Vilket program för att testa en RAM-överklock?

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket program för att testa en RAM-överklock?

Vilka program använder ni när ni testar en RAM-överklock, och varför? Vill gärna veta vilka program som ni *inte* använder och även varför.

För mig så låter memtest86 som det självklara testet, men jag har hört av någon som bör veta bättre än jag själv att detta program inte är särskilt bra för att testa stabilitet av en RAM-överklock.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga alla program du har, memtest kan ju vara stabilt i 24 timmar, men lägger du sedan belastning på grafikkort och CPU så kan det bli andra bullar, exempelvis att nån komponent överhettar, får spänningsfall eller får systemet att jobba annorlunda mot memtest.

Memtest är en bra start dock, ofta märker man fel rätt snart, men det kan dröja en eller flera timmar också, beroende på vilka test samt minnesmängd.

Memtest
Prime
3DMark (olika versioner)

Gärna ett par timmar på varje.

Permalänk
Medlem

Har för mig att memtest86 inte belastar minnena särskilt hårt vilket behövs för att säkerställa stabilitet vid överklockning. Är mer för diagnostik av ev. defekta stickor tror jag. HCI Memtest brukar rekommenderas som gratisalternativ, dock får man köra en instans för varje processortråd manuellt med gratisversionen och räkna ut hur mycket RAM per instans man behöver köra. Fanns ett tredjeparts-GUI tidigare (MemTestHelper) som gjorde det automatiskt, det är dock är blockat nu.

Karhu RAM Test kör jag själv med, kostar dock €10. Hittar minnesfel snabbare än HCl för mig i alla fall.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Föredetting

SuperPI 32M.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag använde HCI memtest
http://hcidesign.com/memtest/
Var det alltför knas så visade det error nästan direkt. Det var även programmet @Tellus82 föreslog när han guidade mig i minnesklockningsdjungeln. Sen är det ju självklart att man borde testa lite spel och sånt också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Large FTT i Prime95 har inte svikit mig änn. Brukar köra 12 timmar

Permalänk
Medlem

Börja med snabba test när du letar timings/frekvens som skulle kunna funka. HCI memtest är då ett bra val, det visar sig rätt fort om du är i närheten av stabilitet eller inte. För senare validering av stabilitet av något man tror funkar så brukar jag köra en natt med Large FFT i Prime95 & en med blend, att köra Prime95 direkt blir bara otroligt tidsödande men det beror också lite på vana med minnes OC och ifall man vet på ett ungefär hur ens minnen orkar med.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för en massa bra svar!

Funderar på att köpa antingen HCI Memtest eller Karhu, men känner mig lite skeptisk till minnestestverktyg inuti Windows, av två anledningar.

Det ena är att instabilt minne borde kunna leda till datakorruption inuti Windows om man har otur.

Det andra är att ett verktyg inuti Windows inte kan testa de delar av RAM-minnet som tas upp av operativsystemet som inte går att swappa ut. (Detta kanske inte är ett problem i och för sig om man ska testa OC-stabilitet snarare än efter minnesfel?)

Har även tittat på Memtest64? Några erfarenheter av detta? Även det körs dock i Windows.

Finns det något bra verktyg för att validera en minnes-överklock som inte körs intui Windows? Memtest86 känns ju som det självklara valet men om det inte är bra på att upptäcka instabilitet p.g.a. överkock så är det ju inget alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tack för en massa bra svar!

Funderar på att köpa antingen HCI Memtest eller Karhu, men känner mig lite skeptisk till minnestestverktyg inuti Windows, av två anledningar.

Det ena är att instabilt minne borde kunna leda till datakorruption inuti Windows om man har otur.

Det andra är att ett verktyg inuti Windows inte kan testa de delar av RAM-minnet som tas upp av operativsystemet som inte går att swappa ut. (Detta kanske inte är ett problem i och för sig om man ska testa OC-stabilitet snarare än efter minnesfel?)

Har även tittat på Memtest64? Några erfarenheter av detta? Även det körs dock i Windows.

Finns det något bra verktyg för att validera en minnes-överklock som inte körs intui Windows? Memtest86 känns ju som det självklara valet men om det inte är bra på att upptäcka instabilitet p.g.a. överkock så är det ju inget alternativ.

Ett knep är att köra en slask installation på separat partition eller disk helt & hållet, finns även diverse USB lösningar. För att göra HCI lite enklare att använda multipla instanser av så kan man enkelt styra det genom dram calc och genom att starta membench/membench mode: memtest, sätta antal trådar och minnesmängd det ska testa. Och vad det gäller stabilitet vid OC så är det extremt ovanligt att bara ett chip skulle vara instabilt, då ligger man otroligt hårfint på gränsen, dessutom brukar binning från tillverkaren vara förvånansvärt exakt. Men visst skulle det rent tekniskt kunna inträffa att just operativet låser precis det chip som inte klarar stabilitet, har ännu inte sett det hända dock. Har själv kikat på en del icke windows tester men de funkar sådär, memtest86 har körts i väldigt många timmar utan fel där HCI memtest har hittat fel inom 10 minuter när jag klockat så just det skulle jag aktivt undvika faktiskt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tellus82:

Och vad det gäller stabilitet vid OC så är det extremt ovanligt att bara ett chip skulle vara instabilt, då ligger man otroligt hårfint på gränsen, dessutom brukar binning från tillverkaren vara förvånansvärt exakt.

I just mitt fall så har jag 2 st Corsair Vengeance LPX 3000 MT/s kit (2x8GB) för totalt 32 GB minne. Så det är inte ett fabriksmatchat kit med 4 stickor. Därför kan det vara relevant att alla stickorna testas. Alla stickorna är i alla fall av exakt samma modell och har exakt samma minneskrestar på, så det är så matchat som det kan bli utan att tillverkaren själv binnat 4 st. (Hynix AFR, så man ska väl inte vänta sig några frekvensmirakel, enligt vad jag läst.)

Ska upp till Ryzen 3000, tänkte se om jag kan få upp dem i 3200 MT/s i alla fall, och kanske passa på att tighta upp lite timings samtidigt. Valde ett 3000 MT/s-kit på 2x8GB när jag köpte eftersom IMC på Ryzen 1000-serien som jag uppgraderar för funkade ganska dåligt vid 3200 MT/s. Har sedan dess uppgraderat med likadant minne för totalt 32 GB. Får se om det blir skillnad på det med ny CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

I just mitt fall så har jag 2 st Corsair Vengeance LPX 3000 MT/s kit (2x8GB) för totalt 32 GB minne. Så det är inte ett fabriksmatchat kit med 4 stickor. Därför kan det vara relevant att alla stickorna testas. Alla stickorna är i alla fall av exakt samma modell och har exakt samma minneskrestar på, så det är så matchat som det kan bli utan att tillverkaren själv binnat 4 st. (Hynix AFR, så man ska väl inte vänta sig några frekvensmirakel, enligt vad jag läst.)

Ska upp till Ryzen 3000, tänkte se om jag kan få upp dem i 3200 MT/s i alla fall, och kanske passa på att tighta upp lite timings samtidigt. Valde ett 3000 MT/s-kit på 2x8GB när jag köpte eftersom IMC på Ryzen 1000-serien som jag uppgraderar för funkade ganska dåligt vid 3200 MT/s. Har sedan dess uppgraderat med likadant minne för totalt 32 GB. Får se om det blir skillnad på det med ny CPU.

Det du i första hand kommer leta efter är inte instabilitet i chippen i sig utan snarare minneskontrollern (UCLK) & IF bussen (FCLK) upp till 3000MT/s och standard timings, över detta och du kommer börja testa chippen i sig, så upp till 3000MT/s spelar det egentligen ingen enorm roll hur stor del av minnena du testar. En Ryzen 3000 kommer klara av dessa minnen långt bättre än en ur 1000 serien, det blir dock lite avhängt på moderkortet också.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tellus82:

Det du i första hand kommer leta efter är inte instabilitet i chippen i sig utan snarare minneskontrollern (UCLK) & IF bussen (FCLK) upp till 3000MT/s och standard timings, över detta och du kommer börja testa chippen i sig, så upp till 3000MT/s spelar det egentligen ingen enorm roll hur stor del av minnena du testar. En Ryzen 3000 kommer klara av dessa minnen långt bättre än en ur 1000 serien, det blir dock lite avhängt på moderkortet också.

Moderkortet är rätt ruttet, nämligen ett Asus Prime B350M-A.

Men hur som helst, jag upptäckte att HCI Memtest har en Deluxe-utgåva som också är går att köra från en USB-sticka, så blir nog den utgåvan. $14 känner jag ändå att jag har råd med i sammanhanget för att slippa mecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Moderkortet är rätt ruttet, nämligen ett Asus Prime B350M-A.

Men hur som helst, jag upptäckte att HCI Memtest har en Deluxe-utgåva som också är går att köra från en USB-sticka, så blir nog den utgåvan. $14 känner jag ändå att jag har råd med i sammanhanget för att slippa mecka.

Med Prime b350 är det höga odds att du inte når över 2933 oavsett tyvärr men kanske att det funkar bättre med en 3000 serie processor, med 1 & 2000 serien lirade allt över 2933 inget vidare även om en del nådde högre. Troligtvis är det moderkortet som kommer vara den begränsande faktorn i din minnes OC, timings kan du såklart tweaka vid lägre frekvens också och det kan vara värt att köra FCLK & UCLK/MEMCLK asynkront, alltså att låta MEMCLK & UCLK hålla 2933MT/S (1466/1467MHz) medans man pillar upp FCLK så högt den orkar, 18-1900MHz. Att köra det asynkront skapar en reduktion av prestanda men med tillräcklig skillnad i frekvens för FCLK är det ändå värt det prestandamässigt i slutändan.

Visa signatur