Skrivet av Petterk:
Skulle du själv vara tillmötesgående? Av det TS skrivit så har han köpt en bärbar dator med två ac-adaptrar 29 januari. 1 februari har han sen kontaktat säljaren som svarade att han var beredd på att hitta en lösning som passar båda. Finns ingen citerad text där det utlovas mer än så. TS väntar sedan med att kontakta säljaren igen till 23 februari, säljaren svarar inte enligt TS. 16 april får han igen ett meddelande från TS, som nu vill ha ersättning för en ac-adapter han hittat. Att vara beredd på att hitta en lösning 1 februari är ju inte samma sak som att betala en ac-adapter (och frakt?) eller dylikt 2,5 månad senare. 360 kr enligt TS.
Säljaren kan ha haft tillgång till ac-adaptrar för mycket lägre pris än så, men gjort sig av med alla eller inte längre har tillgång till att köpa några för att TS dröjt så länge. Framgår inte, men ett tillbehör som följer med behöver inte nödvändigtvis tillskrivas samma värde som ersättningsadaptern.
Morgon, första att svara under dagen bland alla andra.
Jag bifogar åter den del som är relevant i varför jag inte bad direkt av att häva köpet direkt, med tanke på det säljaren utlovat:
Säljare efter att man påpekat fel:
Hejsan! Jag har aldrig haft nån slags strömfel, men det är kanske nånting som jag missade eftersom datorn har stått en små tag?... Inte möjligt att det är kanske din eluttag? Felsöka gärna lite mer, som sagt har jag aldrig haft problem med det.
(nedan är en defekt som upptäcks också i efterhand som ej nämnts och som ej märkts av i en utemiljö när man öppnar laptop ett par gånger)
Säljare: Gångjärnet har alltid varit lite smågnisslig men ärligt talat märkte jag inte ens det. Kan dock lova att det är ingenting som påverkar funktionen.
Hoppas att problemet löser sig, annars lovar jag att vi hittar ett lösning som passar både av oss. Vill inte att du känner dig lurad
Mvh
Mitt svar tillbaka kort efter:
Köpare: ( mig): Hej igen, ville bara höra av mig lite kort
Felet kvarstått sen senast jag testade, sedan varit en lite full vecka & helg senast så inte kunnat testa mer.
Sökt även efter en matchande universal laddare till ok pris så att om det skulle löses med den, kanske kan löses på det sättet, om det skulle vara laddare som orsakar felet.
Hör av mig så fort jag vet mer vad som kan göras mm.
Säljaren svarar inte på det alls, och inte heller får något annat svar innan jag hör av mig nu efter att jag hittat laddare:
Köpare (mig): Hej igen ! Tänkte höra av mig med hur det gått med laptopen.
Fortfarande problemet att med dem laddarna den kom med så uppkommer nämnda symptom, medan med en av mina så är så inte fallet. Har hittat till slut en universalladdare till ett acceptabelt pris (för mer säljarens skull) som tänkte kanske du kunde kompa då för, fixat det för 360 kr.
Självklart kan vid tillfälle mötas upp i stan så får du tillbaka dem andra laddarna om så önskas.
Bara att höra av dig om du tycker känns ok eller hitta liknande lösning!
Säljarens svar kort efter:
Hejsan.
Jag är ledsen att du har haft problem med laddaren, den funkade alltid perfekt för mig. Dock så tycker jag, ärligt talat, att det är inte rimligt att jag ska kompa för en ny laddare. Du köpte datorn för mer än 2 månaders sen, och vi hade kunnat lösa problemet direkt, men jag tycker det är inte rimligt att du frågar för kompensation efter mer än 2 månader.
Mvh
Del av mitt svar tillbaka till säljaren, då självklart irriterad att man nu blir " blåst ":
Köpare (mig): Hej igen.
Utöver andra omständigheter + situationen med Corona, har jag aktivt sökt efter lösning i detta.
Jag hörde inget från dig från min tidigare respons för ett par månader sedan, bland annat mitt förslag redan då att söka motsvarande laddare till ett ok pris, vilket är inget du motsatte dig mot.
Snarare motsatsen, att du meddelanden innan säger " Hejsan! Jag har aldrig haft nån slags strömfel, men det är kanske nånting som jag missade eftersom datorn har stått en små tag? "
Så det är inget du med 100 % säkerhet kan bekräfta att så varit nu fallet när det lämnades över, dvs ett dolt fel. Köplagen, om vi ska gå så långt, ger rätt till 2 års reklamation, och jag har såväl nämnt felet till dig samt försökt hitta lösning inom skälig tid. Så den bollen just nu är i dina händer i detta.
Du har även nämnt att " lovar jag att vi hittar ett lösning som passar både av oss. Vill inte att du känner dig lurad ". Du har inte heller kommit med något annat förslag, och det har tagit tid då jag främst sökt efter en billigare laddare för DIN skull att bli billigare än att ta närmaste till hands för X kr med/utan resekostnad mm. , och tills dess fått avvakta med att använda laptopen som jag tänkt.
Att det drabbat mig på det sättet står jag " för " av ren goodwill, men att du nu ändrar med att hitta en lösning som är en rimlig sådan (då du värderade initialt din laptop till X kr, dvs Y % avdrag än ursprungligt), friskriver dig inte från visst ansvar, du får tänka hur du hade känt dig i motsatt sits.
I annat fall så om man behöver gå så långt, ta och reklamera varan för såväl dolda fel som i så fall skulle ge rätt till ytterligare prisavdrag inkl.kostnader eller häva köpet (i sådant fall om du får tillbaka den, den har varit undanlagd i samma skick som du var villig att sälja det för, inklusive dina laddare).
Laptopen är annars ok enligt vad vi initialt kom överens om dess " skick" med X + gångjärn, men man börjar nu undra om kan vara fler/andra orsaker som gör att du säljer den och ovan börjar bli ett alternativ.
Hittar du en "gammal" äldre fungerande laddare billigare, så är du välkommen att erbjuda sådan, dock med tid, resekostnad mm, är nog mitt förslag det mest rimliga, men som alltid, öppen för förslag.
Bara att säga till vilka alternativ du kan ha.
Säljaren kort efter, svar ( notera, anklagar ej mig för att jag orsakat det eller påstår det hänt av sig själv)
Säljaren: Hej. Kan du skicka mig kvitton för laddaren som du köpte? Mvh
Med kort efter, får ett till svar av säljaren:
Hej.
Jag frågade personer på denna forum vad de tycker om denna situation. Du kan se deras svar här:
XXX
Jag kommer att lyssna på deras råd, och ber dig vänligen att inte kontakta mig längre. Mvh
/
Så, jag har visat mig villig till annan lösning som säljare ej kommit med säljare har inte heller hört av sig på mitt ena svar på flera månader ( reklamation enligt köplagen kan ändå göras upp till 2 år).
Det många som är emot mig som köpare, kanske missar, är att dem friskt tar upp biten där jag måste undersöka varan fullt ut, men om så är fallet, så skulle ju inte finnas den del som också reglerar defekter som visar sig efter sådan situation, vs dolda fel.
Hade säljaren varit ärlig i sin annons skick beskrivning samt inte ändra sig i efterhand till hur hen kanske missat något, är något som då självklart varit till nackdel för mig. Precis som man tycker det är sannolikt att något hänt under vägen eller att jag gjort något med TVÅ laddare som var inkluderade, som säljare åter erkänner kan ha missat, är det lika sannolikt att säljare inte heller undersökt sin vara korrekt ( vilket han erkänner), sätter en annons att allting fungerar (ett påstående som hen inte ens bekräfat, dvs falsk angivelse), och nu i efterhand med defekter försöker frånskriva sig ansvar från det hela bara för att hen " tycker det ".
Om vi nu lägger även till den skriftliga överenskommelsen relaterad till situationen, där säljaren lovar lösning eller häva köpet, ingen tidsfrist angiven, är grunden till att jag ens tagit mig tid för felsökning samt kollat upp annan laddare. Utan det, hade jag ju direkt antagit det då det kan likväl vara strömproblem med laptop som orsakar detta, och då säljaren tycker ( även under dessa tider), att 2 månader är för länge, trots att hen själv inte heller hörde av sig på mitt meddelande/förslag, ändrar inte det vi kommit överens om, en lösning eller häva köpet.
Sedan poängterar åter att det är beklagligt att vissa tycker det jag gör är fel mm, att det är bara 360 kr. Det är inte alltid en liten engångssumma som är viktig för hur mycket gånger man blir blåst, utan det totala. Eller om ni gjort 1000 kr förlust x 100 affärer, tycker ni det är lika ok att bli blåst då ?
Det är precis det tankesättet, oavsett risker med begagnadköp, som gör att fulsäljare kommer tjäna mer pengar på er som verkar inte ha något emot att bli blåsta på många småsummor, än för oss andra som även då sätter foten ner och säger direkt att det är inte ok.
Är ni inte en del av lösningen att motverka sådant i efterhand, är ni en del av problemet som möjliggör det beteendet i förhand.