Anmäl dig till Roborock Challenge!

Sätta upp egen epost i labbnät, hjälp!

Permalänk
Medlem

Sätta upp egen epost i labbnät, hjälp!

Skolarbete. Vill sätta upp en labbmiljö med windows server 2008r2 eller ngn lämplig linuxvariant. Inom detta labbnät vill jag kunna skicka epost, hur gör man detta?

Aktiverade en smtp-server i r2 men sedan då, hur får jag till det här med epostadresser? Nätet är inte kopplat till Internet.

Någon slug här som kan veta något om detta?

Permalänk

Wow, 2008R2. Blir det datorkörkort också?

Här kan du läsa liter med om SMTP på 2008R2. http://www.vsysad.com/2012/04/setup-and-configure-smtp-server...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Hedersmedlem

Windows SMTP-server räcker inte för en komplett maillösning. Den kan inte leverera mail in i en lokal mailbox, utan bara ta emot och skicka vidare e-post. Ska du köra mail på Windows Server så ska du sätta upp Exchange också. Vilket är rätt komplext och komplicerat.

Enklaste sätt är att installera två Linuxburkar (föreslår Ubuntu Server för att det är en av de vanligaste distributionerna), och installera t.ex. exim eller postfix med apt-get. Med exim vill jag minnas att det finns en ganska enkel variant som är "Internet host" som i princip sätter upp allt du behöver för mail. Du behöver ha fungerande namnuppslag t.ex. genom en DNS-server eller genom att fullösa det med /etc/hosts på båda maskiner.

Sedan kan du använda en mailklient för Linux som t.ex. alpine för att skicka mail från burk 1 till burk 2 direkt från kommandoraden. Vill du sedan gå lite överkurs och ha en mailklient på en annan dator eller webbmail så kan du kolla på t.ex. dovecot (IMAP-server) och roundcube (webbmail, kräver en IMAP-server)

Permalänk
Medlem

skapa epostadresser själv?

@pv2b: Det där med att skapa egna mailadresser själv, lokalt, hur gör man det? Menar, ingen epostadress typ från skolan eller webbmailkonton utan att man gör egna helt och hållet som ska funka i setupen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av undras:

@pv2b: Det där med att skapa egna mailadresser själv, lokalt, hur gör man det? Menar, ingen epostadress typ från skolan eller webbmailkonton utan att man gör egna helt och hållet som ska funka i setupen?

E-postadressen består av två delar. En lokal del (före @) och en domän (efter @).

Domänen används för att bestämma vilken mailserver som mailen ska skickas till. Den delen löser ni helst med hjälp av en DNS-server i er labb som innehåller två domäner, en per server, och konfigurerar MX-poster. Har du gjort det så har du "halva" mailadressen fixad (delen efter @). Konkret. om du har en server som heter server1.lab. så kan den då ta emot mail för ...@server1.lab.

När du sedan konfigurerar en mailserver så skapar du på själva mailservern mailboxar som svarar mot olika grejer man kan skriva före @ (den lokala delen av mailadressen). Många mailsystem på Linux använder som standard Linux egna kontodatabas (/etc/passwd). Har du en server som heter server1.lab och en Linuxanvändare som heter "undras" så får den mailadressen undras@server1.lab.

Man brukar sedan kanske vilja inte kalla just sin mailserver för server1.lab utan kanske för mail.server1.lab och då vill man kanske använda någon teknik för att skriva om utgående mailadresser och skapa MX-poster, men det är väl lite överkurs just nu.

Om du har någon konkret fråga så hjälper vi så klart till, men jag känner att du fått en riktning du kan gå i nu, så att du kan läsa på lite om hur man gör.

Permalänk
Medlem

Tack!

@pv2b: Tack så jättemycket! Vad duktig du är, alltid imponerad av människor som är duktiga på något, topp!

Japp, nu har jag fått lite mer kött på benen och ska läsa och fatta, testa och testa tills det blir rätt