Varför så många RX 580 på marknaden?

Permalänk
Medlem

Varför så många RX 580 på marknaden?

Hej,

Har lagt märke till att många verkar sälja nya RX 580 på olika köp/sälj-sidor. T ex via Facebook och Blocket. På flera ställen har olika personer sålt korten med samma bilder, då med vattenstämpeln ”BuzzNord”.

Varför skulle det plötsligt finnas så många oanvända RX 580, i många olika människors händer? Jag blir något misstänksam och tänker att nånting måste vara lurt. Att det är fejkvarianter från wish kanske, eller miningkort som packats ner i originalförpackning. Kan inte riktigt förstå mig på det.

Nån som har någon teori?

Permalänk
Medlem

kanske det är så enkelt som att det är dags att gå från RX580 till 5600XT

Permalänk
Medlem

rx580 har använts FLITIGT till mining.
rx580 har fått samma drivrutinsproblem som rx5700xt men svarta skärmar och annat skit. Folk kanske överger AMD för att folk har fått nog?...

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Förmodligen tänkt använda dom för mining. Rx580 är rätt värdelös på den fronten numera.

Permalänk
Medlem

Okej? Det var inte många man hittade på Tradera/Blocket? Buzznord är en Tradera-säljare som troligen hade "köp nu"-pris och fick det sålt 6 maj. Säljaren lade även in annonsen på Blocket 5 maj så den varan finns nog helt enkelt inte kvar.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

rx580 har använts FLITIGT till mining.
rx580 har fått samma drivrutinsproblem som rx5700xt men svarta skärmar och annat skit. Folk kanske överger AMD för att folk har fått nog?...

Vilka svarta skärmar? har inte haft problem med mitt kort sen adrenalin 2020 drivrutinen kom efter nyår och innan dess var det bara svart skärm när jag glodde på youtube kanske var 3e dag.

Glöm inte att de som har problem gapar högst, säger inte att AMD är felfria men man får vad man betalar för, jag ville inte ha RTX och lägga +2000kr för ett RTX 2070 super med ett par ynka % högre prestanda var inte min grej

det är troligen oanvända mining kort som inte kommit till användning.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Låter ju rimligt att de skulle ha varit planerade miningkort, men inte kom att användas. Det är inte så att såna sålts med förinstallerad mining-bios? Eller nåt annat man måste vara beredd på om man köper?

Skrivet av Joppis:

Okej? Det var inte många man hittade på Tradera/Blocket? Buzznord är en Tradera-säljare som troligen hade "köp nu"-pris och fick det sålt 6 maj. Säljaren lade även in annonsen på Blocket 5 maj så den varan finns nog helt enkelt inte kvar.

Vaddå ”okej?”. Det är en enkel fundering efter att ha följt begagnatmarknaden dagligen i några veckor.

Det är inte mängden annonser just nu som är anmärkningsvärd, utan att så många av de som kommit upp de senaste veckorna varit nya. Vilket fick mig att undra varför ett flera år gammalt kort plötsligt dyker upp oanvänt om och om igen.

Visst är BuzzNord en, relativt oerfaren, traderasäljare, men just bilder med den vattenstämpeln har dykt upp på många ställen. Kan ju bara vara så att andra kopierat hans bilder,
men hade ju kunnat vara namnet på nån form av återförsäljare som någon här kommit i kontakt med.

Mycket bra input från andra i tråden, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

1) Vilka svarta skärmar? har inte haft problem med mitt kort sen adrenalin 2020 drivrutinen kom efter nyår och 2) innan dess var det bara svart skärm när jag glodde på youtube kanske var 3e dag.

3) Glöm inte att de som har problem gapar högst, säger inte att AMD är felfria men man får vad man betalar för, jag ville inte ha RTX och lägga +2000kr för ett RTX 2070 super med ett par ynka % högre prestanda var inte min grej

det är troligen oanvända mining kort som inte kommit till användning.

1) :S
2)
3)

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

1) :S
2)
3)

Det är ett icke problem sen 4 månader tillbaka, AMD har alltid haft drivrutinsstrul vid lansering och de får man räkna med, blir dock ett RTX framöver om inte AMD hoppar på tåget snart.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det är ett icke problem sen 4 månader tillbaka, AMD har alltid haft drivrutinsstrul vid lansering och de får man räkna med, blir dock ett RTX framöver om inte AMD hoppar på tåget snart.

Man kan väl inte räkna med att köpa ett kort för att sedan ha ett halvår med strul innan dom fixar det?
Det är inte ett icke problem i min värld. :/

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Man kan väl inte räkna med att köpa ett kort för att sedan ha ett halvår med strul innan dom fixar det?
Det är inte ett icke problem i min värld. :/

Nej det är verkligen inget icke problem.
Däremot vad som är bra med AMD-korten ofta blir bättre när AMD optimerar drivrutinerna.
Vet dom som tex haft 580 sen det var nytt och säger att kortet presterar bättre idag i spel.

Men det är än klen tröst om man köper etta nytt AMD kort av en ny modell och det bara strular

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av The_St1g:

Man kan väl inte räkna med att köpa ett kort för att sedan ha ett halvår med strul innan dom fixar det?
Det är inte ett icke problem i min värld. :/

Jag köpte R9 fury och rx vega ganska snabbt efter att de släpptes och på den tiden var det i alla fall inga problem utöver det vanliga, finns ju typ alltid någon bugg i mjukvara oavsett om det är Nvidia Intel eller AMD. Har inte märkt att datorn skulle blivit mindre stabil efter att 5700 korten släpptes så jag blev i alla fall inte drabbad av problemen.

Min andra dator med RTX 2060 fungerar även den trots att alla RTX kort skulle dö och visa artefakter om man läste vissa trådar på nätet i början.

5700 serien verkar ha haft lite mer problem än vanligt. Kanske beror det på att de gjort lite större förändringar i arkitekturen. Har för mig att när GCN kom med 7000 serien så var de inte riktigt lika stabila som föregångaren 6000 serien till en början.

Bästa sättet att få en så problemfri upplevelse som möjligt är att vänta några månader efter släpp oavsett tillverkare egentligen, man sparar oftast även lite pengar på det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Man kan väl inte räkna med att köpa ett kort för att sedan ha ett halvår med strul innan dom fixar det?
Det är inte ett icke problem i min värld. :/

Der var en drivrutinsversion som släpptes runt jul som var broken, man fick bara nergradera till förra så funkade allt felfritt 👍

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är import från USA, RX580 har sålts billigare där ett tag.
Är det 4GB korten som säljs?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.