Ett märkligt mystiskt fel (internetuppkoppling)

Permalänk
Medlem

Ett märkligt mystiskt fel (internetuppkoppling)

Hej!

Jag kom hem från semestern idag och slog på strömmen/datorn och upptäckte direkt att det var något fel med nätaggregatet. Fläkten går nämligen på max oavsett load. Jag tog ut nätaggregatet för att dammsuga/rengöra men den åtgärden hjälpte ingenting. Nästa steg var att testa och uppdatera BIOS till senaste versionen. Det åtgärdade inte heller problemet utan ett nytt problem uppstod istället- inget internet.

Nu har jag felsökt hela kvällen och gjort följande åtgärder i turordning:

1. Ominstallerat drivrutinerna, löste ej problemet
2. Ominstallerat hela windows från grunden + installerat senaste LAN drivrutiner, löste ej problemet
3. Kopplat nätverkskabeln direkt från dator direkt till fiberuttaget, löste problemet!

Jag trodde att något i routern hade gått (Dock väldigt märkligt att det skedde just efter BIOS uppdateringen). Jag testade sedan koppla tillbaks kabeln till routern och problemet återuppstod, inget internet. DOCK så fungerar TVns internet, även min hemmabioreciever som är kopplad till samma router får en uppkoppling. Jag testade byta portar på alla med varandra och TVn + hemmabioreceiver får internet oavsett port på routern, inte datorn. Jag testade återigen att koppla tillbaks kabeln från datorn direkt in till fiberuttaget och då funkar internet igen (i skrivandes stund 20 min). Så routern verkar ändå fungera? Men varför får jag inget internet när jag kopplar router ----> dator medan TVn och hemmabiorecievern får en uppkoppling?

När jag startar om datorn så står det när jag loggar in i windows att en internetuppkoppling är upprättad (kabeln från datorn direkt in till routern). Efter en liten stund ändras det till ingen anslutning. Jag får en 192.168.1.XX adress. Det hinner skickas/mottas lite paket men det fryser till och står stilla i samband med att internetuppkopplingen ändras till ingen anslutning. Jag kommer inte heller åt routerns inloggningssida.

Moderkortet är ett ASUS Z97-A.
OS: Win10
Router: ASUS RT-AC68U

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Hur gick det med nätaggregatet då?

Permalänk
Vila i frid

Har åskan våldgästat ditt hem under semestern? Fråga dina grannar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Hur gick det med nätaggregatet då?

Allt fungerar som vanligt bara att fläkten på nätaggregatet går på konstant max.

Skrivet av hasenfrasen:

Har åskan våldgästat ditt hem under semestern? Fråga dina grannar.

Då skulle väl säkringen i huvudskåpet gå. Stängde även av strömmen på grenuttaget innan jag åkte iväg.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att internet fungerade som vanligt när jag slog på datorn innan jag började felsöka om nätaggregatet. Då var datorn uppkopplad direkt mot routern.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Vila i frid

Du har ju hittat felet alldeles själv. Du skriver "3. Kopplat nätverkskabeln direkt från dator direkt till fiberuttaget, löste problemet!". Fungerar din dator direktkopplat till "väggen" utan router och inte fungerar med routern kopplad till "väggen" har du antagligen MAC-låsning eller trasig router. Ring din ISP och be dem "låsa upp" MAC-låset - och se till att din router är ansluten till väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du har ju hittat felet alldeles själv. Du skriver "3. Kopplat nätverkskabeln direkt från dator direkt till fiberuttaget, löste problemet!". Fungerar din dator direktkopplat till "väggen" utan router och inte fungerar med routern kopplad till "väggen" har du antagligen MAC-låsning eller trasig router. Ring din ISP och be dem "låsa upp" MAC-låset - och se till att din router är ansluten till väggen.

Jo men exakt, det löste problemet med datorn
När jag kopplar tillbaka routern till "väggen" och datorn till routern så får jag ingen uppkoppling. Däremot får min TV och min hemmabioreciever uppkoppling som sitter i samma router. Ändrar jag portar på alla dessa 3 så fungerar TV/hemmabioreciever oavsett port jag pluggar in, inte datorn.

Innan BIOS uppdateringen så fungerade allt som vanligt dvs. allt var inkopplat i routern och routern in till "väggen", inga issues.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]