Permalänk

iPhone till tv

Tjena! Lite sugen på att fixa så man kan kolla på streamingtjänster i min sommarstuga. Finns inget bredband där men har bra 4g-uppkoppling. Har ingen möjlighet till att ta dit en dator.
Fungerar det med en lightning till hdmi-adapter för att skicka bilden från telefonen till tvn? Enligt vissa sidor så är innehållet från streamingapparna krypterat. Gäller det även om man spelar upp innehållet via Chrome också?

https://inf.se/lightning/909-lightning-till-hdmi-adapter-med-...

Alternativet är väl att fixa mobilt bredband och casta via chromecast, men vill helst undvika inköp av en till chromecast och abonnemang.

Några andra idéer?

Mvh
Sebastian

Permalänk
Medlem

Hade själv köpt en till Chromecast för 400 kr än att köpa en kabel för 200 kr

Har USB-C till HMDI för min iPad och den stödjer inte alltid upplösningen bra. Den behåller ibland iPad upplösning och aspect ratio när filmer visas och det är inte så bra.

Tänk också att när du får noticer etc så visas detta på TV en chromecast ger dig en bättre upplevelse och då är mobil fri att användas samtidigt.

Permalänk
Skrivet av Tino:

Hade själv köpt en till Chromecast för 400 kr än att köpa en kabel för 200 kr

Har USB-C till HMDI för min iPad och den stödjer inte alltid upplösningen bra. Den behåller ibland iPad upplösning och aspect ratio när filmer visas och det är inte så bra.

Tänk också att när du får noticer etc så visas detta på TV en chromecast ger dig en bättre upplevelse och då är mobil fri att användas samtidigt.

Mmmkay, låter ju inte så jättekul med kass upplösningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Hade själv köpt en till Chromecast för 400 kr än att köpa en kabel för 200 kr

Har USB-C till HMDI för min iPad och den stödjer inte alltid upplösningen bra. Den behåller ibland iPad upplösning och aspect ratio när filmer visas och det är inte så bra.

Tänk också att när du får noticer etc så visas detta på TV en chromecast ger dig en bättre upplevelse och då är mobil fri att användas samtidigt.

Använder inte funktionen så ofta USB-C till HDMI finns i en nyare utgåva som klara 4k 60Hz, kanske inte det det beror på.
https://support.apple.com/sv-se/HT207806

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har en sådan lightning -> HDMI adapter (original från Apple, svindyr...)
Men jävlar va smidiga / bra de är!!

Värt vartenda krona !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Köp en Appletv istället, en begagnad ATV3 räcker.
Netflix är enda jag vet som inte går att använda airplay för men det finns inbyggd app även i de gamla för det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag har en sådan lightning -> HDMI adapter (original från Apple, svindyr...)
Men jävlar va smidiga / bra de är!!

Värt vartenda krona !

Har du koll på om det funkar med Viaplay? Man vill ju inte missa premier league. Bara för att man är i stugan 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Köp en Appletv istället, en begagnad ATV3 räcker.
Netflix är enda jag vet som inte går att använda airplay för men det finns inbyggd app även i de gamla för det.

Instämmer! En billig AppleTV och Airplay är svårslaget. Bra bild, sjukt smidigt och strular aldrig

Chromecast har jag också, men det vill inte alls fungera lika smidigt och problemfritt för mig, men jag har vänner som tycker det funkar utmärkt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av sebbeolsson:

Har du koll på om det funkar med Viaplay? Man vill ju inte missa premier league. Bara för att man är i stugan 🙃

Allt fungerar, du rakt av speglar bilden till mobilen till skärmen/tv’n du vill visa på.
Om man jämför med Chromecast eller AirPlay där inte allt kan skickas vidare till annan enhet pga licensskäl eller vad det är de står, så fungerar denna HDMI-dongeln utmärkt.

Har alltid med den på resor och semestrar för att kunna visa lite barnprogram på hotellrums tv-skärmar osv.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeolsson:

Har du koll på om det funkar med Viaplay? Man vill ju inte missa premier league. Bara för att man är i stugan 🙃

Kollega har också sån adapter från Lightning till HDMI. Men det jag har fått höra är att om du inte köper Apples egna så är kopiorna skräp och fungerar dåligt. Har fungerat med de streamingtjänsterna jag sett iaf.

Permalänk

Perfekt! Precis det jag ville höra! Då blir det en sådan 👌

Tack allihopa

Skrivet av andreas_dock:

Allt fungerar, du rakt av speglar bilden till mobilen till skärmen/tv’n du vill visa på.
Om man jämför med Chromecast eller AirPlay där inte allt kan skickas vidare till annan enhet pga licensskäl eller vad det är de står, så fungerar denna HDMI-dongeln utmärkt.

Har alltid med den på resor och semestrar för att kunna visa lite barnprogram på hotellrums tv-skärmar osv.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Shiftypants:

Kollega har också sån adapter från Lightning till HDMI. Men det jag har fått höra är att om du inte köper Apples egna så är kopiorna skräp och fungerar dåligt. Har fungerat med de streamingtjänsterna jag sett iaf.

Japp, det saknas ett specialchip som endast Apple's kablar har som jag fattat det.
Hur som helst, köp original och glöm kostnaden - så fungerar allt som det är tänkt!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •