Dirt Rally 2.0 släpps snart

Permalänk
Medlem

Jag testade och Assetto Corsa: Competizione blev precis omsprungna när det gäller kass prestanda i VR..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag testade och Assetto Corsa: Competizione blev precis omsprungna när det gäller kass prestanda i VR..

jag gissar att du har steam-versionen?

De har fuckat upp den.

Oculus versionen ska vara bra.

Jag sitter tyvärr med steam versionen och har inte orkat bry mig att köra mer...

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Har spelat ett par timmar nu och främst kört Porsche GT i karriären.

+ Det är bra känsla i VR, allt känns riktigt bra i cockpiten. I dirt rally 1 kunde jag endast köra så jag såg ratten och fick ta bort föraren.
+ FFB är okej utan att behöva tweaka något
+ Mycket roligare att köra på asfalt

- Prestandan i VR är värdelös och spelet flyter sämre och ser sämre ut än 1an.
- När man kommer utanför vägen på t.ex ett lätt sluttande berg så kan det blitvärstopp ungefär som att det är en osynlig vägg man kör in i
- Man borde kunna höja svårighetsgraden åtminstone ett snäpp i början av karriären
- Större vattenpölar efter regn är endast grafiska och det händer inte ett skit när man kör i dom
- Krockar man emot t.ex ett stängsel så dyker prestandan när man kör därifrån men kommer tillbaka efter ~10 sek
- Då och då känns det som att bilen drar sig utanför vägen. Det skulle kunna förklaras att det är hjulspår man kör i men det är liksom en gummibandskänsla.

Det är riktigt kul dom ögonblicken problemen inte dyker upp. Det är väl det jag kommer på efter några timmar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Något jag glömde är att noterna känns helt osyncade. Ibland är han för tidig och ibland för sen så det går inte att ställa in heller. Tydligen kommer det en patch på tisdag eller onsdag och releasenotes ska släppas imorgon.

Edit:
Jag testade det här igår
https://gitlab.com/znixian/OpenOVR/blob/master/README.md
Det ska kringå steamvr men det blev ingen skillnad i prestanda för mig. Någon annan kanske har bättre tur?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Finns det något intresse att starta en club för oss här på Sweclockers?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har de fixat spelet via steam med ocolus rift eller presterar det fortfarande mycket bättre via ocolus store? Bra rea nu på steam!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lighisse:

Har de fixat spelet via steam med ocolus rift eller presterar det fortfarande mycket bättre via ocolus store? Bra rea nu på steam!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är fixat!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Hej!

Har skaffat Dirt Rally 2.0 till min 4 årige son som är helt galen och fascinerad av bilar. Jag ser dock att han har svårigheter att styra bilarna med kontrollerna.

Han har en elbil hemma som han älskar att köra utomhus. Därför tänkte jag skaffe en ratt och gaspedal till PC: datorn då jag tror han verkligen skulle få en härlig upplevelse av detta. Är det någon av er som har något tips på vilken ratt-gaspedal man kan köpa som passar Dirt Rally 2.0?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hej!

Har skaffat Dirt Rally 2.0 till min 4 årige son som är helt galen och fascinerad av bilar. Jag ser dock att han har svårigheter att styra bilarna med kontrollerna.

Han har en elbil hemma som han älskar att köra utomhus. Därför tänkte jag skaffe en ratt och gaspedal till PC: datorn då jag tror han verkligen skulle få en härlig upplevelse av detta. Är det någon av er som har något tips på vilken ratt-gaspedal man kan köpa som passar Dirt Rally 2.0?

Jag har en Logitech G27 som funkar svinbra till Dirt Rally (1). Väldigt häftigt med force feedback och vibrationen samt att den har paddlar, alla tre pedaler samt växelspak om man vill använda den.

Permalänk
Skrivet av anon242437:

Jag har en Logitech G27 som funkar svinbra till Dirt Rally (1). Väldigt häftigt med force feedback och vibrationen samt att den har paddlar, alla tre pedaler samt växelspak om man vill använda den.

Var den dyr?

Kan du inte länka till ett ställe som säljer denna för ett hyggligt pris?

En annan fråga: Angående pedalerna: Hur installerar jag dem rent praktiskt då min 4 årige son naturligt inte når ned med fötterna till golvet? Skaffar man en justerbar pall som man kan höja och sänka som man sätter den på, bygger man någon upphöjningsanordning själv eller hur gör man?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Soldierofwar1985:

Var den dyr?

Kan du inte länka till ett ställe som säljer denna för ett hyggligt pris?

En annan fråga: Angående pedalerna: Hur installerar jag dem rent praktiskt då min 4 årige son naturligt inte når ned med fötterna till golvet? Skaffar man en justerbar pall som man kan höja och sänka som man sätter den på, bygger man någon upphöjningsanordning själv eller hur gör man?

Jag har kvittot framför mig och jag betalade 2890 kr på Mediamarkt år 2013. Tyvärr säljs den inte längre då den verkar vara ersatt med G29. Den var en bit över 3000 på Komplett.se men på Elgiganten var den billigare https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkontroller-och-r...

Observera dock att växelspaken tycks vara borta men jag såg att den finns att köpa separat.

På din andra fråga kan jag tyvärr inte svara. Bra att veta är att broms och kopplingspedalerna är ganska tunga att trycka ner, iaf på min g27.

Permalänk
Medlem

Jag har en G920 (i princip samma som G29 fast för xbox och PC). För en 4-åring rekommenderar jag automatisk växling (vilket går att välja i spelet). Har bara testat min och då har jag använt kopplingspedalen till broms då bromspedalen är så väldigt hård och växlat (utan koppling) med paddlarna på ratten.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Var den dyr?

Kan du inte länka till ett ställe som säljer denna för ett hyggligt pris?

En annan fråga: Angående pedalerna: Hur installerar jag dem rent praktiskt då min 4 årige son naturligt inte når ned med fötterna till golvet? Skaffar man en justerbar pall som man kan höja och sänka som man sätter den på, bygger man någon upphöjningsanordning själv eller hur gör man?

Vissa saker kan man göra själv, t.ex. att kolla vad en g27 kostar. Men då den inte säljs längre är föreslår jag blocket eller facebook market. Vill man gå ner ännu mer i pris så går det bra med en g25 om den är i bra skick. Och ska man vara riktigt krass så borde väl nästan vad som helst fungera till en fyraåring. Se bara till att det finns force feedback, annars blir det tråkigt.

Problemet med en lägre pall är att man då måste sätta ratten på ett lågt bord. Problemet med att sätta pedalerna på en pall blir att pedalerna kommer glida samt att pallen kommer vilja välta. Båda dessa går att åtgärda med lite olika lösningar. Hade det varit hemma hos mig hade det varit enklast att lösa med pedalerna på en pall men det kanske ser lite annorlunda ut hos dig.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Vissa saker kan man göra själv, t.ex. att kolla vad en g27 kostar. Men då den inte säljs längre är föreslår jag blocket eller facebook market. Vill man gå ner ännu mer i pris så går det bra med en g25 om den är i bra skick. Och ska man vara riktigt krass så borde väl nästan vad som helst fungera till en fyraåring. Se bara till att det finns force feedback, annars blir det tråkigt.

Problemet med en lägre pall är att man då måste sätta ratten på ett lågt bord. Problemet med att sätta pedalerna på en pall blir att pedalerna kommer glida samt att pallen kommer vilja välta. Båda dessa går att åtgärda med lite olika lösningar. Hade det varit hemma hos mig hade det varit enklast att lösa med pedalerna på en pall men det kanske ser lite annorlunda ut hos dig.

Tack för feedback!

Fråga: ”Vad är force feedback för något?

Får fundera ut hur jag ska göra. I och med att det är en fyraåringen vi pratar om kanske det räcker med en billig variant för 600 kr..

Permalänk
Medlem

Fick min första 1a plats i en daily igår. Någon här som fortfarande spelar?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Spelar dagligen , finns grupper på Facebook som fortfarande är aktiva och ordnar interna tävlingar.

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk

ingen super aktiv tråd, men jag har några frågor. Egentligen rör det grafikkort och inställningar men eftersom jag bara spelar detta spel provar jag här. Skratta ej men jag kör fortfarande med i5-2500k lätt klockad till 4,4. Kör nu med ett 980ti men köpt ett 1080ti som jag tänkte stoppa i ( om det är lönt ) Skärmen är en MSI G32 med 1440p, 165hz. Kör nu i 1080p. Tänkte prova 1440p, vet ej varför jag ej provat innan. 1440p är väll det bästa jag kan göra i detta fall ? Borde uppgradera hela datorn, men tänkt göra det senare. Belastar väll CPU mindre med 1440 än 1080 ? Ställer jag även in 165hz i spelet eller ska jag välja 144hz ? Är kass på detta

Permalänk
Medlem

Dirt Rally 2.0 är inte speciellt tungt för CPU:n, så det kommer att bli en
märkbar förbättring att gå från 980Ti till 1080Ti.

1080Ti är väl mer lämpligt för 1440p beroende på vad du vill ha för
grafikinställningar och fps än ett 980Ti, så kanske därför du inte kört det.
Du får testa dig fram, men det är iaf värt att stoppa i 1080Ti.

Permalänk
Skrivet av TechWolf:

Dirt Rally 2.0 är inte speciellt tungt för CPU:n, så det kommer att bli en
märkbar förbättring att gå från 980Ti till 1080Ti.

1080Ti är väl mer lämpligt för 1440p beroende på vad du vill ha för
grafikinställningar och fps än ett 980Ti, så kanske därför du inte kört det.
Du får testa dig fram, men det är iaf värt att stoppa i 1080Ti.

Ok, tack för svaret. Då testar jag 1080 kortet så får vi se om det blir en förbättring.

Permalänk

Kopplade in kortet idag, kan välja 1080p och 3840*2160 men inte 1440p ?