Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Använder du din jobbmail privat?

Permalänk
Medlem

Använder du din jobbmail privat?

Hej!

Ett fenomen som jag har funderat över ett tag är det här med att folk använder sin arbetsmail privat.

För min del är det helt otänkbart. Jag vill inte att mina privata mail hamnar i min inkorg på jobbet. Enda undantaget jag kan komma på är om man har egen firma och själv har kontroll över mailen, då skulle det kunna vara okej.

Jag arbetar som lärare och jag skulle uppskatta att runt hälften av alla föräldrar uppger sin arbetsmail till skolan. Dit skickas sedan all information från skolan. Det är alla typer av arbetsgivare, små företag, stora internationella företag, kommuner och myndigheter.

Hur gör ni SweClockerare, använder ni er arbetsmail privat?

Permalänk
Medlem

Använder däremot min privata mail i jobbet.

Permalänk
Medlem

Nä, eftersom man byter jobb emellanåt, orka uppdatera skola m.fl.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Inte en chans. Har kollegor som gör det och jag begriper inte varför.
Men det är samma människor som använder jobbdatorn privat trots att den dels är nedlåst för vad som kan installeras och dels automatiskt går på jobbets vpn, givetvis använder de jobbtelefonen med.

Jag har sträckt mig till att ha dubbla sim i telefonen och satt in jobbets för att slippa två telefoner, mycket för att det är extremt sällsynt att någon ringer och nu behöver man inte låta dem ha full kontroll över telefonen längre för att komma åt kalender etc.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Json_81:

Inte en chans. Har kollegor som gör det och jag begriper inte varför.
Men det är samma människor som använder jobbdatorn privat trots att den dels är nedlåst för vad som kan installeras och dels automatiskt går på jobbets vpn, givetvis använder de jobbtelefonen med.

Jag har sträckt mig till att ha dubbla sim i telefonen och satt in jobbets för att slippa två telefoner, mycket för att det är extremt sällsynt att någon ringer och nu behöver man inte låta dem ha full kontroll över telefonen längre för att komma åt kalender etc.

Fy fan ha såna restriktioner herregud

Bara haft jobb telefon hela mitt jobb liv 10 år.
Sparat sjuka summor och inget är låst.

Samma med dator helt olåst från saker.

har bara haft jobb laptop och jobb mobil + ipad aldrig någon privat.
Automatiskt VPN låter hemskt...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Helt otänkbart för min del att använda jobbmail privat. Är man dessutom offentligt anställd så är inkommande mail en offentlig handling.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Under inga omständigheter för att föra privata konversationer med andra parter. Även min arbetsplats fyller en samhällsviktig funktion och sysslar med lagring samt distribution av värdehandlingar.

Ja för att skicka t.ex. filer, bilder, eller annat harmlöst krams som satts ihop med jobbdatorn till min privata mail.

Permalänk
Medlem

Min chef gör det och eftersom hela avdelningen använder samma mail vet vi när hans pojkar misskött sig i skolan och när hans elräkning inte blivit betald i tid. Jag förstår inte varför han vill ha det så.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Aldrig träffat någon som gör så, låter rätt dumt. Kan tänka mig att det inte är lika ovanligt med folk som använder privat mejl i jobbet dock. Den enda jobbprylen jag själv använder privat är min telefon.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att föräldrarna spontant tänker likadant som med telefonnummer, att det är viktigt att vara tillgänglig under de timmar man inte själv är med barnet?

Jag kan också tänka mig att en del inte använder mail privat. Särskilt bland dem som inte kan föreställa sig att det går att byta arbete.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Igelkott:

Kan det inte vara så att föräldrarna spontant tänker likadant som med telefonnummer, att det är viktigt att vara tillgänglig under de timmar man inte själv är med barnet?

Jag kan också tänka mig att en del inte använder mail privat. Särskilt bland dem som inte kan föreställa sig att det går att byta arbete.

Bara ha en egen gmail??? fattar inte varför man måste använda jobb mailen.

Jag har 2x privata en egen ägd adress och en gmail + jobbets.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Aldrig. Kör även med separat mobil för arbete och privat, vill inte att det ska blandas på något vis.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Bara ha en egen gmail??? fattar inte varför man måste använda jobb mailen.

Jag har 2x privata en egen ägd adress och en gmail + jobbets.

Smidigt att bara använda EN mail?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Exxovion:

Smidigt att bara använda EN mail?

Om jag byter jobb då?
Reggar 0 privat saker på jobb mailen slutar man är det ju ren helvete regga om allt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Bara ha en egen gmail??? fattar inte varför man måste använda jobb mailen.

Jag har 2x privata en egen ägd adress och en gmail + jobbets.

Jo, fast dessa hypotetiska personer, är inte du.

Det är rena killgissningar och spekulationer från min sida. Du kanske känner till begreppet "djävulens advokat".

Om man lyfter blicken lite så finns det folk som inte vill beblanda sig med sånt som någon annan kan göra åt en. T ex en IT-avd på jobbet. Eller att personen i fråga har en partner som tar hand om "det där".
Sen utesluter jag inte att dessa individer faktiskt har en gmail-adress där facebook & instagram är registrerat, men aldrig använder själva mailfunktionen privat.

Men dessa finns inte på swec. Och inte heller bland swecares föräldrar, skulle jag tro.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig mixa jobb och privatliv. Finns massor av anledning. Visst skulle man spara pengar, och jag har definitivt haft möjlighet, och utnyttjat det, men har lärt mig att privat är privat och privatliv är värt en jävla massa pengar.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Igelkott:

Jo, fast dessa hypotetiska personer, är inte du.

Det är rena killgissningar och spekulationer från min sida. Du kanske känner till begreppet "djävulens advokat".

Om man lyfter blicken lite så finns det folk som inte vill beblanda sig med sånt som någon annan kan göra åt en. T ex en IT-avd på jobbet. Eller att personen i fråga har en partner som tar hand om "det där".
Sen utesluter jag inte att dessa individer faktiskt har en gmail-adress där facebook & instagram är registrerat, men aldrig använder själva mailfunktionen privat.

Men dessa finns inte på swec. Och inte heller bland swecares föräldrar, skulle jag tro.

Fattar inte riktigt va du menar alla på vårat kontor har typ 99 % bara jobb telefon och dom har 100 % kontroll över allt påtelefonen, det enda som finns på dom är en mail profil inget annat.

Edit: känns som många som trycker nej har rena skit jobb mobil / laptop möjligheter och allt är nerlåst / tvång på massa saker.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nästan aldrig, läste en högskolekurs genom jobbet en gång och fick då registrera mig genom jobbmailen och det låg sedan kvar ett tag tills jag sökte en fristående kurs och därmed flyttade över mitt konto till privat mail.

Vet dock oerhört många som använder sin jobbmail som om det vore en privat mail och får allt möjligt spam däri till följd av det. Det mest skrämmande tycker jag dock är personer som helt enkelt inte har någon privat mailadress eftersom de ju ändå har en på jobbet... Hade en sån person som bytte jobb och höll på att gå sönder när denne fick reda på att vi inte tillät dem att fortsätta använda adressen efter de slutade.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Daz:

Nästan aldrig, läste en högskolekurs genom jobbet en gång och fick då registrera mig genom jobbmailen och det låg sedan kvar ett tag tills jag sökte en fristående kurs och därmed flyttade över mitt konto till privat mail.

Vet dock oerhört många som använder sin jobbmail som om det vore en privat mail och får allt möjligt spam däri till följd av det. Det mest skrämmande tycker jag dock är personer som helt enkelt inte har någon privat mailadress eftersom de ju ändå har en på jobbet... Hade en sån person som bytte jobb och höll på att gå sönder när denne fick reda på att vi inte tillät dem att fortsätta använda adressen efter de slutade.

Hur tror man att man kan få ha kvar en jobb mail om man slutar.
Sen ha kvar @jobb.se ....
herregud...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fattar inte riktigt va du menar alla på vårat kontor har typ 99 % bara jobb telefon och dom har 100 % kontroll över allt påtelefonen, det enda som finns på dom är en mail profil inget annat.

Edit: känns som många som trycker nej har rena skit jobb mobil / laptop möjligheter och allt är nerlåst / tvång på massa saker.

Okej. Rent hypotetiskt så finns det potentiellt människor som eventuellt kanske inte jobbar på din arbetsplats.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Igelkott:

Okej. Rent hypotetiskt så finns det potentiellt människor som eventuellt kanske inte jobbar på din arbetsplats.

Det va inte det jag prata om jag bara förklara hur vi hade det.
Känns extremt konstigt bara he en jobb mail och skicka allt dit.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jobbmail är strikt för jobb. Privat mail strikt för privat.
Enheter däremot. Mobil och abonnemang gratis helt olåst, majoriteten har låst med MDM-mjukvara.
Laptopen är "låst/olåst" på en o samma gång. Övervakning och policys ja, permanent admin för mig kontra majoriteten av arbetarna japp. Så det blir lite fram o tillbaka, används enbart under arbetstid men slösurfar även mellanåt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag använder aldrig arbetsdator, arbetsmobil eller mejl knutna till jobbet i privat syfte, utöver att ibland kolla typ sr.se och nån vädersida då och då. Jag skulle aldrig i livet använda jobbets mobil privat (just nu slipper jag ha jobbmobil, eftersom jobbrollen inte kräver det), och tycker det är obegripligt att folk gör det. Komplett vansinne!

Jag har extremt strikt uppdelning mellan jobbsaker och privatsaker.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jobbmailen är för jobb men visst har det hänt att jag har mailat över ett dokument som jag behövde skriva ut samt så tror jag att jag har något bonus konto hos ett flygbolag kopplat till den. Jobbdatorn används nästan uteslutande för jobb men det händer attt jag använder office för att skriva ihop något privat ibland och sen har jag spelat lite spel på den när jag jobbat på annan ort.

Däremot så använder jag jobbtelefonen privat då det är den enda jag har. Men jag är ingen power user direkt så jag använder den mest som klocka och för att kolla mailen. Telefonnummret har jag fått garantier att jag får ta med mig om jag byter arbetsgivare.

Sen har jag en kunddator/mail och där är jag väldigt strikt med användandet, det är knappt att jag vågar gå in på Sweclockers på lunchen.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Nej, håller isär det helt.
Dessutom är det strängeligen förbjudet inom företaget att blanda jobb/privat email, sociala medier med mera.

Samma med jobbtelefonen, bara jobb där, sedan kan man lägga den i ett hörn när man slutar och koppla bort jobbet helt.

Och då samma med jobbdatorn, smäller igen locket efter arbetsdagen, öppnas igen 08.00 nästkommande arbetsdag.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Endast jobbmail för jobb, och privat för privat. Loggar aldrig mina privata konton alls på jobbet, men kan hända att jag vidarebefodrar diverse dokument från min privata till jobb, ifall jag behöver några utskrifter eller så.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Absolut inte. Stänger även av jobbtelefon så fort jag lämnar jobbet.
En vikarierande chef blev arg en gång pga att jag stängt telefonen efter jobbet.
Jag sa att jag kunde ha telefon på om jag får betalt för en timme varje gång jag svarar i den efter jobbet. Det blev inget med det...

Permalänk
Medlem

Vill hålla arbete och privatliv åtskilda av flera skäl, så kör med separat mejl, telefon och dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det va inte det jag prata om jag bara förklara hur vi hade det.
Känns extremt konstigt bara he en jobb mail och skicka allt dit.

Alla har inte samma referensramar vad som är konstigt. Dessutom finns det många konstiga människor såväl som arbetsgivare där ute.

I min värld 1995 så var det inte objektivt konstigt att någon hade en epostadress på jobbet, men ingen privat.
25 år senare så innebär samma sak helt andra konsekvenser, och inget man rekommenderar när man vet bättre. Men det utesluter inte att objektivt helt vanliga människor med vanliga jobb ändå väljer den positionen.
Arbetsgivaren måste också ha dålig policy eller efterlevnad av densamma för att förutsättningarna ska finnas där.

Jag förstår inte riktigt om du förnekar att dessa individer hypotetiskt kan existera, konstiga eller ej.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N