Privatköp, säljare ej intresserad av hävning eller prisavdrag för fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Varför är säljaren mer trovärdig än köparen?

Handlar inte om att säljaren eller köparen är mer trovärdig. Men vi har lagar och regler för att skydda mot båda parter. En säljare ska kunna känna sig "trygg" efter att denne har sålt en vara utan att behöva dras med massa konstiga typer som det SKULLE kunna vara och inte känna sig tvungna att ändra priset eller betala tillbaka något.

En begagnad produkt kan ha alla möjliga defekter precis som i det här fallet; om köparen inte lyckas hitta felet vid det faktiska köpet (när OP lämnar över pengarna) så räknas det som att denne har godkänt "befintligt skick" eftersom det inte finns något juridiskt bindande kontrakt.

Anledningen till att det är köparens ansvar att bedöma produkten är för att det är denne som beslutar i fall den är "tillräckligt bra för priset"; sedan har alla människor olika preferenser och det vore ju dumt om säljaren skulle besluta hur vida du som potentiell köpare måste genomföra ett köp eller ej.

Sedan kan man ha synpunkter på det hela; men det är så det fungerar.

Permalänk
Inaktiv

Hur jävla svårt ska det vara att bara köpa en laddare på Tradera eller Blocket? Istället väljer du att gnälla som en bäbis och tycker det låter rimligt att dra in kronofogden för en jävla laddare!? Är du på riktigt eller ett troll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Handlar inte om att säljaren eller köparen är mer trovärdig. Men vi har lagar och regler för att skydda mot båda parter. En säljare ska kunna känna sig "trygg" efter att denne har sålt en vara utan att behöva dras med massa konstiga typer som det SKULLE kunna vara och inte känna sig tvungna att ändra priset eller betala tillbaka något.

En begagnad produkt kan ha alla möjliga defekter precis som i det här fallet; om köparen inte lyckas hitta felet vid det faktiska köpet (när OP lämnar över pengarna) så räknas det som att denne har godkänt "befintligt skick" eftersom det inte finns något juridiskt bindande kontrakt.

Anledningen till att det är köparens ansvar att bedöma produkten är för att det är denne som beslutar i fall den är "tillräckligt bra för priset"; sedan har alla människor olika preferenser och det vore ju dumt om säljaren skulle besluta hur vida du som potentiell köpare måste genomföra ett köp eller ej.

Sedan kan man ha synpunkter på det hela; men det är så det fungerar.

Jag har aldrig påstått att TS kommer få tillbaka några pengar på något juridiskt sätt.
Men jag tror inte att man som säljare kan skriva att en vara är prima för att sen visa sig defekt. Allt ansvar kan inte vara på köparen här, eller har jag fel?

Bara för att TS inte kan få tillbaka sina pengar betyder det inte nödvändigtvis att han har fel. Skriva befintligt skick var väl bara något man gjorde för 15 år sedan? Jag trodde inte det användes längre då det inte verkar mycket värt.
Nu är jag inte så påläst i detta ämne så vill undvika att hamna i en lång diskussion.

Men min åsikt i detta är att det finns rätt eller fel. Och eftersom jag tror på det TS påstår och jag tror även att säljaren visste att laddaren var defekt, så anser jag att säljaren är den som försöker dra en rövare.

Om nu säljaren var ovetandes om denna defekt så är väl det minsta man kan erbjuda att betala hälften av kostnaden. Det är för mig osannolikt att TS haft sönder laddaren direkt, speciellt nu när säljaren påstår att den inte använts av honom på ett tag. Om man säljer en laptop så testar man den självklart först för att kunna lägga upp en rättvis annons, man skriver inte hur bra den var för 6 månader sen.

Sen kan jag hålla med om att köpare kunnat sköta affären lite snyggare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Bara för att TS inte kan få tillbaka sina pengar betyder det inte nödvändigtvis att han har fel. Skriva befintligt skick var väl bara något man gjorde för 15 år sedan? Jag trodde inte det användes längre då det inte verkar mycket värt.

Tyvärr ligger ansvaret på köparen här även om jag sympatiserar med TS som många andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Tyvärr ligger ansvaret på köparen här även om jag sympatiserar med TS som många andra.

Vet du att det är på detta vis eller gissar du bara nu?

Nu har jag bara läst lite snabbt men min tolkning av lagen är inte likadan som din.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Vet du att det är på detta vis eller gissar du bara nu?

Nu har jag bara läst lite snabbt men min tolkning av lagen är inte likadan som din.

Kapar frågan...

Utifrån de snuttar lagtext som har citerats i tråden kan man utläsa följande (filtrerat genom min hjärna, så ej ordagrant);
- Fel som upptäcks vid undersökning efter köp kan vara grund för ersättning. (Till TS fördel)
MEN
- Om undersökning gjorts före eller vid köpet så är varan att betrakta som testad och godkänd. (Till TS nackdel, som vid köp gjorde lättare undersökning)

Kort sagt bör man som köpare försäkra sig om att man kan testa produkten ordentligt när man köper den - eller inte testa alls vid köp utan först när man kommer hem. Låter förstås bakvänt, men man kan förstå varför lagen är formulerad så. Säkerhet åt båda parter.

Därtill kommer bevisbördan: Hur ska TS någonsin kunna påvisa att säljaren kände till felet (om det är av relevans för lagen?)? Och hur ska TS bevisa att felet inte uppstått hos honom?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

@HappySatan: Vad TS kan förvänta sig beror också på priset på varan. Ett prisavdrag om säljaren sen ger sådant behöver heller inte täcka TS kostnad för att köpa tillbehöret på egen hand. Hade det varit en butik/företag som sålt varan hade ARN inte tagit fallet då de har en värdegräns på 500 kr i sådana fall. AC-adaptrar är i princip slitvaror, så där får man nog undersöka funktionen själv om de är viktiga.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Wasp:

Grejen är som såhär, du kan likväl ha tappat laptopen i golvet påväg från köpet, eller kanske när du kom hem. Eller kanske kopplat in laddaren i ett felande uttag så du möjligtvis matat 400v igenom laddaren. Från säljarens perspektiv har du alltså alla möjligheter att göra fel.

Från ditt perspektiv är laptopen förstås trasig från början när du köpte varan. Men då du inte testade det så kan du inte heller bevisa att det var trasigt vid köp.

För att undvika tvister som detta exempel så testas alltid varan vid köp för att unvdika problem. Har du godkännt varan när ni mötts upp och betalt så är det nu du som är ägare av varan.

Du har alltså inga garantier eller liknande du kan använda dig av som du annars hade kunnat haft hos en butik. Det ligger hos dig att testa varan innan köp.

Kortfattat, nej du har inget ben att stå på och någon eventuell tvist kommer inte ge dig någon förtjänst. Om du nu inte har ett köpeskontrakt underskrivet av er båda där det står någonting om eventuell garanti, reklamation etc?

Det här måste varit den bästa formuleringen utav ev. tvist vid köp mellan privatpersoner.
Borde fanimej tas med i blockets annonsregler

Grymt bra skrivet!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Varför är säljaren mer trovärdig än köparen?

Vad hade du gjort om du var i TS sits?

Nu är det självklart inte alltid så men jag tror att många som köper en begagnad laptop i den här prisklassen inte har råd att köpa en ny. Då kan det vara surt med den för många lilla summan som det kostar att ersätta laddaren.

Kanske därför TS reagerar som han gör?

Undersökte köparen allt ordentligt innan köp? Om inte, trist.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skulle du själv vara tillmötesgående? Av det TS skrivit så har han köpt en bärbar dator med två ac-adaptrar 29 januari. 1 februari har han sen kontaktat säljaren som svarade att han var beredd på att hitta en lösning som passar båda. Finns ingen citerad text där det utlovas mer än så. TS väntar sedan med att kontakta säljaren igen till 23 februari, säljaren svarar inte enligt TS. 16 april får han igen ett meddelande från TS, som nu vill ha ersättning för en ac-adapter han hittat. Att vara beredd på att hitta en lösning 1 februari är ju inte samma sak som att betala en ac-adapter (och frakt?) eller dylikt 2,5 månad senare. 360 kr enligt TS.

Säljaren kan ha haft tillgång till ac-adaptrar för mycket lägre pris än så, men gjort sig av med alla eller inte längre har tillgång till att köpa några för att TS dröjt så länge. Framgår inte, men ett tillbehör som följer med behöver inte nödvändigtvis tillskrivas samma värde som ersättningsadaptern.

Morgon, första att svara under dagen bland alla andra.

Jag bifogar åter den del som är relevant i varför jag inte bad direkt av att häva köpet direkt, med tanke på det säljaren utlovat:

Säljare efter att man påpekat fel:

Hejsan! Jag har aldrig haft nån slags strömfel, men det är kanske nånting som jag missade eftersom datorn har stått en små tag?... Inte möjligt att det är kanske din eluttag? Felsöka gärna lite mer, som sagt har jag aldrig haft problem med det.

(nedan är en defekt som upptäcks också i efterhand som ej nämnts och som ej märkts av i en utemiljö när man öppnar laptop ett par gånger)

Säljare: Gångjärnet har alltid varit lite smågnisslig men ärligt talat märkte jag inte ens det. Kan dock lova att det är ingenting som påverkar funktionen.

Hoppas att problemet löser sig, annars lovar jag att vi hittar ett lösning som passar både av oss. Vill inte att du känner dig lurad
Mvh

Mitt svar tillbaka kort efter:

Köpare: ( mig): Hej igen, ville bara höra av mig lite kort

Felet kvarstått sen senast jag testade, sedan varit en lite full vecka & helg senast så inte kunnat testa mer.

Sökt även efter en matchande universal laddare till ok pris så att om det skulle löses med den, kanske kan löses på det sättet, om det skulle vara laddare som orsakar felet.

Hör av mig så fort jag vet mer vad som kan göras mm.

Säljaren svarar inte på det alls, och inte heller får något annat svar innan jag hör av mig nu efter att jag hittat laddare:

Köpare (mig): Hej igen ! Tänkte höra av mig med hur det gått med laptopen.

Fortfarande problemet att med dem laddarna den kom med så uppkommer nämnda symptom, medan med en av mina så är så inte fallet. Har hittat till slut en universalladdare till ett acceptabelt pris (för mer säljarens skull) som tänkte kanske du kunde kompa då för, fixat det för 360 kr.

Självklart kan vid tillfälle mötas upp i stan så får du tillbaka dem andra laddarna om så önskas.

Bara att höra av dig om du tycker känns ok eller hitta liknande lösning!

Säljarens svar kort efter:

Hejsan.
Jag är ledsen att du har haft problem med laddaren, den funkade alltid perfekt för mig. Dock så tycker jag, ärligt talat, att det är inte rimligt att jag ska kompa för en ny laddare. Du köpte datorn för mer än 2 månaders sen, och vi hade kunnat lösa problemet direkt, men jag tycker det är inte rimligt att du frågar för kompensation efter mer än 2 månader.
Mvh

Del av mitt svar tillbaka till säljaren, då självklart irriterad att man nu blir " blåst ":

Köpare (mig): Hej igen.

Utöver andra omständigheter + situationen med Corona, har jag aktivt sökt efter lösning i detta.

Jag hörde inget från dig från min tidigare respons för ett par månader sedan, bland annat mitt förslag redan då att söka motsvarande laddare till ett ok pris, vilket är inget du motsatte dig mot.

Snarare motsatsen, att du meddelanden innan säger " Hejsan! Jag har aldrig haft nån slags strömfel, men det är kanske nånting som jag missade eftersom datorn har stått en små tag? "

Så det är inget du med 100 % säkerhet kan bekräfta att så varit nu fallet när det lämnades över, dvs ett dolt fel. Köplagen, om vi ska gå så långt, ger rätt till 2 års reklamation, och jag har såväl nämnt felet till dig samt försökt hitta lösning inom skälig tid. Så den bollen just nu är i dina händer i detta.

Du har även nämnt att " lovar jag att vi hittar ett lösning som passar både av oss. Vill inte att du känner dig lurad ". Du har inte heller kommit med något annat förslag, och det har tagit tid då jag främst sökt efter en billigare laddare för DIN skull att bli billigare än att ta närmaste till hands för X kr med/utan resekostnad mm. , och tills dess fått avvakta med att använda laptopen som jag tänkt.

Att det drabbat mig på det sättet står jag " för " av ren goodwill, men att du nu ändrar med att hitta en lösning som är en rimlig sådan (då du värderade initialt din laptop till X kr, dvs Y % avdrag än ursprungligt), friskriver dig inte från visst ansvar, du får tänka hur du hade känt dig i motsatt sits.

I annat fall så om man behöver gå så långt, ta och reklamera varan för såväl dolda fel som i så fall skulle ge rätt till ytterligare prisavdrag inkl.kostnader eller häva köpet (i sådant fall om du får tillbaka den, den har varit undanlagd i samma skick som du var villig att sälja det för, inklusive dina laddare).

Laptopen är annars ok enligt vad vi initialt kom överens om dess " skick" med X + gångjärn, men man börjar nu undra om kan vara fler/andra orsaker som gör att du säljer den och ovan börjar bli ett alternativ.

Hittar du en "gammal" äldre fungerande laddare billigare, så är du välkommen att erbjuda sådan, dock med tid, resekostnad mm, är nog mitt förslag det mest rimliga, men som alltid, öppen för förslag.

Bara att säga till vilka alternativ du kan ha.

Säljaren kort efter, svar ( notera, anklagar ej mig för att jag orsakat det eller påstår det hänt av sig själv)

Säljaren: Hej. Kan du skicka mig kvitton för laddaren som du köpte? Mvh

Med kort efter, får ett till svar av säljaren:

Hej.
Jag frågade personer på denna forum vad de tycker om denna situation. Du kan se deras svar här:

XXX

Jag kommer att lyssna på deras råd, och ber dig vänligen att inte kontakta mig längre. Mvh

/

Så, jag har visat mig villig till annan lösning som säljare ej kommit med säljare har inte heller hört av sig på mitt ena svar på flera månader ( reklamation enligt köplagen kan ändå göras upp till 2 år).

Det många som är emot mig som köpare, kanske missar, är att dem friskt tar upp biten där jag måste undersöka varan fullt ut, men om så är fallet, så skulle ju inte finnas den del som också reglerar defekter som visar sig efter sådan situation, vs dolda fel.

Hade säljaren varit ärlig i sin annons skick beskrivning samt inte ändra sig i efterhand till hur hen kanske missat något, är något som då självklart varit till nackdel för mig. Precis som man tycker det är sannolikt att något hänt under vägen eller att jag gjort något med TVÅ laddare som var inkluderade, som säljare åter erkänner kan ha missat, är det lika sannolikt att säljare inte heller undersökt sin vara korrekt ( vilket han erkänner), sätter en annons att allting fungerar (ett påstående som hen inte ens bekräfat, dvs falsk angivelse), och nu i efterhand med defekter försöker frånskriva sig ansvar från det hela bara för att hen " tycker det ".

Om vi nu lägger även till den skriftliga överenskommelsen relaterad till situationen, där säljaren lovar lösning eller häva köpet, ingen tidsfrist angiven, är grunden till att jag ens tagit mig tid för felsökning samt kollat upp annan laddare. Utan det, hade jag ju direkt antagit det då det kan likväl vara strömproblem med laptop som orsakar detta, och då säljaren tycker ( även under dessa tider), att 2 månader är för länge, trots att hen själv inte heller hörde av sig på mitt meddelande/förslag, ändrar inte det vi kommit överens om, en lösning eller häva köpet.

Sedan poängterar åter att det är beklagligt att vissa tycker det jag gör är fel mm, att det är bara 360 kr. Det är inte alltid en liten engångssumma som är viktig för hur mycket gånger man blir blåst, utan det totala. Eller om ni gjort 1000 kr förlust x 100 affärer, tycker ni det är lika ok att bli blåst då ?

Det är precis det tankesättet, oavsett risker med begagnadköp, som gör att fulsäljare kommer tjäna mer pengar på er som verkar inte ha något emot att bli blåsta på många småsummor, än för oss andra som även då sätter foten ner och säger direkt att det är inte ok.

Är ni inte en del av lösningen att motverka sådant i efterhand, är ni en del av problemet som möjliggör det beteendet i förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

...Wall of text...

Du svarar inte på varför du inte testade den utan skyller på att ni var i en "utemiljö/busskur"?

Dra det vidare till rätten om du anser det är värt mödan. Lycka till

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst alla inlägg, men på vilken plattform köpte du varan?
För om du har köpt den via Tradera så kan du starta ett tvistärende så hjälper tradera dig att reda ut det. Det är väldigt smidigt ifall köparen och säljaren inte kommer överens. Detta gäller dock endast via tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Handlar inte om att säljaren eller köparen är mer trovärdig. Men vi har lagar och regler för att skydda mot båda parter. En säljare ska kunna känna sig "trygg" efter att denne har sålt en vara utan att behöva dras med massa konstiga typer som det SKULLE kunna vara och inte känna sig tvungna att ändra priset eller betala tillbaka något.

En begagnad produkt kan ha alla möjliga defekter precis som i det här fallet; om köparen inte lyckas hitta felet vid det faktiska köpet (när OP lämnar över pengarna) så räknas det som att denne har godkänt "befintligt skick" eftersom det inte finns något juridiskt bindande kontrakt.

Anledningen till att det är köparens ansvar att bedöma produkten är för att det är denne som beslutar i fall den är "tillräckligt bra för priset"; sedan har alla människor olika preferenser och det vore ju dumt om säljaren skulle besluta hur vida du som potentiell köpare måste genomföra ett köp eller ej.

Sedan kan man ha synpunkter på det hela; men det är så det fungerar.

Det är bra att du minst säger att det finns lagar och regler som reglerar båda parter, och självklart gäller det omvänt om jag hade sålt laptopen. Skillnaden då, som jag påpekat i annat svar, är att jag skriver inte " allting fungerar" när jag inte ens testat eller bekräftat det, och att ge det intrycket för att sedan vid fel, frånskriva mig fel med att " det funkade förut, men jag kan inte vara säker då jag inte testat nu... " är i regel med det som räknas som dolda fel. Om jag har bevisbördan att i micronivå testa laddare och varje lilla komponent vid ett laptopköp som denna, så kan jag minst lika väl begära att säljaren också gör rätt med en korrekt beskrivning in annonstexten, vilket hen inte gjort.

Dem säljare som vill att vi köpare, i sådana situationen, ska testa på plats, men har åter frågat utan visst specifikt svar, hur långt är säljare villiga att gå för att låta en köpare fullständigt undersöka varan. Det är likställt med " Jag vill du ska undersöka denna fullt ut, men jag kommer inte låta dig göra det för det får dig att se ut som en foliehatt och hellre säljer till någon annan enklare/smidigare". Blir lite moment 22 där.

Skrivet av anon14781:

Hur jävla svårt ska det vara att bara köpa en laddare på Tradera eller Blocket? Istället väljer du att gnälla som en bäbis och tycker det låter rimligt att dra in kronofogden för en jävla laddare!? Är du på riktigt eller ett troll?

Nästa gång du blir rånad på X tusen kr eller pryl, tänk gärna så nästa gång, strunt i det då det inte kommer leda till något och bara fixa nytt.
Att du tycker sådant är ok från säljarens sida, kommer till slut leda till att fler fulsäljer då dem vet att dem kan komma undan med det, och det är inte förrän du själv blir drabbad som det känns, men då kan lova du inte tänker som ovan. Det handlar inte enbart om laddaren i sig, utan om principen samt den överenskommelse man gjort som säljaren nu bryter bara för att hen " tycker det". Det är det större problemet.

Skrivet av Matherat:

Jag har aldrig påstått att TS kommer få tillbaka några pengar på något juridiskt sätt.
Men jag tror inte att man som säljare kan skriva att en vara är prima för att sen visa sig defekt. Allt ansvar kan inte vara på köparen här, eller har jag fel?

Bara för att TS inte kan få tillbaka sina pengar betyder det inte nödvändigtvis att han har fel. Skriva befintligt skick var väl bara något man gjorde för 15 år sedan? Jag trodde inte det användes längre då det inte verkar mycket värt.
Nu är jag inte så påläst i detta ämne så vill undvika att hamna i en lång diskussion.

Men min åsikt i detta är att det finns rätt eller fel. Och eftersom jag tror på det TS påstår och jag tror även att säljaren visste att laddaren var defekt, så anser jag att säljaren är den som försöker dra en rövare.

Om nu säljaren var ovetandes om denna defekt så är väl det minsta man kan erbjuda att betala hälften av kostnaden. Det är för mig osannolikt att TS haft sönder laddaren direkt, speciellt nu när säljaren påstår att den inte använts av honom på ett tag. Om man säljer en laptop så testar man den självklart först för att kunna lägga upp en rättvis annons, man skriver inte hur bra den var för 6 månader sen.

Sen kan jag hålla med om att köpare kunnat sköta affären lite snyggare.

Tack, det är ovan som många som står på säljarens sida som missar det, och inte minst att säljaren lovat efter att lösa eller häva köpet.

Andra gånger jag kunnat testa saker mer utförligt, och i det fallet har jag inte för att såväl muntligt på plats och skriftligt, har säljaren försäkrat sig att om skulle vara något, så löser vi det. Har man ingen intention av att hålla det, ska man inte säga det till en köpare för att inge falsk trygghet.

Skrivet av Petterk:

@HappySatan: Vad TS kan förvänta sig beror också på priset på varan. Ett prisavdrag om säljaren sen ger sådant behöver heller inte täcka TS kostnad för att köpa tillbehöret på egen hand. Hade det varit en butik/företag som sålt varan hade ARN inte tagit fallet då de har en värdegräns på 500 kr i sådana fall. AC-adaptrar är i princip slitvaror, så där får man nog undersöka funktionen själv om de är viktiga.

Priset på laptopen är över 1000 kr, värdet på laddaren är mer, men det är för säljarens skull, jag tagit mig min tid, hade säljaren direkt sagt ingen komp och enda alternativet är återlämna laptop inom X tid, så hade jag tagit det inom den tidsfristen, det har jag inte fått av säljaren.

Håller med att AC adapter är, som du säger, mer känsliga delar, men där har åter säljaren givit en falsk trygghet genom att säg att allt fungerar i annons, för att därefter säga att hen inte ens testat det. Och nu oavsett där vem som har då rätt eller fel, har säljaren ändå lovat att lösa, så säljaren hade själv även kunnat ta initiativ till att hitta lösning ( annan laddare, köpa laddare, halva kostnad laddare mm ).

Skrivet av Dockland:

Undersökte köparen allt ordentligt innan köp? Om inte, trist.

Du får det att låta som att du kollar varje lila hörn och liknande när du köper, oavsett privatköp eller vanligt. Hoppas du verkligen har samma inställning nästa gång du kanske köper en dyr tv, den är sönder och säljare säger detsamma. Det är skillnad mellan ordentligt, fullständigt och baserat på dem förutsättningar som finns, vilket är varför det finns även reglerat dolda fel som visar sig efteråt. Den delen skulle inte existera om man lägger på som köpare fullt ansvar, eftersom att ett dolt fel är precis som det låter, något man inte kan fastställa vid tillfället.

Hade säljaren bett mig komma upp och testa eller gå till närmaste uttag för att jag ska kolla att ström funkar, hade jag inte varit emot det då det skulle vissa säljaren tilltro till att sakerna fungerar. Till skillnad från " Jag kan ha missat det... ". Hade det då fungerar felfritt, så är det en annan situation.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Du svarar inte på varför du inte testade den utan skyller på att ni var i en "utemiljö/busskur"?

Dra det vidare till rätten om du anser det är värt mödan. Lycka till

Hur hade du testat en laddare/laptop utan eluttag tillgängligt ? Det är ett dolt fel för att det är inget som kunnat ses, för att det är något som inte kunnat testat på plats, likväl som om du skulle köpa en produkt som under X situation inte fungerar som tänkt, men du på plats testar allt annat som verkar fungera.

Det jag även " skyller på", är att säljaren ändrat sig. Dvs hade säljaren sagt " Allting fungerande senast jag lagt undan den, osäker på funktion då ej testat, säljes i befintligt skick ", då hade jag nog tänkt till extra eller avstår, till skillnad från " Allting fungerar ! Skulle det vara något så lovar jag vi hittar en lösning eller löser problemet direkt (häv köpet), vill inte du känner dig lurad ! ".

Det fel jag må ha gjort med en ej "fullständig" kontroll, går inte att jämföra med säljarens fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sökt även efter en matchande universal laddare till ok pris så att om det skulle löses med den, kanske kan löses på det sättet, om det skulle vara laddare som orsakar felet.

Hör av mig så fort jag vet mer vad som kan göras mm.

Säljaren svarar inte på det alls, och inte heller får något annat svar innan jag hör av mig nu efter att jag hittat laddare

Med tanke på att du skriver att Du ska höra av dig, hur kan du förvänta dig ett svar från säljaren?

Att sedan skylla på Covid-19 för att inte ha återkopplat på två månader?

Har full förståelse att säljaren inte vill kompensera något efter så pass lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Hur hade du testat en laddare/laptop utan eluttag tillgängligt ?

Det är ett dolt fel för att det är inget som kunnat ses, för att det är något som inte kunnat testat på plats,

Det fel jag må ha gjort med en ej "fullständig" kontroll, går inte att jämföra med säljarens fel.

Det är Ditt fel att Du går med på att kontrollera datorn i en busskur. Inte säljarens och inte någon annans heller.

Och det finns inga ”dolda fel” att luta sig mot vid köp av begagnad bärbar dator med kända defekter, vilket även förstärks med ett lågt inköpspris.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att vi startar en insamling till ts så att han lättare kan komma över detta.

Är vi endast 7 personer som vardera swishar 50kr så har han fått igen utgiften för laddaren så kan vi alla sova bättre sen.

Citera mig om du vill bidra så drar vi ihop något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Med tanke på att Du skriver att Du ska höra av dig, hur kan du förvänta dig ett svar från säljaren?

Att sedan skylla på Covid-19 för att inte ha återkopplat på två månader?

Har full förståelse att säljaren inte vill kompensera något efter så pass lång tid.

Att jag skriver att jag hör av mig så fort jag vet mer, är ju för att säljaren även bett mig om det (felsöka). Man jobbar och har andra förpliktelser, eller tycker du jag ska göra det kontinuerligt 24/7 för att blidka säljaren när ingen tidsfrist angivs ?

Det betyder inte heller att säljaren inte kan svara tillbaka i stil med " Visst, fortsätt felsöka, jag kan tänka mig kanske stå för X annars, eller så häver vi köpet som jag utlovat." Har säljaren en invändning på att jag ska fortsätta felsöka och se efter laddare, så kan även där vara bra att säga till mig i förhand och inte heller vänta 2 månader med respons och svar på det ?

Och för att påminna, man kan reklamera dolda fel inom 2 år, så enligt dig tycker du inte, om jag kan påvisa ett dolt fel, att efter nästan 2 år säger vi, det ska lösas, för att du " tycker inte det " ? Det är exakt varför det är reglerat, så oavsett vad man tycker, har ingen tidsfrist angivits så gäller en överenskommelse, och drar man tillbaka även det för att man bara tycker det, är även det reglerat i svensk lag.

Permalänk
Medlem

Generellt när man köper beg. så får man vara noga med allt då säljaren inte har nån skyldighet att ge några garantier. En säljare ska vara så ärlig och tydlig som möjligt. På plattformar som tradera och blocket kan det slå tillbaka mot en om man inte är.

Om säljaren inte sagt att laddaren är defekt tycker jag denne ska ta ansvar för detta.
Men det går ju att slingra sig ur genom att säga "säljes i befintligt skick" om varan där laddaren ingår. Till och med "vissa defekter" och inte säga specifikt vilka de är, täcker in laddaren.

Sen kan det vara så jäkligt att man köper något som funkar perfekt i tre dar och sen pajjar.
Fortfarande inte säljarens problem.

Som WASP sa: Du ska nog handla nya prylar istället för begagnat.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Ju mer du skriver ju mer är det en nackdel för dig TS. Du bekräftar ju bara det jag kommentera?

Du hade enligt vad du säger i tråden redan testat med annan adapter när du kontaktade säljaren igen 23 februari. Du kan inte läsa in i det första svaret från säljaren att de öppnar för en lösning som passar båda att säljaren ska betala din ersättningsadapter till fullo eller häva köpet. Hade du legat på då kanske säljaren hade tillgång till ac-adaptrar som passar datorn, att komma 2,5 månad senare och kräva ersättning motsvarande 36 % av försäljningspriset kan nog inte anses som en lösning som passar båda. 360 kr kan i sammanhanget beskrivas som en större summa än vad en ac-adapter till en 1000 kr-dator är värd. ARN tar som sagt inte fall som rör mindre än 500 kr om det var från ett företag och handlar om elektronik, och då menar de såklart anspråk, inte varans pris. Begagnad ac-adapter på en vara för 1000 kr kanske kan tillskrivas ett värde på 100 kr när den säljs tillsammans med varan.

Strömkontakter finns att tillgå på platser man kan mötas.

Vad är det för datormodell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det är Ditt fel att Du går med på att kontrollera datorn i en busskur. Inte säljarens och inte någon annans heller.

Och det finns inga ”dolda fel” att luta sig mot vid köp av begagnad bärbar dator med kända defekter, vilket även förstärks med ett lågt inköpspris.

Att jag går med på att felsöka på plats X i den mån man kan, friskriver inte säljaren från ansvar för dolda fel som upptäcks i efterhand ( dvs som du säger, trots att man kanske kollat med eluttag och fungerar då men inte sen), likväl som att säljaren påstår sig att allting fungerar för att sedan erkänna och säga att något kan ha missats.

För där säger jag till dig som jag sagt till andra, att tror inte dem flesta tar med sig egna burkar eller ber säljare installera säljvara X för att fastställa funktion. Skriver man " Precis bytt gpu till annan, ligger i originalförpackning, fungerar utan anmärkning, bild finnes innan borttagning " gör att man känner att inte kanske behöva g¨hela vägen, till skillnad från " Bytte för nåt år sedan, funkade då, osäker funktion... "

Att jag må gjort ett fel möjligtvis, frånskriver inte säljaren från sina egna.

Självklart finns dolda fel i det du beskriver. Låt oss säga någon säljer en beg laptop med spräckt skärm, ingen bild med säljare säger att allt annat fungerar, skulle vara något så löser man det. Man känner till defekten med skärmen enligt annons och säljare, sedan hemma startar laptop en ingen bild via portar, inget annat funkar. Bara för att en godkänd defekt finns, frånskriver inte säljare för dolda fel eller att köparen ska godkänna andra dolda fel enbart för att en känd defekt godkänns ?

Skrivet av Wasp:

Jag föreslår att vi startar en insamling till ts så att han lättare kan komma över detta.

Är vi endast 7 personer som vardera swishar 50kr så har han fått igen utgiften för laddaren så kan vi alla sova bättre sen.

Citera mig om du vill bidra så drar vi ihop något

Det handlar om principen och inte om pengarna, så om folk vill göra en insamling så är dem välkommna att ha det redo till andra som hamnar i liknande tvist ( minst här illafall), då det finns andra som det drabbas värre av, så hellre hjälp dem.

Permalänk
Medlem

Note to self, gör ALDRIG affärer med GUNIOR!!!

Du får helt enkelt stå för detta misstaget själv, varför ens göra affären i en busskur? Varför inte mötas på ett fik eller nått där du kan prova den där förbannade laddaren istället?

Sen dra i kronofogden och tingsrätter och grejer va blir de? Gå in på valfri elmarknad och köp en laddare, du slösar aldelles för mycket energi på detta

Permalänk
Medlem

Skulle säljaren erbjuda prisavdrag är ett prisavdrag just ett prisavdrag, inte en ersättning för en fabriksny adapter. Pris avgör vilket skick du kan vänta dig, sålde alla andra samma dator för 1500 kr så har du fortfarande sparat pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ju mer du skriver ju mer är det en nackdel för dig TS. Du bekräftar ju bara det jag kommentera?

Du hade enligt vad du säger i tråden redan testat med annan adapter när du kontaktade säljaren igen 23 februari. Du kan inte läsa in i det första svaret från säljaren att de öppnar för en lösning som passar båda att säljaren ska betala din ersättningsadapter till fullo eller häva köpet. Hade du legat på då kanske säljaren hade tillgång till ac-adaptrar som passar datorn, att komma 2,5 månad senare och kräva ersättning motsvarande 36 % av försäljningspriset kan nog inte anses som en lösning som passar båda. 360 kr kan i sammanhanget beskrivas som en större summa än vad en ac-adapter till en 1000 kr-dator är värd. ARN tar som sagt inte fall som rör mindre än 500 kr om det var från ett företag och handlar om elektronik, och då menar de såklart anspråk, inte varans pris. Begagnad ac-adapter på en vara för 1000 kr kanske kan tillskrivas ett värde på 100 kr när den säljs tillsammans med varan.

Strömkontakter finns att tillgå på platser man kan mötas.

Vad är det för datormodell?

För att förtydligare: Säljaren i annons, inkluderar 2 st laddare. Inkluderade i beskrivningen " allting funkar". Inget fel att anmärka.
Efter att jag upptäckt strömfelet hemma: Testa den andra laddaren som visar samma symptom, strömfel. Testar i annan laptop av samma modell med båda laddarna, samma fel. Testar med min egna samt universal, inget strömfel.

Kontaktar säljare om det som säger : " Det är kanske nånting som jag missade eftersom datorn har stått en små tag?... Inte möjligt att det är kanske din eluttag? Felsöka gärna lite mer "

Efter det svaret, ingenstan nämner säljaren att det funkade för hen innan avlämning men efter den varit undanlagd, istället erkänner säljaren att han missat. Säljaren lägger även till " Hoppas att problemet löser sig, annars lovar jag att vi hittar ett lösning som passar både av oss. Vill inte att du känner dig lurad "

Lägger även till, när jag nämnt till säljaren att jag hittat ny laddare för 360 kr, är svaret inte nej, eller annan lösning, utan istället:
" Hej. Kan du skicka mig kvitton för laddaren som du köpte? Mvh " ( notera att jag nämnt priset innan säljaren skrivit detta)

Låter det som någon som inte är villig att stå för en lösning med att lösa en laddare ? Om det var ett ej, varför svarade inte säljaren mig förrän efter 2 månader ? . Jag har rätt till 2 år att reklamera dolda fel eller fel som säljare undahållit pga ej korrekt beskrivning av produkt i annons.

Det är inte en 1000 krs laptop och inte heller är 360 kr det procentvärde du angivit. Hade laptop adapter köpts separat för separat pris, så gäller anspråk på enskillda/sammlat värde, deras värde ingick i en laptop värd över tusen kr. Samtidigt, om man drar det så långt, har jag fixat till EN laddare, för att lösa ett dolt fel där i köpet där allting fungerar, ska inkludera TVÅ laddare. Med all rätt bör jag kanske ha 2 men, jag är ingen omöjlig person och hellre tar en för det. Tacken jag fick för det med säljaren, vet alla redan. Är det sådana säljare ni vill handla från ?

Hade det funnits tillfälle och vilja från oss båda att testa med strömuttag, hade jag tagit del av det. Men som annan skrev, inte alla som kanske vill ha okända i sitt hem eller gå hela vägen för att blidka köpare, eller tänker likadant när dem själva är drabbade. Därför finns dolda fel.

Permalänk
Medlem

Det rör sig uppenbarligen om följande dator
https://m.sweclockers.com/marknad/179344-asus-n550j

Det framgår inte i annonsen vad slutpriset blev, men utlagt pris är ca 1/4 - 1/5 av datorns nypris.

Skulle vara intressant att höra @iknight sida av myntet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

...

Du får det att låta som att du kollar varje lila hörn och liknande när du köper, oavsett privatköp eller vanligt. Hoppas du verkligen har samma inställning nästa gång du kanske köper en dyr tv, den är sönder och säljare säger detsamma.
...

Jag har både sålt och köpt privat genom åren och kollar upp det jag anser vara relevant. En laddare som går sönder, då köper jag en ny laddare bara. Samma sak om jag köper en begagnad laptop, använder jag den i en dag och allt fungerar och dagen efter går den sönder helt, då köper jag en ny laptop där jag skulle kunna åberopa garantin. Skulle inte ligga sömnlös över detta. Välkommen till verkligheten

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Note to self, gör ALDRIG affärer med GUNIOR!!!

Du får helt enkelt stå för detta misstaget själv, varför ens göra affären i en busskur? Varför inte mötas på ett fik eller nått där du kan prova den där förbannade laddaren istället?

Sen dra i kronofogden och tingsrätter och grejer va blir de? Gå in på valfri elmarknad och köp en laddare, du slösar aldelles för mycket energi på detta

Ändra din note to self, kanske istället till " gör ALDRIG affärer med folk som man lovat lösa, lovat vissa saker som inte är sanna ".

Detta är en droppe i havet av alla lyckade begagnade köp jag gjort som gått bra med bra folk, att jag ryter ifrån om detta och du inte vill göra affärer med mig för att glatt handla av sådana människor, istället inget mig emot, det kommer bara leda till att jag slipper bli blåst igen och att du blir det istället. Då, som du säger strunta att gå vidare med det, eller hur ?

Om det visar sig jag har rätt, så får du det att låta som att jag är the bad guy när det är säljaren som agerat felaktigt i första hand. Du frågar varför ens gör affären i en busskur ?

Gör en omröstning hur många gjort affärer på annan plats än där man kan fullt ut testa produkten som säljare och köpare, så får du svaret på det.

Tror du inte att jag hade föredragit testa fullt ut på annan plats om det hade gått ? Tror du inte jag gjort det i andra affärer när det gått ?

Men det finns säljarursäkter från " pallar inte ta mig ut där " till andra anledningar säljare ej vill tillmötesgå det. Det betyder inte att säljare/köpare är oärliga, men det friskriver främst inte säljare heller från ansvar när dem själva erkänt att annonsen skick inte stämmer överens då dem inte ens testat det grundligt, oavsett vad jag gjort/inte gjort. Helt annan sak om laptop funkar på plats ( OS mm) och jag därefter säger att laptop inte startar.

Nu har jag undersökt den som jag kunnat, hittat ett dolt fel, och säljaren i långt efterhand vill ej ta utlovat ansvar. Och det är ok för dig ?

Då är det kanske andra som ska akta sig att handla från dig med den inställningen...

Skrivet av Petterk:

Skulle säljaren erbjuda prisavdrag är ett prisavdrag just ett prisavdrag, inte en ersättning för en fabriksny adapter. Pris avgör vilket skick du kan vänta dig, sålde alla andra samma dator för 1500 kr så har du fortfarande sparat pengar.

Säljaren har endast nämnt en " lösning" eller att " direkt lösa problemet (häva köpet) ". Säljare har inte kommit med annan förslag eller svarat på mitt förslag alls förrän jag hör av mig efteråt vilket är inom 2 år från reklamation gällande köplagen. Tänk även på att det är två laddare som är sönder, så om säljaren velat istället ordna begagnade laddare eller nämna ett prisavdrag, inte genom att säga något alls, därefter be om kvittot för laddaren och sedan dra en rövare med att han nu kort efter " tycker" inte jag ska få något alls. Lagen säger annorlunda.

Pris och korrekt beskrivning avgör vilket skick jag förväntar mig, allt säljaren därefter erkänner att hen inte ens kollat laptopen, gör det till att annonsen stämmer ej överens med det jag fått.

Permalänk
Medlem

@Gunior
Tips, sluta skriv här. Dra det till tingsrätten som du hotar med hela tiden och redovisa resultatet här sen.

Tips 2, köp bara nya saker om du inte orkar bemöda dig att undersöka begagnade varor noggrant.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

För att förtydligare: Säljaren i annons, inkluderar 2 st laddare. Inkluderade i beskrivningen " allting funkar". Inget fel att anmärka.
Efter att jag upptäckt strömfelet hemma: Testa den andra laddaren som visar samma symptom, strömfel. Testar i annan laptop av samma modell med båda laddarna, samma fel. Testar med min egna samt universal, inget strömfel.

Kontaktar säljare om det som säger : " Det är kanske nånting som jag missade eftersom datorn har stått en små tag?... Inte möjligt att det är kanske din eluttag? Felsöka gärna lite mer "

Efter det svaret, ingenstan nämner säljaren att det funkade för hen innan avlämning men efter den varit undanlagd, istället erkänner säljaren att han missat. Säljaren lägger även till " Hoppas att problemet löser sig, annars lovar jag att vi hittar ett lösning som passar både av oss. Vill inte att du känner dig lurad "

Lägger även till, när jag nämnt till säljaren att jag hittat ny laddare för 360 kr, är svaret inte nej, eller annan lösning, utan istället:
" Hej. Kan du skicka mig kvitton för laddaren som du köpte? Mvh " ( notera att jag nämnt priset innan säljaren skrivit detta)

Låter det som någon som inte är villig att stå för en lösning med att lösa en laddare ? Om det var ett ej, varför svarade inte säljaren mig förrän efter 2 månader ? . Jag har rätt till 2 år att reklamera dolda fel eller fel som säljare undahållit pga ej korrekt beskrivning av produkt i annons.

Det är inte en 1000 krs laptop och inte heller är 360 kr det procentvärde du angivit. Hade laptop adapter köpts separat för separat pris, så gäller anspråk på enskillda/sammlat värde, deras värde ingick i en laptop värd över tusen kr. Samtidigt, om man drar det så långt, har jag fixat till EN laddare, för att lösa ett dolt fel där i köpet där allting fungerar, ska inkludera TVÅ laddare. Med all rätt bör jag kanske ha 2 men, jag är ingen omöjlig person och hellre tar en för det. Tacken jag fick för det med säljaren, vet alla redan. Är det sådana säljare ni vill handla från ?

Hade det funnits tillfälle och vilja från oss båda att testa med strömuttag, hade jag tagit del av det. Men som annan skrev, inte alla som kanske vill ha okända i sitt hem eller gå hela vägen för att blidka köpare, eller tänker likadant när dem själva är drabbade. Därför finns dolda fel.

Läst nästan hela tråden och givetvis har säljaren gjort fel här MEN (det finns alltid ett men) man har en viss skyldighet att kolla så att varan fungerar och att mötas i en busskur och göra affären kanske inte var det vettigaste då du inte kunde testa en av de absolut viktigaste funktionerna som är laddningen.
Dessutom kunde det varit fel på kontakten i datorn vilket ofta gör den obrukbar. men nu löste det sig med en laddare för 360kr och gnisslet kan du nog fixa med en droppen wd 40, 5-56 eller symaskinsolja på gångjärnen.
tråkigt men man blir dessvärre ofta lurad på ett eller annat sätt när man gör affärer privat eller bilfirmor.
Du ska nog vara glad att du iallafall fått svar då de flesta inte svarar alls efter köpet.

Säger inte att det är rätt men du kanske skulle gjort en lite bättre koll.

är det värt att lägga all denna tid och energi för 360kr. ge han ett skit omdöme och gå vidare. visst det är en princip sak MEN jag tror inte du kan vinna detta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.