Permalänk
Medlem

Tyckte att denna intervju / frågestund var intressant. Kanske den läkare som är mest pedagogisk och tydlig i sina svar:

https://www.svtplay.se/video/26097740/helgstudion/helgstudion...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimetikon:

Haha😂 ja ibland så svävar inläggen i tråden iväg och då blir jag så jäkla less och skriver lite, tror ja skiter i detta helt nu och låter folk späda på sin egen rädsla ifred.

Ja jag tror nog du ska skita i att skriva mer! Över 100 000 döda över hela världen och förmodligen mest på grund av idioter som tänker som du. Senaste nytt är att det sprider sig up till 4 meter via luftströmmar eller att luften blir mättad av viruspartiklar i utandningsluften på grund av för många på samma plats.

Men då måste man fatta engelska för det får du inte reda på på nyheterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Ja jag tror nog du ska skita i att skriva mer! Över 100 000 döda över hela världen och förmodligen mest på grund av idioter som tänker som du. Senaste nytt är att det sprider sig up till 4 meter via luftströmmar eller att luften blir mättad av viruspartiklar i utandningsluften på grund av för många på samma plats.

Men då måste man fatta engelska för det får du inte reda på på nyheterna

Jag är nog den som sprider skiten minst eftersom jag antagligen haft det redan😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Ja jag tror nog du ska skita i att skriva mer! Över 100 000 döda över hela världen och förmodligen mest på grund av idioter som tänker som du. Senaste nytt är att det sprider sig up till 4 meter via luftströmmar eller att luften blir mättad av viruspartiklar i utandningsluften på grund av för många på samma plats.

Men då måste man fatta engelska för det får du inte reda på på nyheterna

Länka gärna i sådana fall, det går ju läsa engelska för hådrvara så .... why not?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Men vi kan och ska inte stänga ner hela samhället pga att folk kanske kan bli sjuka, inte hållbart för nån och det börjar övriga länder inse nu när dom börjar släppa på reglerna. Om du inte ens uppvisar symptom så är det väl inget och vara rädd för?

Sen har vi regler som säger att vi inte ska umgås med äldre och inte va fler än 50 st på ett ställe, följ det! Annars är det väl bara o köra på, fattar inte vad det är som är så svårt?

Du svarade inte på min fråga.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Jag tycker fortfarande att detta är överdrivet om man ställer det i relation till hur många som vanligtvis dör var dag.
Jag har fortfarande inte sätt några siffror på hur mycket dödsfallen ökat på grund av denna sjukdomen. Visst vi vet hur många av de som dör var dag som hade Corona, men inte hur mycket dödstalet har ökat.

En studie från Tyskland säger att dödligheten är ca 0.4%. så om vi till slut kommer till en 70% spridning i Sverige så blir det typ 30k döda i Corona. Men hur många kommer att ha dött totalt i år då?
Det kommer garanterat inte att vara 90k+30k. Jag skulle gissa på mindre än 10% ökning av dödstalet i år.

Ja, det verkar som att dödligheten är ungefär 0,4%, och som du skriver betyder det att vi nog kan räkna med 30k döda. Hur stor överdödligheten blir, dvs hur många som skulle dött under året i alla fall, vet vi inte än, men det kanske rör sig om 15k fler om vi tar medelåldern för döda som 80 år och att man normalt lever till 84 år i snitt, så 10-20% överdödlighet verkar rimligt.

Men, och detta är viktigt, detta är under förutsättning att vårdapparaten inte överbelastas. Det är detta som allt ståhej handlar om, för det som händer om vården blir överbelastad och IVA-platserna inte räcker till, är att folk som annars skulle klara sig dör, och dödligheten riskerar plötsligt skjuta i höjden till flera procent med hundratusentals döda. Det är någonting vi absolut inte vill vara med om.

Sedan ligger inte Sverige på något sätt sämst till med tanke på den annalkande katastrofen i länder som Indien, Mexiko, Brasilien där sekundära effekter som utbredande fattigdom kommer göra problemen 10x värre.

Tyckte du också 11:e september-bevakningen var överdriven? Tjernobylkatastrofen? Detta är långt mycket värre och har som sagt inte någon motsvarighet sedan andra världskriget. 2020 kommer gå till historien som få andra år, tyvärr inte på något bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Klart att vi kan använda samma åtgärder mot alla virus c19 är ju ett helt vanligt virus som funkar precis som alla andra.

Men de flesta vill nog träffa deras föräldrar, och behålla sina jobb, staten kan inte betala ut hundratals miljarder kronor varje år bara för att vinterkräksjukan går igen hos dem som inte är immuna. Vi ser att åtgärderna mot c19 har effekt då vi vet hur de andra sjukdomarna sprids efter som vi redan haft dem.

Nej det skiljer en del mellan olika typer av virus.

Vi kan t.ex. inte använda exakt samma åtgärder som mot vinterkräksjukan. SARS-CoV-2 tillhör gruppen Coronavirus som t.ex. är känsligt mot handsprit. Vinterkräkskjuka orsakas av ett virus som tillhör gruppen Calicivirus och är mycket motståndskraftigt mot frysning, uppvärmning, rengöring med klor, alkohol, handsprit samt vanliga rengöringsmedel. Att tvätta händerna med två och vatten verkar däremot funka rätt bra mot Calicivirus också.

Sen att de åtgärder vi vidtagit tydligen också bromsar vinterkräksjukan får man väl se som en ganska bra indikation på att det funkar eftersom vinterkräksjukan (om jag förstått saken rätt) är betydligt smittsammare än SARS-CoV-2.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Är det ingen pressträff med gänget nu kl. 14, hittar inte, eller är det bara vardagar?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Lite tidigt att prata om sådant här egentligen, vissa tycker säkert det är känslokallt men då det kastas statistik till höger och vänster utan 100 procentig fakta så kan man ju fortsätta för statistik tar inte hänsyn till känslor, många nollor blir det.

Skrivet av Nefrums:

Är inte all uppmärksamhet denna sjukdomen får lite överdriven?
Om man räknar på hur många som dör en vanlig dag, med 10 miliarder och en medellivslängd på 80 så blir det 350k.

Dvs denna sjukdomen har efter nån månad dödat lika många som det normalt sätt dör på ca 7 timmar en vanlig dag ..

Den är ju ny, eller kanske inte då det pågått forskning i Wuhan och på fladdermöss, på ett sätt verkar det lite märkligt. https://youtu.be/CIHWaaJNktQ

Många löpsedlar, clickbaits och förvirring, olika bud från flera håll, smutskastning, så fungerar världen, det går snabbt nu, snart med 5G, mer globalism
Jag håller med om att statistiskt sett så är detta inte så illa om man räknar till folkmängd på planeten(än så länge), börsen här verkar gå helt okej, nu är vi på väg uppåt enligt en del. Man kan byta fokus från andra viktiga saker som man inte tar tag i för att skylla på befolkningen istället för att det går åt ... ett sämre håll.
Många jämför med Spanska sjukan bland annat, är det så enkelt?

2 000 000 000 människor i världen har inte tillgång till ordentlig sanitet idag. Det innebär en fjärdedel av världens befolkning.
785 000 000 människor har inte tillgång till rent vatten. Det är ungefär en av tio av världens befolkning.
673 000 000 människor i världen uträttar sina behov utomhus. https://www.wateraid.org/se/statistik-och-fakta

7 000 000 dör årligen av dålig luft men det är ju inte så noga https://www.expressen.se/nyheter/klimat/luften-som-dodar-over...
310 000 barn under fem år dör varje år av diarrésjukdomar orsakade av smutsigt vatten och dålig sanitet. Det är över 800 barn per dag, 35 barn i timman, ett barn varannan minut.
33 000 per år dör av antibiotikaresistens bara inom EU/EES. Och globalt handlar det om långt fler tack vare överanvändningen i allting(500 000), speciellt köttindustrin och att det säljs som godis på många platser.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-fall-av-antibiotikare...
10 000 000 människor beräknas att dö om 30 år i läkemedelsresistenta infektioner om inga krafttag tas för att motverka denna utveckling. https://lakareutangranser.se/vad-vi-gor/vara-arbetsomraden/an...
35 000 000 människor har dött i aids sedan epidemin startade under 1980-talet. Idag är 76 100 000 hivsmittade.

1 600 000 000 människor på ett ungefär levde på den här planeten 1918, enligt wikipedia.
500 000 000 människor uppskattas ha blivit infekterade av Spanska sjukan, ungefär en fjärdedel av alla på planeten då.
100 000 000 människor uppskattas ha gått bort pga Spanska sjukan, det är upp emot 6 % av den tidens befolkning, men allt kan ju relatera till andra infektioner eller undernäring så en viss del är spekulativt speciellt efter kommande punkt.
20 000 000 människor dog av direkta krigsorsaker under första världskriget, enligt wikipedia.

7 777 265 000 Människor uppskattas leva i nuläget på den här planeten enligt https://www.worldometers.info/ det är nästan 5 gånger högre population jämfört med för 100 år sedan.
Om 100 000 000 globalt skulle dö till följd av Covid-19 så blir det ca 1.3%.
Med den dödlighet Spanska sjukan hade så dog 20% av alla som bar den, hur många bär på Covid-19 eller har haft den och lever vidare? Ingen vet än.

Sen om folk dör av ålder, mord, cancer, hunger, infektioner(exempelvis Covid-19), antibiotikaresistens, befolkningsmängden fortsätter uppåt och största hotet mot planeten är, gissa vad. Det är inte Antiloper.
Självklart är det en stort antal människor som hamnar på sjukhus och behöver vård. Samtidigt som de stora makthavarna(ekonomi) har fokuserat på vapen och krig, massproducerad köttindustri, dålig mat(full med antibiotika), dåligt vatten, massiva utsläpp av miljögifter, plast och annat som skadar människor(och djur) och gör att vi drabbas av exempelvis skadliga hälsoeffekter långsiktigt, astma, allergier, högt blodtryck och andra åkommor i högre utsträckning.

Skrivet av anon317915:

Ja jag tror nog du ska skita i att skriva mer! Över 100 000 döda över hela världen och förmodligen mest på grund av idioter som tänker som du. Senaste nytt är att det sprider sig up till 4 meter via luftströmmar eller att luften blir mättad av viruspartiklar i utandningsluften på grund av för många på samma plats.

Men då måste man fatta engelska för det får du inte reda på på nyheterna

Det är tack vare möjligheten till att sprida den i ett tidigt skede då ingen vet vad de har som gjort detta möjligt.
Vad som händer i april är ett resultat av det som hänt i februari och mars.
Att FHM och andra myndigheter inte vet hur man sprider smitta och att äldrevården och hemtjänsten i Sverige iaf anställer folk som inte får några säkerhetsföreskrifter hur man handskas med smitta samtidigt som de inte får tillräcklig lön så att de har råd att stanna hemma när de är sjuk, skyll inte på folkets okunskap när det inte är första gången sådant här händer.
Så var hittar man nyheten om 4 meter?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Men vi kan och ska inte stänga ner hela samhället pga att folk kanske kan bli sjuka, inte hållbart för nån och det börjar övriga länder inse nu när dom börjar släppa på reglerna. Om du inte ens uppvisar symptom så är det väl inget och vara rädd för?

Sen har vi regler som säger att vi inte ska umgås med äldre och inte va fler än 50 st på ett ställe, följ det! Annars är det väl bara o köra på, fattar inte vad det är som är så svårt?

Inkubationstiden som kan vara 2-14 dagar.

Edit: tror man, det kan vara längre med gissar jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Är det ingen pressträff med gänget nu kl. 14, hittar inte, eller är det bara vardagar?

Det är ingen idag. Bara nya siffror.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv

Dagens Lindström

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Är det ingen pressträff med gänget nu kl. 14, hittar inte, eller är det bara vardagar?

Har bara varit på vardagar hittills med ett undantag i fredags som var långfredag då. När de kommer ha pressträffar så står det alltid med på första-sidan på https://www.folkhalsomyndigheten.se/ Skulle inte tro att det blir någon imorgon utan nästa tillfälle blir på tisdag.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Nej det skiljer en del mellan olika typer av virus.

Vi kan t.ex. inte använda exakt samma åtgärder som mot vinterkräksjukan. SARS-CoV-2 tillhör gruppen Coronavirus som t.ex. är känsligt mot handsprit. Vinterkräkskjuka orsakas av ett virus som tillhör gruppen Calicivirus och är mycket motståndskraftigt mot frysning, uppvärmning, rengöring med klor, alkohol, handsprit samt vanliga rengöringsmedel. Att tvätta händerna med två och vatten verkar däremot funka rätt bra mot Calicivirus också.

Sen att de åtgärder vi vidtagit tydligen också bromsar vinterkräksjukan får man väl se som en ganska bra indikation på att det funkar eftersom vinterkräksjukan (om jag förstått saken rätt) är betydligt smittsammare än SARS-CoV-2.

Jo, efter som de åtgärder vi gjort handlar om att distansera befolkningen för att minska smittspridning.

Hade vi hittat något vaccin el dyl, då hade man kunnat säga att det inte finns någon koppling, men nu är det allmänna rådet så att det biter på alla smittsamma sjukdomar och effekten kan då mätas.

Hade vinterkräksjukan fortfarande spridits fritt så hade man kunnat säga att svenskarna i stort inte följer rekommendationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Att FHM och andra myndigheter inte vet hur man sprider smitta och att äldrevården och hemtjänsten i Sverige iaf anställer folk som inte får några säkerhetsföreskrifter hur man handskas med smitta samtidigt som de inte får tillräcklig lön så att de har råd att stanna hemma när de är sjuk, skyll inte på folkets okunskap när det inte är första gången sådant här händer.
Så var hittar man nyheten om 4 meter?

Allting kring smittsamheten hos SARS-CoV-2 är ju inte 100% utrett och då får man ge råd utifrån det man känner till från liknande virus. Att sen inte FHM får 100% rätt och lär sig allteftersom är väl inte så konstigt. Jag litar mer på FHM än på de som försöker sprida panik genom att framställa viruset alt. FHM som någon Freddy Kruger.

Att sen hemtjänsten idag verkar vara totalt söndersparad och sönderprivatiserad är väl ingen nyhet direkt. Jag fann det smått komiskt att KD kritiserade regeringen och påstod att socialdemokratin svikit dom äldre (eller hur det nu formulerades) när det är KD själva som är ansvariga för äldrevården i Stockholm. Obs, jag påstår inte att S är fria från ansvar, utan bara att det är smått komiskt att KD kritiserar andra utan att inse sin egen delaktighet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Du har delvis rätt i att pengar inte löser alla problem, men jämförelsen med HIV inte den bästa.
HIV är inget som kroppen själv botar, medans de flesta som får Covid 19 tillfrisknar av sig själva, och redan där är förutsättningarna för ett fungerande vaccin betydligt bättre.

Är rätt oinsatt i hur den medicinska forskningen fungerar. Men också produktion av alla experimentella vaccinen, maskiner till produktionen som ska produceras samt logistik av allt detta tar även det rätt lång tid. Efter det gäller det att skapa ett sätt att börja massproducera. Tar bara det mindre än två år så är det typ rekord

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Att sen hemtjänsten idag verkar vara totalt söndersparad och sönderprivatiserad är väl ingen nyhet direkt. Jag fann det smått komiskt att KD kritiserade regeringen och påstod att socialdemokratin svikit dom äldre (eller hur det nu formulerades) när det är KD själva som är ansvariga för äldrevården i Stockholm. Obs, jag påstår inte att S är fria från ansvar, utan bara att det är smått komiskt att KD kritiserar andra utan att inse sin egen delaktighet.

Försöker ringa min farmor i Täby en gång i veckan, och hennes hemtjänsthjälp verkar i alla fall agerat hyggligt än så länge. De använder viss skyddsutrustning och sedan en tid tillbaka kommer enbart en person regelbundet, istället för flera om dagen. Var orolig för någon vecka sedan när hon kände sig risig trots att hon varit duktig på att isolera sig men nu verkar hon hämtat sig.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Är rätt oinsatt i hur den medicinska forskningen fungerar. Men också produktion av alla experimentella vaccinen, maskiner till produktionen som ska produceras samt logistik av allt detta tar även det rätt lång tid. Efter det gäller det att skapa ett sätt att börja massproducera. Tar bara det mindre än två år så är det typ rekord

Ja, proreaktivitet kort- och långsiktig samt kontraindikationer hoppas jag utreds och det är en tidsaspekt på det. Så tidigt vaccin = risky business. Jag skulle tippa på 5 år, kanske längre. Hoppas tidigare, men då blir det svårt med långtidsstudier av förklarliga skäl.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Men det är inte en exponentiell kurva. Det är egentligen en logistisk kurva. De liknar varandra i början och därför säger man ofta "exponentiella fasen", och många (inklusive mig) lite slarvigt att det är en "exponentiell tillväxt" när det egentligen inte är det. Jag beskrev det för någon dag sedan, här. Orsaken att man använder logaritmisk skala är lika mycket för att visualisera stora skillnader som något annat.

Ska vi vara petiga så blir det ju ingen logistisk utveckling heller, eftersom vi "stör" spridningen med restriktioner av olika slag.
Men det spelar ju ingen roll, det här handlar ju bara om numeriska metoder och uppskattningar.
Kul initiativ med "derivator" där också. Du kanske vill experimentera med viktade värden också, typ EMA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mugen08:

Försöker ringa min farmor i Täby en gång i veckan, och hennes hemtjänsthjälp verkar i alla fall agerat hyggligt än så länge. De använder viss skyddsutrustning och sedan en tid tillbaka kommer enbart en person regelbundet, istället för flera om dagen. Var orolig för någon vecka sedan när hon kände sig risig trots att hon varit duktig på att isolera sig men nu verkar hon hämtat sig.

Gött att höra att din farmor är ok. Det du berättar låter ju positivt!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Ska vi vara petiga så blir det ju ingen logistisk utveckling heller, eftersom vi "stör" spridningen med restriktioner av olika slag.
Men det spelar ju ingen roll, det här handlar ju bara om numeriska metoder och uppskattningar.
Kul initiativ med "derivator" där också. Du kanske vill experimentera med viktade värden också, typ EMA?

Kan passa på att återkoppla till dagens Covid Trends
Det ser ut som att Finland viker ner nu. Gott att se och det är bara att hoppas att det håller i sig.
https://aatishb.com/covidtrends/?location=Denmark&location=Fi...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Kan passa på att återkoppla till dagens Covid Trends
Det ser ut som att Finland viker ner nu. Gott att se och det är bara att hoppas att det håller i sig.
https://aatishb.com/covidtrends/?location=Denmark&location=Fi...

Jag är fortsatt skeptisk till "confirmed cases", som du vet. Även om vi tar fasta på den kurvan så har ju sådant brus förekommit förut. Men vi hoppas förstås.
Finland hade 49 dödsfall igår, 56 idag.

Hoppas att Covid Trends börjar presentera dödssiffrorna även för Finland, dom har ju passerat 50 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag är fortsatt skeptisk till "confirmed cases", som du vet. Även om vi tar fasta på den kurvan så har ju sådant brus förekommit förut. Men vi hoppas förstås.
Finland hade 49 dödsfall igår, 56 idag.

Hoppas att Covid Trends börjar presentera dödssiffrorna även för Finland, dom har ju passerat 50 nu.

Japp, och jag är mer skeptisk till dödstalen Fast det spelar ingen roll en nedåtgång är en nedåtgång och då får man lov att vara lite optimistisk. Fast precis som du säger har dom ju haft sånt brus förr.

Edit: Covid Trends verkar ligga en dag efter, så imorgon ser du nog Finlands dödsfallskurva.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Ska vi vara petiga så blir det ju ingen logistisk utveckling heller, eftersom vi "stör" spridningen med restriktioner av olika slag.
Men det spelar ju ingen roll, det här handlar ju bara om numeriska metoder och uppskattningar.
Kul initiativ med "derivator" där också. Du kanske vill experimentera med viktade värden också, typ EMA?

Jag hade tänkt att jag inte skulle ägna tid åt det här så jag har inte sökt mig bortom Googles kalkylark. Men, jag kanske ...

Skrivet av Hurtigbullen:

Japp, och jag är mer skeptisk till dödstalen Fast det spelar ingen roll en nedåtgång är en nedåtgång och då får man lov att vara lite optimistisk. Fast precis som du säger ha dom ju haft sånt brus förr.

Fast vår nedgång är nog en tillfällighet enligt Tegnell pga eftersläp.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nyqnJ/darfor-ar-dodstal...

Hmmm...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Forskaren Lydia Bourouiba visar att en nysning kan transportera ett droppmoln upp till 8 meter.
Video vid 0:58
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2763852

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Nej men det är ju inte festens "fel", snarare individen som blivit sjuk som brister

Hur kan individen brista om den är symptomfri?

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Inkubationstiden som kan vara 2-14 dagar.

Edit: tror man, det kan vara längre med gissar jag på.

Enligt en artikel från 10 mars: Lauer et al. (2020). The incubation period of coronavirus disease 2019 (COVID-19) from publicly reported confirmed cases: estimation and application. Annals of internal medicine.

Citat:

There were 181 confirmed cases with identifiable exposure and symptom onset windows to estimate the incubation period of COVID-19. The median incubation period was estimated to be 5.1 days (95% CI, 4.5 to 5.8 days), and 97.5% of those who develop symptoms will do so within 11.5 days (CI, 8.2 to 15.6 days) of infection. These estimates imply that, under conservative assumptions, 101 out of every 10 000 cases (99th percentile, 482) will develop symptoms after 14 days of active monitoring or quarantine.

Så, 5,1 är medianen, dvs hälften har kortare tid. Och den andra hälften har mer än 5,1 dagar.

De flesta, runt 95%, ligger alltså på mellan 4 och 6 dagar.

Notera att medelvärdet låg på 5,5, vilket visar att vi har en skev, assymmetrisk fördelning. De hade också en graf som visar den skeva spridningen över tid. Man kan nog förvänta sig en gammafördelning här.

Det betyder att inkubaktionstiden kan i extremfall vara uppemot två, tre veckor, ja. Men, som Tegnell berättat för några veckor sedan, de är så få att man behöver inte ödsla tid på att jaga dem.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Är det ingen pressträff med gänget nu kl. 14, hittar inte, eller är det bara vardagar?

Har du inte hört? Viruset tar ju långledigt nu under påsk! 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag hade tänkt att jag inte skulle ägna tid åt det här så jag har inte sökt mig bortom Googles kalkylark. Men, jag kanske ...

Fast vår nedgång är nog en tillfällighet enligt Tegnell pga eftersläp.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nyqnJ/darfor-ar-dodstal...

Hmmm...

Fast vi pratade om Finlands nedgång

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Hur kan individen brista om den är symptomfri?

Det tror jag @Dockland kan svara på, själv har jag tydligen ingen koll😂