Permalänk
Medlem

Sälja stationär dator - prisestimat

Hej!

Det är dags att sälja min kära stationära dator med kringrustning men jag har svårt att estimera priset.

Vad skulle ni lagt för pris på denna dator och kringrustning? Datorn är inköpt 2015.

https://imgur.com/NDd0iYz

Vänligen,
Viktor

Permalänk
Medlem

Ingen ssd, bara 8gb ram och ett GTX 970... Tyvärr tror jag inte att du får mycket mera än 5000kr för den. Jag skulle dessutom försöka sälja åtminstone en skärm separat.

Men om du försöker hitta mer ram, en liten ssd och ett begagnat RTX 2060 eller liknande begagnat så kan du få upp priset en hel del.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Omröstningen är avslutad, priset beror på vart den ska säljas. Personligen skulle jag ge runt 6000, men jag är snål. Med en bra annons skulle du säkert kunna få 8000.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Omröstningen är avslutad, priset beror på vart den ska säljas. Personligen skulle jag ge runt 6000, men jag är snål. Med en bra annons skulle du säkert kunna få 8000.

8000:- ??! Jag skulle inte ge en krona över 3000:- för själva burken, en 4790K = 1200ish, gtx 970 = 800 ish, resten av delarna en tusenlapp tillsammans typ med tanke på hur gamla de är. Ett rimligt pris med skärmar och allt skulle väl kunna va typ 4500:-.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Omröstningen är avslutad, priset beror på vart den ska säljas. Personligen skulle jag ge runt 6000, men jag är snål. Med en bra annons skulle du säkert kunna få 8000.

Jag håller med, 5500-6000kr tror jag att du skulle kunna få för den totalt. På Blocket eller Tradera brukar saker gå mycket högre så där kanske man kan klämma ut någon extra tusing.

Skrivet av JohanFlodqvist:

8000:- ??! Jag skulle inte ge en krona över 3000:- för själva burken, en 4790K = 1200ish, gtx 970 = 800 ish, resten av delarna en tusenlapp tillsammans typ med tanke på hur gamla de är. Ett rimligt pris med skärmar och allt skulle väl kunna va typ 4500:-.

Vad du personligen skulle ge är inte speciellt relevant. Du får titta på vad delarna faktiskt skulle kunna gå för på marknaden och sanningen är att 4790K fortfarande är ganska eftertraktade, i synnerhet med moderkort och minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag håller med, 5500-6000kr tror jag att du skulle kunna få för den totalt. På Blocket eller Tradera brukar saker gå mycket högre så där kanske man kan klämma ut någon extra tusing.
Vad du personligen skulle ge är inte speciellt relevant. Du får titta på vad delarna faktiskt skulle kunna gå för på marknaden och sanningen är att 4790K fortfarande är ganska eftertraktade, i synnerhet med moderkort och minne.

Jag sålde nyligen en 4790k med moderkort och 8gb ram på Tradera, då fick jag 2000:- så jag skulle ändå vilja hävda att mitt estimat är relativt rimligt.

Man får ju en 3300X med mobo och dubbelt så mycket ram för 3000:- så det kan omöjligt vara värt många kronor mer för en 4790K med mobo och ram.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag håller med, 5500-6000kr tror jag att du skulle kunna få för den totalt. På Blocket eller Tradera brukar saker gå mycket högre så där kanske man kan klämma ut någon extra tusing.
Vad du personligen skulle ge är inte speciellt relevant. Du får titta på vad delarna faktiskt skulle kunna gå för på marknaden och sanningen är att 4790K fortfarande är ganska eftertraktade, i synnerhet med moderkort och minne.

Från vilka källor / hur får du statistiken som säger att dessa gamla ålderstigna delar säljs för så mycket? Att se annonser som ligger ute för olika summor betyder ju inte att varorna säljs och även om de säljs vet man ju inte med säkerhet till vilket pris.

Permalänk
Medlem

En schysst fingervisning är att räkna bort 30% av priset per år.
18000*0.70^4 ≈ 4300

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Ska du sälja på en vettig marknad som här får du nog inte mer än 3500 för dator, typ 300 styck för skärmar(?) och 500 för resten, totalt 4300kr. Saker som mus/tngbord/headset tappar ju enormt i andrahand då det handlar om hygien, speciellt under dessa tider.

På Tradera eller Blocket kan man såklart lura någon småbarnsfamilj om man kan sova om natten.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sando:

Ingen ssd, bara 8gb ram och ett GTX 970... Tyvärr tror jag inte att du får mycket mera än 5000kr för den. Jag skulle dessutom försöka sälja åtminstone en skärm separat.

Men om du försöker hitta mer ram, en liten ssd och ett begagnat RTX 2060 eller liknande begagnat så kan du få upp priset en hel del.

Samsung 840 EVO då?

4-5K är min halvdana gissning, möjligen strax över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Samsung 840 EVO då?

4-5K är min halvdana gissning, möjligen strax över det.

Den missade jag tydligen men ändå, 5k är nog max.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Toppen, tack för svaren hörni! Då har jag lite bättre koll på läget.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sando:

Den missade jag tydligen men ändå, 5k är nog max.

Man har taskigt sinne för beggade marknaden Om den är finskriven får man säkert ut nån hundralapp extra antar jag.

Permalänk
Medlem

Vad landade omröstningen på? jag kan inte se resultatet.

Permalänk
Medlem

@Stan Carley: Vet inte riktigt varför, men det verkar som att omröstningen avbröts så fort jag hade lagt ut tråden. Trodde jag satte 2 dagar, men den var avslutad direkt och fick därmed inte in några svar.