Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Han pratade generellt och arbetade på IVA, ja han pratade om patienter, men har du KOL är din lungkapacitet nere på kanske 10-20% då klarar man inte Covid eller ens en vanlig lunginflammation. Men hans ord var ”har man KOL är det kört”

10-20%?
Då är du på utgång redan, KOL har flera olika svårighetsgrader.
http://www.kol.se/diagnos-behandling/spirometri-visar-om-du-h...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

@sAAb
Kul att du ids göra beräkningarna och graferna.
Gällande intensivvårdsfall så blev väl resultatet ungefär som väntat.
Det jag undrar mest är hur pass mycket "tröskeln" för intensivvård förändrats i praktiken.
IVA-fall/dag slutade ju öka för tre veckor sedan. Så man borde ju börja kunna se effekterna av det nu. Men då har vi påskhelgen som ställer till det med inrapporteringen + vad för effekter den kan ha på själva spridningen.
Om den här "tröskeln" förändrats så kan det ju bli riktigt knepigt att tolka IVA-fall/dag.
Det man får hoppas i detta läget är ju att vården inte är så pressad att beslut om intensivvård ser påtagligt annorlunda ut. Att IVA-fall/dag slutade öka skulle ju isf betyda att läget i stort slutade bli värre.

Jag såg i något sammanhang i förrgår(?) att Stockholm hade runt 80% beläggning på IVA, och inte behövt sätta in Älvsjö-mässan än. Beror det på att de väljer bort vissa som redan diskuterats här, eller en äkta minskning? Svårt att säga. Jag hoppas på det senare.

Orsaken är att siffrorna på derivata visar ju en nedgång för samtliga länder i Europa. Det är inte endast "Tegnells" siffror på avlidna för Sverige som visar det. Allas siffror visar en nedåtgående trend, med negativ andraderivata. Även USA och UK är på väg mot negativ andraderivata.

Tack vare att 11 separata, oberoende tidsserier har visat samma trend har det viss tyngd. Jag skulle bli mycket förvånad om det sker en ökning. Fast Italien verkade ju vara på väg upp mot noll igen...

Enligt 3 dagar gammal information på https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-2-5-av-stockholm... så är fördubblingstakten 6-7 dagar. Jag hoppas att den har ändrats så att det är fler dagar idag, om alla fortsatt med social distansering sedan studien gjordes. Påskhelgens siffror, kommer om några timmar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Vad jag kan se så finns det ingen större skillnad i tolkning av derivatorna här egentligen. Fast, om jag skulle omformulera mig så visar 1:a derivatan tydligare uppgången mellan 14:e och 26: mars. Från 28:e fluktuerar 1:a derivatan kring noll med små värden vilket tyder på en stabil nivå. Samma gäller egentligen 2:a derivatan också, det är små variationer. Så även om det finns negativa värden de senaste dagarna är magnituden liten, så det känns inte som en genuin trend, än, varken uppåt eller nedåt.

Jag tycker att trenden för antalet nya IVA-patienter är lite skum. Den har varit nära konstant i tre veckor, medan antalet konstaterat smittade per dag fortsatt öka. Det känns som att de kommande två veckorna kommer bli avgörande; om IVA-trenden följer antalet konstaterat smittade för två veckor sedan kan vi räkna med en fördubbling av inflödet av IVA-patienter per dag vilket gör att vi snabbt kommer närma oss IVA-taket (i dagsläget 731 platser för covid-19). Om antalet nya IVA-patienter däremot håller sig på runt 40-50 per dag, då kommer totala antalet covid-19 IVA-patienter också stabilisera sig på 500-700.

Skrivet av KalBumling:

@plunn: IHME modellen tycker också att vi bara har 79 intensivårdsplatser i Sverige och kommer behöva 1100 respiratorer idag, ja det är fan synd om oss Svenskar och allt vårt modellerade lidande!

79 var antalet lediga platser vid normal beläggning när de inhämtade sina uppgifter. Eftersom man nära fördubblat antalet IVA-platser medan icke-covid-19 fall sjunkit något, borde siffran idag istället vara runt 731.

Skrivet av sAAb:

Där är felet! De insåg inte att kulturen i Italien och Sverige skiljer sig.

Ja, en svaghet är hur de försökt använda inrapporterad data för att härleda styrkan hos inteventioner. Det är begripligt, men känns lite suspekt med tanke på svårigheter att separera effekter. Det mesta är dessutom drivet av de länder där utvecklingen kommit längst och haft störst effekt, dvs Italien och Spanien. Se särskilt deras figur över hur mycket Rt minskar per intervention. Nästan allt utom "lockdown" har väldigt marginell effekt på Rt i deras modell och är konsistent med ingen effekt. En orsak är att det hittills inte funnits tillräckligt tydliga fall där man kunnat påvisa effekten av de olika interventionerna. Både Italien, Spanien och många andra länder satte ju in "lockdown" innan effekterna av andra interventioner fick chans att spela ut.

I sina Bayesiska fördomar ("priors") har de valt att inte förutsätta att olika interventioner har någon effekt alls, utan till och med varit öppen för att de har negativ effekt. Jag kan förstå det för något komplicerat som att stänga skolor med många sekundära effekter, men jag har svårt att förstå hur social distancering eller självisolering vid symptom kan orsaka negativ reduktion av Rt. Om man viktar upp de interventionerna, som ju införts i Sverige, får man ju en helt annan utveckling. Istället för ett Rt på nära 2 hamnar man betydligt närmare 1. Så ja, jag tror nog dina förutsägelser kan ha en bra chans att vara närmare det faktiska utfallet än deras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Den har varit nära konstant i tre veckor, medan antalet konstaterat smittade per dag fortsatt öka.

Det finns en enkel förklaring, antalet testade har gått upp. Det var bland annat bara en vecka sedan som testning av personal inom äldrevården började dra igång på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Han pratade generellt och arbetade på IVA, ja han pratade om patienter, men har du KOL är din lungkapacitet nere på kanske 10-20% då klarar man inte Covid eller ens en vanlig lunginflammation. Men hans ord var ”har man KOL är det kört”

10-20 procent lungkapacitet. Ja då jävlar känner man av att man är sjuk. Det är en mycket allvarlig kol.
Dock vet de flesta inte om att de har kol. Och de har garanterat inte 10-20 procent kapacitet.
https://www.ttela.se/nyheter/regionalt/80-procent-lever-med-o...

Från 1177
https://www.1177.se/Jamtland-Harjedalen/sjukdomar--besvar/lun...
"Utifrån studier uppskattats att mellan 400 000 och 700 000 personer i Sverige har KOL."

Skulle det vara kört för 400-700K om de smittas?
För ett väldigt liten del av dem som har oturen att bli ordentligt sjuka där lungorna påverkas och där deras kol är så allvarlig att det har betydelse.
De kommer vårdas intensivt och ha det väldigt svårt.

Den nersatta lungkapaciteten spelat roll OM du blir så sjuk att det har betydelse.
Och långt från alla smittade blir så sjuka.
Förra veckan fick hälften av personalen på en operationsavdelning i Linköping gå hem då de testats positiva. De visste inte att de hade smittan ens.
50 procent visste inte att de hade smittan.
De hade inga eller väldigt lindriga symptom(från svt text).

Då är man inte sjuk i den mening att man mår dåligt.
Då är inte lungorna påverkade.
Hur många av dem som fick gå hem, fast de kände sig friska, har kol?
Är de döda nu?

Naturligtvis dör man inte för att man har kol och blir smittad. De allra flesta klarar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpj:

10-20 procent lungkapacitet. Ja då jävlar känner man av att man är sjuk. Det är en mycket allvarlig kol.
Dock vet de flesta inte om att de har kol. Och de har garanterat inte 10-20 procent kapacitet.
https://www.ttela.se/nyheter/regionalt/80-procent-lever-med-o...

Från 1177
https://www.1177.se/Jamtland-Harjedalen/sjukdomar--besvar/lun...
"Utifrån studier uppskattats att mellan 400 000 och 700 000 personer i Sverige har KOL."

Skulle det vara kört för 400-700K om de smittas?
För ett väldigt liten del av dem som har oturen att bli ordentligt sjuka där lungorna påverkas och där deras kol är så allvarlig att det har betydelse.
De kommer vårdas intensivt och ha det väldigt svårt.

Den nersatta lungkapaciteten spelat roll OM du blir så sjuk att det har betydelse.
Och långt från alla smittade blir så sjuka.
Förra veckan fick hälften av personalen på en operationsavdelning i Linköping gå hem då de testats positiva. De visste inte att de hade smittan ens.
50 procent visste inte att de hade smittan.
De hade inga eller väldigt lindriga symptom(från svt text).

Då är man inte sjuk i den mening att man mår dåligt.
Då är inte lungorna påverkade.
Hur många av dem som fick gå hem, fast de kände sig friska, har kol?
Är de döda nu?

Naturligtvis dör man inte för att man har kol och blir smittad. De allra flesta klarar sig.

Visst visst, jag hittar inte på, det IVA syrran sa var: har man KOL är det kört. Sen får man väl tolka det som man vill. Blir man inte sjuk i Covid näe då är man nog safe, tyvärr kan det nog vara så att KOL patienter är extra känsliga och lättare får lungpåverkan.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Risken är större att en infektion når djupare ner i luftvägarna då försvaret i de nedre luftvägarna fungerar sämre om man har kol.

Att det är kört för de som har kol stämmer inte.

Säg till när du läser något som inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Visst visst, jag hittar inte på, det IVA syrran sa var: har man KOL är det kört. Sen får man väl tolka det som man vill. Blir man inte sjuk i Covid näe då är man nog safe, tyvärr kan det nog vara så att KOL patienter är extra känsliga och lättare får lungpåverkan.

Det kan mycket väl vara så att alla/nästan alla hans patienter som hade KOL + corona har avlidit men det är inte samma sak som att alla med kol dör om de blir smittade. Att kol är en riskfaktor när det kommer till corona är det ingen som säger någonting emot, snarare tvärt om.

Sen ska man vara försiktig att lyssna på vad en vårdpersonal säger, även om han råkar jobba på IVA. Jag är själv vårdpersonal och min personliga erfarenhet säger att alla som testats för corona har visat sig vara negativa, det måste ju betyda att alla är friska? ← En jävligt haltande jämförelse (men sann), däremot belyser den det jag vill få fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

@sAAb
Kul att du ids göra beräkningarna och graferna.
Gällande intensivvårdsfall så blev väl resultatet ungefär som väntat.
Det jag undrar mest är hur pass mycket "tröskeln" för intensivvård förändrats i praktiken.
IVA-fall/dag slutade ju öka för tre veckor sedan. Så man borde ju börja kunna se effekterna av det nu. Men då har vi påskhelgen som ställer till det med inrapporteringen + vad för effekter den kan ha på själva spridningen.
Om den här "tröskeln" förändrats så kan det ju bli riktigt knepigt att tolka IVA-fall/dag.
Det man får hoppas i detta läget är ju att vården inte är så pressad att beslut om intensivvård ser påtagligt annorlunda ut. Att IVA-fall/dag slutade öka skulle ju isf betyda att lägAftonbladet et i stort slutade bli värre.

Svenska staten mördar våra äldre som byggde Sverige så siffrorna är fullständigt värdelösa.
Aftonbladet
Historiens dom kommer att bli hård, när vi låter våra svagaste plågas ihjäl.
Men det säger väll allt om dagens Sverige, vi kan ta in hundratusentals människor på några månader och har då oändliga resurser, men kan inte rädda/hjälpa våra äldre för att det saknas lite syrgas. En industriell produkt som kan produceras i gigantiska jävla mängder på kort tid för några jävla ören . På mitt jobb skulle vi lätt kunna tillverka en årsförbrukning på ett par veckor om idioterna i regeringen frågade och vi är statliga.
Är som att viljan och initiativ förmågan saknas fullständigt när det kommer till vissa grupper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag såg i något sammanhang i förrgår(?) att Stockholm hade runt 80% beläggning på IVA, och inte behövt sätta in Älvsjö-mässan än. Beror det på att de väljer bort vissa som redan diskuterats här, eller en äkta minskning? Svårt att säga. Jag hoppas på det senare.

Bara för att förtydliga; jag påstår inte att man väljer bort vissa. Det har jag ingen grund för, utan det är snarare nåt med siffrorna som jag inte får ihop, vilket ger upphov till en viss oro från min sida.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Svenska staten mördar våra äldre som byggde Sverige så siffrorna är fullständigt värdelösa.
Aftonbladet
Men det säger väll allt om dagens Sverige, vi kan ta in hundratusentals människor på några månader och har då oändliga resurser, men kan inte rädda/hjälpa våra äldre för att det saknas lite syrgas. En industriell produkt som kan produceras i gigantiska jävla mängder på kort tid för några jävla ören . På mitt jobb skulle vi lätt kunna tillverka en årsförbrukning på ett par veckor om idioterna i regeringen frågade och vi är statliga.
Är som att viljan och initiativ förmågan saknas fullständigt när det kommer till vissa grupper.

Det har nämnts förut, och det tål att nämnas igen: det här är inte Flashback. Färre lyssnar när din ton nästan sprutar fradga och du i princip bara klagar eller gnäller utan något egentligt vettigt argument.

En plats på IV för Covid-19 kräver mer än bara syrgas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Aftonbladet

Om man ska tro Expressens artikel (även om du skrev Aftonbladet) så består alltså pallativ vård för 96:åringar av att ge alvedon och att öppna fönster. Ingen vanlig sjukhusvård, ingen syrgas alls och inget test för Covid-19. Känns rent spontant som en rätt hård prioritering och om det var Covid-19 så lär hon ju då inte synas i statistiken förrän man så småningom tittar på överdödligheten.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpj:

Risken är större att en infektion når djupare ner i luftvägarna då försvaret i de nedre luftvägarna fungerar sämre om man har kol.

Har inte läst det, jag har pratat med en av dom som jobbar med Coronasmittade på IVA Lunds sjukhus, tveksam att han skulle hitta på, men du är läkare? Jobbar på intensiven? Lungexpert?

Visa signatur

NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Det har nämnts förut, och det tål att nämnas igen: det här är inte Flashback. Färre lyssnar när din ton nästan sprutar fradga och du i princip bara klagar eller gnäller utan något egentligt vettigt argument.

Fast jag tror nästan antalet besserwissrar och självutnämnda experter på allt mellan himmel och jord är fler här på swec än på flashback 😂

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

"One of the key assumptions of the model is that each intervention has the same effect on the reproduction number across countries and over time. This allows us to leverage a greater amount of data across Europe to estimate these effects. It also means that our results are driven strongly by the data from countries with more advanced epidemics, and earlier interventions, such as Italy and Spain. We find that the slowing growth in daily reported deaths in Italy is consistent with a significant impact of interventions implemented several weeks earlier. In Italy, we estimate that the effective reproduction number, Rt, dropped to close to 1 around the time of lockdown (11th March), although with a high level of uncertainty."

Där är felet! De insåg inte att kulturen i Italien och Sverige skiljer sig.

Som det ser ut nu så tror jag mer på min egen modell än deras.

Godmorgon

Jo det blir mycket spännande när vi får korrekta siffror, förhoppningsvist idag.

Hursomhelst som jag var inne på så har nog alla beslutsfattare i Sverige sett Imperials studie och poängen är att man iaf litat till att vi svenskar klarar av att tänka själv och ta vårt ansvar.
Hoppas det stämmer och att din modell är mer korrekt!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Behöver ingen IV för att få syrgas, att inte ens försöka med syrgas är i princip överlagt mord.
Varför skulle jag inte spruta fradga om det stämmer?
Ganska säker på att jag skulle vilja ha syrgas om jag kvävs till döds och om det inte hjälper hade jag krävt en överdos morfin. Men i Sverige ska man plågas ihjäl och har man riktigt ont kan man få en 1000mg Alvedon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Fast jag tror nästan antalet besserwissrar och självutnämnda experter på allt mellan himmel och jord är fler här på swec än på flashback 😂

Jag håller med dig i att det finns många självutnämnda "experter" i tråden. @Yonie påstod dock inget annat. H*n kritiserade tonen i inlägget och brist på vettiga argument. Jag tycker att h*n hade en viktig poäng här och lägger man nivån på Flashbacks blir Sweclockers ingen rolig plats.

Sen anser jag även att du gör dig skyldig till definitiva uttalanden som om du vore en auktoritet i området. Några exempel:

Skrivet av adfactory:

@deltascu: Precis, sen om det blir brist på IVA platser, kommer ju en prioritering att ske, måste vården välja på att lägga en 40-åring eller en 90-åring på IVA kommer 40-åringen att få platsen.

Detta har tagits upp tidigare. Ålder är en diskrimineringsgrund i Sverige och är inte vad som tas hänsyn till vid prioriteringar i vården. Det hade varit olagligt att utgå efter ålder. Det är i bästa fall ett surrogatmått på den biologiska åldern.

Gällande IVA-vård så har prioriteringar alltid skett, även innan utbrottet. Det som händer är att dessa prioriteringar blir allt hårdare med ökad belastning.

Skrivet av adfactory:

Info från Sjuksyrra i Region Skåne: Är du under 70 och inte är sjuk är det ingen fara, Är du under/över 70 och har underliggande livshotande sjukdomar = sämre odds.
Har du KOL - så dör du.

Ingenting inom medicin är så svartvitt. Vi har ingen dikotomi vid 70 års ålder. Det skulle ingen seriös medicinare förmedla. Det handlar om att kommunicera ut risk till breda allmänheten och vilka som skall stanna hemma.

Att underliggande sjukdomar försämrar utsikterna är helt sant men att dra det till att man är körd med KOL är bara dumt. Det är sant att lungsjukdomar är kasst vid Covid-19 som drabbar just det organet. Det är sant att det är svårare att få en KOL-patient i (och ur) respirator jämfört med en lungfrisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Behöver ingen IV för att få syrgas, att inte ens försöka med syrgas är i princip överlagt mord.
Ganska säker på att jag skulle vilja ha syrgas om jag kvävs till döds och om det inte hjälper hade jag krävt en överdos morfin. Men i Sverige ska man plågas ihjäl och har man riktigt ont kan man få en 1000mg Alvedon.

Givetvis menar @Yonie IVA (intensivvårdsavdelning) och inte IV (intravenös infart). Känns alldeles uppenbart i kontexten. Jag tror du insåg att det rörde sig om ett typo, stämmer det? Har @Yonie påstått att man borde "plågas ihjäl och endast få alvedon om man har ont"?

Yonie lade ju fram en bra (och tydlig) poäng och tycker att du skall ta till dig den och/eller konstruktivt bemöta den. Just nu argumenterar du på samma nivå som barn gör: slänger fram uppenbart felaktiga tolkningar som falska mål, bemöter inte den verkliga kritiken etc.

Höj nivån ett par snäpp tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Givetvis menar @Yonie IVA (intensivvårdsavdelning) och inte IV (intravenös infart). Känns alldeles uppenbart i kontexten. Jag tror du insåg att det rörde sig om ett typo, stämmer det? Har @Yonie påstått att man borde "plågas ihjäl och endast få alvedon om man har ont"?

Yonie lade ju fram en bra (och tydlig) poäng och tycker att du skall ta till dig den och/eller konstruktivt bemöta den. Just nu argumenterar du på samma nivå som barn gör: slänger fram uppenbart felaktiga tolkningar som falska mål, bemöter inte den verkliga kritiken etc.

Höj nivån ett par snäpp tack!

Domen kommer att bli hård.
IVA behövs inte heller, finns ju maskiner som folk har hemma med syrgas pga lungsjukdomar.
Frågan är hur många vi har sorterat bort som kunde ha överlevt många år till om de hade fått vård.
Sverige är inte U-land

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Aftonbladet

Skrivet av ramlösa:

Seriöst, det har tagits upp tidigare i denna tråden att det har inget med corona att göra. Att avstå från aggressiva livsuppehållande insatser gäller för alla som befinner sig i ett stadie där man inte har någon som helst förhoppning av att insatserna kommer att hjälpa. Har själv skrivit om en nära anhörig som gick bort i en lunginflammation som startade som en vanlig förkylning. Hen hade långt gången cancer och var då väldigt svag och hade inte kraft nog att stå emot förkylningen. De som vården då gjorde var att ge lugnande för att dämpa panikkänslor av att inte kunna andas. Mer än så var det inte då det inte var någon vits att sätta in mer insatser då prognosen inte var speciellt god. Det inebär INTE att man mördade någon. Är du tillräckligt gammal och svag så kommer du inte att kunna slå tillbaka en allvarlig infektion och då sätter man inte in några avancerade vårdinsatser då det bara anses förlänga lidandet. Detta gäller oavsett corona eller inte. Det är inte så många som tycker att det är bra ide att hålla folk vid liv några extra dagar med stort lidande som följd bara för att man kan.

Får man välja mellan "att plågas ihjäl" över säg 12 timmar eller 48 timmar så skulle jag välja det tidigare...och nej, du kommer inte att få en överdos morfin oavsett hur mycket du kräver det. Du kommer troligen att få lugnande i tillräcklig dos för att dämpa paniken för att du inte andas normalt, men de kommer inte att ge dig tillräckligt för att du ska dö rakt av.

Och jag hoppas verkligen att historiens dom blir bra mycket mer nyanserad än den bild du försöker förmedla.

Skrivet av Hurtigbullen:

Om man ska tro Expressens artikel (även om du skrev Aftonbladet) så består alltså pallativ vård för 96:åringar av att ge alvedon och att öppna fönster. Ingen vanlig sjukhusvård, ingen syrgas alls och inget test för Covid-19. Känns rent spontant som en rätt hård prioritering och om det var Covid-19 så lär hon ju då inte synas i statistiken förrän man så småningom tittar på överdödligheten.

Det är gissningsvis en helt vanlig prioritering man gör när någon blir så sjuk att man inte har några förhoppningar att personen ska klara av att slå tillbaka en infektion. Tyvärr lär det vara rätt ofta som alvedon och öppna fönster är det mest humana man kan göra. Sedan låter "alvedon och öppna fönster" som något som man säger för att exemplifiera situationen snarare än att det var det enda man gjorde. Mina erfarenheter av en liknande situation så gav man även lugnande och antibiotika, även om man visste att det inte skulle hjälpa. Men det kan ju ha varit annorlunda här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Har inte läst det, jag har pratat med en av dom som jobbar med Coronasmittade på IVA Lunds sjukhus, tveksam att han skulle hitta på, men du är läkare? Jobbar på intensiven? Lungexpert?

https://www.svtplay.se/video/26097740/helgstudion/helgstudion...

Spola fram till 01:47:20 - jag tolkar det som att det inte är kört för alla. Han som svarar är Överläkare på IVA.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd

Goda nyheter från Astra-Zeneca.

https://news.cision.com/se/astrazeneca/r/astrazeneca-initiate...

The trial design is based upon strong scientific evidence supporting the role of the Bruton’s tyrosine kinase (BTK) pathway in the production of inflammatory cytokines and on encouraging early clinical data. Calquence is a next-generation, highly selective BTK inhibitor currently used to treat certain types of blood cancers.

The trial, called CALAVI, is based on early clinical data with Calquence demonstrating that a decrease in inflammation caused by BTK inhibition appears to reduce the severity of COVID-19-induced respiratory distress. The goal of the trial is to evaluate the efficacy and safety of adding Calquence to best supportive care (BSC) to reduce mortality and the need for assisted ventilation in patients with life-threatening COVID-19 symptoms.

Visa signatur

HTC 10
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Seriöst, det har tagits upp tidigare i denna tråden att det har inget med corona att göra. Att avstå från aggressiva livsuppehållande insatser gäller för alla som befinner sig i ett stadie där man inte har någon som helst förhoppning av att insatserna kommer att hjälpa. Har själv skrivit om en nära anhörig som gick bort i en lunginflammation som startade som en vanlig förkylning. Hen hade långt gången cancer och var då väldigt svag och hade inte kraft nog att stå emot förkylningen. De som vården då gjorde var att ge lugnande för att dämpa panikkänslor av att inte kunna andas. Mer än så var det inte då det inte var någon vits att sätta in mer insatser då prognosen inte var speciellt god. Det inebär INTE att man mördade någon. Är du tillräckligt gammal och svag så kommer du inte att kunna slå tillbaka en allvarlig infektion och då sätter man inte in några avancerade vårdinsatser då det bara anses förlänga lidandet. Detta gäller oavsett corona eller inte. Det är inte så många som tycker att det är bra ide att hålla folk vid liv några extra dagar med stort lidande som följd bara för att man kan.

Får man välja mellan "att plågas ihjäl" över säg 12 timmar eller 48 timmar så skulle jag välja det tidigare...och nej, du kommer inte att få en överdos morfin oavsett hur mycket du kräver det. Du kommer troligen att få lugnande i tillräcklig dos för att dämpa paniken för att du inte andas normalt, men de kommer inte att ge dig tillräckligt för att du ska dö rakt av.

Och jag hoppas verkligen att historiens dom blir bra mycket mer nyanserad än den bild du försöker förmedla.

Det är gissningsvis en helt vanlig prioritering man gör när någon blir så sjuk att man inte har några förhoppningar att personen ska klara av att slå tillbaka en infektion. Tyvärr lär det vara rätt ofta som alvedon och öppna fönster är det mest humana man kan göra. Sedan låter "alvedon och öppna fönster" som något som man säger för att exemplifiera situationen snarare än att det var det enda man gjorde. Mina erfarenheter av en liknande situation så gav man även lugnande och antibiotika, även om man visste att det inte skulle hjälpa. Men det kan ju ha varit annorlunda här.

Ifrågasätter inte att den bedömningen görs, jag ifrågasätter på vilka grunden den görs och om vi har justerat gränsen när vi låter folk dö i onödan.
Eller som SVT skrev 80% av alla IVA patienter överlever, vilket är en extremt hög siffra.
Så antingen har vi bäst vård i världen eller så sållar vi extremt hårt och låter folk dö utan vård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jag håller med dig i att det finns många självutnämnda "experter" i tråden. @Yonie påstod dock inget annat. H*n kritiserade tonen i inlägget och brist på vettiga argument. Jag tycker att h*n hade en viktig poäng här och lägger man nivån på Flashbacks blir Sweclockers ingen rolig plats.

Sen anser jag även att du gör dig skyldig till definitiva uttalanden som om du vore en auktoritet i området. Några exempel:

Detta har tagits upp tidigare. Ålder är en diskrimineringsgrund i Sverige och är inte vad som tas hänsyn till vid prioriteringar i vården. Det hade varit olagligt att utgå efter ålder. Det är i bästa fall ett surrogatmått på den biologiska åldern.

Gällande IVA-vård så har prioriteringar alltid skett, även innan utbrottet. Det som händer är att dessa prioriteringar blir allt hårdare med ökad belastning.

Ingenting inom medicin är så svartvitt. Vi har ingen dikotomi vid 70 års ålder. Det skulle ingen seriös medicinare förmedla. Det handlar om att kommunicera ut risk till breda allmänheten och vilka som skall stanna hemma.

Att underliggande sjukdomar försämrar utsikterna är helt sant men att dra det till att man är körd med KOL är bara dumt. Det är sant att lungsjukdomar är kasst vid Covid-19 som drabbar just det organet. Det är sant att det är svårare att få en KOL-patient i (och ur) respirator jämfört med en lungfrisk.

Angående Prioriteringar kan man läsa detta skrivet av Socialstyrelsen:
länk: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd...

"Tillämpning av principerna under extraordinära förhållanden
I samband med en extraordinär resurssituation kommer biologisk ålder och dess påverkan på patientnyttan i termer av fortsatt överlevnad att vara central. Bedömningen av biologisk ålder kräver en sammanvägning av olika fak-torer, och kan göras med stöd av etablerade skattningsskalor. Följande faktorer påverkar den biologiska åldern till att bli hög och därmed att sannolikheten för fortsatt överlevnad försämras:
• antal vitalfunktioner/organsystem som sviktar och graden av svikt hos re-spektive funktion/system
• grad av samsjuklighet – hur många andra kroniska eller akuta sjukdomar som patienten samtidigt lider av samt svårighetsgrad och prognos för dessa
hög kronologisk ålder med en relaterad dålig förmåga att klara och leva vidare efter intensivvård.
För patienter med pågående intensivvård betyder fortsatt försämring eller längre vårdtid utan förbättring lägre sannolikhet för överlevnad."

Ang KOL patienter, Ja läkaren i klippet länkat av någon annan säger att KOL patienter "kan" klara respiratorvård, vilket dom ibland får. Sen är ju inte mitt påstående taget ur fantasin, Jag kommer säkert prata med någonannan IVA anställd under veckan, ska fråga specifikt om KOL patienter. Har jag tur får jag tag på en IVA läkare på plats mitt i skiten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är andraderivatan uppdaterad från gårdagen.

USA ligger nästan exakt på 0, närmare bestämt 0,0004.

Italien ser märkligt ut. Har de fått en andra våg redan nu eller fungerar inte karantänen ordentligt?

Sverige uppdaterar om fyra timmar, med bl.a. eftersläp.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Aftonbladet

Mycket av det där kommer jag inte ens bemöda mig ett svar.

Däremot måste jag fråga varifrån du får att vi har brist på O2? Jag säger inte att du har fel men däremot finner jag det mycket osannolikt. Däremot kan det vara så att de inte hade syrgas just där men det är inte samma sak som att det är brist på syrgas. Det förändrar förstås inte situationen till det bättre men jag frågar för att jag är nyfiken på om vi faktiskt någonsin haft brist på syrgas.

Skrivet av Hurtigbullen:

Om man ska tro Expressens artikel (även om du skrev Aftonbladet) så består alltså pallativ vård för 96:åringar av att ge alvedon och att öppna fönster. Ingen vanlig sjukhusvård, ingen syrgas alls och inget test för Covid-19.

Nu vet jag ingenting om det här specifika fallet så jag ska inte uttala mig om det. Kanske en filosofi fler kan anamma till viss grad? Däremot vill jag bara säga att palliativ vård inte måste betyda avancerad vård med många maskiner och ett dussintal mediciner till frukost. Snarare tvärtom faktiskt, palliation handlar om att symptomlindra och i minska lidande överlag. Ibland räcker det med alvedon och då är det förstås dumt att ge mer bara för sakens skull.

Återigen vet jag ingenting om det här fallet men är man 96 år och blir allvarligt sjuk så innebär akutsjukvård ofta ett mycket stort lidande för patienten så man måste överväga om det är värt att orsaka detta lidande för någon som med största sannolikhet ändå kommer avlida. Det är förstås en avvägning man gör från fall till fall.

För övrigt så finns det finns risker med syrgas, något som många inte vet. En av de större är ironiskt nog att det försämrar andningsförmågan. Plus att många tycker det i olika grad är obehagligt. Ett öppet fönster och/eller en fläkt är, tro det eller ej, många gånger en tillräcklig åtgärd. Troligtvis inte i det här fallet utan jag pratar mer allmänt.

Skrivet av adfactory:

Man kan säga mycket om sweclockers men det där uttalandet är smått absurt hur felaktigt det är

Skrivet av ramlösa:

Jag är för aktiv dödshjälp men du skulle aldrig få en överdos morfin av mig oavsett hur mycket du kräver det. Att ge aktiv dödshjälp är att likställa med dråp vilket ger minst sex års fängelse. Lägg därtill att man högst troligt förlorar sin legitimation.

Att du lider någon/några dagar är inte värt att skaka galler sex år för samt att bli arbetslös när man väl kommer ut.

Har du riktigt ont så får du mer än alvedon, allting annat är tjänstefel. Vart någonstans stod det att personen hade ont? Det står inte i texten vad jag kan se. Att lida innebär så mycket mer än att ha ont. Med det sagt så borde hon däremot fått lugnande ifall hon nu led.

Slutligen
Att det finns brister i svensk vård och omsorg råder det inga tvivel om. Att det i undantagsfall begås grova misstag råder det inte heller någon tvivel om.

Men...

Man ska ta berättelser från anhöriga med en nypa salt, ofta är de blinda för helheten och ser bara sin döende närstående. Jag har som personligt exempel vid otaliga tillfällen varit med om anhöriga som är i upplösningstillstånd för att patienten inte får näringsdropp, hjälp till badrummet och gud vet vad. Ofta handlar det om okunskap och/eller att man inte tänker klart.

Ta näringsdropp till exempel. Ger man det till en patient i ett terminalt skede är det troligt att två saker kommer hända; kroppen kommer inte ta tillvara på energin och patienten utsätts för lidande såsom illamående och det psykologiska att vara uppkopplad med en massa slangar. Som anhörig är det svårt att förstå det så då måste man som personal sätta sig ner och berätta hur det ligger till. De allra flesta går ut från ett sådant samtal med en ökad acceptans kring situationen men ett fåtal vill/kan inte ta till sig det.

Jag har personligen haft hand om en patient som vägrade just näringsdropp då hon ansåg att lidandet var större än nyttan. Detta sa både hon och personal till anhöriga trots det grät de ut i media efter hennes död om hur mamman inte fick näringsdopp m.m.

En annan sak de anmärkte på i just den situationen var att personalen inte hjälpte henne till toaletten. Men även där vore det lidandet större än nyttan. Är man så sjuk är varenda toalettbesök ett maratonlopp. Ansträngningen kan bokstavligt talat ta döden på personen. Då kanske det är mer humant att låta patienten sköta sina behov i blöja? Jag tycker då det i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpj:

Skrivet av Trunk:

Det kan mycket väl vara så att alla/nästan alla hans patienter som hade KOL + corona har avlidit men det är inte samma sak som att alla med kol dör om de blir smittade. Att kol är en riskfaktor när det kommer till corona är det ingen som säger någonting emot, snarare tvärt om.

Sen ska man vara försiktig att lyssna på vad en vårdpersonal säger, även om han råkar jobba på IVA. Jag är själv vårdpersonal och min personliga erfarenhet säger att alla som testats för corona har visat sig vara negativa, det måste ju betyda att alla är friska? ← En jävligt haltande jämförelse (men sann), däremot belyser den det jag vill få fram.

Skrivet av adfactory:

Här är några artiklar som beskriver sambanden mellan SARS-CoV-2 och KOL ("COPD" på engelska):

Arnold, F. W., Mahmood, K., Prabhu, A., Aden, D., Raghuram, A., Burns, M., ... & Ramirez, J. A. (2020). COPD exacerbation caused by SARS-CoV-2: A Case Report from the Louisville COVID-19 Surveillance Program. The University of Louisville Journal of Respiratory Infections, 4(1), 5.
"A 53-year-old male with a history of chronic obstructive pulmonary disease (COPD) on home oxygen presented to the hospital with worsening shortness of breath plus cough. He was admitted to the intensive care unit for COPD exacerbation and respiratory failure. A routine evaluation was performed including a nasopharyngeal swab for a respiratory viral panel, which was negative. His symptoms improved over 48 hours at which time a surveillance test for SARS-CoV-2 returned as positive. After clinical improvement, he was discharged to home isolation.".

Zhang, J. J., Dong, X., Cao, Y. Y., Yuan, Y. D., Yang, Y. B., Yan, Y. Q., ... & Gao, Y. D. (2020). Clinical characteristics of 140 patients infected with SARS‐CoV‐2 in Wuhan, China. Allergy.
"Detailed clinical investigation of 140 hospitalized COVID-19 cases suggests eosinopenia together with lymphopenia may be a potential indicator for diagnosis. Allergic diseases, asthma, and COPD are not risk factors for SARS-CoV-2 infection. Older age, high number of comorbidities, and more prominent laboratory abnormalities were associated with severe patients".

Lippi, G., & Henry, B. M. (2020). Chronic obstructive pulmonary disease is associated with severe coronavirus disease 2019 (COVID-19). Respiratory Medicine.
"In conclusion, the results of this concise meta-analysis demonstrate COPD is associated with a significant, over five-fold increased risk of severe CODID-19 infection. Patients with a history of COPD should be encouraged adopt more restrictive measures for minimizing potential exposure to SARS-CoV-2 and contact with suspected or confirmed cases of COVID-19. Clinicians should also carefully monitor all COPD patients with suspected infection and, finally, it may be advisable to consider COPD as a variable in future risk stratification models".

Hmm... Slutsatsen måste här vara att bara för att man har eller har haft KOL så är det inte "kört".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

?? vad menar du, ingenting är värre än Flashback, absolut ingenting, mest bisarra forumet i universum, går inte att jämföra med någonting annat och i synnerhet inte med Sweclockers.

Får ofta känslan av att befinna mig mitt i Nazityskland när jag är där inne, så otroligt sjukt så det finns bara inte, ofattbart provocerande forum. Tycker det är ett oerhört otäckt måste jag säga, traumatiskt men samtidigt nyttigt att se folks onda samt egoistiska sidor för att tvätta bort lite naivitet.

Permalänk
Avstängd

En minst sagt tung samling av sakkunniga har undertecknat den här debattartikeln i DN. (de sakkunniga kan ses underst i artikeln)
De menar att FHM har misslyckats!

https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-har-misslyckats...

Ännu mer spännande när vi har en uppdaterad statistik.

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här är några artiklar som beskriver sambanden mellan SARS-CoV-2 och KOL ("COPD" på engelska):

Hmm... Slutsatsen måste här vara att bara för att man har eller har haft KOL så är det inte "kört".

KOL är kroniskt men kan hållas på hyfsad nivå om patienten sköter sin hälsa.

Visa signatur