Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

En minst sagt tung samling av sakkunniga har undertecknat den här debattartikeln i DN. (de sakkunniga kan ses underst i artikeln)
De menar att FHM har misslyckats!

Att försöka ge kritik till FHM är ingen som helst idé. Det var fel siffror i artikeln så det är var inget man kan ta åt sig av.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-kritiska-til-fhm-...

"-Tyvärr" säger Anders Tegnell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Prioritering på IVA
Det du skriver är jag fullt medveten om. Det har stötts och blötts i otaliga seminarier under läkarutbildningen och är något som diskuteras dagligen i mitt jobb. I inlägget jag länkade till skrev jag:

Att "hög kronologisk ålder med en relaterad dålig förmåga att klara och leva vidare efter intensivvård" betyder inte att det är den kronologiska åldern vi tar hänsyn till. Det gäller på gruppnivå och går ej att tillämpa på individen. Läser du hela dokumentet så ser du att man överallt refererar till biologisk ålder och det är den man utgår från. Sen påverkar kronologisk ålder just åldrandet men är inte den enda determinanten.

KOL
Det är helt klart så att patienter med KOL har sämre marginaler men det du skrev var alltså "Har du KOL - så dör du.". Det är inte så enkelt. Att som patient med KOL läsa detta inte roligt och det är heller inte sant.

Du kommenterade själv att det finns självutnämnda experter här på forumet. Min poäng är att du själv hävt ur dig "sanningar" som ej är så svartvita på kliniken och inte går att tillämpa på individen.

Jag har framfört det en IVA sköterska arbetandes i Lund berättade för mig, jag har aldrig påstått att jag är expert på någonting.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Att försöka ge kritik till FHM är ingen som helst idé. Det var fel siffror i artikeln så det är var inget man kan ta åt sig av.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-kritiska-til-fhm-...

"-Tyvärr" säger Anders Tegnell.

Det kanske funkar bättre om man kommer med saklig och konkret kritik.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Hur drabbade är egentligen ålderdomshemmen? Väldigt många bor på ålderdomshem, så att dom skulle skonats helt är ju extremt långt ifrån rimligt.

Känner någon till några siffror på detta?

Jag har inga siffror men att ålderdomshemmen är hårt drabbade är känt. För någon vecka eller två sedan vet jag att de sa att var tredje hem i sthlm var smittat. Numera antar jag att det är en stor majoritet.

Min morsa är sektionschef (eller vad det heter) för ett av boendena i sthlm och är lite småbitter över rapporteringen. Tydligen lägger media mycket fokus på hur personalen drog in smittan till de boende men för just hennes avdelningar så var det de få gubbarna som var ute på stan och hängde i parker som var de första som blev sjuka.

Men ja, ser man till den stora bilden så är det nog personalen som är den största boven i dramat.

Skrivet av Hurtigbullen:

Jag försöker att undvika att uttala mig tvärsäkert om fall som detta, speciellt om det är click-bait nivå på det från Aftonbladet eller Expressen. Jag hoppas ingen uppfattat det som ett tvärsäkert påstående från min sida.

Det var lite dumt att jag skrev det jag gjorde direkt efter att citerat dig. Det var inte menat att vara riktat mot dig utan en mer allmän fundering/vädjan.

Permalänk
Medlem

https://www.washingtonpost.com/opinions/2020/04/14/state-department-cables-warned-safety-issues-wuhan-lab-studying-bat-coronaviruses/

En skrämmande artikel om ett lab i Wuhan som arbetade med coronavirus i fladdermöss under dålig säkerhet.
Man får en gratisvisning före betalväggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det kanske funkar bättre om man kommer med saklig och konkret kritik.

Har du ens läst artikeln? Det handlar ju i stort sett om tidigare förberedelser och billigare åtgärder i tid istället för att släcka dyra bränder i senare skede.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robby:

https://www.washingtonpost.com/opinions/2020/04/14/state-department-cables-warned-safety-issues-wuhan-lab-studying-bat-coronaviruses/

En skrämmande artikel om ett lab i Wuhan som arbetade med coronavirus i fladdermöss under dålig säkerhet.
Man får en gratisvisning före betalväggen.

Väldigt ointresserad av diverse konspirationer, men detta var intressant läsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Absolut så gör det det! På gruppnivå. För enskilda överväganden är detta inte längre sant och det är ju därför vi i sjukvården är så pigga på att klassa någon som t ex multisjuk, organtransplanterad etc. Detta är helt avgörande för hur pass hög den biologiska åldern är och detta kommer i sin tur styra insatserna. Egentligen är biologisk ålder ett lite knaggligt begrepp och erfarenhetsmässigt talar man snarare om positiva och negativa prognostiska faktorer (även om det egentligen är mått på samma sak).

Det kan tyckas som en lek med ord men just eftersom vi ej får diskriminera med avseende på ålder är det otroligt viktigt att vi kan motivera våra ställningstaganden på annat vis. Sen är det såklart ovanligt att man väljer att stoppa en 90-åring i respirator framför en 40-åring. Det finns dock inget hinder att göra detta om det går att motivera på medicinska grunder.

Undrar om vem man valt om tex det stod mellan mig och GW Perrson om det bara fanns en plats att tillgå.
Jag en 40år noboody med lite högt blodtryck. han 60+ superkänd Alkoholist.

Permalänk
Medlem

Nu har forskarna på DN debatt gjort ett förtydligande (i helhet):

Förtydligande (tillagt efter artikelns publicering):

Vår debattartikel handlar i huvudsak om behovet av att – i ljuset av den ökande kunskapen om virusets dynamik, bla dess höga smittsamhet och att smitta kan ske redan innan eller i samband med symptomutveckling – ompröva det sätt på vilket vi som samhälle genomför social distansering och skyddar de äldre. I den efterföljande diskussionen har Folkhälsomyndigheten framfört att de siffror som utgör en del av underlaget för vår argumentering är dåligt underbyggda. De citerade siffrorna i sig är i vårt tycke mindre viktiga än den principiella utveckling av pandemin vi försöker peka på.

De siffror som vi använder i vår debattartikel överensstämmer med de tre mest använda internationella statistiksidorna, nämligen WHO:s hemsida, Johns Hopkins School of Medicine's hemsida och Worldometers hemsida.

Dessa sidor hämtar i sin tur materialet ur den dagligen uppdaterade rapport över samtliga kända fall i världen som finns tillgänglig på European centre for Disease prevention and control (ECDC)'s hemsida.

För Sverige rapporterar ECDC (även vid en efterkontroll på eftermiddagen den 14 april) under den aktuella tiden följande data:

2020–04–10: 722 fall, 106 döda
2020–04–09: 726 fall, 96 döda
2020–04–08: 487 fall, 114 döda

WHO har samma siffror som Worldometer och Johns Hopkins, men ett dygn förskjutna (WHO anger fram till 2:00 CEST som brytpunkt, Worldometer 0:00 GMT, Johns Hopkins anger inte någon fast rapporttid). Vi har utgått från Worldometer.

Medelvärden för de tre dagarna är 105 döda. Dividerat med Sveriges folkmängd (10,3 miljoner) ger det 10,2 döda per miljon innevånare.

Den citerade siffran i vår debattartikel grundar sig således på officiellt material från ECDC och vi finner därför att det snarare är FHM som har anledning att förklara varför de till ECDC rapporterade siffrorna misstämmer med myndighetens nationellt publicerade statistik för samma tid.

Dold text

De skriver bland annat
"I den efterföljande diskussionen har Folkhälsomyndigheten framfört att de siffror som utgör en del av underlaget för vår argumentering är dåligt underbyggda. De citerade siffrorna i sig är i vårt tycke mindre viktiga än den principiella utveckling av pandemin vi försöker peka på."
Enligt forskarna är det alltså inte viktigt att siffrorna är korrekta, vilket är ett väldigt märkligt uttalandet tycker jag från forskare. Hur kan man lita på dessa forskare om de inte anser att det är viktigt att underbygga analysen med korrekt data?

Dessutom, man nämner inte alls varför man bara har beräknat medelvärdet över tre dagar, och valt de tre dagar där Sverige har haft flest rapporterade dödsfall. Nej, detta håller inte alls.

Permalänk
Medlem

En person på Twitter noterade att ingen av de KI-forskare som skrev på debattartikeln idag är med i någon expertgrupp som KI har tillsatt. Man har alltså inte lyckats få artikeln underskriven av någon forskare som KI anser vara expert på området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, en svaghet är hur de försökt använda inrapporterad data för att härleda styrkan hos interventioner.

Jag har funderat ett varv till på den mycket inflytelserika ICL-modellen. Förutom den viktiga svagheten i hur de introducerar interventioner, så finns det en till viktig förenkling som är ett tydligt avsteg från verkligheten, nämligen antagandet om att spridningen är homogen inom ett land. Detta antagande är uppenbart felaktigt i de flesta länder, där det finns geografiskt stora skillnader, inte minst i Sverige där Stockholm så tydligt sticker ut. Även inom Stockholm finns det regionala skillnader, där t.ex. Järva-området är drabbat i mycket större utsträckning. Man talar om att det råder s.k. klusterspridning.

Jag är övertygad om att klusterspridning avsevärt borde förändra dynamiken i smittspridningsförloppet jämfört med homogen spridning, men exakt hur är jag inte på det klara med utan att ha sett modeller. Klart är dock att tidslinjen modifieras och att den berömda kurvan plattas ut så att det blir färre sjuka samtidigt (eftersom olika regioner ligger i olika fas istället för att vara i absolut samma fas). Jag känner att det inte borde vara så svårt att göra en monte carlo-simulering av klusterspridning för att studera hur viktig effekten är, men att det borde vara något som epidemiologer redan tittat på.

Edit: Man skulle kunna ha en hierarkisk modell av regioner, en trädmodell där varje löv är en homogen ICL-modell, men att man introducerar korstransmission mellan löven vars effektivitet är beroende på deras placering i trädet, dvs hur nära närmsta gemensamma förgrening är. Visst, det skulle introducera nya parametrar (korstransmissionen), men man skulle kunna studera effekten av att variera dessa parametrar och få en uppfattning om hur viktig klusterspridning är kontra homogen spridning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Har du ens läst artikeln? Det handlar ju i stort sett om tidigare förberedelser och billigare åtgärder i tid istället för att släcka dyra bränder i senare skede.

Ja, tom flera gånger, har du själv läst artikeln? Knappast något mästerverk. Den börjar med "Med tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin", knappast någon bra inledning om man vill åstadkomma nåt vettigt. Men det blir ju bra rubriker...

Den fortsätter sen med lösryckta citat och jämförelser med andra länders siffror utan någon som helt antydan till insikt om att siffrorna inte är direkt jämförbara och dessutom kan skilja sig åt av andra orsaker. Man jämför bara med dom "bra" exemplen, dvs dom länder som har gjort som debattörerna vill och där det gått bra, men glömmer bort dom "dåliga", t.ex. Belgien som @Mudde tog upp här tidigare i tråden. Belgien har kört en hård linje och gjort i princip samma sak som våra Nordiska grannländer, men har 4 gånger så många döda som Sverige, trots att populationen bara är 10% större. Sen kommer man också fram till slutsatsen om det inte gått bra för Sverige just nu så måste det bero på en avsaknad av strategi.

Man kritiserar också att inte lager byggts upp, men glömmer bort att det primära ansvaret för dessa lager ligger hos regionerna. Samma regioner som valt att avskaffat lagren trots att Socialstyrelsen och FHM varit på regionerna om detta vid flera tillfällen och även så sent som hösten 2019.

Man konstaterar helt korrekt att smittan tagit sig in på äldreboenden, men sen fallerar det när man drar slutsatser innan det finns någon information att dra slutsatser från.

Något som är rätt intressant är påståendet om "... skulle inte hälften av Stockholms äldreboenden ha drabbats av epidemin – och i vissa fall över tjugo procent av vårdpersonalen vara antikroppspositiv." (min fetstil).

Jag undrar hur man kan dra den slutsatsen när det inte finns något godkänt antikroppstest ännu? Hur vet man att det test som genomförts håller den kvalitet som krävs för att ge meningsfull statistik? Om det är samma opålitliga test som Storbritannien nu returnerar så torde det knappast göra någon nytta för att skydda våra äldreboenden, eller någon annan för den delen.

De konkreta förslagen i artikeln tyckte jag @Mugen08 sammanfattade rätt väl:

Skrivet av Mugen08:

Läste DN debatt imorse. Önskar att tonen var mer konstruktiv och att man argumenterat från mer korrekta (varför inte rent av underskattade?) siffror. Konkreta förslag är alltså, om jag förstår rätt

1. Stäng skolor - Är det verkligen så viktigt när det är dessa som lockdown-länderna nu öppnar först?

2. Stäng restauranger - Kanske det, i och för sig verkar ju branschen lida redan p.g.a. drastiskt minskad efterfrågan. Vore intressant med ett intervall från författarna som beskriver vilken positiv nettoeffekt vi kan förvänta oss av detta?

3. Samtliga som arbetar med äldre ska ha skyddsutrustning. - Sure. Osäker på om det finns en konflikt med FHM här dock?

4. Masstestning av all vårdpersonal - Är väl på gång?

5. Karantän av familjemedlemmar till de som testats positiv för virus - Kan säkert vara vettigt, igen mycket oklart för mig hur stor effekt det skulle få.

Det kan dock tilläggas att "kraven" på antikroppstester inte är i konflikt med FHM, men de är inte rimliga att genomföra förrän vi har tillförlitliga tester att tillgå.

Så nej, jag vidhåller att kritiken inte är vidare saklig eller konkret. Det är snarare en konfrontativ artikel presenterad med en dos efterklokhet för att argumentera för hårdare restriktioner.

Lade till en länk till artikeln i fråga.
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@kanskedet: Jag håller med om att det är lite märkligt, artikeln slänger sig med rätt mycket siffror och statistik, som sen beskrivs i svarta ordalag; t.ex. "Men i Sverige stiger dödstalen mot Italiens höjder". Nu är siffrorna enligt förtydligandet "mindre viktiga" fastän författarna byggt upp en stor del av sin argumentation kring presentationen av siffrorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag såg precis en kommentar till artikeln (i/på DNs artikelsida):

Skrivet av Tomas Melin:

Det pågår en pandemi och ja, det är fruktansvärt.
Att peka ut individer som skyldiga till pandemins effekter är skrämmande.
Det sägs att covid-19 tar fram det bästa i människor. Alarmismen som blir allt mer framträdande tyder på något helt annat.

Dom orden känns rätt pricksäkra just nu.

Förtydligade att kommentaren kom från DNs atikelsida.
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ur världsekonomins synpunkt intressant hur en ej läkarutbildad ekonomisk expert ser på en eventuell framtid 18 månade framåt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Ur världsekonomins synpunkt intressant hur en ej läkarutbildad ekonomisk expert ser på en eventuell framtid 18 månade framåt.

https://youtu.be/7rSXEv7kioc?t=405

Ja, vad ska man säga? Intressant men hoppas innerligen han har fel. Verkar ju fullständigt fruktansvärt om det inte kan bli någorlunda business as usual innan vi har ett vaccin.

Det är exakt sånt här jag vill höra från "experterna", men dom verkar ju inte vilja eller kunna spekulera så långt fram, fokus verkar ju ligga i närtid, vilket är förståeligt.

Men på ett sätt kan man ju i så fall inte annat än "garva" åt folk som gråter över t ex studentfesten nu i maj, eller utlandsresan i juni, om vi kommer sitta fast i samma skit i januari nästa år.... Herregud. Dystert.

Edit: För att förtydliga, jag känner nog inte en enda person som _inte_ just nu lever på hoppet att skit kommer vara ungefär "som vanligt" runt semester i år, säg juli.
Jag frågar mig som vanligt om det är bäst att låta folk leva i falsk förhoppning eller bara riva av plåstret direkt... Själv är jag en plåstret direkt, tar hellre den bistra sanningen up-front än att få små inkrementella bitar av info längs resans väg.

När/hur tror ni information om "the long plan" kommer delges?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Dessutom, man nämner inte alls varför man bara har beräknat medelvärdet över tre dagar, och valt de tre dagar där Sverige har haft flest rapporterade dödsfall. Nej, detta håller inte alls.

Nej det rasade ihop som ett korthus....det finns ett dilemma med statistiken men det kan man inte göra så mycket åt att det blir fördröjningar.

Sen deltog Lena Einhorn i en debatt med Tegnell igår på SVT Aktuellt. (en av undertecknarna)

Hon kommer in vid 2.45.

https://www.svtplay.se/video/24741166/aktuellt/aktuellt-14-ap...

Ryys!!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Nej det rasade ihop som ett korthus....det finns ett dilemma med statistiken men det kan man inte göra så mycket åt att det blir fördröjningar.

Sen deltog Lena Einhorn i en debatt med Tegnell igår på SVT Aktuellt. (en av undertecknarna)

Hon kommer in vid 2.45.

Ryys!!

Är det bara jag som tycker att hon låter helt rabiat?

EDIT: Oavsett vem som visar sig få rätt när detta är över så får man ju iaf betydligt mer förtroende för en människa som lugnt och sakligt bemöter kritik jämfört med en rabiat människa som skriker i andra änden.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@kanskedet: Jag håller med om att det är lite märkligt, artikeln slänger sig med rätt mycket siffror och statistik, som sen beskrivs i svarta ordalag; t.ex. "Men i Sverige stiger dödstalen mot Italiens höjder". Nu är siffrorna enligt förtydligandet "mindre viktiga" fastän författarna byggt upp en stor del av sin argumentation kring presentationen av siffrorna.

Man börjar artikeln med ett väldigt högt tonläge genom att skriva att tjänstemännen på FHM saknar talang att både förutspå och begränsa epidemin. Detta gör man som en grupp forskare och experter inom området, eller man vill åtminstone påskina det. Kommer man med sådan kritik som forskare är det ytterst viktigt att man är väldigt noggrann i sin argumentation, annars faller det platt. Strategival baserar sig delvis på matematiska modeller, där såklart data är oerhört viktigt, annars får man ännu mindre korrekta resultat. Att då vara så nonchalant när det kommer till data i en debattartikel är väldigt beklämmande och ställer verkligen frågor hur seriösa de är som forskare. Är de lika noggranna i deras forskning som i debattartikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Är det bara jag som tycker att hon låter helt rabiat?

Tråkigt, för om hon vill få fram ett viktigt budskap så är det svårt att ta tills sig det med sättet hur hon framför det.
Hon framstår mer som nån hysterisk opposition till FHM än en framgångsrik forskare.

Permalänk
Medlem

Vem som helst kan väl förstå varför smittan spridits bland ålderdomshem, fattar inte vad som behöver utredas?? Det enda som verkligen skulle fungerat vore någon form av isolering av all vårdpersonal i Sverige under lååång tid (samt annan personal som rör sig på ålderdomsboenden) men det är på gränsen till omöjligt i praktiken att genomföra (tufft att tvångsisolera personal från deras familjer).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/9v4LpE/en-vi...
"Detta trots att statsepidemiolog Anders Tegnell och ministrar bedyrade att det var högsta prioritet att hindra coronaviruset från att ta sig in i landets äldreboenden.

Värst av allt är att de ansvariga inte kan svara på varför det kunnat ske. Detta ska nu utredas men under tiden de ansvariga funderar kommer givetvis ännu fler äldre människor på boenden runtom i landet att bli smittade."

Min kommentar:
1. En majoritet av all vårdpersonal är gifta samt har barn.

2. Det har varit känt länge att man kan få Corona utan att uppvisa tydliga symptom. Lätt hänt att man gått till jobbet trots att man inte varit ok (speciellt bland yngre/stark personal).

3. Anhöriga tillåts ju fortfarande träffa personer intagna även om de inte får komma in. I många fall räcker det med att de väntar utanför entrén för en gemensam promenad eller vad som helst (kanske en liten sväng hem). Förekommer (eller förekom innan åtstramning?) också att folk har växelvis boende på ålderdomshem, dvs att de inte bor där hela tiden. Kanske två veckor hemma, två veckor på hem etc.

4. Vissa åderdomshem verkar tänjt på reglerna lite efter eget tycke (läs: givit efter pga hårt tryck samt oro från anhöriga).

Permalänk
Lego Master
Skrivet av plunn:

Hon kommer in vid 2.45.

Ryys!!

Kan du göra en sammanfattning för oss som inte idkar självspäkelse?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Hon var rent ut sagt pinsam i sitt framträdande, värt lite självspäkelse

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ja, tom flera gånger, har du själv läst artikeln? Knappast något mästerverk. Den börjar med "Med tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin", knappast någon bra inledning om man vill åstadkomma nåt vettigt. Men det blir ju bra rubriker...

Så nej, jag vidhåller att kritiken inte är vidare saklig eller konkret. Det är snarare en konfrontativ artikel presenterad med en dos efterklokhet för att argumentera för hårdare restriktioner.

Den har förmodligen brister men jag tycker ändå man ser en trend i att "svenska modellen" fungerat sämre än i våra grannländer. Dessutom anser jag det är bättre att alla drabbade länder vara hyfsat enade och använda sig av samma metoder. När ett land går emot strömmen och gör något annorlunda skapar det en hel del frustration.

Jag förstår inte varför vi i Sverige hela tiden ska försöka vara märkvärdiga. Själv har jag detaljstuderat utvecklingen sedan februari och anser att FHM hela tiden varit sena på bollen. När det nu börjat visa sig i statistiken så har FHM fortfarande inte förmågan att vara självkritiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Tråkigt, för om hon vill få fram ett viktigt budskap så är det svårt att ta tills sig det med sättet hur hon framför det.
Hon framstår mer som nån hysterisk opposition till FHM än en framgångsrik forskare.

Hon har inte forskat sedan slutet av 80-talet, och är numera författare (se hennes hemsida). Det verkar inte heller som att hon har arbetat som läkare, det står bara "Lärare för medicine studerande" 1980-1983 i hennes CV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Lena Einhorn säger kort och gott att FHM går emot WHO och resterande större hälsoorganisationer med ”stanna hemma om du är sjuk” för att det påvisat sig att man är som mest smittsam dagen INNAN och 1a symptomdagen. Sam att i en studie kunde det bevisas att 12% i studien har de smittade fått symptom innan smittaren fått sina symptom.
Tegnell svarar att tanken inte är att stoppa pandemin eftersom att det är omöjligt och hänvisar till att man lyckas sänka spridningen tillräckligt om man stannar hemma med symptom. Den delen som smittar utan symptom inte är kritiska att lokalisera och isolera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Är hon framgångsrik forskare? Jag läste nånstans att hon inte hade någon publicerad medicinsk artikel, men jag vet inte om det stämmer. Dock ter det sig som att hon de senaste 20 åren varit verksam inom andra områden än just medicin, så det känns väl lite tveksamt att titulera henne som virolog, mer korrekt vore nog fd. virolog.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lena_Einhorn
http://lenaeinhorn.se/om-lena/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Ja det var nog fel person för FHM oppositionen att ta in, nu framstår dom ju som än mer oseriösa. Det som blivit fel enligt mig är hela det här debaklet med äldreboendena, tycker det är så otroligt hemskt. Sen vems fel det är vet jag för lite för att uttala mig om.

Annars tror jag på deras strategi.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Hon har inte forskat sedan slutet av 80-talet, och är numera författare (se hennes hemsida). Det verkar inte heller som att hon har arbetat som läkare, det står bara "Lärare för medicine studerande" 1980-1983 i hennes CV.

Skrivet av Hurtigbullen:

Är hon framgångsrik forskare? Jag läste nånstans att hon inte hade någon publicerad medicinsk artikel, men jag vet inte om det stämmer. Dock ter det sig som att hon de senaste 20 åren varit verksam inom andra områden än just medicin, så det känns väl lite tveksamt att titulera henne som virolog, mer korrekt vore nog fd. virolog.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lena_Einhorn
http://lenaeinhorn.se/om-lena/

Jag sa att hon framstår som en hysterisk opposition och inte en framgångsrik forskare. Inte att att hon är en framgångsrik forskare.

Men med tanken på debattartikeln hon undertecknat och att hon vill ställa Tegnell till svars i en Live-sändning så måste hon framstå ackrediterad för att verka trovärdig.
Vilket hon totalt fallerar med.

Lade in ett till citat