Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Dimetikon: Det har ju kommunicerats EXTREMT tydligt att man ska stanna hemma vid minsta förkylningssymptom. Tills minst två dagar som symptomfri passerat.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@Dimetikon: Det har ju kommunicerats EXTREMT tydligt att man ska stanna hemma vid minsta förkylningssymptom. Tills minst två dagar som symptomfri passerat.

"Folkhälsomyndigheten uppmanar människor med symtom, även milda, att undvika sociala kontakter för att inte smitta andra. Det gäller både i arbetslivet och i privatlivet. Stanna hemma så länge du känner dig sjuk. Vänta minst två dygn efter att du blivit frisk innan du går tillbaka till jobb eller skola.

För dig som arbetar inom äldreomsorg och vård av äldre är det extra viktigt att du inte går till jobbet om du får symtom på luftvägsinfektion.

Du som anhörig bör undvika onödiga besök på sjukhus och äldreboenden och aldrig göra ett besök om du har luftvägssymtom." -MSB

Tolkar det mer som att man ska stanna hemma från jobb/skola i två dagar efter sista symptom, annars ska man undvika sociala kontakter. Står ingenstans att man måste sitta inomhus och uggla

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Dimetikon:

Står ingenstans att man måste sitta inomhus och uggla

Föreslår att du läser smittskyddslagen som inbegriper covid-19. https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser...

Citat: "Vid några få allmänfarliga sjukdomar kan du också isoleras med tvång på en infektionsklinik, om du inte följer de instruktioner som du har fått av läkaren eller inte vill ha behandling. Du är isolerad tills du inte längre är smittsam."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag håller inte med om det uttalandet. Man, dvs vi, FHM, Sverige, har en strategi som går ut på att skydda riskgrupper och försöka sakta ner förloppet så att sjukvården ska hänga med. Givet att varken vaccin eller botemedel hinner komma inom en rimlig tid så är det realistiskt sett så att sjukdomen kommer att leda till flockimmunitet, men att därifrån dra slutsatsen att "man vill nå flockimmunitet genom sjukdom" tycker jag är fel.

Vi gör olika tolkningar av vad FHM egentligen säger och hur deras strategi egentligen ser ut. Min uppfattning är ändå att intervjun med Johan Giesecke förklarade Sveriges strategi, dvs, att man inte kan kontrollera spridningen och att i slutändan kommer lika många dö i de olika länderna i Europa.

Skrivet av Hurtigbullen:

Du menar att skillnaden mellan Sydkoreas och Sveriges nedgång beror på hur epidemin hanteras. Jag tror du drar en slutsats som du inte har fog för. Vad är det som säger att Sveriges ekonomi inte skulle gå ner ännu mer av att följa Sydkoreas exempel?

Jag menar att man inte nödvändigtvis måste hamna i en ekonomisk kollaps om man kontrollerar spridningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag blev tipsad om https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sa-gor-du-din-egen-han... som beskriver hur man gör sin egen handsprit. Så, jag testade och gjorde 200 ml, i följande ordning:

  • 140 ml T-tröd (rödsprit)

  • 55 ml vatten

  • 0,5 ml cederolja

  • 0,5 ml eukalyptusolja

  • 4 ml glykol (glycerol)

Märkligt nog bytte allt färg när jag fyllde på glykolen och blev klarblått som kopparsulfat.

Hoppas att lösningen inte är skadligare än covid-19...

Nej nej nej!!! Jag hoppas innerligt att du inte använde glykol! Etylenglykol är giftigt. Propylenglykol är inte giftigt, men är inte samma sak som glycerol. Det du ska ha är glycerol eller glycerin, inget annat! Glycerol köper du på apoteket.

Ska du göra egen handsprit så vill du ha högre alkoholhalt.
Ta typ 4 dl T-röd och 1-1,5 dl vatten så hamnar du på 75-80%. Vattnet ska helst kokas och sen få svalna.
Sen tillsätter du 1-2 teskedar (5-10ml) glycerol
Skippa oljorna! Vad jag har läst så kan dom förhindra den desinficerande effekten.

Kolla WHOs recept på handsprit. Receptet ovan ligger nära det, men saknar väteperoxid (som jag tror att vi inte behöver bry oss om så länge som vi gör av med handspriten inom rimlig tid).

Ock var medveten om att T-röd, som är en mix av etanol och isopropanol även innehåller lite aceton (1-5% enligt säkerhetsdatablad, SDB) som kan irritera huden. TIdigare hade Biltema en rödsprit som var fri från aceton, men numera så innehåller den också aceton. VIll man köra med ren isopropanol så kan man använda Biltemas Karburatorskydd eftersom det bara är isopropanol (och vatten) i den. OBS köp ej K-sprit eller annat märke, de innehåller andra saker. Dock är det svårt att veta vilken styrka man får eftersom SDB:n endast listar isopropanolhalten som 60-100%.

Personligen har jag blandat på både Karburatorskydd och rödsprit.

Uppdatering: Etylenglykol, den giftiga glykolen, har oftast röd eller blå färg, så kolla extra noga vad du blandat med för något.

Propylenglykol är inte giftigt som min första revision gjorde sken av.
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vidare så är kanske ett tips i all välmening att inte åka runt i stan på en elspark om du misstänker att du har Covid-19...

Det är nog ingen sanning bakom det där inlägget/kontot skulle jag tro. Har dravlats från det tidigare ett par omgångar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Men även om man lyckas stoppa spridningen på hemmaplan så kommer ju smittan introduceras i samhället igen när man öppnar upp sina gränser, så det är liksom ingen lösning. Det kanske funkar i nordkorea dock.

I princip hade man kunnat testa alla som passerar gränsen när testningen är uppskalad. Det är inte orimligt att resor fortsätter vara få tills detta är över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Varför skulle jag inte kunna göra det? Ska ju inte springa runt och ta i massa saker eller ens prata med folk, bara åka ner till sjön en sväng och njuta av det underbara vädret.

Därför att rekommendationen från myndigheterna är att hålla sig hemma om man tror att man är sjuk. Visst, bor du på ett ställe där du kan garantera att du inte kommer i närheten av annat folk så fine. Men om du möter folk när du är ute och susar så finns det en risk att du råkar nysa, hosta eller på annat sätt för vidare smittan till människor du eventuellt möter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

I princip hade man kunnat testa alla som passerar gränsen när testningen är uppskalad. Det är inte orimligt att resor fortsätter vara få tills detta är över.

Problemet är att alla som passerar gränser inte nödvändigtvis vill bli uppmärksammade eller orkar bry sig om att bli testade. Även om man lyckas hitta dessa så åker man på problematiken kring att dessa personer inte kommer att vara direkt samarbetsvilliga vid smittspårning.

Permalänk
Medlem

Gisecke sade att 99% som fått covid-19 inte vet om att de haft covid-19 och att de allra flesta inte blir sjuka. Så jag tar tillbaka det jag skrev innan att han sagt att 99% inte får symptom. Man kan ju mycket väl bli sjuk utan att veta vilken sjukdom det var. Var själv förkyld för några veckor sedan. Vet inte vilket virus det var. Rätt ska vara rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Som allt annat som debatteras på nätet så måste man välja sida
Verkar också gälla forskare och politiker. Har själv bytt sida från att tro att det var riktigt illa, till att det är besvärligt men vi klarar det utan extrema åtgärder.

Varifrån får Gisecke siffran att 99% inte märker av smittan?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/forsta-coronatest...
I den där testen sade 9 av 30 att de inte märkt symptom (15% av 200 är 30 som varit smittade totalt och 9 av dem märkte inga symptom). Jag får det då till att 70% av de som hade antikroppar har märkt symptom. Kanske hade just de personerna på äldreboendet utsatts för mera smitta än genomsnittet och därför märkt av det mera. Kanske finns fler studier som man ännu inte berättat om?

Så är det med det mesta. Allting har två sidor. Antingen det ena eller det andra. Det är svårt att vara helt neutral och stå mitt emellan då allting i samhället påverkar oss. För att vara helt neutral så tror jag att man måste vara extremt känslokall och inte låta sig påverkas av andra. Jag vet själv hur lätt det är att dras med någon annan som rycker i en. Man måste kunna stå på egna ben och kunna dra egna slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

I princip hade man kunnat testa alla som passerar gränsen när testningen är uppskalad. Det är inte orimligt att resor fortsätter vara få tills detta är över.

Vad exakt för test ska man utföra? Ett antikroppstest skulle ju visa om du har haft viruset, men det finns massvis med folk som inte har haft viruset (en ganska överväldigande majoritet för att tala klarspråk), och som inte för tillfället har det. Det test som annars finns visar om man har sjukdomen just vid testtillfället, men mig veterligen så finns det inga tester som visar om man blivit smittad och befinner sig i inkubationsstadiet. Detta betyder att du behöver sätta resenären i karantän i 14 dagar (som visat sig vara den längsta uppmätta inkubationstiden enligt vissa studier) innan du kan släppa ut denne i samhället. Så vart ska du hålla alla dessa inresande isolerade? Hur många tror du kommer vilja resa om det innebär 14 dagars karantän vid inresan, och sedan eventuellt ytterligare 14 dagars karantän vid återkomsten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Vi gör olika tolkningar av vad FHM egentligen säger och hur deras strategi egentligen ser ut. Min uppfattning är ändå att intervjun med Johan Giesecke förklarade Sveriges strategi, dvs, att man inte kan kontrollera spridningen och att i slutändan kommer lika många dö i de olika länderna i Europa.

Jag tror tvärtom att vi tolkar FHM ganska lika, men att du anser att flockimmunitet är strategi snarare än en konsekvens av epidemin. För min del ser jag det lite som att vi rattar en bil strax innan man åker av vägen; vi kan försöka styra och minimera skadorna, men kommer åka av vägen. I den liknelsen uppfattar jag det som att du säger att strategin är att vi ska åka av vägen, medan jag menar på att strategin är att minimera skadorna och att vi kommer att åka av vägen alldeles oavsett.

Nåja, jag tror inte vi kommer längre i den delen av diskussionen. Vi får nog enas om att vi har olika syn på saken.

Skrivet av kanskedet:

Jag menar att man inte nödvändigtvis måste hamna i en ekonomisk kollaps om man kontrollerar spridningen.

Nu tolkade jag ju inte det du skrev på det sättet. Om det är så du menar så är jag med på det. Det finns väl inget som säger att kontroll av spridningen måste leda till kollaps. Sen är det kanske så att olika länder helt enkelt har olika förutsättningar, det som funkar i Sverige kanske inte funkar i USA och det som funkar i Sydkorea kanske inte funkar i Sverige, etc.

Man kanske ska redigera rätt inläg också - DOH! :)
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Precis. Det stora problemet tror jag är vårt konservativa samhälle.

Arbetsgivare påvisar att man jobbar mer effektivt när man är på plats och jobbar tillsammans - Vilket av egen erfarenhet är tvärtom. Är man på arbetsplatsen behöver man inte prestera på samma sätt som om man jobbar hemifrån. Skulle tro att det går hitta en bra balans.

Tänk vad mycket tid studenter skulle spara genom att ha effektiva hemstudier. Tänker själv på hur mycket av lektionstiden som oftast är ointressant och inte ger något. Skulle tro att man kan klara en termin på ett par veckors riktigt effektivt arbete. Mina ungar lär sig mer av youtube än vad dom lär sig i skolan - Tyvärr inom "fel" område..

Tyvärr är allt det här är helt otänkbart i vårt tröga samhälle.

Tvärtom för mig. Självstudier eller att jobba hemifrån kräver extremt hård självdisciplin vilket leder till att jag inte får något gjort överhuvudtaget när jag sitter hemma. Jag måste vara på arbetsplatsen eller i skolan för at kunna fokusera på jobbet. Är jag hemma är det så mycket annat som distraherar. Det blir svårt då man inte skiljer på privatliv och jobb. När jag är på jobbet så jobbar jag och när jag är hemma är jag ledig. Samma var det för mig i plugget. Måste vara i skolan för att kunna koncentrera mig. Önskar att jag kunde jobba hemifrån med det kan jag inte. Har försökt men får absolut inget gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vad exakt för test ska man utföra? Ett antikroppstest skulle ju visa om du har haft viruset, men det finns massvis med folk som inte har haft viruset (en ganska överväldigande majoritet för att tala klarspråk), och som inte för tillfället har det. Det test som annars finns visar om man har sjukdomen just vid testtillfället, men mig veterligen så finns det inga tester som visar om man blivit smittad och befinner sig i inkubationsstadiet. Detta betyder att du behöver sätta resenären i karantän i 14 dagar (som visat sig vara den längsta uppmätta inkubationstiden enligt vissa studier) innan du kan släppa ut denne i samhället. Så vart ska du hålla alla dessa inresande isolerade? Hur många tror du kommer vilja resa om det innebär 14 dagars karantän vid inresan, och sedan eventuellt ytterligare 14 dagars karantän vid återkomsten?

Fast om man är smittad när man reser in i landet så har man väl virus i kroppen och därmed testas positivt? Eller när kan man testa folk tidigast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Giesecke tror att alla länder kommer att få ungefär samma dödstal i slutändan, vilket jag tror är FHMs linje också. Dvs, det går inte att få stopp på spridningen innan vaccin kommer och att man kommer att nå flockimmunitet genom att folk blir sjuka. Jag är tveksam till detta, delvis för att andra länder har andra strategier, och därmed tror att det går att stoppa spridningen innan vaccin kommer. Ett exempel är som sagt Sydkorea, där det ser bra ut nu. Dessutom hade inte Giesecke några studier att hänvisa till, utan jag uppfattade att han talade väldigt självsäkert utan data att stödja sig på. Detta påminner om hur Tegnell har pratat vid tidigare tillfällen. Också som jag skrivit innan, detta blogginlägg är en bra reflektion kring intervjun.

Angående effekter på länder så kan jag konstatera att IMF tror att Sydkoreas ekonomi kommer att backa 1.2% detta året, medan siffran motsvarande prognos för Sverige är en tillbakagång på 6.8%. Man har alltså lyckats stoppa spridningen betydligt bättre (5 dödsfall per 1 miljon människor jämfört med 156 dödsfall per miljon i Sverige) samtidigt som att ekonomin inte kommer att backa lika mycket.

Det finns ett stort problem med att väva in Ekonomi i detta och det är att vi är två helt olika länder med olika ekonomiska förutsättningar. Sverige är väl inbakat i EU med logistik och export/import. Det är bara titta på båda stora industriföretag som stängt ned produktionerna pga av att de inte får in komponenter från underleverantörer placerade i övriga Europa. Sveriges ekonomi har gått åt helvete för att resterande av Europa gjort Lock-downs och vi är ett litet land som förlitar oss på andra länder rent ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Fast om man är smittad när man reser in i landet så har man väl virus i kroppen och därmed testas positivt? Eller när kan man testa folk tidigast?

Min uppfattning är att det inte fungerar så. Som jag tolkar det som sagts på de dagliga pressträffarna med FHM är att man tar salivprov från mun/svalg/näsa och tester förekomsten av virus. Viruset torde inte kunna detekteras omedelbart någon blivit infekterad, utan individen måste hinna utveckla sjukdomen. Om viruset skulle vara detekterbart direkt vid infektion så torde man också vara smittosam direkt vid infektion (eftersom viruset då finns i ditt saliv/snor och sprids vid hostning/nysning/etc.). Så min slutsats är att det inte ens skulle vara en diskussion om asymptomatiskt smittspridning om man redan använder tester som förutsätter att viruset kan detekteras i saliv långt innan man visar symptom.

Tegnell har upprepat många gånger att detta test endast visar statusen just när testet utförs. Det säger ingenting om hur det ser ut någon timme senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nej nej nej!!! Jag hoppas innerligt att du inte använde glykol! Etylenglykol är giftigt. Propylenglykol är inte giftigt, men är inte samma sak som glycerol. Det du ska ha är glycerol eller glycerin, inget annat! Glycerol köper du på apoteket.

Ska du göra egen handsprit så vill du ha högre alkoholhalt.
Ta typ 4 dl T-röd och 1-1,5 dl vatten så hamnar du på 75-80%. Vattnet ska helst kokas och sen få svalna.
Sen tillsätter du 1-2 teskedar (5-10ml) glycerol
Skippa oljorna! Vad jag har läst så kan dom förhindra den desinficerande effekten.

Kolla WHOs recept på handsprit. Receptet ovan ligger nära det, men saknar väteperoxid (som jag tror att vi inte behöver bry oss om så länge som vi gör av med handspriten inom rimlig tid).

Ock var medveten om att T-röd, som är en mix av etanol och isopropanol även innehåller lite aceton (1-5% enligt säkerhetsdatablad, SDB) som kan irritera huden. TIdigare hade Biltema en rödsprit som var fri från aceton, men numera så innehåller den också aceton. VIll man köra med ren isopropanol så kan man använda Biltemas Karburatorskydd eftersom det bara är isopropanol (och vatten) i den. OBS köp ej K-sprit eller annat märke, de innehåller andra saker. Dock är det svårt att veta vilken styrka man får eftersom SDB:n endast listar isopropanolhalten som 60-100%.

Personligen har jag blandat på både Karburatorskydd och rödsprit.

Uppdatering: Etylenglykol, den giftiga glykolen, har oftast röd eller blå färg, så kolla extra noga vad du blandat med för något.

Tack! Jag raderar mitt inlägg, eller åtminstone receptet!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Shudnawz:

Also efter att man gått ut med att BMI över 40 är en riskgrupp, och folk över BMI 30 bör vara försiktiga har jag laddat ner en "träna hemma utan redskap"-app.
Det får alla möjliga oväntade konsekvenser, detta...

Grymt!

Jag har ett BMI på 24 (78kg / 180cm) och tränar hemma, det fungerar mycket bra!

Har två hantlar, två skivstänger (en för benböj och en för övriga kroppen) samt en träningsmatta för situps, behöver inte vara svårare en timme åt gången tre gånger i veckan, hela kroppen, orkar inte dela upp det utan bara kör så man får det överstökat, spelar ingen roll om man använder vikter eller inte som du skriver, kom bara igång

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Diagram skillnaden i totalt antal döda mellan olika land. Tar absolut INTE hänsyn till total befolkning i landet. Visar endast hur snabbt som viruset sprider sig i Sverige jämfört med andra länder:

X-axlen 0:a är första dagen som man landet hade 10 döda för att man skall ha samma mätpunkt att utgå ifrån.

https://i.imgur.com/TrQAVjo.png

Virus R0 / smittofart:
https://www.healthline.com/health/r-nought-reproduction-numbe....

Siffror och diagram:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1W2rUEFHLLrirR19ETDfa9....
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Här kommer två diagram, dels en uppdatering av morgonens diagram med dagens värden för Sverige samt ett inspirerat av det diagram @kelthar gjorde.

Fördelen med kelthars är ju att man ser skillnader i magnitud tydligt för de stora länderna.

Men, man ser också att det är lååång tid kvar innan vi når ett stopp på skiten. Vi förväntar ju oss, på låång sikt, att det skall ta slut och bli en klassiskt logistisk kurva, i stil med nedanstående:

Så, min killgissning blir att vi får vänta till 2021, minst.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kedom900:

Tvärtom för mig. Självstudier eller att jobba hemifrån kräver extremt hård självdisciplin vilket leder till att jag inte får något gjort överhuvudtaget när jag sitter hemma. Jag måste vara på arbetsplatsen eller i skolan för at kunna fokusera på jobbet. Är jag hemma är det så mycket annat som distraherar. Det blir svårt då man inte skiljer på privatliv och jobb. När jag är på jobbet så jobbar jag och när jag är hemma är jag ledig. Samma var det för mig i plugget. Måste vara i skolan för att kunna koncentrera mig. Önskar att jag kunde jobba hemifrån med det kan jag inte. Har försökt men får absolut inget gjort

Man måste nog inse att vi är olika. Det finns sällan några one-size-fits-all lösningar. Själv har jag sjukt svårt för kontorslandskapen. Blir tokstörd och dessutom söderstressad om jag måste sitta så att jag upplever att folk går bakom mig hela tiden.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Fast om man är smittad när man reser in i landet så har man väl virus i kroppen och därmed testas positivt? Eller när kan man testa folk tidigast?

Du kan som sagt var inte detektera viruset direkt när du fått det utan det måste först komma upp i tillräckliga mängder i kroppen för att det ska ge utslag. På samma sätt gäller det med tester för "immunitet"/antikroppar. Där sägs det att det måste gå 14 dagar efter att du blivit frisk innan du kan mäta det. Så även där har du en fördröjning.

Permalänk
Medlem

Rapporterade covid-dödsfall jämfört med hur många extra dödsfall man har (NYT):

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Rapporterade covid-dödsfall jämfört med hur många extra dödsfall man har (NYT):
https://i.imgur.com/jDuzWtA.png

Sjukt spännande siffror! Kan det vara beroende på att vi fick färre döda i vanliga influensan?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag anklagar er för att tysta coronadebatten
Överläkaren Anders Jansson, en av de 22 debattörerna i DN: Ni riskerar människors liv

Tycker ni han har rätt? Han skriver tex följande...

Att däremot utan egna sakkunskaper, i flock dubba en okränkbar guru till ende sanne uttolkare av världens samlade medicinska vetenskap, att utse alla meningsmotståndare till vetenskapens och folkets fiender.

Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag anklagar er för att tysta coronadebatten
Överläkaren Anders Jansson, en av de 22 debattörerna i DN: Ni riskerar människors liv

Tycker ni han har rätt? Han skriver tex följande...

Att däremot utan egna sakkunskaper, i flock dubba en okränkbar guru till ende sanne uttolkare av världens samlade medicinska vetenskap, att utse alla meningsmotståndare till vetenskapens och folkets fiender.

Länk

Är det inte dags att du lägger ner nu? Du och dina idoler i "22:an" verkar ju inte ens kunna ta in att det inte är EN person/Anders Tegnell på FHM som bestämmer utan det här är något som många personer på FHM jobbar med. Hur svårt är det att inse det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag anklagar er för att tysta coronadebatten
Överläkaren Anders Jansson, en av de 22 debattörerna i DN: Ni riskerar människors liv

Tycker ni han har rätt? Han skriver tex följande...

Att däremot utan egna sakkunskaper, i flock dubba en okränkbar guru till ende sanne uttolkare av världens samlade medicinska vetenskap, att utse alla meningsmotståndare till vetenskapens och folkets fiender.

Länk

Oj, en snyftartikel för att han skrev under en usel debattartikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Rapporterade covid-dödsfall jämfört med hur många extra dödsfall man har (NYT):
https://i.imgur.com/jDuzWtA.png

Detta stödjer väl det FHM har påstått om att Sverige har en av de mest pålitliga dödstalen i världen. Det går även hand i hand med att många av våra dödsfall har skett inom äldrevården där många eventuellt skulle gå bort av andra "naturliga" orsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag anklagar er för att tysta coronadebatten
Överläkaren Anders Jansson, en av de 22 debattörerna i DN: Ni riskerar människors liv

Tycker ni han har rätt? Han skriver tex följande...[...]

Jag anser att vill man vara med i leken får man leken tåla, och vill man framstå seriös och profesionell, bör man bete sig seriöst och profesionellt.

I deras debattartikel från den 14: april började dom direkt i ingressen med att gå till personangrepp mot vissa personer som arbetar för FHM, så där satte de själva tonen i debatten - och den var varken seriös eller profesionell.
Sen när andra gav svar på tal så blev vissa av debattörerna upprörda och tog på sig offerkoftan ("personangrepp är bara OK när det är jag som gör det"), vissa ångrade sin medverkan och beklagade hur responsen blev och vissa har (iallafall hittills) valt att dra sig undan helt.

Själv har jag svårt att ta något från "de 22" seriöst så länge Cecilia Naucler är en del av laget; den kvinnan är en oärlig hycklare och efter hennes senaste intervju i kinesisk TV är jag rätt säker på att hon har en agenda som inte har vårt lands bästa för ögonen.

Coronadebatten är inte tystad, den lever för fullt.
Dom fick bara inte den responsen dom hoppades på, och är ovana vid denna typen av kritik från (sociala)medier.

Slutligen så skrattade jag lite bistert åt något av det sista Anders Jansson skrev;

Citat:

Detta är det enda budskap jag har i fråga om pseudodebatten. Jag kommer inte att ägna den någon ytterligare tid, kommentarer eller besvara andras inlägg, det är pseudodebatten inte värd.

Också känt som det klassiska internetargumentet "Ni är barnsliga/har fel och jag orkar inte prata med er mer, men jag vill ändå få sista ordet."

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag anklagar er för att tysta coronadebatten
Överläkaren Anders Jansson, en av de 22 debattörerna i DN: Ni riskerar människors liv

Tycker ni han har rätt? Han skriver tex följande...

Att däremot utan egna sakkunskaper, i flock dubba en okränkbar guru till ende sanne uttolkare av världens samlade medicinska vetenskap, att utse alla meningsmotståndare till vetenskapens och folkets fiender.

Länk

Verkar som kritik mot media som "mobbat dem" eller något. Verkar också vara en debatt om vems siffror som är minst fel. Jag är ingen forskare men tycker personligen att strategin att stänga samhället försiktigt och öka på restriktioner vid behov känns vettigare än att tvärnita alltihop utan att veta om det är befogat. Allting får konsekvenser och uttrycket "sila myggor och svälja kameler" börjar kännas befogat. Det dör 5000 människor varje år i Sverige på grund av cancer orsakat av rökning. Borde man inte förbjuda tobak? Människor dör på grund av hjärt- kärlsjukdomar på grund av dålig livsstil - borde man inte tvinga folk äta bättre och motionera mera? Luftföroreningar? Droger? Alkohol? För att inte tala om växthuseffekten.

Eller ska man försöka leva med så stor frihet som möjligt att bestämma själv och ta eget ansvar? Kan man låta folk själva få välja vilka risker de vill ta i sina liv? Frihet är värt ganska mycket tycker jag. Folk kan gå i krig för frihet. Jag gillar att man uppmanar hellre än förbjuder. Känns som man mår bättre med frihet under eget ansvar istället för att hamna i en polisstat och angiverisamhälle. Känns fånigt som i vissa länder där polisen jagar ensamma människor i en park, fyller skateboardbanor med sand, flyger med drönare för att spionera på folk och där man uppmanas skvallra på sina grannar. Det får mig att tänka på stazi och Östtyskland. Lagar om tvångsvaccinering av befolkningen med stränga straff. Känns inte alls bra. Hur mår alla stackars människor som får sitta i månader i husarrest? Är inte det ett hälsoproblem också? Är det denna linjen vi uppmanas välja så är jag glad att man inte valt den. Hoppas att vi inte hamnar där också och är ganska orolig över vad politikerna kan hitta på framöver för att begränsa vår frihet.