Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Men skulle bostadsrättsföreningen godkänna att någon med 0% ägarskap bor i lägenheten i åratal?

Du har helt rätt att barn såklart komplicerar ytterligare - rätt-ska-vara-rätt-tänket kommer nog erroderas över tiden. Sen vet jag inte riktigt det där med att ungarna ska få allt... jag hoppas inte att jag tappar mitt skarpa ogillande för att det finns folk med rika föräldrar som får allt serverat för sig bara för att jag får barn som (till slut?) har rika föräldrar. Mina barn lär inte vara de som är mest behövande av min och min partners pengar. (Sen är ju inte jag och min partner heller de som är i mest behov av våra pengar... men helt konsekvent kan man ju inte vara hela tiden )

Nja, så enkelt är det ju inte. Har ena jobb och den andra inte så är det ju nödvändigt att ena parten betalar allt. Och då våra jobb inte lär ha samma lön (under de närmaste 5-10 åren åtminstone) så blir det till att den person som har högre lön betalar mer.

Angående första frågan: du får självklart ha en partner som bor hos dig utan att vara delägare i bostadsrätten.

Som jag tog upp tidigare tycker jag att det är eftersträvansvärt att båda i förhållandet äger lika mycket, eller ungefär lika mycket, av bostaden. Annars blir det som att ni flyttar till din lägenhet, inte till er gemensamma lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Nja, så enkelt är det ju inte. Har ena jobb och den andra inte så är det ju nödvändigt att ena parten betalar allt. Och då våra jobb inte lär ha samma lön (under de närmaste 5-10 åren åtminstone) så blir det till att den person som har högre lön betalar mer.

Jag hade nog velat betala 50% om jag skall äga 50%, även om det var jag som tjänade mindre. Om du vill jämna ut löneskillnader mellan er kan du ju bara ge din partner x kronor i månaden och fortfarande att ni betalar 50% på allt som har med bostaden att göra? samma sak i slutändan såklart.

Har ni delad ekonomi är det väl ingen poäng att ens ha denna diskussionen dock?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Random-person:

Men skulle bostadsrättsföreningen godkänna att någon med 0% ägarskap bor i lägenheten i åratal?

Du har helt rätt att barn såklart komplicerar ytterligare - rätt-ska-vara-rätt-tänket kommer nog erroderas över tiden. Sen vet jag inte riktigt det där med att ungarna ska få allt... jag hoppas inte att jag tappar mitt skarpa ogillande för att det finns folk med rika föräldrar som får allt serverat för sig bara för att jag får barn som (till slut?) har rika föräldrar. Mina barn lär inte vara de som är mest behövande av min och min partners pengar. (Sen är ju inte jag och min partner heller de som är i mest behov av våra pengar... men helt konsekvent kan man ju inte vara hela tiden )

Nja, så enkelt är det ju inte. Har ena jobb och den andra inte så är det ju nödvändigt att ena parten betalar allt. Och då våra jobb inte lär ha samma lön (under de närmaste 5-10 åren åtminstone) så blir det till att den person som har högre lön betalar mer.

Bostadsrättsföreningen kan inte lägga sig i vem du väljer att leva med. Vi pratar ju att ni lever under äktenskapsliknande förhållande. Du har rätt att hyra ut rum så länge du väljer att bo där om inte stadgarna är väldigt konstigt skrivna.

Det där med att barn ärver allt. Självklart vill jag att ungen ska få access till den jag har slitit ihop. På samma sätt som jag tycker att den allmänna pensionen skall kunna testamenteras till mina barn istället för att hamna i den allmänna, men frågan hör inte hit. Att inte ge sitt barn en edge gentemot andra har jag inte förstått. Jag gissar att du också kommer låta dina barn slita ihop till kontantinsatsen, trots att du har möjlighet att hjälpa. Som sagt, allt förändras när väl ungen kommer.

Jag gillar din tanke att den som tjänar mest ska betala mest för det blir mest jämlikt i det långa loppet.

Permalänk
Medlem

Fast 50/50 låter väll logiskt på fasta avgifter som rör fastigheten/lägenheten och lånet.
Men sen att den som tjänar mest betalar mer för mat och övriga löpande utgifter är ju logiskt.

Jag skulle gå in med ett sånt ägande och skriva ett avtal på att ni gått in med olika insatser i början. Sen delar ni 50/50 på lägenheten - insatserna.

Bästa är självklart att ta det med en jurist som kan det här utan och innan..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Om det finns pantbrev för objekt 1 på 4 miljoner, får man pantsätta objekt 1 för att lägga in kontantinsats för objekt 2?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Om det finns pantbrev för objekt 1 på 4 miljoner, får man pantsätta objekt 1 för att lägga in kontantinsats för objekt 2?

Väldigt sparsamt med information. Äger du första fastigheten? Hur mycket lån har du på den? Har du råd att äga båda objekten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Väldigt sparsamt med information. Äger du första fastigheten? Hur mycket lån har du på den? Har du råd att äga båda objekten?

Oj förlåt, haha insåg att jag var väldigt sparsam med info.

Jag äger inte första utan det är mina föräldrar som äger objekt 1. Tanken är att de pantsätter en del av sitt hus för att bidra med kontantinsatsen för mitt hus. Jag kommer självklart att betala ränta och amortering som de står för

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Oj förlåt, haha insåg att jag var väldigt sparsam med info.

Jag äger inte första utan det är mina föräldrar som äger objekt 1. Tanken är att de pantsätter en del av sitt hus för att bidra med kontantinsatsen för mitt hus. Jag kommer självklart att betala ränta och amortering som de står för

Det ska inte vara något problem, så länge de har den möjligheten!

Permalänk
Medlem

Hej! Är det möjligt att få ett lånelöfte utan någon tidigare anställning? (Börjar jobba i Juni)

Min situation: Snart nyexad ingenjör med anställning påskrivet och start i Juni. Hittat en lägenhet(nyproduktion) jag är intresserad av och vill gärna ha ett lånelöfte redo så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sazuki:

Hej! Är det möjligt att få ett lånelöfte utan någon tidigare anställning? (Börjar jobba i Juni)

Min situation: Snart nyexad ingenjör med anställning påskrivet och start i Juni. Hittat en lägenhet(nyproduktion) jag är intresserad av och vill gärna ha ett lånelöfte redo så fort som möjligt.

Är det provanställning eller tillsvidare? Det spelar väldigt stor skillnad. Har du ett signat anställningsavtal kan du söka lånelöfte, däremot kommer de vilja vänta med att ge dig lånet tills du börjar få en inkomst.

För mig som är permitterad nu så har jag fått ett lånelöfte men det kommer inte godkännas något lån om jag inte börjar jobba fulltid igen. Ett lånelöfte är aldrig en garanti att du får låna pengarna, de kan neka dig om de tycker att fastigheten är en riskfylld investering även om köpeskillingen är långt under löftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Är det provanställning eller tillsvidare? Det spelar väldigt stor skillnad. Har du ett signat anställningsavtal kan du söka lånelöfte, däremot kommer de vilja vänta med att ge dig lånet tills du börjar få en inkomst.

För mig som är permitterad nu så har jag fått ett lånelöfte men det kommer inte godkännas något lån om jag inte börjar jobba fulltid igen. Ett lånelöfte är aldrig en garanti att du får låna pengarna, de kan neka dig om de tycker att fastigheten är en riskfylld investering även om köpeskillingen är långt under löftet.

Desvärre är det en provanställning, kan detta ställa till det? Förstår att ett bolån kan nekas även om ett lånelöfte är beviljad om den ekonomiska situationen förändas. Men eftersom det är en nyproduktion jag är intresserad av (inflytt om 2.5 år) kommer jag förhoppningsvis vara i en mycket bättre ekonomiskt situation när det är dags att beviljas lån. Därför är jag inte värst orolig över framtiden, utan just att få själva lånelöftet nu.

Angående ditt lånelöfte, räckte en standardansökan online, eller förklarade du din situation för banken innan det blev godkänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sazuki:

Desvärre är det en provanställning, kan detta ställa till det? Förstår att ett bolån kan nekas även om ett lånelöfte är beviljad om den ekonomiska situationen förändas. Men eftersom det är en nyproduktion jag är intresserad av (inflytt om 2.5 år) kommer jag förhoppningsvis vara i en mycket bättre ekonomiskt situation när det är dags att beviljas lån. Därför är jag inte värst orolig över framtiden, utan just att få själva lånelöftet nu.

Angående ditt lånelöfte, räckte en standardansökan online, eller förklarade du din situation för banken innan det blev godkänt?

Jag pratade med en handläggare på banken. För min sambo räknas provanställningen som ingen anställning så det kan verkligen ställa till det.

Permalänk
Medlem

Vilka banker är generösast med att bevilja höga bolån?

Kollar jag på SBAB och SEB så får jag låna x miljoner baserat på inkomst. På Länsförsäkringar indikerar de att jag får låna cirka en miljon mer? Kan det stämma eller försöker LF locka in med en ansökan om lånelöfte som i slutändan ändå ligger mer i linje med övriga?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Lite av en hypotetisk fråga i nuläget, men funderar lite på att i framtiden flytta hem till Sverige igen.

Jag har en fast anställning utomlands med en riktigt hög lön. Beroende på hur beslutet att flytta hem ser ut kan jag vara i en situation där jag köper bostad i Sverige utan att jag vid det tillfället har ett jobb i Sverige (exempelvis att jag köper en villa i Sverige 6-9 månader innan hemflytt och att jag därför vid köptillfället har kvar min tjänst och lön i utlandet).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Lite av en hypotetisk fråga i nuläget, men funderar lite på att i framtiden flytta hem till Sverige igen.

Jag har en fast anställning utomlands med en riktigt hög lön. Beroende på hur beslutet att flytta hem ser ut kan jag vara i en situation där jag köper bostad i Sverige utan att jag vid det tillfället har ett jobb i Sverige (exempelvis att jag köper en villa i Sverige 6-9 månader innan hemflytt och att jag därför vid köptillfället har kvar min tjänst och lön i utlandet).

Vilken är den hypotetiska frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilken är den hypotetiska frågan?

Bra fråga... Den försvann.
Den hypotetiska frågan är: hur ser bankerna på en situation där det finns en fast anställning i utlandet vid köp av en bostad i Sverige.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Bra fråga... Den försvann.
Den hypotetiska frågan är: hur ser bankerna på en situation där det finns en fast anställning i utlandet vid köp av en bostad i Sverige.

Den mest transparenta banken, SBAB, skriver följande:

"SBAB godkänner endast inkomster i svenska, norska eller danska kronor. Vid inkomster i norska eller danska kronor behöver vi göra en manuell bedömning och vi ber dig därför att kontakta oss för fortsatt hantering."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Vilka banker är generösast med att bevilja höga bolån?

Kollar jag på SBAB och SEB så får jag låna x miljoner baserat på inkomst. På Länsförsäkringar indikerar de att jag får låna cirka en miljon mer? Kan det stämma eller försöker LF locka in med en ansökan om lånelöfte som i slutändan ändå ligger mer i linje med övriga?

Jag kan besvara min egen fråga. Det var bluff. De har tydligen en spärr på att man max får låna x gånger årsinkomst men (glädje)kalkylen tar inte det i hänsyn.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

I eftermiddag ska vi skriva kontrakt för ett radhus.
4 700 000 kostar det och vi kommer troligtvis få runt 1 000 000 i vinst från vår nuvarande lägenhet.
Dvs, vi kommer hamna på en belåningsgrad på runt 80 %. Vi har relativt bra kassaflöde på runt 60 k netto och andra tillgångar på nästan 1 mkr till (som vi inte vill flytta/röra). I mina ögon en rätt bra bolånekund. Tyvärr måste vi flytta från vår nuvarande bank avanza eftersom vi överstiger deras 60 % belåningsgrad.

Vilken bank tror ni kan ge oss bäst lånevillkor just nu? Är det några som är mer offensiva än andra just nu? Kom med tips!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

Vilken bank tror ni kan ge oss bäst lånevillkor just nu? Är det några som är mer offensiva än andra just nu? Kom med tips!

Bankerna måste redovisa sina snitträntor varje månad numera så bara jämföra. Är någon av er med i fack så kolla vad facket ger. Saco har tex avtal med Danske och även om internetbanken är total värdelös så är räntan ok. Har inga krav på övriga engagemang hos dem.

https://www.compricer.se/borantor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SIEMPRE:

I eftermiddag ska vi skriva kontrakt för ett radhus.
4 700 000 kostar det och vi kommer troligtvis få runt 1 000 000 i vinst från vår nuvarande lägenhet.
Dvs, vi kommer hamna på en belåningsgrad på runt 80 %. Vi har relativt bra kassaflöde på runt 60 k netto och andra tillgångar på nästan 1 mkr till (som vi inte vill flytta/röra). I mina ögon en rätt bra bolånekund. Tyvärr måste vi flytta från vår nuvarande bank avanza eftersom vi överstiger deras 60 % belåningsgrad.

Vilken bank tror ni kan ge oss bäst lånevillkor just nu? Är det några som är mer offensiva än andra just nu? Kom med tips!

Danske Bank har om du är TCO/SACO-medlem 3 årig bunden ränta för 1,39%. Men annars är ju Compricers räntesnurra bra.

Permalänk
Medlem

Jag har amorterat ca 200 000 av bolånet. Kan jag låna upp denna summa igen utan omvärdering? Jag borde ju kunna ansöka om att låna samma summa igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

I eftermiddag ska vi skriva kontrakt för ett radhus.
4 700 000 kostar det och vi kommer troligtvis få runt 1 000 000 i vinst från vår nuvarande lägenhet.
Dvs, vi kommer hamna på en belåningsgrad på runt 80 %. Vi har relativt bra kassaflöde på runt 60 k netto och andra tillgångar på nästan 1 mkr till (som vi inte vill flytta/röra). I mina ögon en rätt bra bolånekund. Tyvärr måste vi flytta från vår nuvarande bank avanza eftersom vi överstiger deras 60 % belåningsgrad.

Vilken bank tror ni kan ge oss bäst lånevillkor just nu? Är det några som är mer offensiva än andra just nu? Kom med tips!

Pröva handelsbanken. Vi fick 0.98% bundet på 3 år för ca 6 mån sedan på liknande nybyggnation 4.7mk & lån på 85%.
Men allt beror väl på hur mkt de prioriterar bolånekunder just då samt er ekonomiska situation utöver tillgångar.

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem

@DrGuld: Tack för input.
Jag skickade en låneansökan till Handelsbanken och Swedbank, så får jag spela det lite mot varandra. 0,98 i 3 år lät som en bra idé

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Bankerna måste redovisa sina snitträntor varje månad numera så bara jämföra. Är någon av er med i fack så kolla vad facket ger. Saco har tex avtal med Danske och även om internetbanken är total värdelös så är räntan ok. Har inga krav på övriga engagemang hos dem.

https://www.compricer.se/borantor

Yes, tack för input! Ska spela ut några mot varandra så får vi se vart det hela landar på.

Skrivet av anon2110:

Danske Bank har om du är TCO/SACO-medlem 3 årig bunden ränta för 1,39%. Men annars är ju Compricers räntesnurra bra.

Kanon, tack!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sazuki:

Desvärre är det en provanställning, kan detta ställa till det? Förstår att ett bolån kan nekas även om ett lånelöfte är beviljad om den ekonomiska situationen förändas. Men eftersom det är en nyproduktion jag är intresserad av (inflytt om 2.5 år) kommer jag förhoppningsvis vara i en mycket bättre ekonomiskt situation när det är dags att beviljas lån. Därför är jag inte värst orolig över framtiden, utan just att få själva lånelöftet nu.

Angående ditt lånelöfte, räckte en standardansökan online, eller förklarade du din situation för banken innan det blev godkänt?

Provanställning kommer göra det praktiskt taget omöjligt för dig att få ett bolån. Särskilt i dessa tider, har du möjlighet med en borgen?

Skrivet av Shakermaker:

Jag kan besvara min egen fråga. Det var bluff. De har tydligen en spärr på att man max får låna x gånger årsinkomst men (glädje)kalkylen tar inte det i hänsyn.

Det är en gräns från amorteringskravet. Det är väl inte en omöjlig spärr men det ska väldigt mycket till för att personer ska få låna mer än 4,5X årsinkomst brutto.
https://www.fi.se/sv/finansiell-stabilitet/hushallens-skulder...

Skrivet av DrGuld:

Pröva handelsbanken. Vi fick 0.98% bundet på 3 år för ca 6 mån sedan på liknande nybyggnation 4.7mk & lån på 85%.
Men allt beror väl på hur mkt de prioriterar bolånekunder just då samt er ekonomiska situation utöver tillgångar.

6 månader sen var det en otroligt annan situation kom ihåg det. Sen dess har stibor gått från -0,10 till +0.30

Permalänk
Medlem

Hur brukar banker se på tjänsledighet?

Jag och min sambo letar bostad. Vi har lånelöfte, kontantinsats och pengar för lagfart/pantbrev för att kunna köpa villa för 3.5mkr.
Min sambo har sökt utbildning till hösten och om hon kommer in samt väljer att påbörja den så kommer hon då vara tjänsledig från sitt jobb som lärare. Hon planerar att vikariera så mycket det går upp till maximalt fribelopp för att inte påverka studiebidrag samt ev. studielån.

Kommer banken räkna det som hon att har 0kr i inkomst och vi har samma lånekraft som om jag söker ensam eller kommer det faktum att hon är tjänstledig och vid "kris" kan vara tillbaka i arbete på 2 veckor hjälpa? Tänker även att vi binder räntan under studietiden på 3 år, för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem

Jag har hört någonstans, här får ni gärna rätta mig, om att ifall jag får låna 2 miljoner kr från banken och frugan får låna ytterligare 2 miljoner så är det inte totalt 4 miljoner som man får låna utan de ser en som ett par och därmed får man låna mer än 4 miljoner?

Någon som kan bekräfta det?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Har fått godkänd anmorteringsfrihet nu iom permittering och corona. Inget som var ett absolut måste, vi klarar oss utan problem även om vi inte hade det men alltid trevligt och netto innebär det ungefär samma budget som om allt var som vanligt.

Men jag funderar på att skaffa solceller som skulle gå på ~150k där jag går in med 50k från aktiekapital och sen utöka lånet på kåken med 100k. Skulle det vara möjligt eller tror du bankmannen bara kommer skratta eftersom vi har ammorteringsfritt nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag har hört någonstans, här får ni gärna rätta mig, om att ifall jag får låna 2 miljoner kr från banken och frugan får låna ytterligare 2 miljoner så är det inte totalt 4 miljoner som man får låna utan de ser en som ett par och därmed får man låna mer än 4 miljoner?

Någon som kan bekräfta det?

Ja om man får låna 2 miljoner var vid ensamhushåll så brukar det bli mer om man köper gemensamt. Det är ju dyrare att driva runt två hushåll än ett så era schablonkostnader blir lägre vilket möjliggör för högre lån.