Ny skärm och nytt grafikkort till gammal dator

Permalänk
Medlem

Ny skärm och nytt grafikkort till gammal dator

Hej!
Min son har en gammal dator (se bild) med integrerad grafikdel och nu så funderar han på att uppgradera den.
Han har tänkt köpa en 144hz skärm 1920x1080 och ett billigt grafikkort för runt 3500-4500 :- ihop.
Nu spelar han Fortnite på PS4 och han vill ha bättre FPS säger han.
Nu undrar jag, kommer det funka att göra som han vill?
med den upplösningen på skärm för runt 2000:- och ny GPU för runt 2000:-. vad kommer det bli för prestanda i Fortnite med den gamla datorn?

Permalänk
Medlem

En A10-6800K var tyvärr rätt dålig redan när den var ny för 7 år sedan, men är samtidigt en av de bästa processorerna som moderkortet har stöd för. Det är alltså risk att processorn kommer begränsa prestandan man får ut med ett nytt grafikkort, men vill man byta processorn så blir det att byta moderkort och minnen också.

Å andra sidan kommer ett nytt grafikkort ändå ge ett stort lyft i spel, så det är ett vettigt första steg oavsett. När det gäller skärm så kommer en A10-6800K få det svårt att komma i närheten av 144 fps i de flesta spel, så se till att skärmen ni väljer har Freesync (eller G-Sync Compatible, samma sak) så att ni kan använda adaptiv synkronisering.

Vilken prestanda ni kommer få i Fortnite är svårt att sia om, det finns inte så många tester på hur tungt Fortnite är för processorn och vad jag läst har Fortnite även blivit mer krävande med tiden. Om ni vill kolla om det är processorn eller grafikkortet som sätter stopp så är MSI Afterburner ett användbart verktyg. Man kan ställa in Afterburner att visa bl.a. belastningen på processorn och grafikkortet på skärmen samtidigt som man spelar.

Permalänk
Medlem

@johanj99: Det kanske är något i den här stilen du letar efter?

Annars kan du nog hitta bra begagnade alternativ för närmare halva priset.
Jag har sett 1080p @ 144Hz skärm + GTX 970 gå för 1500:- totalt, här på Sweclockers marknad den senaste tiden.

Skärm & Grafikkort går ju att behålla om du behöver bättre CPU inom en snar framtid.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Han har också funderingar på att bara använda lådan och nätagget och köpa resten när han får ihop lite mer pengar eller köpa en begagnad dator med skärm.
Kan man få en vettig begagnad dator med skärm för typ 6-8 tusen?
Eller ska han köra på det förstnämnda och köpa nytt?