Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gigabyte förbereder Z490-moderkort med stöd för PCI Express 4.0

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte förbereder Z490-moderkort med stöd för PCI Express 4.0

Kommande Z490-moderkort från Gigabyte väntas ha stöd för PCI Express 4.0, vilket tyder på kompatibilitet för framtidens processorfamilj Rocket Lake-S.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De har ju haft tid att öva på PCIe 4.0 så det känns logiskt att försöka åtminstone på de dyrare korten. Man får förstås komma ihåg att garantier inte finns och troligen inte kan utställas förrän närmare lanseringen av det som skall sköta kommunikation över banorna. Tidigast nästa år.

Permalänk
Medlem

Tittar man på andra läckor specifieras aldrig PCI-E 3.0 för Z490, Asus blandade ihop blurbs för H470 och B460 texter på Z490 bilder.

Z490 kanske har PCI-E 4.0 som default medans billigare chipsets segmenteras av som PCI-E 3.0 ?

Permalänk
Medlem

Om kommande Rocket-Lake och PCI-E 4.0 stöds är det inte så illa, då borde plattformen kunna hålla någorlunda.

Permalänk
Medlem

Jag kommer vänta på rocket lake innan jag slår till på något nytt. 7700K fungerar bra som det är fortfarande.

Permalänk
Medlem

Sa inte Intel tidigare att de skulle gå direkt till PCIe5?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Sa inte Intel tidigare att de skulle gå direkt till PCIe5?

Har för mig detta jag med, dessutom så verkar det ju bli försenat pga att de verkar haka på AMD på pci-e 4, om jag inte minns fel så, förutom att vara dubbelt så hög brandbredd (pci-e5 mot pci-e4) så skulle det väl vara betydligt bättre elektriskt oxå

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Av bilderna att döma så är dessa moderkorten med pcie4 utan fläkt😁

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Av bilderna att döma så är dessa moderkorten med pcie4 utan fläkt😁

Alla fläktar är av ondo, mitt Gigabyte x570 har fläkten redan efter 6mån börjat låta som skördetröska, inte som den lät från början utan det har blivit värre, hörs inget på silent mode som tur var.

Permalänk
Inaktiv

Vad spelar det för roll om GB släpper PCI 4 stöd om nu Intels CPUer inte stödjer det ändå?
För när väl Intel släpper något med stöd för PCI 4 så lär ju vi behöva nytt moderkort också?

Om det nu stämmer att Rocket Lake-S är bakåtkompatibel med Z490 vore det givetvis nice!
Fast för min del hade jag köpt nytt Asus mobo med PCI 4 stöd när det väl kommer.

Permalänk
Medlem

Den ursprungligt spansktalande läckan för "Comet Lake-S" skriver om PCIe 4.0
https://elchapuzasinformatico.com/2020/03/exclusiva-los-intel...

Samtidigt så ställer jag mig frågande om GB's spec.
PCIe 4.0 Re-driver (Boost & strengthen PCIe 4.0 signals to longer lengths)
Att förstärka en signal innebär även en fördröjning (kanske inte mycket) av signalen som effektivt betyder att total hastighet blir påverkad. Setup tid för kommunikation.

Kanske det är tanken att kompencera med överklockning av PCIe bussen...
PCIE 4.0 Turbo B-Clock (External clock generator for PCIe 4.0 overclocking)

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Ax kortet (bild 2) såg ju snuskigt läckert ut

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem

Undrar om det till stor del är pga att de redan har en "grunddesign" från x570-korten som gör att det är relativt billigt att anpassa även dessa kort till pcie4.0? Dock så borde detta betyda att kommande gen har stöd, annars är det mestadels bortkastat.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av inquam:

Sa inte Intel tidigare att de skulle gå direkt till PCIe5?

Det fanns vissa (på forum och i IT-pressen) som spekulerade om att så skulle bli fallet när det började krypa fram att Intel siktar på PCIe5 för Sapphire Rapids (Xeon plattformen vars lansering är planerad 2021) samt för någon Intel FGPA som nämndes förra året.

Ice Lake SP (Ice Lake Xeon som kommer köra PCIe 4.0) är ju ungefär ett år sen, om den hade varit i tid hade Intels stöd för PCIe 4.0 blivit någorlunda rimligt. Ca 2,5 år om Sapphire Rapids kommer under senare delen av 2021. Tiger Lake får ju också PCIe 4.0 stöd, kanske inte är superkritisk att pusha mot PCIe 5.0 i bärbara (om det nu inte är mer energieffektivt). För bärbara får tyvärr NVMe diskarna redan idag värmeproblem under hård last i många slimmade bärbara, lär knappast bli ett mindre problem med PCIe 4.0

För FPGA:er samt även för Xe verkar det primärt inte vara PCIe 5.0 Intel vill åt, utan CXL. Man hann aldrig få in CXL 1.0 i PCIe 4.0, så av den anledningen finns en tryck från bl.a. Intel att snabbt komma till PCIe 5.0.

Intels oneAPI strategi kommer behöva CXL stöd för att bli riktigt relevant, men även utanför oneAPI finns faktiskt riktigt intressanta saker som CXL kommer möjliggöra! Så själv ser jag långt mer fram emot CXL än vare sig PCIe 4 eller 5. Snabbare PCIe är bara snabbare I/O, CXL ger helt nya möjligheter för att utnyttja GPUer, FPGAer och liknande för att snabba upp olika moment i program kod. Extremt viktigt nu när CPU-prestanda allt mer stagnerar.

CXL är spännande på andra sätt, det är en standard som fått med sig alla stora på tåget (t.ex. är ARM och AMD med).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer