Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag anklagar er för att tysta coronadebatten
Överläkaren Anders Jansson, en av de 22 debattörerna i DN: Ni riskerar människors liv

Tycker ni han har rätt? Han skriver tex följande...

Att däremot utan egna sakkunskaper, i flock dubba en okränkbar guru till ende sanne uttolkare av världens samlade medicinska vetenskap, att utse alla meningsmotståndare till vetenskapens och folkets fiender.

Länk

En partsinlaga ytterligare från någon som inte fått gehör för sina tankar. Det inlägget på DN (tillsammans med familjen Hansons insändare/debattartiklar som flödar) visar ju bara att man med hjälp av rätt urval av siffror kan bevisa vad som helst. När man sedan får på fingrarna för att man valt data som inte är representativa för verkligheten så går man i försvarsställning och hävdar att världen är elak och emot en.

Dags att höja nivån ett par snäpp, bara för att man är läkare betyder det inte att man är expert inom virologi. Sedan bör man ju i det här läget vara otroligt försiktig med statistik att peka finger. En ordentlig utvärdering kommer att komma, men låt oss vänta tills vi har facit?

Vilka länder är lämpliga att jämföra med och hur påverkar en total nedstängning övrig mortalitet i samhället? Mest troligt kommer antalet självmord och personer med psykisk ohälsa att öka betydligt mer i de länder som valt total isolation. Men här rullar det ju trots allt på "relativt" vanligt.

För att sätta det här i relation:
En vanlig dag dör i genomsnitt 250 personer i Sverige. Oaktat dödsorsak, sedan är väl frågan om vi kommer ha en överdödlighet kopplat till SARS-CoV-2 eller inte och svaret på den kan vi inte leverera än. Troligtvis så har färre dött av säsongsinfluensan än tidigare år pga isoleringen. Sedan uppkommer ju även frågan: Dog person X av SARS-Cov-2 eller var det en försvårande omständighet till personens "vanliga" åkommor?

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hurtigbullen:

Ska du göra egen handsprit så vill du ha högre alkoholhalt.
Ta typ 4 dl T-röd och 1-1,5 dl vatten så hamnar du på 75-80%.

Denaturering och penetration av celler sker väl ändå bäst runt just 70% alkoholhalt och högre halt än så är tvärt om till nackdel då processen inte går lika djupt?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Denaturering och penetration av celler sker väl ändå bäst runt just 70% alkoholhalt och högre halt än så är tvärt om till nackdel då processen inte går lika djupt?

Jag har ingen aning om vad som är bäst, men den kommersiella alkogel jag har från DAX har 85% (vol) alkohol enligt etikett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag har ingen aning om vad som är bäst, men den kommersiella alkogel jag har från DAX har 85% (vol) alkohol enligt etikett.

Jag misstänker att det är en del grejer i den som gör att den torkar långsammare. Det kan annars vara ett problem; spriten kan inte göra sin grej om den har dunstat bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag anklagar er för att tysta coronadebatten
Överläkaren Anders Jansson, en av de 22 debattörerna i DN: Ni riskerar människors liv

Tycker ni han har rätt? Han skriver tex följande...

Att däremot utan egna sakkunskaper, i flock dubba en okränkbar guru till ende sanne uttolkare av världens samlade medicinska vetenskap, att utse alla meningsmotståndare till vetenskapens och folkets fiender.

Länk

Även denna artikel är ju full med hål.
Han börjar med att säga: "Texten är skriven i syfte att om möjligt minska mängden i onödan smittade och döda svenskar", men texten innehåller i själva verket barnsliga påhopp vars enda syfte är att misskreditera sina meningsmotståndare med smädelser och utan att använda sakliga argument, till exempel "Med tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin måste de folkvalda gripa in med snabba och radikala åtgärder".

Vidare, när han kommer till själva pudels kärna, kritiken mot att datan är felaktig, så tycker jag att han gör bort sig ytterligare en gång. Han börjar då med att säga att datan är valid och hämtad direkt från ECDC (utan att de tar hänsyn till att detta värde är antalet rapporterade dödsfall den dagen, inte när patienterna faktiskt avled). Sedan går han vidare med att säga att när Tegnell kritiserade debattartikeln (samma dag som den publicerades), så adderade han inte de vid det tillfället okända dödstalen, som ännu inte blivit rapporterade till myndigheten. Sedan tar han i från tårna och hävdar bestämt att Folkhälsomyndigheten nämligen i tysthet skriver upp dödstalen bakåt i tiden. Det faktum att det är en stående punkt på de dagliga pressträffarna där FHM alltid visar ett diagram där man kan se exakt vilka dagar man nu lagt till dödsfall på (i form av lila och gröna staplar), ja det tycks helt ha undgått den gode doktor Jansson.

Sedan, som körsbäret på kakan, så avslutar han stycken med att i och med de i efterhand rapporterade dödsfallen (som alltså debattförfattarna inte kände till vid publiceringen av artikeln), så är medelvärdet över de sagda dagarna nu närmare deras "SKATTNING" än de officiella siffrorna som existerade när Tegnell kritiserade artikeln. Så nu har hux flux den "valida data", som "hämtades direkt från ECDC", blivit en uppskattning där man nu mer eller mindre menar att man tagit hänsyn till att vissa fall som inkluderats i ECDC's siffror avser andra dagar än de som användes i jämförelsen, men att man då också lade till fall som kommer rapporteras in i framtiden (den så kallade eftersläpningen) och som ingen känner till omfattningen av. Som av en händelse så ter det sig så lustigt att antalet fall som rapporterades 7-9 april, men egentligen tillhörde en tidigare dag, exakt stämmer överens med antalet fall som (i vart fall enligt artikelförfattarens skattning) kommer att efterrapporteras med faktiskt dödsdag den 7-9 april. Är detta en slump måhända, eller kan det vara så att man tog siffrorna rakt av från ECDC utan att reflektera närmare över eftersläpningar och dag för rapportering kontra dag för dödsfall?

Min uppfattning är att om man som seriös forskare/läkare skriver en kritiserande debattartikel där man använder statistik för att framhäva sin poäng, så måste man vara oerhört tydlig med vad för siffror man använt och hur. Man kan inte göra uppskattningar på saker och ting utan att berätta att det är vad man gjort (exempelvis dödsfall som ännu inte rapporterats). Man kan inte först säga att siffrorna är direkt hämtade från ECDC för att sedan säga att siffran är en uppskattning som tar hänsyn till vid tillfället okända dödsfall. Min absoluta övertygelse är nämligen att om vi hade haft en betydligt mindre eftersläpning (alltså max ett par-tre dagar efter helger och dylikt, och inte upp till ett par veckor som vi verkar ha nu), så hade "de 22" kommit fram till en betydligt högre siffra i sin "skattning" (eller vad vi nu ska kalla den) och hade då kunnat slå på den stora trumman ännu hårdare med riktiga katastrofsiffror. Så att dödstalet för den nämnda perioden närmat sig siffran presenterad av "de 22" (och med närmat sig menar jag att den just nu är ungefär mitt emellan, den vid tidpunkten, officiella siffran som Tegnell använde och "skattningen") beror alltså inte på att "de 22" varit skickliga, för de använde helt uppenbart fel siffror på fel sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tja, det är möjligt, jag vet inte, men är det penetration av celler vi vill åt? Jag trodde vi ville lösa upp fettet kring viruset så att det "dör".

Om du kollar WHOs recept så ligger dom på 80% för etanolbaserad handsprit och på 75% för isopropanolbaserad. Kanske dom valt en högre alkoholhalt för att man öppnar och stänger flaskan för jämnan och då sänker halten genom avdunstning. Annan kommersiell handsprit jag sett har legat på ca 75%-80% etanolhalt. Jag vet faktiskt inte varför man ska ligga såpass högt, men jag har utgått från att WHO nog har koll.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Sjukt spännande siffror! Kan det vara beroende på att vi fick färre döda i vanliga influensan?

Antagligen är det så att en hel del av de riktigt svaga och sköra som nu dött av corona normalt hade dött av andra orsaker. Någon uttryckte sig i en intervju med något i stil med att antalet förlorade levnadsår inte är så stort som siffrorna över dödsfall kan ge sken av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Är det inte dags att du lägger ner nu? Du och dina idoler i "22:an" verkar ju inte ens kunna ta in att det inte är EN person/Anders Tegnell på FHM som bestämmer utan det här är något som många personer på FHM jobbar med. Hur svårt är det att inse det?

Skrivet av kanskedet:

Oj, en snyftartikel för att han skrev under en usel debattartikel.

Skrivet av MinscS2:

Jag anser att vill man vara med i leken får man leken tåla, och vill man framstå seriös och profesionell, bör man bete sig seriöst och profesionellt.

I deras debattartikel från den 14: april började dom direkt i ingressen med att gå till personangrepp mot vissa personer som arbetar för FHM, så där satte de själva tonen i debatten - och den var varken seriös eller profesionell.
Sen när andra gav svar på tal så blev vissa av debattörerna upprörda och tog på sig offerkoftan ("personangrepp är bara OK när det är jag som gör det"), vissa ångrade sin medverkan och beklagade hur responsen blev och vissa har (iallafall hittills) valt att dra sig undan helt.

Själv har jag svårt att ta något från "de 22" seriöst så länge Cecilia Naucler är en del av laget; den kvinnan är en oärlig hycklare och efter hennes senaste intervju i kinesisk TV är jag rätt säker på att hon har en agenda som inte har vårt lands bästa för ögonen.

Coronadebatten är inte tystad, den lever för fullt.
Dom fick bara inte den responsen dom hoppades på, och är ovana vid denna typen av kritik från (sociala)medier.

Slutligen så skrattade jag lite bistert åt något av det sista Anders Jansson skrev;

Också känt som det klassiska internetargumentet "Ni är barnsliga/har fel och jag orkar inte prata med er mer, men jag vill ändå få sista ordet."

Knappast! Det handlar istället om att åsikterna man har är i minoritet. Om du har en åsikt som 80% anser vara felaktig så kommer du få det jobbigt. Varje argument kommer det vändas och vridas på och dina huvudargument kommer gå förlorade. Förmodligen spelar det inte ens någon roll om du lägger fram "bevismaterialet" på bordet. Man kommer få lägga så mycket tid på att försöka argumentera för din sak och stöta på så fruktansvärt mycket motargument.

Står själv på deras sida och jag har sedan ett tag tillbaka lagt ner diskussionerna i denna tråd för jag har inte tid att ens försöka argumentera för det längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Antagligen är det så att en hel del av de riktigt svaga och sköra som nu dött av corona normalt hade dött av andra orsaker. Någon uttryckte sig i en intervju med något i stil med att antalet förlorade levnadsår inte är så stort som siffrorna över dödsfall kan ge sken av.

Det verkar så. Nästan 9 av 10 döda i Sverige är 70+, och en stor del (oklart exakt, inte kunnat hitta siffror) med nån form av underliggande sjukdom. Nära nog 99% är 50+. 50+ är iofs ingen ålder, men man är kanske inte alltid hälsan själv när man närmar sig pensionsåldern.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Knappast! Det handlar istället om att åsikterna man har är i minoritet. Om du har en åsikt som 80% anser vara felaktig så kommer du få det väldigt väldigt svårt att göra dig hörd. Det spelar förmodligen inte ens någon roll om du kan lägga fram bevis. Man kommer få lägga så mycket tid på att försöka argumentera för din sak och stöta på så fruktansvärt mycket motargument.

Står själv på deras sida och jag har sedan ett tag tillbaka att min tid inte är värd att lägga på att argumentera mer om det.

Nej, det handlar om att de skrev en dålig debattartikel för att vara forskare, och sedan blir förvånade att de får kritik. De började som sagt artikeln med "Med tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Nej, det handlar om att de skrev en dålig debattartikel för att vara forskare, och sedan blir förvånade att de får kritik. De började som sagt artikeln med "Med tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin"...

Har FHM lyckats förutspå pandemin?
Har FHM lyckats begränsa pandemin?

Tänk om det senare visar sig att covid-19 har 1-2% dödlighet om sex veckor. Kul läge..

Permalänk
Medlem

Nu har ju FHM backat om siffrorna i sin powerpoint presentation då de visade sig vara felaktiga.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50g2LW/fhm-backar-fran-u...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Knappast! Det handlar istället om att åsikterna man har är i minoritet. Om du har en åsikt som 80% anser vara felaktig så kommer du få det jobbigt. Varje argument kommer det vändas och vridas på och dina huvudargument kommer gå förlorade. Förmodligen spelar det inte ens någon roll om du lägger fram "bevismaterialet" på bordet. Man kommer få lägga så mycket tid på att försöka argumentera för din sak och stöta på så fruktansvärt mycket motargument.

Står själv på deras sida och jag har sedan ett tag tillbaka lagt ner diskussionerna i denna tråd för jag har inte tid att ens försöka argumentera för det längre.

Men det är ju så argumentation går till. Argument vägs mot varandra.
Dom får skit för att argumenten är svaga, det är också därför få håller med dom, inte tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Visst är det så att om man själv är i minoritet så får man jobba hårdare med att få fram sin åsikt, men om man har en valid poäng att framföra så bör man inte börja med att så totalt skjuta sig själv i foten såsom dom gjorde. Trodde dom på fullt allvar att något gott skulle komma av att börja artikeln med direkta personangrepp? Detta är givetvis inte en fråga till dig, men mer något jag skulle vilja fråga artikelförfattarna.

Här är t.ex. något som jag tycker är ett bra exempel på hur man kan framföra kritik på ett bra sätt: Peer Review of “COVID-19 Antibody Seroprevalence in Santa Clara County, California”

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

...

Skrivet av dblade:

Tänk om det senare visar sig att covid-19 har 1-2% dödlighet om sex veckor. Kul läge..

Det sade man för 6 veckor sedan också. Någon här skrev att vi skulle ha döda överallt på gatorna i Stockholm vid det här laget.

Välkommen tillbaka till tråden föresten, det gick snabbt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Nu har ju FHM backat om siffrorna i sin powerpoint presentation då de visade sig vara felaktiga.

Jo jag kollade på presskonferensen och Wallensten hade ingen bra dag.

Appen ska hursomhelst "det svarta hålet" MSB försöka få ihop, oklart när den är klar.
Hur det blir med mer storskaliga provtagningar gav han inte heller något bra svar på mer än att slingra sig. Sverige har nu labkapacitet för 100000 provtagningar/vecka.

Powerpoint-pudeln var klart pinsam ungefär som man ville påvisa med statistiken att, "Ähh det är inte så farligt".....

Dags för mer "raka besked"!

Källa:
https://www.svtplay.se/video/26486138/nyheter-direkt/folkhals...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

För mig är det klart att det kommer att begås fel. De som jobbar med detta givetvis måste inse när fel begås och ta till korrigerande åtgärder.

Sen uppfattar jag det som att du argumenterar för att FHM inte förmått begränsa smittspridningen, men den artikel du lutar dig på säger inget om hur smittspridningen skulle sett ut utan FHMs åtgärder och därmed stöder artikeln inte ett sådan argument.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Skulle även vilja rikta kritiken mot tidningarnas redaktioner som tar in vad som helst på debattsidorna. Lite högre nivå måste de trots allt hålla avseende att kontrollera källorna till "artiklarna".

Sen oavsett vilken åsikt man har i sakfrågan så bör man väl ändå som forskare avstå från sk. cherrypicking? Hade valfri student på valfri högskola eller universitet publicerat ett motsvarande dokument så hade det omedelbart plockats isär med hänvisning till bristande källhänvisningar (samt ett bedrägligt beteende avseende data).

Väljer man ut (ofullständiga) data, hänvisar till sekundärkällor m.m. så förtjänar man som student på grundnivå kritik, som disputerade forskare och ämnesföreträdare så förtjänar man långt mer kritik än så.

Skrivet av dblade:

Har Norge lyckats stoppa pandemin, har Norge lyckats begränsa pandemin (i ett öppet och fungerande samhälle)?

Med tanke på att antalet personer som troligtvis drabbats av SARS-CoV-2 så här långt så bör dödligheten bland drabbade vara lägre än så. Men som jag skrev i min föregående post. Det är inte läge att peka finger idag, vänta tills vi rett ut detta först. Men det klarade ju varken de 22 eller du utav.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd

1.Först överfördes viruset enbart genom att äta infekterade djur som t.ex fladdermöss.
2.Sedan överfördes det om man tagit på en infekterad yta sedan kliat sig i ögonen eller fått in det genom munnen?

Finns det någon större klarhet nu idag hur man smittas?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jo5e56/professorn-en-tre...

Om det stämmer att en tredjedel av stockholmarna redan varit smittade betyder det att de bara köpt toalettpapper och glömt bort att köpa tvål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja, självklart, eftersom det är en matematisk omöjlighet då det inte bor så många i Stockholms län att de räcker till en multiplicering med 1000. Siffror mer i linje med en faktor 100 rapporterades både igår kväll och i morgonsändningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

1.Först överfördes viruset enbart genom att äta infekterade djur som t.ex fladdermöss.
2.Sedan överfördes det om man tagit på en infekterad yta sedan kliat sig i ögonen eller fått in det genom munnen?

Finns det någon större klarhet nu idag hur man smittas?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jo5e56/professorn-en-tre...

Om det stämmer att en tredjedel av stockholmarna redan varit smittade betyder det att de bara köpt toalettpapper och glömt bort att köpa tvål?

Jag blir aningen förvirrad av ditt inlägg; vad försöker du säga med punkt 1 och 2? Försöker du koppla ihop punkterna med att en tredjedel har haft Covid-19? Ock hur kom toapapper och bortglömd tvål in i bilden?

Är ditt inlägg seriöst eller bara ett försök till skämt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

En partsinlaga ytterligare från någon som inte fått gehör för sina tankar. Det inlägget på DN (tillsammans med familjen Hansons insändare/debattartiklar som flödar) visar ju bara att man med hjälp av rätt urval av siffror kan bevisa vad som helst. När man sedan får på fingrarna för att man valt data som inte är representativa för verkligheten så går man i försvarsställning och hävdar att världen är elak och emot en.

Dags att höja nivån ett par snäpp, bara för att man är läkare betyder det inte att man är expert inom virologi. Sedan bör man ju i det här läget vara otroligt försiktig med statistik att peka finger. En ordentlig utvärdering kommer att komma, men låt oss vänta tills vi har facit?

Vilka länder är lämpliga att jämföra med och hur påverkar en total nedstängning övrig mortalitet i samhället? Mest troligt kommer antalet självmord och personer med psykisk ohälsa att öka betydligt mer i de länder som valt total isolation. Men här rullar det ju trots allt på "relativt" vanligt.

För att sätta det här i relation:
En vanlig dag dör i genomsnitt 250 personer i Sverige. Oaktat dödsorsak, sedan är väl frågan om vi kommer ha en överdödlighet kopplat till SARS-CoV-2 eller inte och svaret på den kan vi inte leverera än. Troligtvis så har färre dött av säsongsinfluensan än tidigare år pga isoleringen. Sedan uppkommer ju även frågan: Dog person X av SARS-Cov-2 eller var det en försvårande omständighet till personens "vanliga" åkommor?

Det hela handlar om att inte överbelasta sjukvården så man är tvungen att prioritera bort vissa människor för respiratorvård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det hela handlar om att inte överbelasta sjukvården så man är tvungen att prioritera bort vissa människor för respiratorvård.

Vilket inte alls framgår av deras artikel. Den är ju (i mina ögon som lekman) en partsinlaga och (forskningsmässigt uselt underbyggd).

Att prioritera fick man ju göra även pre-corona. Självklart inte på samma sätt. En annan viktig aspekt att komma ihåg är att troligtvis hade många äldre eller i riskgrupper med multipla underliggande diagnoser inte överlevt respiratorvård. Det må vara ett krasst synsätt men det var verkligheten även innan corona.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Men det är ju så argumentation går till. Argument vägs mot varandra.
Dom får skit för att argumenten är svaga, det är också därför få håller med dom, inte tvärtom.

Hela världen är i princip på deras sida. Det ska bli intressant att se hur det kommer gå för tex Norge nu när dom har börjat öppna upp lite smått. Om dom inte får en betydande ökning döda mm så är det ett starkt bevis på att dom har valt en klokare strategi. Finland har även dom klarat krisen ljusår bättre än Sverige så här långt.

Lite pinsamt att återvändande norrmän måste sitta i karantän efter besök i Sverige. Övriga länder i norden verkar inte tycka att politikerna i Sverige har valt en bra väg.

Rensad från off-topic politik
Permalänk
Medlem

@landahl
Har du belägg för detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Norge nu när dom har börjat öppna upp lite smått. Om dom inte får en betydande ökning döda mm så är det ett starkt bevis på att dom har valt en klokare strategi. Finland har även dom klarat krisen ljusår bättre än Sverige så här långt.

Finland ser tyvärr ut att ha fått samma problem som Sverige med äldreboenden. 43 döda idag, de flesta på äldreboenden.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/manga-dodsfall-pa-aldreboen...

Sen pågår ju krisen just nu!

Visa signatur

HTC 10
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Rapporterade covid-dödsfall jämfört med hur många extra dödsfall man har (NYT):
https://i.imgur.com/jDuzWtA.png

Kn ju vara värt att ha i åtanke att dessa bara gäller fram till 9 april, dvs majoriteten av våra dödsfall i corona finns inte med. Nästa månad kommer nog att se lite annorlunda ut.

Skrivet av Henrik21:

Vilket inte alls framgår av deras artikel. Den är ju (i mina ögon som lekman) en partsinlaga och (forskningsmässigt uselt underbyggd).

Att prioritera fick man ju göra även pre-corona. Självklart inte på samma sätt. En annan viktig aspekt att komma ihåg är att troligtvis hade många äldre eller i riskgrupper med multipla underliggande diagnoser inte överlevt respiratorvård. Det må vara ett krasst synsätt men det var verkligheten även innan corona.

Fast nu har man varit tydliga med att man än så länge inte behövt prioritera annorlunda än vanligt. Det man har skickat ut tidigare är ett stöd ifall man kommer i ett läge där man behöver prioritera hårdare.

Skrivet av landahl:

Hela världen är i princip på deras sida. Det ska bli intressant att se hur det kommer gå för tex Norge nu när dom har börjat öppna upp lite smått. Om dom inte får en betydande ökning döda mm så är det ett starkt bevis på att dom har valt en klokare strategi. Finland har även dom klarat krisen ljusår bättre än Sverige så här långt.

Lite pinsamt att återvändande norrmän måste sitta i karantän efter besök i Sverige. Övriga länder i norden verkar inte tycka att politikerna i Sverige har valt en bra väg.

Faktum kvarstår att man inte kommer att kunna stoppa smittan helt. Då har man egentligen fyra vägar att välja mellan:

• att stänga ner samhället så mycket att spridningen avstannar och hålla kvar detta tills det förhoppningsvis kommer ett vaccin

• satsa på massiv testning och smittspårning och hoppas att det inte tar fart i en takt man inte kan kontrollera (funkar bara om man har liten spridning i samhället)

• satsa på att hålla spridningen på en nivå där vården klarar av att hantera de som behöver avancerad vård för att överleva öppnar man samhället helt och så får det gå som det går.

• öppna samhället och så får det gå som det går

Så länge inte övriga nordiska länder hoppas kunna pressa tillbaka smittan så att man klarar av att smittspåra och isolera så kommer man att ha samma situation som i Sverige, dvs att målet är att hålla det på en nivå där sjukvården hinner med. Det är svårt att komma ifrån om man inte anser det hanterbart att ha ett i princip nedstängt samhälle. I slutändan är det troligt att dödstalen kommer att vara hyfsat lika, det som då kommer att skilja länderna emellan är i vilken utsträckning man lyckats skydda de som befinner sig i riskgrupperna.

Angående karantän för norrmän som varit i Sverige, jag tänker mig spontant att det gäller alla norrmän som kommer tillbaka till Norge, oavsett varifrån vilket land man kommer från? Om så är fallet så kan man undra varför det skulle vara extra pinsamt om man varit i Sverige?

Skrivet av plunn:

Finland ser tyvärr ut att ha fått samma problem som Sverige med äldreboenden. 43 döda idag, de flesta på äldreboenden.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/manga-dodsfall-pa-aldreboen...

Sen pågår ju krisen just nu!

Det är väl samma som med svenska siffror, dvs att man retroaktivt uppdaterar siffrorna och de kommer i klump en specifik dag fast de egentligen inträffat under en längre period? Eller har alla dessa dödsfall inträffat idag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Det är väl samma som med svenska siffror, dvs att man retroaktivt uppdaterar siffrorna? Eller har alla dessa dödsfall inträffat idag?

Som jag uppfattat det så är det retroaktivt och Finland har inte räknat in avlidna på äldreboenden.
Hursomhelst så har även de problem med de äldre, precis som för de flesta länder i världen.

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Kn ju vara värt att ha i åtanke att dessa bara gäller fram till 9 april, dvs majoriteten av våra dödsfall i corona finns inte med. Nästa månad kommer nog att se lite annorlunda ut.

Dock har de med 1160 covid-dödsfall och just nu är vi uppe i runt 1700-1800, så man har ju med en stor del ändå.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Faktum kvarstår att man inte kommer att kunna stoppa smittan helt. Då har man egentligen fyra vägar att välja mellan:

• att stänga ner samhället så mycket att spridningen avstannar och hålla kvar detta tills det förhoppningsvis kommer ett vaccin

• satsa på massiv testning och smittspårning och hoppas att det inte tar fart i en takt man inte kan kontrollera (funkar bara om man har liten spridning i samhället)

• satsa på att hålla spridningen på en nivå där vården klarar av att hantera de som behöver avancerad vård för att överleva öppnar man samhället helt och så får det gå som det går.

• öppna samhället och så får det gå som det går

Nu kommer en naiv fråga. (Erkänner gladeligen att jag inte vet tillräckligt för att va kvalificerad i debatten, så jag ställer enbart frågor. Försöker inte på mig några påståenden.)
Agående din första punkt.
Än är det verkligen så att en nedstängning av samhället enbart vore effektivt om ett vaccin kommer?
Jag ser många som kör med denna retorik - att om man ska stänga ned samhället så håller det bara tills ett vaccin kommer. Om inget vaccine kommer vore det galet.

Men är det verkligen så orimligt?

Idag finns ju inget vaccin - men samtidigt vet vi att vissa platser lyckats minska smittspridningen och mer eller mindre ser ut att kunna återgå till det normala i framtiden.

Det finns ju andra virus och sjukdomar som också självdött - trots att vi inte vaccinerat oss. Varför vore det out of the question när det gäller Corona?

Kan man inte föreställa sig en framtid där tillräckligt många länder har infört så hårda karantänregler att smittan är såpass begränsad att risken är låg att, även om den inte är utrotad eller går att vaccinera emot, så är den såpass begränsad att det är mindre sannolikt att den kommer spridas brett igen?