Permalänk
Lego Master

@plunn:
Hm. Jag säger inte att de har fel, men inställningen till en sådan strategi de förespråkar förutsätter att vi kommer ha vaccin eller medicin för att minska dödstalen inom relativt snar framtid.
Man kan antingen räkna med att det dyker upp, stänga hela skiten och hoppas på det bästa.
Eller, som vi gör för tillfället (antingen med flit, eller "för det blev så") försöka vidta åtgärder som går att hålla fast vid i flera månader, om det visar sig nödvändigt, men med en högre dödssiffra som följd.

Ja, det är ytterst olyckligt att det letat sig in på ålderdomshem, men även med väldigt stringenta karantäner skulle det förmodligen hänt förr eller senare. Utan vettiga antikroppstester finns ju inget bra sätt att screena personal som behöver ersätta de som oundvikligen blir sjuka i äldrevården (min egen sambo, tex).

Den stora frågan om det händer före eller efter man hittat mediciner som hjälper på bred front, som svenska myndigheter känner sig bekväma med att använda på allmänheten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

KOL är kroniskt men kan hållas på hyfsad nivå om patienten sköter sin hälsa.

Bra, då är vi överens.

FYI, jag ligger i riskgruppen att få KOL...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Hur drabbade är egentligen ålderdomshemmen? Väldigt många bor på ålderdomshem, så att dom skulle skonats helt är ju extremt långt ifrån rimligt.

Känner någon till några siffror på detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Den stora frågan om det händer före eller efter man hittat mediciner som hjälper på bred front, som svenska myndigheter känner sig bekväma med att använda på allmänheten.

Jag är själv helt övertygad om att man får fram bra mediciner i mer närtid. (ej då ett vaccin)

Sen när man läser debattartikeln så inser man att det är en "avgrund" mellan olika svenska forskare/sakkunniga. Blev själv förvånad! Sen sprutar det in kommentarer till artikeln.

Dagens presskonferens 14.00 blir klart intressant.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jag är själv helt övertygad om att man får fram bra mediciner i mer närtid. (ej då ett vaccin)

Sen när man läser debattartikeln så inser man att det är en "avgrund" mellan olika svenska forskare/sakkunniga. Blev själv förvånad! Sen sprutar det in kommentarer till artikeln.

Det senaste inlägget av trettiofem för några minuter sedan är:

"Min känsla för debattartkeln är utifrån detta perspektiv - och med hänsyn tagen till att författarna är kunnigare än jag - att de borde suttit ner i båten några dagar till. Nu skapar de bara större förvirring".

Läser man vilka som skrivit under blir man inte förvånad, då de av dessa jag hört talas om verkar ha haft svårt att sitta still i båten sedan tidigare.

Jag klandrar dem inte, det är på allvar. Men, Sverige har inte levererat uppenbart sämre än t.ex. Danmark som har genomfört flera av de åtgärder de förespråkar. Samt, Danmark diskuterar lättnader om jag förstått dessa nyheter rätt:

Citat:

Efter en måneds nedlukning er flere københavnske daginstitutioner klar til at åbne igen. Her kan du se listen over, hvor dit barn igen kan blive passet fra onsdag.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nu vet jag ingenting om det här specifika fallet så jag ska inte uttala mig om det. Kanske en filosofi fler kan anamma till viss grad? Däremot vill jag bara säga att palliativ vård inte måste betyda avancerad vård med många maskiner och ett dussintal mediciner till frukost. Snarare tvärtom faktiskt, palliation handlar om att symptomlindra och i minska lidande överlag. Ibland räcker det med alvedon och då är det förstås dumt att ge mer bara för sakens skull.

Återigen vet jag ingenting om det här fallet men är man 96 år och blir allvarligt sjuk så innebär akutsjukvård ofta ett mycket stort lidande för patienten så man måste överväga om det är värt att orsaka detta lidande för någon som med största sannolikhet ändå kommer avlida. Det är förstås en avvägning man gör från fall till fall.

För övrigt så finns det finns risker med syrgas, något som många inte vet. En av de större är ironiskt nog att det försämrar andningsförmågan. Plus att många tycker det i olika grad är obehagligt. Ett öppet fönster och/eller en fläkt är, tro det eller ej, många gånger en tillräcklig åtgärd. Troligtvis inte i det här fallet utan jag pratar mer allmänt.

Jag försöker att undvika att uttala mig tvärsäkert om fall som detta, speciellt om det är click-bait nivå på det från Aftonbladet eller Expressen. Jag hoppas ingen uppfattat det som ett tvärsäkert påstående från min sida.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

En minst sagt tung samling av sakkunniga har undertecknat den här debattartikeln i DN. (de sakkunniga kan ses underst i artikeln)
De menar att FHM har misslyckats!

https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-har-misslyckats...

Ännu mer spännande när vi har en uppdaterad statistik.

Jag tycker att ingressen känns väldigt oseriös för att vara forskare:
"22 forskare: Med tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin måste de folkvalda gripa in med snabba och radikala åtgärder."

Vidare skriver man:
"Den 7 till 9 april, de senaste tre helgfria dagarna, dog varje dag i Sverige 10,2 personer per miljon invånare i covid-19. I Italien var siffran 9,7. I Danmark var den 2,9, i Norge 2,0 och i Finland 0,9 (enligt data redovisade på Worldometer i söndags)."

Man väljer att ta tre datum där väldigt många fall blev rapporterade. Varför? Varför bara tre dagar? Detta känns som extrem cherry picking.

Danmark:

Sverige:

Jag kan också notera att Max Roser, personen bakom Our World in Data, klagar (se Twitter-tråd) på att journalister använder Worldometer som källa. Och sedan använder forskare Worldometer som källa, vilket känns väldigt oprofessionellt när data finns från ECDC osv.

Sedan sker ingen jämförelse varför det inte går så bra för Danmark även ifall de har varit striktare än Sverige.

Nej, denna artikeln var ett riktigt bottennapp, tycker jag.

EDIT: Fel skärmdump för Sverige. Uppdaterat. Också, man väljer alltså tre helgfria dagar som är 7-9 april (tisdag-torsdag), som råkar vara de dagar som Sverige har haft flest antal nya rapporterade dödsfall. Av någon anledning väljer man att inte ta måndagen (6 april). Och de borde väl veta att det är eftersläpningar i rapporteringen så att man borde åtminstone ta ett genomsnitt över 7 dagar? Ju mer jag tänker på detta desto mer arg blir jag över hur dåligt argumenterat det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

En minst sagt tung samling av sakkunniga

Det va en hel del saltning på den listan. Vad har t.ex de följande namnen för expertis när det kommer till epidemiologi?

Jonas Frisén, professor i stamcellsforskning, Karolinska institutet
Stefan Einhorn, professor i molekylär onkologi, Karolinska institutet
Jan Lötvall, professor i klinisk allergologi, Göteborgs universitet
Stefan Marklund, professor i medicinsk biovetenskap, Umeå universitet
Anders Wahlin, professor emeritus i hematologi, Umeå universitet

Virologerna på listan ger jag lite cred till, men att analysera samhällsspridning och åtgärder är fortfarande utanför deras direkta expertisområde. Ser man på vart dessa personer jobbar så ser det ut som att den väntade skaran av kritiker (Joacim Rocklöv, Björn Olsen, Carina King etc) varit ute med en namninsamling i grannskapet. Sen om de som skrivit på faktiskt har någon vettig kompetens inom området har inte varit direkt superviktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Bra, då är vi överens.

FYI, jag ligger i riskgruppen att få KOL...

Sluta röka, dagens bästa tips

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Det va en hel del saltning på den listan. Vad har t.ex de följande namnen för expertis när det kommer till epidemiologi?

Jonas Frisén, professor i stamcellsforskning, Karolinska institutet
Stefan Einhorn, professor i molekylär onkologi, Karolinska institutet
Jan Lötvall, professor i klinisk allergologi, Göteborgs universitet
Stefan Marklund, professor i medicinsk biovetenskap, Umeå universitet
Anders Wahlin, professor emeritus i hematologi, Umeå universitet

Virologerna på listan ger jag lite cred till, men att analysera samhällsspridning och åtgärder är fortfarande utanför deras direkta expertisområde. Ser man på vart dessa personer jobbar så ser det ut som att den väntade skaran av kritiker (Joacim Rocklöv, Björn Olsen, Carina King etc) varit ute med en namninsamling i grannskapet. Sen om de som skrivit på faktiskt har någon vettig kompetens inom området har inte varit direkt superviktigt.

Tänkte precis skriva liknande inlägg när ditt dök upp. Lite intressanta kompetenser där och det kanske bara är min okunskap som gör att jag inte helt ser kopplingen mellan deras expertis och det dom skrivit under på

Annars ser artikeln ut som det mesta som Rocklöv skrikit ut den senaste tiden, men jag är lite förvänad över att Björn Olsen skrev under den dyngan. Han brukar åtmistone försöka vara lite sakligare än Ume-gänget i sitt klankande av FHM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mudde:

Annars ser artikeln ut som det mesta som Rocklöv skrikit ut den senaste tiden, men jag är lite förvänad över att Björn Olsen skrev under den dyngan. Han brukar åtmistone försöka vara lite sakligare än Ume-gänget i sitt klankande av FHM.

Jo den här Rocklöv har figurerat mycket och han har ju även internationella meriter

https://www.umu.se/personal/joacim-rocklov/?flik=presentation

Det kanske är så att man har ett mer internationellt perspektiv och Rocklöv själv kanske driver en linje att det blir katastrof om något annat land tar efter Sverige nu när flera länder ska lätta på sin "lockdown"? Märkligt ändå det här?? men nu närmar vi oss presskonferensen.

Visa signatur

HTC 10
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Skrivet av kanskedet:

Jag tycker att ingressen känns väldigt oseriös för att vara forskare:
"22 forskare: Med tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin måste de folkvalda gripa in med snabba och radikala åtgärder."

Vidare skriver man:
"Den 7 till 9 april, de senaste tre helgfria dagarna, dog varje dag i Sverige 10,2 personer per miljon invånare i covid-19. I Italien var siffran 9,7. I Danmark var den 2,9, i Norge 2,0 och i Finland 0,9 (enligt data redovisade på Worldometer i söndags)."

Man väljer att ta tre datum där väldigt många fall blev rapporterade. Varför? Varför bara tre dagar? Detta känns som extrem cherry picking.

Danmark:
https://i.imgur.com/pEI3wDT.png
Sverige:
https://i.imgur.com/7PYkm2F.png

Jag kan också notera att Max Roser, personen bakom Our World in Data, klagar (se Twitter-tråd) på att journalister använder Worldometer som källa. Och sedan använder forskare Worldometer som källa, vilket känns väldigt oprofessionellt när data finns från ECDC osv.

Sedan sker ingen jämförelse varför det inte går så bra för Danmark även ifall de har varit striktare än Sverige.

Nej, denna artikeln var ett riktigt bottennapp, tycker jag.

EDIT: Fel skärmdump för Sverige. Uppdaterat. Också, man väljer alltså tre helgfria dagar som är 7-9 april (tisdag-torsdag), som råkar vara de dagar som Sverige har haft flest antal nya rapporterade dödsfall. Av någon anledning väljer man att inte ta måndagen (6 april). Och de borde väl veta att det är eftersläpningar i rapporteringen så att man borde åtminstone ta ett genomsnitt över 7 dagar? Ju mer jag tänker på detta desto mer arg blir jag över hur dåligt argumenterat det är.

Tycker att det är klart tråkigt att man skriver denna typ av debattartikel och kör mer cherry picking. Jag tycker man som seriös kritiker ska hålla kritiken saklig och inte vinkla så det verkar så illa som möjligt. Det går alldeles utmärkt att få fram sin poäng utan att köra med aftonbladet-varianten. Jag misstänker att Italien kanske hade ovanligt låga dödstal dessa dagar? Dvs man jämför inte mot Italiens toppnoteringar utan mot de som man har nu är det börjar klinga av lite. Någon som har lust att kolla?

Det är så synd att man förtar möjligheten att komma med vettig, nödvändig och saklig kritik samt öppnar upp för att man enkelt ska kunna avfärda hela grejen som sensationsmakeri. Det finns garanterat en poäng i det dom säger, men man ser redan här på swecklockers att man skjuter in sig på siffrorna och inte behöver fundera på problematiken i sig.

Hur hade siffrorna sett ut om man tagit en veckas snitt? dvs Sverige, Norge, Finland och Italien. Kanske då även jämföra med när Italien var som värst? I mitt tycke hade detta varit en relevant jämförelse. Kanske inte lika sensationell, men jag misstänker att Sverige ändå kommer att belysas i mindre smickrande dager. Sedan finns det såklart problem med den typen av jämförelse också då det inte tar hänsyn till var i kurvan man befinner sig, men ändå mer relevant än det som man tog med i debattartikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Just nya mediciner inom närtid tror jag personligen inte på, men däremot tror jag att vården kommer att bli bättre på att behandla patienter; erfarenhet ger bättre och mer effektiv behandling och dessutom tror jag man kommer bli bättre på att nyttja dom läkemedel som finns. Har vi tur så hittar man en cocktail av droger som biter ordentligt på Covid-19, men jag tror mer på små inkrementella förbättringar som sammantaget leder till lägre dödlighet.

Sen är jag lite fundersam på debattartikeln; även om man är kunnig så innebär det ju inte att man per automatik har helhetsbilden klar för sig och åtminstone en formulering ter sig för mig mer som misstänkliggörande snarare än sakligt argument.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Sluta röka, dagens bästa tips

Hmmm. Jag har hört det, läst boken och sett filmen...

Men, Sverige är trovärdigt i rätt riktning om man får tro de senaste siffrorna och mina beräkningar.

Här är en uppdatering av morgonens trend; för källor och hur det beräknats se länken samt mina inlägg i tråden.

Det står "still" på en tydlig men ändå stabilt minskande nivå!

Jag glad för Sveriges lagar som skyddar tjänstemän från politiska eller akademiska påhopp.

EDIT: I det här fallet. Jag inser att det kan finnas fall där man riskerar demokratiska värden. Sorry, lite oeftertänksamt där.

Felaktig länk till diagram utan rubiknamn
Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://epiforecasts.io/covid/posts/global/

Intressant länk jag kom över idag. Ursäkta om den delats förr, följer inte tråden så noga längre.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Sen är jag lite fundersam på debattartikeln; även om man är kunnig så innebär det ju inte att man per automatik har helhetsbilden klar för sig och åtminstone en formulering ter sig för mig mer som misstänkliggörande snarare än sakligt argument.

Jo debattartikeln är märklig... Tegnell klarade sig utmärkt idag på presskonferensen, sen var det klart oväntat att man visade hur stor andel avlidna som har utländsk härkomst.

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo debattartikeln är märklig... Tegnell klarade sig utmärkt idag på presskonferensen, sen var det klart oväntat att man visade hur stor andel avlidna som har utländsk härkomst.

Ja, den var intressant. Sedan är en del frågor jämförelse med andra länder. Det borde journalisterna veta att länderna mäter olika och går inte att jämföra.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Överlag hanterade han kritiken bra, men hans jämförelse mellan Sverige och New York kanske inte var helt rättvisande.
Det verkar ju som att FHM är helt övertygade om att vårt stora problem var att smittan kom in på äldreboenden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det verkar ju som att FHM är helt övertygade om att vårt stora problem var att smittan kom in på äldreboenden.

Meda tanke på statistiken från Stockholm som tidigare presenterades och visade att 40% av de som dött som var 70 år eller äldre i regionen va inom äldrevården så har han ju statistik som talar för det.

Helt ärligt så skulle siffrorna presenteras separat enligt mig för att särskilja hur redovisningen av hur bekämpningen av själva epidemin går och skyddandet av de äldre (både på testade fall och dödstal). Vi kan ha bra resultat på ena sidan men allt går käpprätt åt helvete på andra t.ex, men så länge allt visas sammanslaget är det svårt att urskilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Överlag hanterade han kritiken bra, men hans jämförelse mellan Sverige och New York kanske inte var helt rättvisande.

Jag tycker hans liknelser med Belgien är bättre för att visa sin poäng:
De hade skollov samma vecka som Stockholm. De var en dag tidigare än Danmark med bl.a. skolstängningar och även gränsstängningar var de bland de första med. På alla sätt har de vad jag sett kört en ganska "hård linje". Ändå har de nu bland Europas högsta dödlighet per capita. Belgarna lever normalt inte särskilt annorlunda än oss vad jag vet och de har varken stora hälsoproblem eller extremt ålderstigen befolkning.
Sen måste man såklart ha i åtanke vilka åldersgrupper som drabbas och att dödstalen räknas olika överallt, men det gäller även vid jämförelser med alla andra grannländer.

Det blir intressant att se om några år när allt hunnit analyseras om experterna då kommer att komma fram till liknande optimala strategier i de olika länderna. I sig kanske de ändå inte skiljer sig särskilt mycket nu heller. Några av åtgärderna (speciellt i Danmark) har mer handlat om politiker som vill visa handlingskraft snarare än att experterna tyckt så.

Permalänk
Medlem

Angående mörkertal i olika länder så får man väl i efterhand se vad som hänt, det tycks dock som att ambulanser i Coronadrabbade delar av USA åker ut mycket oftare till folk med hjärtproblem än tidigare. Det finns många källor, men här är en https://www.nbcnews.com/health/health-news/cardiac-calls-911-... (jag läste någon nyare källa igår där siffrorna var än värre, men den länken har jag tappat).

"From March 30 to April 5, 2019, there were an average of 69 calls a day for cardiac patients and 26 deaths, meaning 38 percent of the calls.
For March 30 to April 5, 2020 — the week ending Sunday — cardiac calls averaged 284 a day, with 200 deaths a day. Seventy-two percent of the calls ended in death."

Delvis kanske det beror på att folk drar sig för att självmant åka in, och så går det åt helvete, men delvis tycks det som att hjärtinfarkter och hjärtstillestånd ökat ganska mycket. Det kan alltså vara så att många ligger hemma med feber och lite hosta, inte söker vård, och så kommer liemannen på besök innan ambulansen.

Som sagt, mörkertalet kan vara mycket stort i många länder, förhoppningsvis inser alla vikten av att föra statistik (även om risken finns att en del regimer finner en poäng i att hålla nere dödstalen).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Läste DN debatt imorse. Önskar att tonen var mer konstruktiv och att man argumenterat från mer korrekta (varför inte rent av underskattade?) siffror. Konkreta förslag är alltså, om jag förstår rätt

1. Stäng skolor - Är det verkligen så viktigt när det är dessa som lockdown-länderna nu öppnar först?

2. Stäng restauranger - Kanske det, i och för sig verkar ju branschen lida redan p.g.a. drastiskt minskad efterfrågan. Vore intressant med ett intervall från författarna som beskriver vilken positiv nettoeffekt vi kan förvänta oss av detta?

3. Samtliga som arbetar med äldre ska ha skyddsutrustning. - Sure. Osäker på om det finns en konflikt med FHM här dock?

4. Masstestning av all vårdpersonal - Är väl på gång?

5. Karantän av familjemedlemmar till de som testats positiv för virus - Kan säkert vara vettigt, igen mycket oklart för mig hur stor effekt det skulle få.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

En artikel i DN om hur man ska försöka se hur smittsituationen ser ut i Stockholm med en lite mer direkt approach än att testa massa människor

https://www.dn.se/sthlm/nu-testas-stockholms-avloppsvatten-fo...

Permalänk
Medlem

@gibbon_: Att försöka utläsa något från antal fall man hittar vid testning är ganska meningslöst om man inte också har statistik för frekvens av antalet positiva test samt antal test över tid. En annan faktor som påverkar är metodiken, t.ex såg vi i Sverige att antalet hittade fall minskade i några dar när vi övergick till att endast testa inom sjukvården. Ett exempel hur fel det kan bli är New York, där har antalet hittade fall/dag verkar ha peakat ungefär samtidigt som antalet döda/dag vilket vi vet inte överensstämmer med den faktiska epidemin utan är istället en funktion av utökad testning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Angående Prioriteringar kan man läsa detta skrivet av Socialstyrelsen:
länk: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd...

"Tillämpning av principerna under extraordinära förhållanden
I samband med en extraordinär resurssituation kommer biologisk ålder och dess påverkan på patientnyttan i termer av fortsatt överlevnad att vara central. Bedömningen av biologisk ålder kräver en sammanvägning av olika fak-torer, och kan göras med stöd av etablerade skattningsskalor. Följande faktorer påverkar den biologiska åldern till att bli hög och därmed att sannolikheten för fortsatt överlevnad försämras:
• antal vitalfunktioner/organsystem som sviktar och graden av svikt hos re-spektive funktion/system
• grad av samsjuklighet – hur många andra kroniska eller akuta sjukdomar som patienten samtidigt lider av samt svårighetsgrad och prognos för dessa
hög kronologisk ålder med en relaterad dålig förmåga att klara och leva vidare efter intensivvård.
För patienter med pågående intensivvård betyder fortsatt försämring eller längre vårdtid utan förbättring lägre sannolikhet för överlevnad."

Ang KOL patienter, Ja läkaren i klippet länkat av någon annan säger att KOL patienter "kan" klara respiratorvård, vilket dom ibland får. Sen är ju inte mitt påstående taget ur fantasin, Jag kommer säkert prata med någonannan IVA anställd under veckan, ska fråga specifikt om KOL patienter. Har jag tur får jag tag på en IVA läkare på plats mitt i skiten.

Prioritering på IVA
Det du skriver är jag fullt medveten om. Det har stötts och blötts i otaliga seminarier under läkarutbildningen och är något som diskuteras dagligen i mitt jobb. I inlägget jag länkade till skrev jag:

Citat:

Prioriteringarna skall istället i möjligaste mån baseras på medicinskt behov. Ålder i sig är ju inte tillåtet att väga in, med på gruppnivå innebär ökad ålder mindre marginaler att klara sig vid svår sjukdom. Man pratar ofta om biologisk ålder (multisjuka har hög sådan) och det är bland annat den som styr om man får tillgång till en respirator eller ej.

Att "hög kronologisk ålder med en relaterad dålig förmåga att klara och leva vidare efter intensivvård" betyder inte att det är den kronologiska åldern vi tar hänsyn till. Det gäller på gruppnivå och går ej att tillämpa på individen. Läser du hela dokumentet så ser du att man överallt refererar till biologisk ålder och det är den man utgår från. Sen påverkar kronologisk ålder just åldrandet men är inte den enda determinanten.

KOL
Det är helt klart så att patienter med KOL har sämre marginaler men det du skrev var alltså "Har du KOL - så dör du.". Det är inte så enkelt. Att som patient med KOL läsa detta inte roligt och det är heller inte sant.

Du kommenterade själv att det finns självutnämnda experter här på forumet. Min poäng är att du själv hävt ur dig "sanningar" som ej är så svartvita på kliniken och inte går att tillämpa på individen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Prioritering på IVA
Det du skriver är jag fullt medveten om. Det har stötts och blötts i otaliga seminarier under läkarutbildningen och är något som diskuteras dagligen i mitt jobb. I inlägget jag länkade till skrev jag:

Att "hög kronologisk ålder med en relaterad dålig förmåga att klara och leva vidare efter intensivvård" betyder inte att det är den kronologiska åldern vi tar hänsyn till. Det gäller på gruppnivå och går ej att tillämpa på individen. Läser du hela dokumentet så ser du att man överallt refererar till biologisk ålder och det är den man utgår från. Sen påverkar kronologisk ålder just åldrandet men är inte den enda determinanten.

KOL
Det är helt klart så att patienter med KOL har sämre marginaler men det du skrev var alltså "Har du KOL - så dör du.". Det är inte så enkelt. Att som patient med KOL läsa detta inte roligt och det är heller inte sant.

Du kommenterade själv att det finns självutnämnda experter här på forumet. Min poäng är att du själv hävt ur dig "sanningar" som ej är så svartvita på kliniken och inte går att tillämpa på individen.

Fast i praktiken finns det väl en ganska stor korrelation mellan biologisk ålder och kronologisk ålder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

@gibbon_: Att försöka utläsa något från antal fall man hittar vid testning är ganska meningslöst om man inte också har statistik för frekvens av antalet positiva test samt antal test över tid. En annan faktor som påverkar är metodiken, t.ex såg vi i Sverige att antalet hittade fall minskade i några dar när vi övergick till att endast testa inom sjukvården. Ett exempel hur fel det kan bli är New York, där har antalet hittade fall/dag verkat ha peakat ungefär samtidigt som antalet döda/dag vilket vi vet inte överensstämmer med den faktiska epidemin utan är istället en funktion av utökad testning.

Du har en bra poäng här! Man måste verkligen hålla tungan rätt i mun när man tolkar medicinska testresultat. Man måste ta hänsyn till vem och varför man testar. Jag skrev ett långt inlägg i mars om just detta som fortfarande är aktuellt:

Skrivet av lhugo:

Vi pratar inom medicin om olika mått på ett tests prestanda. Dels så finns begreppen sensitivitet och specificitet som anger hur stor sannolikheten är att ett test klassar en sjuk person som sjuk i en sjuk population respektive sannolikheten att klassa en frisk person som frisk i en frisk population. Detta får man klura ett tag på för att förstå vad det innebär men denna bild kan vara till hjälp. Till detta måste jag även fundera på de så kallade pre- och post-testprevalenserna. Detta är ytterligare ett krångligare begrepp men handlar om hur stor sannolikheten är att den patient jag har framför mig är sjuk redan innan jag utfört testet. Detta måste jag basera på annan information som t ex om patienten hostar eller hur hög andningsfrekvens denne har.

Lite exempel:
Kommer en patient in och inte alls uppvisar några symtom på urinvägsinfektion så skall jag absolut inte ta något urinprov för detta då jag vet om att det finns en risk (flera 10-tal procent) att provet kommer tillbaka positivt om jag skulle testa en frisk person.

Likaså skall jag absolut inte testa en patient som kommer in med skolboksexempel på symtom på urinvägsinfektion och som dessutom har haft en sådan 5 gånger det senaste året. Jag vet ju att jag om jag testar en sjuk person riskerar att få ett falskt negativt resultat och vad säger jag isf till patienten?

Vilka skall jag då testa? Jo jag skall endast testa dem där informationen jag får av testet ger mig vägledning i min handläggning, dvs de jag är osäker på om de har urinvägsinfektion eller ej och där testet kan föra mig i rätt riktning. Vi vill endast använda oss av testen vid höga positiva och negativa prediktiva värden.

Screening
Hur är detta relevant i fallet Covid-19? Jo - skall man testa en hel befolkning för en sjukdom ställs stora krav på testets prestanda. Vi vill ju inte felklassa en stor del av befolkningen som friska och sjuka. Sjuka personer som tror att de är friska kommer att smitta andra och friska som tror att de är sjuka tar upp onödiga resurser, oroar sig för att de "är sjuka" med mera.

Dessutom ger PCR-tester endast en ögonblicksbild. De som, korrekt, får reda på att de är friska kan smittas en timma senare. Vi måste då ha serologiska tester för att se genomgången smitta. Dessutom måste vi utreda hur immuniteten ser ut för genomgånget sjuka.

Vad menas med positivt och negativt resultat?
Vad menar vi ens med positivt och negativt resultat? Ofta så mäter vi i våra text exempelvis en koncentration och får fram ett mätvärde, inte en dikotomi. Då måste vi definiera en cut-off som gräns och det gör vi utifrån att noga studera ROC-kurvor. Det finns många aspekter. En sista aspekt som är lurig är att vi måste veta vad vi menar med att någon är sjuk. Frågan kan tyckas konstig men inom medicinsk vetenskap pratar vi om så kallad Gold Standard mot vilken vi jämför andra testtekniker för att bedöma nya tests prestanda. Vad är Gold standard i detta fall? Det finns mycket frågetecken som personer mycket mer kunniga än jag just nu sitter och klurar ut.

Är du och ni andra genuint intresserade av man gör avvägningar kring testning av Covid-19 så tycker jag att ni med bakgrund av detta inlägg fortsätter med denna artikel och ytterligare bekantar er med medicinsk diagnostik. Ämnet är inte självklart alls.

OBS - Jag är plågsamt medveten om att jag inte sitter på svaren i detta fall men jag har under åren lärt mig att respektera medicinsk vetenskap och hur många nyanser och aspekter som man upptäcker om man sätter sig in i ämnet. Man skall vara väldigt försiktig i uttalanden innan man vet väldigt mycket (och när vet man att man kan tillräckligt för att utvärdera detta?):)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Fast i praktiken finns det väl en ganska stor korrelation mellan biologisk ålder och kronologisk ålder?

Absolut så gör det det! På gruppnivå. För enskilda överväganden är detta inte längre sant och det är ju därför vi i sjukvården är så pigga på att klassa någon som t ex multisjuk, organtransplanterad etc. Detta är helt avgörande för hur pass hög den biologiska åldern är och detta kommer i sin tur styra insatserna. Egentligen är biologisk ålder ett lite knaggligt begrepp och erfarenhetsmässigt talar man snarare om positiva och negativa prognostiska faktorer (även om det egentligen är mått på samma sak).

Det kan tyckas som en lek med ord men just eftersom vi ej får diskriminera med avseende på ålder är det otroligt viktigt att vi kan motivera våra ställningstaganden på annat vis. Sen är det såklart ovanligt att man väljer att stoppa en 90-åring i respirator framför en 40-åring. Det finns dock inget hinder att göra detta om det går att motivera på medicinska grunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Kommer inte in, verkar kräva prenumeration, vad står det, hur räknar norrmännen? Den här nationskampen mellan de nordiska länderna för antal döda under Coronakrisen är ju jättespännande att följa (obs: extrem sarkasm). Vem tror ni tar guldet, Finland leder väl fortfarande? I brist på sport får vi nöja oss med denna morbida/bisarra tävling. Norge fuskar tydligen...

Ok, osmakliga skämt men folks samt medias statistik-fetischism under dessa tider är på gränsen till bisarr/extrem.

Jag har nog varit den fria pressens bästa vän under hela mitt liv, men till och med jag tycker att vissa av dem borde ställas till rätta efter denna kris.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

11,54% 1 April
12,55%
10,11%
5,09%
6,01%
5,51%
6,76%
9,44%
8,58%

Så, korrigerad för påsken. Ser du fortfarande någon tydlig minskning?

vill bara meddela att dagens siffra blev 4,54% vilket betyder att vi har en bra takt med nya som är smittade

senaste 10 dagarna
6,01%
5,51%
6,76%
9,44%
8,58%
5,95%
4,81%
3,27%
4,44%
4,54%

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090