Permalänk
Medlem

@kojan2: Just nu är det mitt grafikkort som låter när det semi-varvar upp då och då vilket stör mig stundtals, men annars så låter ingenting i min luftkylda Ghost.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

@Shinzou: Tack, låter bra. Ska se om jag får tag i någon Ghost snart.
Tack för hjälpen, mitt 5700 xt är ganska tyst ändå.

Visa signatur

Carl-Johan

Permalänk
Medlem

Om någon har small eller medium tophat i limestone och vill byta mot en large dra iväg ett pm.

Permalänk
Skrivet av kojan2:

Hej, ganska sugen på ett sff-bygge men lite tveksam då det gäller ljudvnivån. Går det att få det hyffsat tyst? Har sett Optimum Tech och han hade en Ghost med Custom Loop. Är det vad som krävs, eller fungerar det med luftkylning?
Tänkte köpa någon nyare ryzen till detta bygge.

Hej @kojan2! Grejerna i min signatur är mitt första sff-bygge. Ryzen 3900x luftkyld i ett spöke.

Har efter lite pill på fläktkurva för chassi- och cpufläktar fått den riktigt tyst. Jag är ändå extremt känslig för fläktljud. Grafikkortets fläktar står stilla i idle och resten snurrar sakta och tyst.

Kör en Noctua NF-A12x15 på cpu-kylaren samt två stycken likadana som blåser ut luft från toppen, under en Small Tophat. Jag säger köp! Superfin liten burk

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

@flyingls7: Tack för bra bilder och bra info, verkar som det kan gå. Skulle helst slippa en tophat av estetiska skäl, men det är kanske ett måste om man ska få det svalt.

Visa signatur

Carl-Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kojan2:

Hej, ganska sugen på ett sff-bygge men lite tveksam då det gäller ljudvnivån. Går det att få det hyffsat tyst? Har sett Optimum Tech och han hade en Ghost med Custom Loop. Är det vad som krävs, eller fungerar det med luftkylning?
Tänkte köpa någon nyare ryzen till detta bygge.

Jag kör en Ryzen 3700X parad med Noctua NH-L12S med fläkten i pull (fick bända heatpipsen). Ingen tophat. Sedan en Noctua NF-A12x15 som utblås i botten nedanför nätagget.

CPU-kylningen är väldigt tyst, har inga anmärkningar på den biten. Har länge haft en stor tornkylare NH-D15, ofta i luftiga chassin, så var en smula orolig för hur ljudnivån skulle upplevas.

Att tänka på om du skaffar NH-L12S, är att man måste bända heatpipsen då kylaren annars är några millimeter för hög för Ghosten. Väl värt mödan enligt mig då det förmodligen är den bästa luftkylaren som går att passa in i Ghosten. Den kylaren funkar inte heller med alla moderkort då komponenter och kylflänsar på mobo kan vara i vägen. Jag har ett Gigabyte Aorus X570 I Pro WiFi. Det är verkligen en tight fit, men det gick utan att behöva ta av heatspreaders på mina Corsair LPX minnen.

Permalänk
Skrivet av kojan2:

@flyingls7: Tack för bra bilder och bra info, verkar som det kan gå. Skulle helst slippa en tophat av estetiska skäl, men det är kanske ett måste om man ska få det svalt.

Förstår dig, den är helt klart snyggare utan tophat. Testa utan först och bara ett utblås/insug på fläktplatsen i nederkant. Det gjorde jag men upplevde ljudnivån som högre då fläkten på CPU:n fick jobba hårdare. Med en annan processor som Ryzen 3600 får du säkert ner värmeutvecklingen en del. Lycka till

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Noctua NH-L12 Ghost S1 edition

https://twitter.com/LouqeSweden/status/1254713330029203456?s=...

Permalänk
Medlem

Nice, finns det nån mer info om den? Tänkte om det är nått som är special eller om det bara är en märkning på lådan.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Nice, finns det nån mer info om den? Tänkte om det är nått som är special eller om det bara är en märkning på lådan.

Vet inget mer, tror dock att det bara är gamla L12 med 120mm fläkt.

Permalänk
Medlem

Hittade inte att det informerats om tidigare men Louqe gick ut häromdagen med att man kommer kunna köpa en Gen4-riser löst i samband med att dom lanserar MK3.
"Hey everyone! We are thrilled to announce a new COBALT Gen4+ riser cable that will be an essential part of the forthcoming Mk3 case and will also be available for separate purchase."

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Hittade inte att det informerats om tidigare men Louqe gick ut häromdagen med att man kommer kunna köpa en Gen4-riser löst i samband med att dom lanserar MK3.
"Hey everyone! We are thrilled to announce a new COBALT Gen4+ riser cable that will be an essential part of the forthcoming Mk3 case and will also be available for separate purchase."

Kan vi få en bättre strömknapp att köpa också?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kan vi få en bättre strömknapp att köpa också?

Haha. Ja hellre det faktiskt. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Hittade inte att det informerats om tidigare men Louqe gick ut häromdagen med att man kommer kunna köpa en Gen4-riser löst i samband med att dom lanserar MK3.
"Hey everyone! We are thrilled to announce a new COBALT Gen4+ riser cable that will be an essential part of the forthcoming Mk3 case and will also be available for separate purchase."

Sa det något om pris?

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kan vi få en bättre strömknapp att köpa också?

Jag har faktiskt inte problem med min så jag tar nog hellre risern.

Skrivet av kniven:

Sa det något om pris?

Inlägget finns att läsa på deras twitter samt facebook men jag hittade tyvärr ingen prisinformation.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk

Precis byggt min gröna Ghost som jag fick på posten innan helgen. Den kör Mac OS Catalina och är tänkt för audio. Jag har därför ingen gpu, men jag ska nog köpa typ en RX 580. Nån som kör en sån i Ghost och kan dela med sig av sina erfarenheter? Louqe listar ju bara massa nvidiakort i guiden och de funkar inte för Mac OS.

Sjukt imponerad av kabeldragningen man ser av många. Min är som ett fågelbo med allt kablage från psu:n - knappt jag kommer få plats med gpu

Min Samsung 970 EVO Plus m2 gör mig galen också. Den fräser och skrapar som en gammal snurrande disk ibland. Vet inte om det är fel på den eller moderkortet (Gigabyte Z90 I). Den är runt 50 grader varm efter användning vilket inte bör vara dåligt. Verkar inte vara helt ovanligt problem och kan inte beskyllas Ghosten. Allt blir ju lite extra störigt när burken står bredvid en på skrivbordet.

Permalänk

Tröttnade på originalfötterna till mitt spöke, så jag ritade nya.
Efter lite tjat fick jag farsgubben att skriva ut dem på sin Prusa.

De monteras med M4 skruv i spåren för fläktmontering och då jag personligen inte kör med fläkt under PSU'n så kan jag inte uttala mig om hur dessa fungerar om man gör det
De är skjutbara längst med spåret och är därför inte i vägen för skruvarna som håller sidopanelerna på plats

Tycker personligen att de blev väldigt bra
Finns på Thingiverse för den som vill prova: https://www.thingiverse.com/thing:4341022

edit: Inser att skuggorna kan få det att se ut som om fötterna sticker ut förbi sidopanelerna, men jag lovar att de är "flush" med kanten

Kommenterat skuggorna i bilderna
Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Medlem

@Kaospojken: Fantastiskt. När man flyttar till hus måste man skaffa en 3D skrivare inser jag...
Jag kör helt med orginalfötterna just nu, utan fläkt i botten. För mig känns det som att det kvittar om man inte har fläkt i botten som stryps av det lilla luftflödet.
Hade jag tänkte montera fläkt i botten hade jag velat ha dessa eller liknande fötter. Men just dina blockerar fläktmöjligheter då ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lambdan:

Nån som kör 3900X på luft i ett Ghost? Blir det varmt? Högljutt? Har lite lust att gå tillbaka till mitt kära spöke men vet inte om jag ska beställa ett X570 ITX moderkort som är ganska så dyrt eller om jag bara ska gå tillbaka till min deliddade 8700K och Z370 ITX moderkort som jag redan har liggandes. Har börjat köra 1080p 240Hz så har lite lust att använda Intel igen av den anledningen också.
Tänker om 3900X'an går för varmt med en Black Ridge NFA12x15 så måste jag investera i 240mm AIO också.
Vet inte, hur hade ni gjort? Köpt X570 moderkort + ev 240mm AIO eller nedgradera till 8700K?

Jag hade valt 8700K:n, särskilt när du redan har den. Ser ingenting i ditt inlägg som tyder på att 3900X skulle ge dig några prestandafördelar.

Kör själv en 3700X i mitt S1, men hade med facit i hand nog hellre sparat ett gäng slantar och köpt en 3600[X] istället. Gör sällan tyngre grejer som videoredigering vid datorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Administrativ avgift

@lambdan: Du kommer må bättre av att använda din 8700k med 4133MHZ minnen, det är det optimala för 1080P 240HZ gaming. Det är inga problem att kyla en 3900X med L12, så kör på din 8700k

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

@Kaospojken: Fantastiskt. När man flyttar till hus måste man skaffa en 3D skrivare inser jag...
Jag kör helt med orginalfötterna just nu, utan fläkt i botten. För mig känns det som att det kvittar om man inte har fläkt i botten som stryps av det lilla luftflödet.
Hade jag tänkte montera fläkt i botten hade jag velat ha dessa eller liknande fötter. Men just dina blockerar fläktmöjligheter då ?

Saknar själv att ha enkel tillgång till skrivare, har tidigare haft på jobbet men är inte längre kvar där
Har man inte fläkt i botten spelar nog som du säger inte avståndet någon roll, men jag har börjat kika på att designa om mina fötter så att dem fungerar tillsammans med fläkt under PSU, är lite sugen på att montera av min topphatt som bara döljer två 12x25 fläktar ifrån Noctua då mina planer för en AIO aldrig blev av

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag hade valt 8700K:n, särskilt när du redan har den. Ser ingenting i ditt inlägg som tyder på att 3900X skulle ge dig några prestandafördelar.

Kör själv en 3700X i mitt S1, men hade med facit i hand nog hellre sparat ett gäng slantar och köpt en 3600[X] istället. Gör sällan tyngre grejer som videoredigering vid datorn.

Skrivet av andra94:

@lambdan: Du kommer må bättre av att använda din 8700k med 4133MHZ minnen, det är det optimala för 1080P 240HZ gaming. Det är inga problem att kyla en 3900X med L12, så kör på din 8700k

Tack för svar gott folk men det är nästan 2 månader sen jag skrev det där så det har hänt mycket sen dess.

Jag skaffade B450 ITX moderkort och körde det ett tag men blev less på varvandet och konstant fläktljud av Black Ridge + A12x15, så jag skaffade en large tophat + 240 AIO men var inte jätte imponerad av den heller i längre sessioner + datorn blev väldigt mycket större och fulare med en large tophat (f.ö. gillar jag verkligen inte tophats, skruvar jag för hårt böjer de sig, skruvar jag för löst skramlar dem, och så stämmer färgen inte med resten av datorn) så nu är jag tillbaka på min luftkylare (Black Ridge + A12x15) och lever med varvande när jag öppnar en ny flik (snabb spik upp i 76C, och då Asus har en hårdkodad spärr att 75C = 100% cpu fan oavsett kurvor och fan smoothing går det inte att undvika).

Så jag kör på det tills Noctua L12 Ghost edition kommer (kanske ska testa den) om jag inte går tillbaka till ATX, mitt Lian Li O11 Dynamic står i hörnet av rummet och vill bli använd. Lättare att lägga Ghosten i sin låda och gömma den.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Så jag kör på det tills Noctua L12 Ghost edition kommer (kanske ska testa den) om jag inte går tillbaka till ATX, mitt Lian Li O11 Dynamic står i hörnet av rummet och vill bli använd. Lättare att lägga Ghosten i sin låda och gömma den.

Varför skulle L12 vara bättre än Black Ridgen, de verkar vara väldigt lika både utformning och prestanda, så är nog ingen större ide att testa med den tyvärr.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Varför skulle L12 vara bättre än Black Ridgen, de verkar vara väldigt lika både utformning och prestanda, så är nog ingen större ide att testa med den tyvärr.

Jag har kört både L12 (nu L12s) och Black Ridge. Måste säga att BR lät fruktansvärt mycket mer än vad L12'an gjorde, men den kylde desto bättre (tror jag mätte typ 10-12 graders skillnad). Så det är lite vad man vill ha, L12 med lite sämre kylning, eller en kall BR med sämre ljudnivå. Sen är det ju frågan om nya Ghost-L12 är exakt samma som originalet, det vet vi inte än?

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Jag har kört både L12 (nu L12s) och Black Ridge. Måste säga att BR lät fruktansvärt mycket mer än vad L12'an gjorde, men den kylde desto bättre (tror jag mätte typ 10-12 graders skillnad). Så det är lite vad man vill ha, L12 med lite sämre kylning, eller en kall BR med sämre ljudnivå. Sen är det ju frågan om nya Ghost-L12 är exakt samma som originalet, det vet vi inte än?

Jag bytte fläkten på min BR till en Noctua 120mm och då fick jag både den lägre tempen och lägre ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag bytte fläkten på min BR till en Noctua 120mm och då fick jag både den lägre tempen och lägre ljudnivå.

Bytte också till A12x15 fläkt, funkar fint och låter inte särskilt mycket.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Sen är det ju frågan om nya Ghost-L12 är exakt samma som originalet, det vet vi inte än?

Skulle det vara någon större skillnad så skulle den ha ett annat namn me thinks...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag bytte fläkten på min BR till en Noctua 120mm och då fick jag både den lägre tempen och lägre ljudnivå.

Skrivet av Mindfighter:

Bytte också till A12x15 fläkt, funkar fint och låter inte särskilt mycket.

Jag körde också med en A12x15 fläkt (samt en fläkt till i push/pull, men minns inte om det var en till A12x15 eller om det var en Noctua-80mm man kunde få plats med?). Men det var fortfarande ett vassare ljud än det var med en ensam 80mm på en L12, iallafall så störde jag mig mer på ljudet (BR) än på temperaturen (L12)

Nu däremot så har jag en L12s med en NF-A12x25 som är moddad att passa och tycker att burken är typ ljudlös vid lågt användande. Alla har vi våra små saker vi irriterar oss på

förtydligade fläktvalet.
Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

@lambdan:

Är du säker på att det är CPU fläkten som varvar? För mig är det chassifläkten så den ställde jag in på att kolla på moderkortstempen istället så den blir rätt konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kojan2:

Hej, ganska sugen på ett sff-bygge men lite tveksam då det gäller ljudvnivån. Går det att få det hyffsat tyst? Har sett Optimum Tech och han hade en Ghost med Custom Loop. Är det vad som krävs, eller fungerar det med luftkylning?
Tänkte köpa någon nyare ryzen till detta bygge.

Du är hyfsat begränsad i vad du kan använda för luftkylare, visst går det att få tyst men det kan vara svårt att kyla en 3900X tex. med en 65W eller 95W kylare utan att kräma på med RPM till de fläktar man har. Men visst går det.

En 240mm AIO med tysta noctua fläktar på låg RPM är ju annars ett val.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|