Permalänk
Medlem

Tack för alla inlägg, ni är bäst.

Skrivet av kdk_warhead:

@tintinj:
Om alumnium extruder ser ut som originalet så bör e-step vara snarlik. Originalet är en billig enkel konstruktion. Om man drar skruven till armen för hårt så kan inte armen röra sig. Drar man den för löst så glappar den. Det går att fixa men det är lite krångligt att förklara. Om mässingshjulet snurrar men inte det blanka hjulet så är antingen trycket på det blanka hjulet för litet eller går det för trögt att köra plasten genom hotend. Snurra det blanka hjulet lätt om du tar bort trycket?

Om extrudern knackar så tyder det på att motståndet är för stort och momentet blir större än vad motorn klarar och därmed hoppar den över steg (steeps). Det leder till underextrusion.

Det är konstigt att du kan mata ut plasten via displayen men inte via gcode.
Kommer plasten ut i en rak strålen när du kör via displayen eller böjer den av åt något hål? Om den böjer av så är munstycket delvis blockerat. Ett delvis blockerat munstycke gör att du får ut plast vid en låg hastighet (via displayen) men bygger upp för stort mottryck vid högre hastigheter alt låg temperatur.
Du skrev att du har rengjort hotend/kylröret. Ett vanligt problem på Ender skrivare är att det blir ett glapp mellan bowden tuben och munstycket. Det ger också högt motstånd. Antar att du koll på hur man ska montera det (finns många youtube klipp om det).

Steg 1 bör nog vara att göra som @muffen skrev och prova utan bowden tuben.

Vet inte varför folk har pratar om PID-tuning. Det har inget med det här att göra. Man kan optimera uppvärmningen av hotend/bed med det. Det är helt irrelevant för ditt bekymmer.

Det kan vara en fel på en massa olika ställen så det underlättar om du tar ett par bilder eller en film.

Det bästa vore förstås om någon kunde titta på din skrivare men det är lite svårt I corona tider men om du talar om var du bor så kanske det går att lösa på något sätt. Jag bor i Kalmar och jag har en modifierad Ender 2.

Tack för ett utförligt och bra svar.
Jag har gjort både PID och e-step(med lite "problem") calibration och har fortfarande problem. PID var ju enkelt som tur var, men när jag gjorde esteps enligt en youtubevideo där man skulle markera filamentet 100mm så märkte jag att när den matat färdigt så matade den tillbaka kanske 10 mm, är det normalt när man matar via displayen? I vilket fall så verkade det som att den matade utan problem på det viset men när jag sedan körde testutskrift (20x20mm-fyrkanter i varje hörn och en i mitten) så blev det så där igen, att det silverfärgade hjulet inte snurrade tillsammans med mässingshjulet. Det börjar luta mer och mer åt att det är någon sorts stopp ner mot hotend, och ja när jag matade filament så ville det vika av och nån gång ibland krullade det ihop sig. Men ibland så "rann" det ut rakt ner och blev en jämn sträng med plast.

Börjar bli tokig och jag tycker att jag gjort som man ska göra, kanske kunde det underlätta om någon med mer erfarenhet tittade på det. I så fall vore jag själaglad om nån ville hjälpa till ifall de har tid och ork, jag bor i centrala Jönköping men äger ingen bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Tack för alla inlägg, ni är bäst.

Tack för ett utförligt och bra svar.
Jag har gjort både PID och e-step(med lite "problem") calibration och har fortfarande problem. PID var ju enkelt som tur var, men när jag gjorde esteps enligt en youtubevideo där man skulle markera filamentet 100mm så märkte jag att när den matat färdigt så matade den tillbaka kanske 10 mm, är det normalt när man matar via displayen? I vilket fall så verkade det som att den matade utan problem på det viset men när jag sedan körde testutskrift (20x20mm-fyrkanter i varje hörn och en i mitten) så blev det så där igen, att det silverfärgade hjulet inte snurrade tillsammans med mässingshjulet. Det börjar luta mer och mer åt att det är någon sorts stopp ner mot hotend, och ja när jag matade filament så ville det vika av och nån gång ibland krullade det ihop sig. Men ibland så "rann" det ut rakt ner och blev en jämn sträng med plast.

Börjar bli tokig och jag tycker att jag gjort som man ska göra, kanske kunde det underlätta om någon med mer erfarenhet tittade på det. I så fall vore jag själaglad om nån ville hjälpa till ifall de har tid och ork, jag bor i centrala Jönköping men äger ingen bil.

Jag kände att jag borde nog vara aktiv i den här tråden, framför allt då jag haft en del inkörningsproblem med min cr10s pro

Det här låter som om du har strul med att du har stopp i munstycket men skulle jag gissa så tror jag att din bowdentub inte går ner ordentligt mot munstycket, och sedan åker tillbaka ut lite så att uppvärmt filament pressas ut på sidorna innan den går ner i munstycket
Det brukar orsaka liknande bekymmer

Det finns massor olika lösningar på det här med krypande bowden tubes, och på crealitys printer är det tydligen ett ökänt fenomen
Jag hade ett uruselt exemplar av hotend och munstycke som följde med, tog mig flera dagar att klura ut problemet, jag hittade det efter att ha tagit isär alla delarna och lyste in i olika vinklar och insåg att det såg ut som om nån dragit en kass fil igenom, och var massor smält filament på sidorna innan själva munstycket

Jag bytte hela mot ett microswiss munstycke och hotend, bästa köpet jag gjort förutom wham bam bädden

Så kika om din hotend är knasig, men jag skulle som sagt gissa på att du har ett mellanrum mellan hotend och munstycke där plasten kryper ut och det blockeras så att filamentet inte pressas ut som det ska
Därav också som det går alldeles utmärkt för dig att köra igenom det manuellt eftersom du troligen har precis värmt upp och kör en liten kort bit, och fenomenet är också igenkännligt genom att det du kör ut "korvar" ihop sig istället för att smälta rakt ner från munstycket

Hoppas jag gett dig nåt att kika på, jag bor inte i närheten så tyvärr kan jag inte kika på det

Obs, jag är ny sen några veckor tillbaka på min skrivare, och har nog fått de flesta problemen man vanligtvis kan få ^^

Sen ni som pratar om Ender 3 pro v2 , ni har inte kikat på deras kommande CR-6 SE som just nu ligger ute på kickstarter bland annat?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

@tintinj:
Det är normalt att det hoppar tillbaka lite (någon mm eller så) när strömmen till motors stängs av. Det är även så att "micro stepp" är svagare än full stepps så det kan variera lite beroende på var på varvet motorn stannar.

Om det hoppar tillbaka 10mm så tyder det på för mycket motstånd dvs det byggs upp ett stort tryck i filamentet på väg till munstycket. När motorn sedan stängs av så trycks materialet tillbaka igen.

Du kan prova med att skriva ut din kub med lågt plastflöde:
Lagerhöjd t.ex 0.1mm
Linjebredd t.ex 0.45mm (om du har ett 0.4mm munstycke)
Låg hastighet t.ex 25mm/s

Flödet = Lagerhöjd*linjebredd*hastighet (mm*mm*mm/s=mm3/s)

Högre temp gör också att plasten flyter lättare genom förträngningen i munstycket.

Gissar att du får din test utskrift på det sättet även om det tar längre tid och förmodligen inte blir så snygg..

Använder du PLA eller någon annan plast?

Hyffsat bra beskrivning av rengöring av röret i hotend:
https://www.youtube.com/watchv=30qqKUwviww

Notera vad han säger vid 6min 40 sek (unturn it 1 full turn).

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

@tintinj:
Det är normalt att det hoppar tillbaka lite (någon mm eller så) när strömmen till motors stängs av. Det är även så att "micro stepp" är svagare än full stepps så det kan variera lite beroende på var på varvet motorn stannar.

Om det hoppar tillbaka 10mm så tyder det på för mycket motstånd dvs det byggs upp ett stort tryck i filamentet på väg till munstycket. När motorn sedan stängs av så trycks materialet tillbaka igen.

Du kan prova med att skriva ut din kub med lågt plastflöde:
Lagerhöjd t.ex 0.1mm
Linjebredd t.ex 0.45mm (om du har ett 0.4mm munstycke)
Låg hastighet t.ex 25mm/s

Flödet = Lagerhöjd*linjebredd*hastighet (mm*mm*mm/s=mm3/s)

Högre temp gör också att plasten flyter lättare genom förträngningen i munstycket.

Gissar att du får din test utskrift på det sättet även om det tar längre tid och förmodligen inte blir så snygg..

Använder du PLA eller någon annan plast?

Hyffsat bra beskrivning av rengöring av röret i hotend:
https://www.youtube.com/watchv=30qqKUwviww

Notera vad han säger vid 6min 40 sek (unturn it 1 full turn).

Jag använder PETG.
När jag gjorde kalibreringen av e-steps så hoppade den inte tillbaka utan jag kunde höra att motorn när den matat fram 100mm som jag ställt in det på så var markeringen någorlunda vid där jag mätte ifrån och sen vände den och gick åt andra hållet och matade sakta bakåt runt en cm (jag mätte aldrig hur långt den gick tillbaka) så att markeringen inte var där jag mätt ifrån.

Alltså, jag mätte från utsidan på extrudern (det lilla hålet där filamentet går in) och tio cm ut på filamentet, där satte jag en markering. Sen gick jag in i menyn och matade fram filament 10 cm (100mm) och extrudern matade filamentet ända till markeringen men sen matade extrudern i samma hastighet tillbaka en liten bit innan den stannade och matningen var över. Jag vet så klart inte om det skulle kunna vara orsaken, det känns mer som att det skulle vara ner mot min hotend som problemet sitter. Men det gör ju att det inte fungerar att ställa in e-steps.

Permalänk
Medlem

@tintinj:

Är änden på bowden slangen så rakt som möjligt vid hotend och är den ner tryckt så det kommer ner hela vägen?
Om du har en webbkamera kan vi gå över problemet via skype senare.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Har en Prusa Mini. Kör PLA som är köpt från prusa.

Har gjort ”kalibreringen” där man ska ställa in huvudet i höjdled (Z) och tycker jag får till det enligt manualen.

Trots detta så blir mina prints som i det bifogade fotot.

Vad är problemet?
A) dåligt rengjord bädd?
B) huvudets kalibrering för högt upp?
C) huvudets kalibrering för lågt ner?
D) något annat?

Har laborerat med A,B,C ovan i säkert 10 prints nu men får inte till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har en Prusa Mini. Kör PLA som är köpt från prusa.

Har gjort ”kalibreringen” där man ska ställa in huvudet i höjdled (Z) och tycker jag får till det enligt manualen.

Trots detta så blir mina prints som i det bifogade fotot.

Vad är problemet?
A) dåligt rengjord bädd?
B) huvudets kalibrering för högt upp?
C) huvudets kalibrering för lågt ner?
D) något annat?

Har laborerat med A,B,C ovan i säkert 10 prints nu men får inte till det.

https://uc157c96d08d06f733ed5d855bff.dl.dropboxusercontent.com/cd/0/get/A49QC6gF-6Eyuw1geiO_t9_LkaDgMgYP7CEWb8_3_FM-cdKbwHKV_ihwkBravSIFo_cMkWmwZ7wii96J8Ygy1o1s7hwh-DS4eeyGrsydYkiDACzEg-cn_2hyQ2EQeA4YVFo/file?dl=1

Antingen är bädden skev/auto bed leveling (ABL) fel, eller så är höjdinställningen fel. Det ser lite ut som om det ser bättre ut i nedankant bild än ovanför? Kan indikera att ABL är fel. Testa att göra om ABL (om inte det görs inför varje print redan?).

Hur ser det ut när den lägger ner plasten? Ser huvudet då ut att vara tillräckligt nära bädden? PLA ska tryckas ner ordentligt på bädden.

EDIT: Testa att göra auto home (i alla fall så att Z=0), och mät avståndet mellan nozzle och bädd med ett papper. Du ska precis få plats med ett papper emellan (men det ska ta emot lite).

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Du är för långt ifrån bädden.
Det handlar oftast om rätt så små marginaler, kanske 1/8-1/4 varv med nyckeln.
Prova 1/8 varv med nyckeln, om det fortfarande inte fastnar så ta lite till.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Antingen är bädden skev/auto bed leveling (ABL) fel, eller så är höjdinställningen fel. Det ser lite ut som om det ser bättre ut i nedankant bild än ovanför? Kan indikera att ABL är fel. Testa att göra om ABL (om inte det görs inför varje print redan?).

Hur ser det ut när den lägger ner plasten? Ser huvudet då ut att vara tillräckligt nära bädden? PLA ska tryckas ner ordentligt på bädden.

EDIT: Testa att göra auto home (i alla fall så att Z=0), och mät avståndet mellan nozzle och bädd med ett papper. Du ska precis få plats med ett papper emellan (men det ska ta emot lite).

Skrivet av tomle:

@BasseBaba: Du är för långt ifrån bädden.
Det handlar oftast om rätt så små marginaler, kanske 1/8-1/4 varv med nyckeln.
Prova 1/8 varv med nyckeln, om det fortfarande inte fastnar så ta lite till.

Ok, tack, ska testa. Tror problemet är att jag blir för otålig och ställer ned den för mkt så jag istället hamnar för nära. Trista är bara att det går åt både tid & plast att trimma in detta. Jag har ett problem där jag pga barn & husdjur måste ställa bort printern varje gång, och marginalerna är ju så små så verkar som man måste kalibrera om den varje gång man flyttar på den

Permalänk
Medlem

Bra tråd. Tänkte att jag ställer min förfrågan här istället för att skapa en ny tråd. Är ute efter en 3D skrivare och insikter i vilka tillbehör jag även behöver köpa till för att vara redo att påbörja min resa mot små och större projekt.

Avsikten att investera i en 3D skrivare är kopplat till ett projekt som jag ska starta igång och kvalitén och detaljerna på utskrifterna är av största vikt. Skrivaren kommer att stå på jobbet. Att då ha möjligheten att eventuellt kunna skriva ut ett flertalet mindre delar kopplat till projektet på en större platta hade varit att föredra om möjligt.

Hade helst velat beställa från en svensk leverantör/återförsäljare men är öppen att beställa från utlandet också. Finns ingen riktig budget för detta inköp så kom gärna med förslag om möjligt. Om jag även behöver tillbehör och rullar av utskriftsmaterial så får ni hemskt gärna länka det också så att jag kan lägga en komplett order.

Får läsa igenom tråden ordentligt för att se vilka program man kan använda för att skapa utskrifter samt kurser och andra hemsidor som är lämpliga för att lära sig mer kring detta.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Bra tråd. Tänkte att jag ställer min förfrågan här istället för att skapa en ny tråd. Är ute efter en 3D skrivare och insikter i vilka tillbehör jag även behöver köpa till för att vara redo att påbörja min resa mot små och större projekt.

Avsikten att investera i en 3D skrivare är kopplat till ett projekt som jag ska starta igång och kvalitén och detaljerna på utskrifterna är av största vikt. Skrivaren kommer att stå på jobbet. Att då ha möjligheten att eventuellt kunna skriva ut ett flertalet mindre delar kopplat till projektet på en större platta hade varit att föredra om möjligt.

Hade helst velat beställa från en svensk leverantör/återförsäljare men är öppen att beställa från utlandet också. Finns ingen riktig budget för detta inköp så kom gärna med förslag om möjligt. Om jag även behöver tillbehör och rullar av utskriftsmaterial så får ni hemskt gärna länka det också så att jag kan lägga en komplett order.

Får läsa igenom tråden ordentligt för att se vilka program man kan använda för att skapa utskrifter samt kurser och andra hemsidor som är lämpliga för att lära sig mer kring detta.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Några frågor:

Hur stora grejer vill du kunna skriva ut? (Filament vs resin)
Vilka material? PLA, ABS, PET-G, Nylon etc
Budget? (2000 kr? 5000 kr? 20000 kr?)
Krav på brandsäkerhet, gaser, ljudnivå etc (för arbetsmiljön)?

Om det är något för jobbet så ställs det oftast högre krav än på skrivare för hobbybruk. På mitt arbete ville vi köpa in hobby-skrivare, men det föll på arbetsmiljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Några frågor:

Hur stora grejer vill du kunna skriva ut? (Filament vs resin)
Vilka material? PLA, ABS, PET-G, Nylon etc
Budget? (2000 kr? 5000 kr? 20000 kr?)
Krav på brandsäkerhet, gaser, ljudnivå etc (för arbetsmiljön)?

Om det är något för jobbet så ställs det oftast högre krav än på skrivare för hobbybruk. På mitt arbete ville vi köpa in hobby-skrivare, men det föll på arbetsmiljö.

Det jag har i åtanke för detta projekt är delar som skall skrivas ut i spannet 6x6x6 (cm) - detta är nog det maximala och lär även gå i mindre storlekar. Syftet är att skriva ut enskilda prototyper som kan verifieras testas via 3D skrivaren. Är det korrekt att anta att en med "resin" klarar av att skriva ut detaljer på bättre sätt än en med "filament" men att den förstnämnda är mer komplex att hantera?

- Hur är fastheten i självaste modellerna man skriver ut? - Tänk er att produkterna jag kommer skriva ut eventuellt kommer ha gängor i någon mån, därav måste dessa detaljer stämma så att gängorna går att verifiera/nyttja. Dock är det inte något hårt tryck som kommer appliceras på dessa gängor, det är enbart funktionen som behöver verifieras.

- Gällande materialet. Vad ska jag tänka på innan valet görs?

- Vad gäller budget så kan jag sträcka mig allt från 2000 - 50000kr. Frågan är ifall jag inte ska börja med en skrivare i den enklare klassen som eventuellt funkar för mitt syfte och sedan uppgradera om behovet uppstår?

- Skrivaren kommer att stå i mitt egna kontor, ett rum på ca 20kvm som går att vädra. I dett fall är jag nog den enda som kommer störas av oljudet. Tanken är att utskrifterna skall skrivas ut efter arbetstid. Men kan hända att något skrivs ut under arbetstid också, men då går hörlurar att ha på sig. Kan du utveckla gaserna kring gaserna och brandsäkerhet? - Vill ej falla ihop av gaser och borde jag införskaffa en brandsläckare

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

ABS och kanske andra material avger gaser som inte är så nyttiga.

Det låter onekligen som om en vanlig budget resin-skrivare hade varit något för dig. Dom kan skriva ut ca 12*6 cm area och 16 cm höjd (varierar lite mellan olika modeller).

Resin är lite kladdigt, och du måste använda handskar vid hanteringen. Efter själva utskriften så är det två eftersteg: först rengöring/tvätt och sen uv-härdning.

Jag har aldrig testat en resin-skrivare själv så vet inte hur jobbigt det är. Men själva utskrifterna ser väldigt fina ut, och det verkar inte vara någon skillnad i utskriftskvalitet mellan billigare och dyrare maskiner.

Kolla på Youtube för mer inspiration!

Edit: Angående material så beror det mest på om den ska utsättas för värme, UV, belastningar, efterbearbetning osb. Om det endast är för att få en känsla för form så funkar nog alla material.

Angående gängor så tror jag även där att alla material fungerar, det går att dra förbanden ett antal gånger innan dom går sönder. Det är mest för belastade delar som man vill ha bättre gängor (tex genom att sätta in metallgängor i efterhand, eller sätta fast muttrar)

Permalänk
Medlem

@muffen: Bestämde mig för en Creality3D. De släpper en Creality3D CR-10 V3 - denna månad, förbokade den direkt på deras hemsida för 499EURO. Läst en del på nätet och kikat på en hel del på Youtube. Den kommer nog att duga för det jag är ute efter och långt därefter.

Filament så lär jag testa det som säljes via Webhallen om inte någon här har tips på annat. Kikade på PrimaValue™ PLA - 1 kg - Kostar enbart 239kr - Lär ju vara bra att starta med.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Kanske har missat det, men någon som har en Prusa Mini och kan ge lite synpunkter? Är lite intresserad av en 3d-skrivare, men de flesta känns lite väl stora. Tror inte jag komme ratt skriva ut allt för stora saker så den börjar kännas som ett intressant alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

@muffen: Bestämde mig för en Creality3D. De släpper en Creality3D CR-10 V3 - denna månad, förbokade den direkt på deras hemsida för 499EURO. Läst en del på nätet och kikat på en hel del på Youtube. Den kommer nog att duga för det jag är ute efter och långt därefter.

Filament så lär jag testa det som säljes via Webhallen om inte någon här har tips på annat. Kikade på PrimaValue™ PLA - 1 kg - Kostar enbart 239kr - Lär ju vara bra att starta med.

Allt beror på vad du ska skriva ut. Prima Value är helt ok, kört mycket och billigt. Aningen åt det glatta hållet i finish. Även Classes billiga PLA är helt ok. Ska du skriva ut saker som ska tåla fysisk påverkan och temperatur eller ska du skriva ut gubbar och figurer?
Jag har diverse förslag och hemsidor att kolla in.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Allt beror på vad du ska skriva ut. Prima Value är helt ok, kört mycket och billigt. Aningen åt det glatta hållet i finish. Även Classes billiga PLA är helt ok. Ska du skriva ut saker som ska tåla fysisk påverkan och temperatur eller ska du skriva ut gubbar och figurer?
Jag har diverse förslag och hemsidor att kolla in.

Ska enbart skriva ut flertalet modeller/revisioner av en produkt jag tänkt utveckla - Skall enbart hanteras i en vanlig kontorsmiljö till en början så då kanske det duger. Framöver kommer eventuellt kyla samt mindre fysisk påverkan vara en sak det skall tåla. Till en början kanske Prima Value duger? - Men jag tar gärna emot förslag från dig.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Kanske har missat det, men någon som har en Prusa Mini och kan ge lite synpunkter? Är lite intresserad av en 3d-skrivare, men de flesta känns lite väl stora. Tror inte jag komme ratt skriva ut allt för stora saker så den börjar kännas som ett intressant alternativ.

Kolla lite recensioner på den. Många av dom som fick dom första enheterna (tex influences på Youtube) hade rätt mycket problem med dom. Det kanske är åtgärdat nu, men kolla runt lite på det. Jag tror att den har potential för att vara bra, men frågan är om den är tillräckligt förfinad än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Ska enbart skriva ut flertalet modeller/revisioner av en produkt jag tänkt utveckla - Skall enbart hanteras i en vanlig kontorsmiljö till en början så då kanske det duger. Framöver kommer eventuellt kyla samt mindre fysisk påverkan vara en sak det skall tåla. Till en början kanske Prima Value duger? - Men jag tar gärna emot förslag från dig.

Ok, då kommer vad som helst duga (kanske inte de billigaste rullarna från kina, de har tendens att kleta mer och vara lite väl spröda som slutprodukt).

Bra svenska hemsidor:

www.3djake.se
Mycket stort utbud jag gärna köper ifrån. Trevliga och snabba. Mitt favoritfilament Extrudr Greentec Pro köper jag där (+ en massa annat trevligt).

www.creedo3d.se
Stort utbud av framförallt eSuns filament. Kvalitetsprylar. Deras PLA+ är väldigt populär.

www.3dprima.com/se
Klassiskt ställe. Bra personer med bra utbud. Webhallen säljer deras filament.

www.addnorth.com/sv
Svensktillverkade filament. Bra saker men tyvärr dyra om man jämför. Enligt min erfarenhet så stoppar vanlig 0.4mm upp sig med deras väldigt matta filament. Inget storhandlare själv.

Förslag på kanaler att kolla in nu i sommarvärmen :

CHEP: Filament friday
https://www.youtube.com/channel/UCsdc_0ZTXikARFEn2dRDJhg

Edge of Tech
https://www.youtube.com/channel/UC1Ak7Ir1WMOWauY_oH00-Qg

Tomb of 3Dprinted Horrors
https://www.youtube.com/channel/UC5Lbnd97HV3rU98gcwHklzQ

Tom Sanlanderer
https://www.youtube.com/user/ThomasSanladerer

3Dprinting Nerd
https://www.youtube.com/channel/UC_7aK9PpYTqt08ERh1MewlQ

CNC Kitchen
https://www.youtube.com/channel/UCiczXOhGpvoQGhOL16EZiTg

The First Layer
https://www.youtube.com/channel/UCbqLaOyY9jLPO7oFH-uduNQ

Maker's Muse
https://www.youtube.com/channel/UCxQbYGpbdrh-b2ND-AfIybg

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Har samma "problem" med vår leksak på kontoret(en craftbot). Jag brukar låta det rinna sen rycker jag bort det précis när jag startar programmet. Vår slicer-mjukvara gör alltid så att den printar en kontur utanför den riktiga I starten vilket gör att det har ordnat till sig innan den printar det den ska.

Exakt, den vanligaste lösningen är att göra en "wipe procedure", där man först skriver ut lite plast utanför den egentliga utskriften, med förhoppningen att överbliven hängande plast fastnar.

I Cura kallas det för "skirt".

Permalänk
Medlem

Hur funkar det för er med 3D-skrivare som bor i lägenhet med partners osv? Hur har ni löst det med utrymme, ljudnivå, lukt osv?

Har varit sugen på 3D-skrivare i många år men aldrig riktigt kommit till skott, mest kanske att jag bor i hyfsad trång lägenhet och har fru och barn.

Har ni tips på skrivare som jag skulle kunna titta närmare på? Snabbhet och ljudnivå väger nog tyngre än utskriftstorlek och pris, under rimliga former.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

www.addnorth.com/sv
Svensktillverkade filament. Bra saker men tyvärr dyra om man jämför. Enligt min erfarenhet så stoppar vanlig 0.4mm upp sig med deras väldigt matta filament. Inget storhandlare själv.

Kör i princip bara add:north själv (köper på jobb), PLA och PETG.
Textura och Textura Flare är nog de "snyggaste" filamenten jag någonsin använt, och otroligt bra för att skriva ut detaljerade modeller, men har än så länge inte lyckats trimma in skrivarhelvetet så att det inte stoppar (ender 3 pro) XD

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

www.addnorth.com/sv
Svensktillverkade filament. Bra saker men tyvärr dyra om man jämför. Enligt min erfarenhet så stoppar vanlig 0.4mm upp sig med deras väldigt matta filament. Inget storhandlare själv.

Skrivet av sweisdapro:

Kör i princip bara add:north själv (köper på jobb), PLA och PETG.
Textura och Textura Flare är nog de "snyggaste" filamenten jag någonsin använt, och otroligt bra för att skriva ut detaljerade modeller, men har än så länge inte lyckats trimma in skrivarhelvetet så att det inte stoppar (ender 3 pro) XD

Vad menar ni med "stoppar"?
Att det blir stopp nere vid munstycket? Jag har inte använt annat än två olika rullar Addnorth och en rulle från CO, alla PETG, och jag har väldiga problem med att det blir totalstopp nu för tiden. Det fungerade bra i någon månad efter att jag köpt skrivare men när mina problem med stopp började ville de inte sluta, jag har gjort rent och så har det ibland funkat vid test och om jag haft "tur" halva utskriften för att sedan bli igentäppt så extrudern stått och hackat utan att kunna trycka igenom filament. Jag köpte ny extruder och har även provat att byta till 'bättre' munstycke med hårdare metall utan att det gjort någon skillnad. Munstycken är också rätt dyra att köpa, i alla fall där jag hittat dem.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Textura och på mina skrivare med 0.4 cloggar det nozzle (varje gång). Körde en billig 0.6 hardened jag köpt från Kina och det funkar utan problem så mitt tips är att gå upp i storlek.
Den är snygg och matt (fast inte helt svart).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Min Creality CR-10 Mini har printat delar till min hobby nästan varje dag i ett års tid nu. Mycket driftsäker maskin och minimalt med underhåll. Använder mestadels PLA från ClasOhlson. Köpte 20-pack billiga 0.4 nozzle från en säljare på Banggood. Har avverkat 4st av dessa så de håller ca tre månader styck

Printar i ett ventilerat förrådsutrymme under trappen till övervåningen.

Har även upptäckt att jag lägger bra mycket mer tid i Fusion 360 än på att spela numera.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Har även upptäckt att jag lägger bra mycket mer tid i Fusion 360 än på att spela numera.

Jag har samma problem...

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på hur extruder, värmeblock och munstycke ska vara monterat på en Finder?

Monterade isär min eftersom uppvärmningsblock och munstycke vickar så fort jag petar på dem.

Någon som har koll på om det är så det är tänkt att vara eller om jag ska dra åy det ytterligare?

Funderar om jag ska gänga ned extrudernröret ett par varv till i uppvärmningsblocket så att dess mynning når fram till munstyckets övre del. På vis kanske det blir en stabilare montering, om det nu är tänkt att vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Är det någon som har koll på hur extruder, värmeblock och munstycke ska vara monterat på en Finder?

Monterade isär min eftersom uppvärmningsblock och munstycke vickar så fort jag petar på dem.

Någon som har koll på om det är så det är tänkt att vara eller om jag ska dra uå det ytterligare?

Funderar om jag ska gänga ned extrudernröret ett par varv till i uppvärmningsblocket så att dess mynning når fram till munstyckets övre del. På vis kanske det blir en stabilare montering, om det nu är tänkt att vara så?

Vet inte exakt hur din skrivare är monterad, men det säger ju sig självt att värmeblock och munstycke inte ska sitta löst. Det ska bara kunna förflyttas i axelleden med skrivhuvudets rörelser.

Det brukar vara så att man låser röret i värmeblocket mha munstycket. Munstycket ska med andra ord skruvas in tills det tar emot röret. Sitter röret för långt upp för det kan du göra som du beskriver. Munstyckets sexkantfläns ska inte bottna i blocket när det är draget, säg en halv millimeter är väl lagom att ha kvar.

Det är lite olika beroende på hotend hur långt ner PFTE-slangen ska sitta. Föreslår att du letar upp instruktioner för just din hotend. För det mesta brukar den ligga an mot nozzeln, kan du ju gambla på om du inte hittar några specifika instruktioner. Kolla först att genomföringen är ren innan du försöker trycka ner slangen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Vet inte exakt hur din skrivare är monterad, men det säger ju sig självt att värmeblock och munstycke inte ska sitta löst. Det ska bara kunna förflyttas i axelleden med skrivhuvudets rörelser.

Det brukar vara så att man låser röret i värmeblocket mha munstycket. Munstycket ska med andra ord skruvas in tills det tar emot röret. Sitter röret för långt upp för det kan du göra som du beskriver. Munstyckets sexkantfläns ska inte bottna i blocket när det är draget, säg en halv millimeter är väl lagom att ha kvar.

Det är lite olika beroende på hotend hur långt ner PFTE-slangen ska sitta. Föreslår att du letar upp instruktioner för just din hotend. För det mesta brukar den ligga an mot nozzeln, kan du ju gambla på om du inte hittar några specifika instruktioner. Kolla först att genomföringen är ren innan du försöker trycka ner slangen.

Tack!
Fick till en stum montering nu när jag gängade på värmeblocket ett varv till, nozzeln nyper fast den sista lilla biten, det är nästan så att munstyckets sexkantsfläns tar emot blocket.

Testade även att gänga blocket ytterligare ett halvt varv till men då blev det drygt 1mm mellan munstyckets och block.

Jag får hålla kolla på detta framöver och gänga på den det där halva varvet ifall det skulle lossna igen.

Gjorde rent teflonröret tidigare och det såg fint ut, är dock en liten lämning av PLA kvar längst ned i munstycket så jag värme upp blocket innan jag drog fast munstycket den sista biten.

Kanske borde byta munstycke också, blev ju en del spill vid riktningsförändringar som munstycket sedan dunkade in i vid nästa passage.

Permalänk
Medlem

Hela min del som har munstycke, fläktar på etc sitter lite löst.
Den har ju 3 gummihjul men vilket av dem går att justera?
Alla 3 sitter ju som berget och ser inte hur de går att juster.
Misstänker att det är den som sitter under jag måste ändra så den klämmer åt lite hårdare.
Hittar ingen guide med google då jag inte direkt kommer på vad jag ska söka efter.

Edit
Ender 3 pro

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1