Ny skärmkalibrator samt frågor kring kalibrering

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du skriver inte vilka inställningar du använder i DisplayCal. Först ska du förstås gå igenom Laxpuddings guide som han länkade till ovan. På de datorskärmar jag stött på brukar det dock inte vara mer än att se till att du kör full signalnivå (0-255) och lämnar kontrastreglaget på default, men kontrollera i varje fall att det ligger rätt och justera vid behov.

Välj lämplig ljusstyrka och vitbalans som hamnar närmast 6500K. Justera RGB-nivåerna så att vitbalansen hamnar rätt. Det bör inte innebära några stora förändringar. Om det mot förmodan gör det får du överväga vilken kompromiss som är bäst (behöver du göra större förändringar riskerar du att minska både färgrymd och kontrast).

Kör på SRG-preset och sätt allting till "as measured". Det innebär att inga justeringar kommer göras på grafikkortet. Icke-färghanterade applikationer kommer därför visas så fel som skärmens grundinställningar/kalibrering ger. Det bör inte vara något problem om skärmen är välartad och du slipper tråkiga saker som bandning eller sänkt kontrast i onödan.

Jag kör följande inställningar i DisplayCal:
Correction: Spectral: LCD White LED family (AC, LG, Samsung)
Whitepoint: Color temperature: 6500K
White level: Custom : 120cd/m2
Tone curve: Gamma 2.2

Att det inte bör innebära några stora förändringar för att få till vitbalansen till 6500K stämmer som sagt inte på denna skärm. Blå är sjukt högt jämfört med de andra färgerna, vilket resulterar i väldigt högt K-värde och för att dra ner det måste jag sänka alla RGB-nivåer till ca 90 för att sedan justera dessa åt olika håll. (Default står de på 100)
För att få till ugnefär 6500K måste jag ha RGB-reglagen på
R:94, G:79 och B:66. Enligt i1 Profiler så är kelvin-nivån över 10000K i standardläget vilket ju är sjukt högt och blir väldigt vitt ljus. Trodde att standardläget på denna skärm är nånstans runt 6500K. Misstänker att min skärm är lite halvt felkalibrerad på någon vänster. Det var väl kafferast eller nåt när de höll på med min skärm.
Ganska stor skillnad med andra ord på denna skärm.
Jag upplever dock ingen banding vad jag kan se efter kalibrering. Med DisplayCal fick jag iaf 740:1 i kontrast till slut.
Ska labba lite ikväll med tänkte jag.

Rapport-bilden jag la till senast visar ganska bra de inställningar jag valt också. Den är från DisplayCal.

EDIT: Kör givetvis full rgb ut. Det var det första jag kollade då jag fick limited på min AOC-skärm och fick ändra manuellt. Vitt blev där typ grått innan jag ändrade.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Körde en ny kalibrering ikväll och testade att se vad värdena blir vid 90 cd/m2 och mätt kontrast håller sig då vid 826.3:1 vilket inte är så långt från de specade 1000:1. Svartnivån känns väl också som den är på en rimlig, ganska låg nivå på 0.1087.
Denna gång körde jag med preset Color tone 6500K som finns i skärmen och det ser ut att ligga en liten bit ovanför 6500K men inte så långt ifrån. (Blå lite för högt som vanligt, men justerades nog ner av profileringen sen)

Och en lite mer extended kalibrering, börjar ju se helt ok ut.
Inga större felaktigheter i kalibreringen, vad jag kan se?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Vad har skärmen för olika presets?

Sätt skärmen på 6500K sen i DisplayCAL går du till "verification". Välj någon testchart (spelar inte så stor roll just nu, men jag gillar ISO 2008). Sen kryssar du i "simulation profile" och väljer sRGB IEC. Kryssa för "use simulation profile as display profile". Sätt tone curve till "unmodified".

Efter du har gjort det, kör kalibreringen med RGB-nivåerna. Ändra inte ljusstyrkan bara. Alltså, sätt skärmen till 6500K och sen ändrar du RGB-nivåerna. Det borde kräva betydligt mindre justeringar än tidigare.

Sen kör du verifikationen ovan igen.

Posta resultaten här. Om du har möjlighet att ladda upp html-filerna nånstans vore även det intressant att titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad har skärmen för olika presets?

Sätt skärmen på 6500K sen i DisplayCAL går du till "verification". Välj någon testchart (spelar inte så stor roll just nu, men jag gillar ISO 2008). Sen kryssar du i "simulation profile" och väljer sRGB IEC. Kryssa för "use simulation profile as display profile". Sätt tone curve till "unmodified".

Efter du har gjort det, kör kalibreringen med RGB-nivåerna. Ändra inte ljusstyrkan bara. Alltså, sätt skärmen till 6500K och sen ändrar du RGB-nivåerna. Det borde kräva betydligt mindre justeringar än tidigare.

Sen kör du verifikationen ovan igen.

Posta resultaten här. Om du har möjlighet att ladda upp html-filerna nånstans vore även det intressant att titta på.

Finns några olika presets så som standard, comfort view, color temperature och custom. Det går alltså inte att både sätta den till 6500K och ändra rgb-nivåerna i skärmen, det är antingen eller. Går inte på någon av mina 3 Dell-skärmar tyvärr. Senaste kalibreringen körde jag på custom och ändrade rgb-nivåerna och det blir rätt ok, profilen ändrar gansk lite och svårt att se skillnad med och utan profil igång.

Kör testchartsen imorn och återkommer så fort jag kan.
Har dessvärre inget ställe att lägga upp html-filerna, men är det något särskilt du är ute efter så kan jag ju klippa med det också och ladda upp bild.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Finns några olika presets så som standard, comfort view, color temperature och custom. Det går alltså inte att både sätta den till 6500K och ändra rgb-nivåerna i skärmen, det är antingen eller. Går inte på någon av mina 3 Dell-skärmar tyvärr. Senaste kalibreringen körde jag på custom och ändrade rgb-nivåerna och det blir rätt ok, profilen ändrar gansk lite och svårt att se skillnad med och utan profil igång.

Kör testchartsen imorn och återkommer så fort jag kan.
Har dessvärre inget ställe att lägga upp html-filerna, men är det något särskilt du är ute efter så kan jag ju klippa med det också och ladda upp bild.

Okej, så custom är också låst till 10 000K eller kommer du nära 6500K? Om du kan komma hyfsat nära 6500K i custom-läget kan det ha ett par fördelar.

Ena fördelen är att du genom RGB-nivåerna kan matcha rätt koordinater för D65. Det är inte samma sak som 6500K, utan för 6500K finns det många färger som korrelerar med just den temperaturen (därför det kallas för en korrelerad färgtemperatur, eller correlated color temperatur (CCT) på engelska). I praktiken betyder det att 6500K kan skifta åt grönt eller magenta men fortfarande ha samma temperatur. D65 har en exakt definition.

Ytterligare en möjligt fördel är att du får bättre kontrast genom att finjustera RGB-nivåerna. Det beror på hur panelen beter sig. Men har du exempelvis något som vill dra iväg, vanligt att blått brukar vilja göra det, så kan du få bättre kontrast av att harmonisera nivåerna. Fast som sagt, beror på skärmen. Min nuvarande fick ökad kontrast av det, medan min förra fick något lägre kontrast. Det är sällan det gör någon synbar skillnad men det är ändå bra att ta reda på hur panelen beter sig.

Det vore intressant att se hur gamma ser ut på skärmen, samt färgrymden. När du hittat bästa möjliga inställningar och profilerat skärmen kan du gå till 'File -> Inspect profile', tror jag. Där väljer du profilen du har skapat så får du massa info och en grafisk representation av färgrymden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Okej, så custom är också låst till 10 000K eller kommer du nära 6500K? Om du kan komma hyfsat nära 6500K i custom-läget kan det ha ett par fördelar.

Ena fördelen är att du genom RGB-nivåerna kan matcha rätt koordinater för D65. Det är inte samma sak som 6500K, utan för 6500K finns det många färger som korrelerar med just den temperaturen (därför det kallas för en korrelerad färgtemperatur, eller correlated color temperatur (CCT) på engelska). I praktiken betyder det att 6500K kan skifta åt grönt eller magenta men fortfarande ha samma temperatur. D65 har en exakt definition.

Ytterligare en möjligt fördel är att du får bättre kontrast genom att finjustera RGB-nivåerna. Det beror på hur panelen beter sig. Men har du exempelvis något som vill dra iväg, vanligt att blått brukar vilja göra det, så kan du få bättre kontrast av att harmonisera nivåerna. Fast som sagt, beror på skärmen. Min nuvarande fick ökad kontrast av det, medan min förra fick något lägre kontrast. Det är sällan det gör någon synbar skillnad men det är ändå bra att ta reda på hur panelen beter sig.

Det vore intressant att se hur gamma ser ut på skärmen, samt färgrymden. När du hittat bästa möjliga inställningar och profilerat skärmen kan du gå till 'File -> Inspect profile', tror jag. Där väljer du profilen du har skapat så får du massa info och en grafisk representation av färgrymden.

Går jag från Standard-preset (som verkar vara 10000k till custom color (med 100 på alla reglagen) så blir det i princip ingen skillnad. Justerar jag däremot rgb-reglagen så DisplayCal är nöjd så verkar icc-profilen göra väldigt lite sen. När jag körde i1 Profiler så sa den att i standardläget var skärmen 10000k och när jag justerade rgb-nivåerna på skärmen så sjönk värdet till 6500K eller där i närheten. Marginell skillnad mot att köra utan profilen, efter detta vad jag kan se med blotta ögat.
Har kollat igenom alla sidor på lagom.nl och enligt vad man ska se där så kan jag se allt som det beskrivs. Ej heller någon särskilt banding på gradient-bilderna.

Jag noterade även att blått drog iväg en hel del på min gamla skärm U2713H också och även där kunde jag lätt justera ner nivåerna till 6500K.
Känns som skärmen är rätt vettig ändå, även om man kanske inte ska jobba med kritiskt grafiskt arbete med den. Jag ska ha den som allroundskärm och fotoredigera mina privata bilder bara. Jag har även min U2713H bredvid som kan användas för att jämföra en bild, då den har en betydligt större färgrymd. Den skärmen är betydligt mer "färgsprakande" även efter kalibrering, dock är det nog inte helt naturliga bilder utan lite smått överdrivna i färgerna (Även om det ser bra ut).

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Går jag från Standard-preset (som verkar vara 10000k till custom color (med 100 på alla reglagen) så blir det i princip ingen skillnad. Justerar jag däremot rgb-reglagen så DisplayCal är nöjd så verkar icc-profilen göra väldigt lite sen. När jag körde i1 Profiler så sa den att i standardläget var skärmen 10000k och när jag justerade rgb-nivåerna på skärmen så sjönk värdet till 6500K eller där i närheten. Marginell skillnad mot att köra utan profilen, efter detta vad jag kan se med blotta ögat.
Har kollat igenom alla sidor på lagom.nl och enligt vad man ska se där så kan jag se allt som det beskrivs. Ej heller någon särskilt banding på gradient-bilderna.

Jag noterade även att blått drog iväg en hel del på min gamla skärm U2713H också och även där kunde jag lätt justera ner nivåerna till 6500K.
Känns som skärmen är rätt vettig ändå, även om man kanske inte ska jobba med kritiskt grafiskt arbete med den. Jag ska ha den som allroundskärm och fotoredigera mina privata bilder bara. Jag har även min U2713H bredvid som kan användas för att jämföra en bild, då den har en betydligt större färgrymd. Den skärmen är betydligt mer "färgsprakande" även efter kalibrering, dock är det nog inte helt naturliga bilder utan lite smått överdrivna i färgerna (Även om det ser bra ut).

Är du verkligen helt hundrasupermegasäker på att vitbalansen inte kan ändras separat i custom- eller standardläget? Det är nämligen fullkomligt idiotiskt att sätta 10KK som standard. Det är ju så blått att ultramarin ser gult ut i jämförelse. Jag kan inte tänka mig att det finns någon som vill använda det.

Men, om nu så är fallet verkar 6500K-läget vara det vettigaste.

Vill du få en bild av vad profilen gör så leta upp någon trevlig testbild och sätt den sida vid sida med Photoshop och Windows bildvisningsprogram. Photoshop är färghanterat så det ska visa dig en korrigerad och korrekt bild.

Permalänk
Medlem

Här kommer en "verification" enligt de inställningar du angav ovan. Jag har inte kört någon ny kalibrering, utan är samma som jag gjorde igår. Vad är det man gör i denna verifikation?
Jo, skärmen drar åt det blå hållet, väldigt mycket, i standardläget. Märks extremt mycket nu när jag switchade tillbaka. Vitt är ju väldigt vitt men en rejäl hint av blå. Ingen verkar kunna svara på vad standardläget ska vara, men verkar som andra har runt 6500K där. Förstår inte varför den är sån..
Men när jag går från standard till "Color temp" och väljer 6500 så går den ju ner till 6500K. Där finns att välja mellan 5000, 5700, 6500, 7500, 9300 samt 10000. Och den verkar defaulta till 10000 i standard. I Custom-läget reglerar man rgb-värdena var för sig. Väljer jag custom så kommer den inte använda "color temperature" som tidigare var satt till 6500k. Ska fixa några bilder så du ser hur menyn ser ut. Så här är det ungefär på alla Dell-skärmar jag har. Iofs likadant på min AOC och Samsung också.

Nu är ju knäckfrågan, är den här skärmen värd 10000:-? Jag vill ju ha ok färger iallafall, men jag kan inte riktigt avgöra av alla värden som anges för jag är för dålig att förstå vad allt betyder.

EDIT: En intressant sak är att om man installerar drivrutinen för skärmen så installeras en färgprofil i Windows som heter Dell U4320Q D10000...

EDIT2: När jag först startade skärmen så tyckte jag bilden verkade väldigt "fräsch", väldigt vit. Vitt var extremt vitt, men upplevde inget blått direkt. Nu när jag växlar tillbaka till Standardläget så blir det ju rätt blåvitt efter att jag ändrat till 6500K (via RGB-reglagen). 6500K-läget på skärmen är lite högre än 6500K enligt min i1 Studio Pro, därav valde jag att ändra på RGB-reglagen istället.
Är helt säker på att det inte går att ändra separat. Standard-läget = RGB-värdena på 100%. Därav får jag reglera ner allting en hel del, speciellt blått som jag får dra ner ända till 68% för att få korrekt färgtemperatur.

Jag är alltså helt säker på att man inte kan kombinera färgtemperatur och RGB-värdena. Växlar jag till Color temperature så går den ner till 6500K eftersom det är förvalt. Växlar jag sedan till RGB-reglagen istället så hoppar den upp till samma blåvita ljus igen om RGB-värdena står på 100%.
Men att marinblått skulle se gult ut i jämförelse (förstår att det är överdrivet), så illa är det inte. Växlar man direkt mellan 10K och 6500K så ser ju 6500K först väldigt gult ut och växlar man tillbaka till 10K så ser det plötsligt väldigt blått ut. Men ögat verkar vänja sig extremt fort vid båda då 10K efter några sekunder ser väldigt vitt ut bara (kallvitt). 6500K är lite gulare men det gula försvinner också efter några sekunder när ögat vant sig (eller nåt).

Som referens skickar jag även med samma verifikation på min U2713H som ser ännu värre ut..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Några snabba saker nu bara. Skriver mer senare ikväll.

Är RGB-nivåerna på default här eller har du gjort någon justering på dem? Alltså, själva tanken är att få en bild av hur skärmen beter sig med allt utom ljusstyrkan satt till default. Förslagsvis då på 6500K-läget, men om du orkar kan du göra snabba mätningar på de andra lägena också.

Vad den här verifikationen gör är att mäta hur skärmen matchar mot en given profil/färgrymd, sRGB i det här fallet. Den säger alltså åt DisplayCAL att sätta sRGB som skärmens profil och sen mäter den hur väl det överensstämmer.

10KK som standard är jättekonstigt. Kanske ska maila och fråga Dell om det verkligen är tänkt så? Nu behöver ju inte det vara ett problem om det går att hitta ett läge som fungerar bra, men det är onekligen märkligt.

Huruvida skärmen är värd 10 000Kr är förstås helt upp till dig. Jag känner inte att jag har tillräckligt bra koll ännu för att varken säga bu eller bä. Vi får fortsätta utreda lite så får vi se vart vi landar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Några snabba saker nu bara. Skriver mer senare ikväll.

Är RGB-nivåerna på default här eller har du gjort någon justering på dem? Alltså, själva tanken är att få en bild av hur skärmen beter sig med allt utom ljusstyrkan satt till default. Förslagsvis då på 6500K-läget, men om du orkar kan du göra snabba mätningar på de andra lägena också.

Vad den här verifikationen gör är att mäta hur skärmen matchar mot en given profil/färgrymd, sRGB i det här fallet. Den säger alltså åt DisplayCAL att sätta sRGB som skärmens profil och sen mäter den hur väl det överensstämmer.

10KK som standard är jättekonstigt. Kanske ska maila och fråga Dell om det verkligen är tänkt så? Nu behöver ju inte det vara ett problem om det går att hitta ett läge som fungerar bra, men det är onekligen märkligt.

Huruvida skärmen är värd 10 000Kr är förstås helt upp till dig. Jag känner inte att jag har tillräckligt bra koll ännu för att varken säga bu eller bä. Vi får fortsätta utreda lite så får vi se vart vi landar.

Okej, jag förstår. Jag kör en verification på standardläget (ljusstyrka satt till 120cd/m2 ungefär) samt ett på color temperature 6500K.
Jag har ställt frågan på Dells forum angående färgtemperaturen. Det är väldigt konstigt att det inte finns någon info någonstans om vad skärmen defaultar till.. Lite smått irriterande.
Jag återkommer med resultaten.

Om du vill kan jag maila html-filerna till dig om du vill titta på dom i detalj och inte kapade. Skicka ett PM med din e-mailadress så skickar jag dom dit. Mycket tacksam för din hjälp!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag lade upp rapporterna på min Google drive så kan andra också kika och ge sin input:
https://drive.google.com/folderview?id=1CR0YmgUwCcEDYTk7ptuZT...

Det alternativet jag tycker ser bäst ut är att köra custom-läget där du justerat RGB-nivåerna. Då har du en vitbalans som är spot-on och överlag verkar det ge minst fel. Färgrymden ser inte ut att bli negativt påverkad utan du får ungefär samma täckning av sRGB.

Kontrasten blir negativt påverkad men jämfört med 6500K-läget lär inte skillnaden vara synlig. Däremot är 6500K-läget i själva verket 6800K och det är en skillnad som syns.

Standardläget med över 10KK skulle jag inte se som ett alternativ.

Sen beror det förstås på vad du prioriterar och hur du vill använda skärmen.

I färhanterade applikationer får du bäst resultat genom att köra standard-läget och ha en bra profil. Skrivbordsmiljön i Windows kommer se fel ut, många spel tar ingen hänsyn till skärmprofiler (går i vissa fall att åtgärda med Reshade och en LUT som du kan generera med DisplayCAL) och samma sak gäller mediaspelare (beroende på mediaspelare går det även där att använda en LUT, med exempelvis MadVR).

Du kommer också få se till att webläsaren är färghanterad. Mitt tips där är Firefox. Jag vet inte hur väl andra har kommit ikapp. Kanske att Chrome har hyfsat till sig efter att Microsoft styrde upp det med Edge Chromium, men jag är inte helt säker och det är svårt att hitta information (Chrome har haft en direkt inkompetent implementering av färghantering där man exempelvis strippat ICC-profiler från viktig data bara för att snabba upp det, helt utan att veta vad man håller på med).

Jag kör själv på det här alternativet ovan efter att ha skaffat en skärm som har större färgrymd. Det blir lite meckigare men det funkar.

Annars, om du inte orkar mecka med det, men ändå vill ha en hyfsat korrekt återgivning när du inte har färghantering, då är custom-läget med justerade RGB-värden bäst.

Med en bra profil borde du kunna få en rätt välartad skärm. När du profilerar sätt allting till "as measured", kör high-quality och kanske runt 1500 patches. Sen när du verifierar gör du som du gjort tidigare men bocka ur "use simulation profile as display profile" och se till att tone curve är på "unmodified". Då får du svar på hur skärmen med den generade profilen matchar sRGB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag lade upp rapporterna på min Google drive så kan andra också kika och ge sin input:
https://drive.google.com/folderview?id=1CR0YmgUwCcEDYTk7ptuZT...

Det alternativet jag tycker ser bäst ut är att köra custom-läget där du justerat RGB-nivåerna. Då har du en vitbalans som är spot-on och överlag verkar det ge minst fel. Färgrymden ser inte ut att bli negativt påverkad utan du får ungefär samma täckning av sRGB.

Kontrasten blir negativt påverkad men jämfört med 6500K-läget lär inte skillnaden vara synlig. Däremot är 6500K-läget i själva verket 6800K och det är en skillnad som syns.

Standardläget med över 10KK skulle jag inte se som ett alternativ.

Sen beror det förstås på vad du prioriterar och hur du vill använda skärmen.

I färhanterade applikationer får du bäst resultat genom att köra standard-läget och ha en bra profil. Skrivbordsmiljön i Windows kommer se fel ut, många spel tar ingen hänsyn till skärmprofiler (går i vissa fall att åtgärda med Reshade och en LUT som du kan generera med DisplayCAL) och samma sak gäller mediaspelare (beroende på mediaspelare går det även där att använda en LUT, med exempelvis MadVR).

Du kommer också få se till att webläsaren är färghanterad. Mitt tips där är Firefox. Jag vet inte hur väl andra har kommit ikapp. Kanske att Chrome har hyfsat till sig efter att Microsoft styrde upp det med Edge Chromium, men jag är inte helt säker och det är svårt att hitta information (Chrome har haft en direkt inkompetent implementering av färghantering där man exempelvis strippat ICC-profiler från viktig data bara för att snabba upp det, helt utan att veta vad man håller på med).

Jag kör själv på det här alternativet ovan efter att ha skaffat en skärm som har större färgrymd. Det blir lite meckigare men det funkar.

Annars, om du inte orkar mecka med det, men ändå vill ha en hyfsat korrekt återgivning när du inte har färghantering, då är custom-läget med justerade RGB-värden bäst.

Med en bra profil borde du kunna få en rätt välartad skärm. När du profilerar sätt allting till "as measured", kör high-quality och kanske runt 1500 patches. Sen när du verifierar gör du som du gjort tidigare men bocka ur "use simulation profile as display profile" och se till att tone curve är på "unmodified". Då får du svar på hur skärmen med den generade profilen matchar sRGB.

Tack för informativt svar!
Ja tyvärr blir det ju lite kompromisser här eftersom skärmen är så skevt kalibrerad. Mäter den ju som sagt till 10900 kelvin i sitt standardläge och det är ju uppåt väggarna. Det kan ju inte vara rimligt att alla U4320Q är konfade så, speciellt inte i dagsläget när det pratas så mycket om det skadliga blå ljuset. Jag märker ju att ögonen blir rejält trötta om man kör på standardläget.
RGB-värdena utgår ju också från standardvärdet (och som nämnt tidigare utgår ju reglagen alltid från standardvärdet och inte eventuellt vald färgtemperatur från annan preset). Därav får man ju reglera RGB-reglagen väldigt mycket vilket som du säger påverkar annat.

Jag kommer göra så här att jag beställer en skärm till av denna modell och kommer kolla hur den är kalibrerad och sen kommer jag skicka tillbaka den jag har nu. Vad jag sett på nätet när den recenserats så verkar skärmen normalt sett ligga nära 6500K eller däromkring så mitt exempelar har dom troligen glömt att kalibrera. Värt att notera är att jag inte fick med något kalibreringspapper till den, något jag fått till alla mina tidigare beställda Dell-skärmar. Därför kan jag inte kolla vad den har kalibrerats till från fabrik. Likaså verkar det vara smått omöjligt att få reda på vad den fabrikskalibreras till.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Vitt blir inte riktigt vitt på denna skärm, nu när jag kört den några dagar, kalibrerad så stör jag mig ändå på att vitt drar lite åt det grå hållet vid 6500K. Något som inte sker på mina andra skärmar.
Jag hoppas det nya exemplaret är bättre, annars får man nog börja leta efter annat märke istället.
Men förhoppningsvis är det nya exemplaret lite bättre iallafall. Trist att de här bristerna finns med kontrasten m.m, för annars är det en utmärkt skärm.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert 📺

@SanTeoX: Vitt och grå är samma sak. Samma blandning av ljus (D65) fast med olika luminansnivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-=fredrik=-: Vitt och grå är samma sak. Samma blandning av ljus (D65) fast med olika luminansnivåer.

Jo men när jag nu kör 3 olika skärmar kalibrerade enligt sRGB så upplever jag dom två andra färgerna som mer "vita" där det ska vara vitt, medan denna känns mer grå istället. Alla är ju ställda till 120cd/m2 så luminansen borde väl vara samma eller?

Justerar jag lite kan jag få skärmen så vitt upplevs mer som vitt (så att säga), än dom andra till och med, men då har jag ju frångått kalibreringen.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert 📺

@SanTeoX: Det kanske inte är 120 nits i den vinkel du sitter i med tre skärmar som följd av betraktningsvinklar och framför allt reflexfilter.

Permalänk
Medlem

Fick hem den nya skärmen idag som jag beställde och den hade också väldigt knepig vitbalans i standardläget, dock bättre än min första.
På profileringen nedan har jag ställt ner reglagen en del, behövdes dock inte riktigt lika mycket som på gamla skärmen, men inte jättelångt ifrån. Som vanligt var det såklart blå jag behövde ställa ner mest, med tanke på dess blåvita vitbalans. Den här ligger ungefär 1000 kelvin under den andra skärmen out of the box, bättre men inte superbra. Konstigt att Dell väljer att fabrikskalibrera dom på det här sättet när de aldrig gjort det med tidigare skärmar. Har ändå haft en hel del dell-skärmar i mina dagar.

Kontrasten lyckas jag få en hel del högre samtidigt som jag får ner värdet på svartnivån en del också. Positivt.
Testade också att mäta upp Preset: Color Temperature : 6500K och på nya skärmen ligger det på 6520K medan den gamla skärmen låg på ca 6800K (lite högre ändå till och med), så överlag känns den här skärmen bättre kalibrerad än den andra. Även om vitbalansen från kartong är väldigt konstigt val, som sagt.

Jag ska göra lite grundligare mätningar under kvällen här, men det lär bli den nya skärmen som stannar iallafall vad jag kan komma fram till nu. Alla värden är bättre på den här vad jag kan utläsa.

Och här kommer även en profilering från DisplayCal med tillhörande delmängd av verifiering:
Ser ut att vara bättre något bättre värden än förra skärmen iaf.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Okej, lite nya frågor..
Om jag gör en kalibrering/profilering och ställer ner RGB-reglagen till rätt nivåer så jag får rätt vitbalans från en factory reset så får jag bra värden både på svartnivå och kontrast (för att vara IPS)..
Gör jag däremot en ny kalibrering/profilering utan att fabriksåterställa den, och då har jag enbart ändrat brightness samt rgb-reglagen till rätt nivåer på skärmen så får jag genast mycket sämre värden av någon anledning. Vad kan detta bero på?
Gör jag en profilering efter en annan (givetvis så används ingen färgprofil i Windows vid ny profilering) så landar svartnivån på ca 0.28
och kontrasten runt 450:1.
Gör jag det från en fabriksåterställning så landar kontrasten på 8-900:1 och svartnivån runt 0.12-013 vilket ju är en del lägre.
Alternativt försämras kontrast och svartnivå när skärmen varit igång ett tag.
Eller så är det någon annat som påverkar.

Senaste mätning efter fabriksåterställning, men strax innan utan att fabriksåterställa får jag 0.28 i black luminance och kontrast på 450:1 istället. Det enda jag gör är att fabriksåterställa och göra om profileringen så får jag högre värden, som sagt.

Har snöat in lite på det här nu Men vill förstå varför värdena skiftar så mycket. Kan ju reproducera fenomenet också verkar det som.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert 📺

@SanTeoX: Låter som du någonstans har lyckats komma åt en produkt som helt enkelt inte fungerar tillförlitligt och man kan slösa mycket av sitt liv på sådant och försöka lista ut varför i hela friden? och aldrig får något svar eller lösning. Det verkar helt klart vara en någon form av bugg som lyfter svartnivån i skärmen när du gör någon viss inställning med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-=fredrik=-: Låter som du någonstans har lyckats komma åt en produkt som helt enkelt inte fungerar tillförlitligt och man kan slösa mycket av sitt liv på sådant och försöka lista ut varför i hela friden? och aldrig får något svar eller lösning. Det verkar helt klart vara en någon form av bugg som lyfter svartnivån i skärmen när du gör någon viss inställning med den.

Jo det är säkert så, det märkliga är ju att från fabriksinställning till "rätt profilerad" så ändrar jag absolut ingenting från en profilering till en annan och får helt andra värden. Ingenting borde ju ha ändrats på den korta tiden.
Får fundera på om dessa skärmar är värda att behålla (eller ja, den ena).
Med ögat märker jag ju ingen direkt skillnad från en kalibrering till en annan och bilden är ju helt ok när man arbetar om än lite svaga färger i mitt tycke. Men det är väl för att jag är van vid högre färgomfång.

Hur är det med en färgkalibrator (alltså min i1 display pro), behöver den på något sätt vila mellan profileringar eller slits den om man gör mycket kalibreringar på rad eller jobbar med den länge t.ex.? Bara så jag kan utesluta att det är kalibratorn som meddelar olika från gång till gång..

Observera att dom här konstiga skiftningarna i uppmätt prestanda på skärmen enbart sker i i1 Profiler. DisplayCal är mer jämn i sitt sätt och en mätning diffar inte så mycket mot en annan eller en verifiering för den delen. I princip samma resultat varje gång.

Känns som DisplayCal är stabilare i sitt sätt att mäta, vad som nu skiljer. Det bör ju rimligen inte skilja så här mycket en mätning från en annan som det gör i i1 Profiler när DisplayCal hela tiden visar sånär som samma resultat.

Lutar åt att jag slutar använda i1 Profiler då jag får svajande resultat även på min U2713H från en mätning till en annan. Kontrast kan minska ganska mycket samt svartnivåvärdet öka en hel del från en mätning till en annan. i DisplayCal får jag bättre och mer stabila värden hela tiden.
Undrar vad som skiljer?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert 📺

@SanTeoX: Programvarorna som mäter är bara så bra som algoritmerna bakom. Där verkar DisplayCAL vara den mer tillförlitliga

Mätare kan bli varma och opålitliga för den som sitter flera timmar på raken och mäter. Men det är inget uttalat problem med i1 Display pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Observera att dom här konstiga skiftningarna i uppmätt prestanda på skärmen enbart sker i i1 Profiler. DisplayCal är mer jämn i sitt sätt och en mätning diffar inte så mycket mot en annan eller en verifiering för den delen. I princip samma resultat varje gång.

Känns som DisplayCal är stabilare i sitt sätt att mäta, vad som nu skiljer. Det bör ju rimligen inte skilja så här mycket en mätning från en annan som det gör i i1 Profiler när DisplayCal hela tiden visar sånär som samma resultat.

Det låter som programvarorna krockar med varandra. Mitt tips är att glömma bort i1Profiler. Det är ändå inte i närheten av samma nivå som DisplayCAL.

Små variationer mellan mätningarna är helt normalt. Du har en liten felmarginal i instrumentet och skärmen är inte heller helt stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det låter som programvarorna krockar med varandra. Mitt tips är att glömma bort i1Profiler. Det är ändå inte i närheten av samma nivå som DisplayCAL.

Små variationer mellan mätningarna är helt normalt. Du har en liten felmarginal i instrumentet och skärmen är inte heller helt stabil.

Nåt konstigt blir det iallafall även om programvarorna är helt bortkopplade från varandra och inga profiler laddade m.m.
Men DisplayCal visar som sagt upp mer konsistenta värden. Givetvis diffar dom lite från gång till gång, men det är ju normalt, men värdena avviker inte mycket. i1 Profiler avviker enormt mycket av okänd anledning.

Har gjort lite efterforskningar och såg en youtubevideo där en kille reviewade ett antal olika skärmar i storleksklassen >40" och alla var fabrikskalibrerade till ca 11500 Kelvin. Även han han ansåg det märkligt och jag förstår inte varför man väljer att kalibrera till det i fabriken?

Jag fick även upp ögonen för LG 43UN700 som är väldigt lik Dell:en i specen, troligtvis samma panel i dom. LG:n är dock 2000:- billigare ungefär, samt har även fjärrkontroll vilket kan vara lite trevligt om man ska byta källa eller köra PBP ofta.
Dess nackdel är att det är en Displayport mindre än i U4320Q, däremot två extra HDMI-portar (4 sammanlagt varav 2 st HDMI 2.0 och 2 st HDMI 1.4, obegripligt varför man väljer att sätta in v1.4 på ens en port till en sån här skärm).
USB-C porten klarar 50w mot Dell:s 90w.
Är lite småsugen på att testa denna skärrm, men vet inte om det är värt det. Någon här som har erfarenhet av datorskärmar från LG jämfört med Dell?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert 📺

@SanTeoX: Stora paneler likt 40+ tum är ofta TV-paneler byggda för 10 000 kelvin för att det fortfarande är kotym på TV-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-=fredrik=-: Stora paneler likt 40+ tum är ofta TV-paneler byggda för 10 000 kelvin för att det fortfarande är kotym på TV-apparater.

Det förklarar den konstiga kalibreringen.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-=fredrik=-: Stora paneler likt 40+ tum är ofta TV-paneler byggda för 10 000 kelvin för att det fortfarande är kotym på TV-apparater.

But... but... whyyyy!?

Permalänk
Bildexpert 📺

För att försäljningen i allra högsta grad vinner på att ha en TV som lyser blåkallt när det ska väljas ut en apparat av hundra som står och lyser i en butik. En majoritet av TV-apparaterna optimeras för att lysa med ca 10 000 kelvin. Det är då de är som ljusstarkast och har störst dynamiskt omfång. Så lyser de som starkast i affären.

Det är lite bättre nu jämfört med 10 år sedan när en TV kunde byggas för och lysa med 15-20 000 Kelvin från början. "Vitt" är då nära en blå sommarhimmel.

I nordamerika har mognaden hos köparna nått lite längre. Där brukar high-end-TV-modellerna som lockar en mer kräsen skara användare byggas för att lysa optimalt vid 6 500 kelvin. Budgetmodellerna som i högre säljs i butik är fortfarande optimerade för kallare bild. För den europeiska marknaden är det fortfarande mer blåkallt. Därför kan man inte ta en amerikanskt TV-modell och helt jämföra rakt av med den europeiska varianten. Det kan skilja sig ordentligt i ljuskällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För att försäljningen i allra högsta grad vinner på att ha en TV som lyser blåkallt när det ska väljas ut en apparat av hundra som står och lyser i en butik. En majoritet av TV-apparaterna optimeras för att lysa med ca 10 000 kelvin. Det är då de är som ljusstarkast och har störst dynamiskt omfång. Så lyser de som starkast i affären.

Det är lite bättre nu jämfört med 10 år sedan när en TV kunde byggas för och lysa med 15-20 000 Kelvin från början. "Vitt" är då nära en blå sommarhimmel.

I nordamerika har mognaden hos köparna nått lite längre. Där brukar high-end-TV-modellerna som lockar en mer kräsen skara användare byggas för att lysa optimalt vid 6 500 kelvin. Budgetmodellerna som i högre säljs i butik är fortfarande optimerade för kallare bild. För den europeiska marknaden är det fortfarande mer blåkallt. Därför kan man inte ta en amerikanskt TV-modell och helt jämföra rakt av med den europeiska varianten. Det kan skilja sig ordentligt i ljuskällan.

Hehe ja när man sitter framför en skärm med 10-11000 Kelvin så vänjer man sig rätt snabbt vid färgtemperaturen, vitt känns väldigt vitt och inte blått. Men så fort man startar en skärm bredvid som är inställd på 6500 Kelvin så är ju den skärmen fullständigt gul samtidigt som den andra skärmen blir fullständigt blå.
Synd att U4320Q inte stödjer hårdvarukalibrering, det gör min gamla U2713H. Där kan jag lägga in profiler direkt i skärmen så slipper os:et pyssla med det. U2713H har stöd för två olika egna profiler.
Både min P2415H och min U2713H hade betydligt fler alternativ i menyerna också, känns som U4320Q är väldigt nerstrippad i sina menyer vilket jag tycker är lite tråkigt. Men men, nu har jag fått till en ok bild tycker jag även om jag tycker att färgerna är lite urlakade på skärmen, men det har ju med dess färgrymd att göra. Insåg att en wide gamut 43" 4K inte finns i vettig prisklass ..
Min U2713H var inte galet dyr när den inköptes, även om den kostade pengar, men idag får du nog dubblera priset för att få en 27" med wide gamut, dock med 4K. Min har "bara" 2560x1440.
Och ska man gå högre upp i skärmstorlek, typ 32" eller 43" drar ju priset iväg ännu mer. Något jag inte känner för för hemmabruk..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |