOS så syns den inte där första gången men om jag startar om på nytt och loadar in i BIOS så ser jag den där på andra uppstarten. Tyvärr har jag inget att kolla upp den med då jag inte är så jätte kunnig om just hårddiskar/SSD.

Tackar för svar MVH Johan

Permalänk
Medlem

@Lil jussi: hittar inte datorn min M.2 SSD

Kola versionen på ditt Bios och se efter om det finns någon update där.

Permalänk

@lassesjo: Den är up to date

Permalänk
Medlem

@Lil jussi:
Har du kontrollerat hur det ser ut under din "Device Manager" ang drivern för NVME (M2)
Det är många som klagar på nätet om drivern efter uppdateringar.
Ta reda på via bios vilken tillverkare det är på kortet och kontrollera tillverkaren sida om det finns
driver uppdateringar där.

Permalänk

@lassesjo: Kollat upp de finns inge specifika drivers för NVMe M.2
M.2 SSD:n jag kör med är en Kingston A2000 1TB och kollade upp där på Kingstons sida om de behövs drivers samt Asus moderkort drivers och hitta inget.
:/

Permalänk
Medlem

Använder du andra enheter inkopplade med SATA? dvs andra SSD eller HDD?

Permalänk

@madballz: Jag använder endast M.2 SSDn. Börjar bli lite smått irriterande eftersom de verkligen inte är bra att stänga av datorn via strömknappen vilket krävs för på andra uppstarten hittar datorn den...

Permalänk
Medlem

@Lil jussi: Jag använder endast M.2 SSDn

Alltså endast en disk i maskinen då.
Det betyder det att maskinen inte startar upp alls då men ser du om uppstarten sker via bios?
Funderar bara om det är ett snabbstartsläge du hamnat i eller?

Om du kolla i systemloggen, finns det något där som är av intresse?

Permalänk

@lassesjo: Hmmm loggboken visar lite allt möjligt
Här är några exempel.
Windows misslyckades med snabbstart. Felstatus: 0xC00000D4.
Servern {AB8902B4-09CA-4BB6-B78D-A8F59079A8D5} registrerades inte med DCOM inom erforderlig timeout.
Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.

Permalänk
Medlem

@Lil jussi:
Undrar bara, när du inte ser disken är det efter en varm omstart eller efter en uppstart när maskinen varit strömlös.
(Ja alltså, ex. dagen efter?)

Permalänk

@lassesjo: Det är en strömlös uppstart så dagen efter eller flera timmar efteråt. Verkar inte heller finnas nåt om detta på nätet iallafall vad jag sett.

Permalänk
Medlem

@Lil jussi:
Det finns en Kingston® SSD Manager
https://www.kingston.com/en/support/technical/ssdmanager

Det finns ett antal liknade problem med Kingston A2000 men även med dom mindre, svårt att
få någon bild av vad som är fel.
Har du fler socklar för M2 på moderkortet så prova den andra.
Om inte så prova att bara ta ur kortet och sätt tillbaka det, för att motionera kontakten lite.

Här finns lite jag hittade att läsa från andra forum men även en tråd till på detta forum...
https://linustechtips.com/main/topic/1114312-solved-issue-with-msi-b450m-mortar-max-and-kingston-a2000-nvme-ssd-ssd-recognised-on-first-boot-but-not-after/
http://forum.asrock.com/forum_posts.asp?TID=12740&title=x570-taichi-3-nvme-drives-detection-problem
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1581809-bios-och-windows-10-upptacker-inte-m-2-nvme-ssd

Permalänk

@lassesjo: Tack för all hjälp! jajemän har 2 socklar så ska testa detta senare så hör jag av mig om det funkade. Annars blir det nog en ny M.2 SSD
Mvh Johan

Permalänk

@lassesjo: Tjenare nu har jag vart lite upptagen men testade byta plats på M.2 sloten och det verkar funka nu. Än en gång tackar så mycket!