Permalänk
Medlem

Femöre, Oxelösund.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av slotte:

Femöre, Oxelösund.

Vackert!
Hade du tur med skeppet eller fick du vänta länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Vackert!
Hade du tur med skeppet eller fick du vänta länge?

Tack så mycket!
Den hade lagt till där över natten, så den stod stilla. Däremot så roterade båten så jag fick invänta så att den pekade åt rätt håll

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Svårstackad stackare, den där kometen, men jag tänker vara nöjd nog såhär tills vidare. Får se om jag ger datan något mer försök framöver, men det är tveksamt.

Comet C/2020 F3 NEOWISE by Oscar Petersson, on Flickr

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Den var lurig ja, har bara en exponering jag, blev såhär, synd att det vart dubbelt av allt (dubbelt så bra!? skulle ha tagit några till kanske)

Comet C/2020 F3 Neowise by Daniel Cederberg, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Den var lurig ja, har bara en exponering jag, blev såhär, synd att det vart dubbelt av allt (dubbelt så bra!? skulle ha tagit några till kanske)

https://live.staticflickr.com/65535/50134682963_9eefacffe6_c.jpg
Comet C/2020 F3 Neowise by Daniel Cederberg, on Flickr

Hur länge kan man se den? Kollade idag men det var lite molnigt i Halland.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Hur länge kan man se den? Kollade idag men det var lite molnigt i Halland.

Det beror på utrustning. Som det är just nu så är den så pass ljussvag att den är svår att se med blotta ögat och den blir ljussvagare för var dag som går då den nu kommer längre och längre bort från såväl solen som jorden. Hur länge den går att se med vilken utrustning är en gissningslek, som om den skulle involvera pengar skulle räknas som hasardspel.

Men, skulle jag göra en gissning så skulle jag säga att den inte går att ens skymta med blotta ögat när veckan är slut. Fotomässigt torde den dock vara synlig ett tag till efter det om man är beredd på att det inte bara är "point and shoot" längre. Men som sagt, det är min gissning, ingen garanti. Har man inte fångat den än så är det hög tid att jaga upp en plats med klart väder.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Varit grått och trist så var ute och övade på att fota spegelbilder i vattenpölar igårkväll.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Det beror på utrustning. Som det är just nu så är den så pass ljussvag att den är svår att se med blotta ögat och den blir ljussvagare för var dag som går då den nu kommer längre och längre bort från såväl solen som jorden. Hur länge den går att se med vilken utrustning är en gissningslek, som om den skulle involvera pengar skulle räknas som hasardspel.

Men, skulle jag göra en gissning så skulle jag säga att den inte går att ens skymta med blotta ögat när veckan är slut. Fotomässigt torde den dock vara synlig ett tag till efter det om man är beredd på att det inte bara är "point and shoot" längre. Men som sagt, det är min gissning, ingen garanti. Har man inte fångat den än så är det hög tid att jaga upp en plats med klart väder.

Jag kunde inte se den med blotta ögat även fast jag hade fått in bra mörkerseende och skärmade av störande omgivningsljus. Iofs vid midnatt och ganska mycket störande ljus ändå (nära stan). Fick leta upp de ljusstarka stjärnorna och sedan utgå från dem, för att kunna titta genom kameran där den borde vara, så dök det upp något ljussvagt som borde vara den tyckte jag, och det var det! Tålamod.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Hur länge kan man se den? Kollade idag men det var lite molnigt i Halland.

Jag tänkte göra ett nytt försök inatt faktiskt (Göteborg), det skulle vara bra inatt men nu verkar det som kan bli något molnigt, men jag ska prova ändå. Annars verkar det bli bättre imorgon men det vet man ju aldrig.

Några tips från en icke-astrofotograf som just fotat den och märkt att man gjort alla fel som finns men som läst på lite
- Jag läste att en tumregel för slutartiden är 600/brännvidd (35mm-ekvivalent brännvidd så ta med eventuell cropfaktor i beräkningen). Jag som fotade med motsv 300 mm brännvidd skulle då ha haft maximalt 2 sekunder slutartid. Jag hade 6 sekunder! Inte konstigt att det blev oskarpt.
- Så... Använd så ljusstark glugg du har så du får in ordentligt med ljus på den där maxtiden
- Brännvidd, en smaksak, jag hade motsv 300 mm som sagt, det var rätt ok om man ville få med kometen och några stjärnor runtomkring. Det hade varit snyggt dock med lite mer omgivning kanske, samt att man kan använda längre slutartid med kortare brännvidd.
- Bländare, största
- Fokus, fokusera manuellt, brukar vara på max avstånd, eller nära (!). Lättaste är om man har live view eller mots med förstoring och kan se när stjärnan eller vad det är blir så skarp som möjligt (så liten som möjligt borde det betyda va).
- ISO håller du lågt, men det behöver inte vara på lägsta, det går att stacka så man får bort bruset enkelt.
- Stacka ja, ta typ en tio bilder på samma gång, så stackar du dem med median-värde också försvinner bruset.
- Vitbalans, jag brukar sätta den på dagsljus för sådant här, det är ju dagsljus, bara väldigt lite av det
- En app för att hitta på stjärnhimlen underlättar, jag använder Skysafari (plus, 79 kr)

Japp! Så med dessa nya kunskaper i ryggen tänkte jag ge mig ut inatt igen, wish me luck!

Lade till skysafari
Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Jag kunde inte se den med blotta ögat även fast jag hade fått in bra mörkerseende

Upplevde samma i natt men gick att skymta svansen när man visste vad man letade efter.

Permalänk
Medlem

Sånfjället

Lunndörrspasaset

Lite osäker på färgerna på bilderna men men.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Jag kunde inte se den med blotta ögat även fast jag hade fått in bra mörkerseende och skärmade av störande omgivningsljus. Iofs vid midnatt och ganska mycket störande ljus ändå (nära stan). Fick leta upp de ljusstarka stjärnorna och sedan utgå från dem, för att kunna titta genom kameran där den borde vara, så dök det upp något ljussvagt som borde vara den tyckte jag, och det var det! Tålamod.

Ja, den kanske har blivit så ljussvag nu till och med ... inte så konstigt. Insåg just att det är nästan en vecka sedan jag gav mig på den senast, och det var knappt att jag såg den, men då var det en del dis också, så ja ... det slutade med att jag fick invänta ett par stjärnor, aligna teleskopmonteringen och använda goto-funktionen för att hitta den senast. Dock gick den bra att hitta när man visste var och när det mörknat på lite extra.
Men ja, mörkerseende och avskärmning är bra tips oavsett när det kommer till att leta upp ljussvaga objekt, gärna i kombination med kikare om man har en sådan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

https://imgur.com/kWU1TuE

Sånfjället

https://imgur.com/aNE8mIG

https://imgur.com/kd026qi

Lunndörrspasaset

Lite osäker på färgerna på bilderna men men.

Edit: Säg till om länkarna inte fungerar, för de funkar inte för mig men vet inte hur man fixar det. Verkar gå annars att högerklicka och "öppna bild i ny flik".

Nix, funkar inte.

Men om du lägger in direktlänken kommer det att funka. Så här (ersätt parenteser med hakparenteser!):

(img)https://i.imgur.com/aNE8mIG.jpg(/img)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Upplevde samma i natt men gick att skymta svansen när man visste vad man letade efter.

https://i.imgur.com/cm2It7r.jpg

Jösses! Måste du posta en så.... eller, hrrrm, det är väl bra du postar en så fin bild så man vet att hoppet lever! grymt snyggt, var är det?

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nix, funkar inte.

Men om du lägger in direktlänken kommer det att funka. Så här (ersätt parenteser med hakparenteser!):

(img)https://i.imgur.com/aNE8mIG.jpg(/img)

Nuså, tack

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

@Yamato: Ser ut att vara Ales Stenar

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

@Yamato: Lycka till. Jag ska se om jag orkar gå upp inatt då jag jobbar tidigt imorgon. Men om du får fina bilder posta gärna!

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@Yamato: Lycka till. Jag ska se om jag orkar gå upp inatt då jag jobbar tidigt imorgon. Men om du får fina bilder posta gärna!

Jadu, då var det klart. Vet inte om det blev så mycket bättre egentligen skarpt blev det, och inge brus (har inte använt någon form av brusreducering annat än stackat 11 foton).
Man skulle passat på när den var ljusstarkare, vet inte vad annat man skulle kunna göra. Åka nånstans där det inte är en massa ströljus från staden. Det hade varit nåt, för det stör väldigt mycket.
Det var dock en grym skillnad i sökaren nu (EVF) pga mycket ljusstarkare glugg. Mots 200 mm f/2.8 använde jag.

Neowise Stack by Daniel Cederberg, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Jadu, då var det klart. Vet inte om det blev så mycket bättre egentligen skarpt blev det, och inge brus (har inte använt någon form av brusreducering annat än stackat 11 foton).
Man skulle passat på när den var ljusstarkare, vet inte vad annat man skulle kunna göra. Åka nånstans där det inte är en massa ströljus från staden. Det hade varit nåt, för det stör väldigt mycket.
Det var dock en grym skillnad i sökaren nu (EVF) pga mycket ljusstarkare glugg. Mots 200 mm f/2.8 använde jag.

https://live.staticflickr.com/65535/50138247823_4f92879594_c.jpgNeowise Stack by Daniel Cederberg, on Flickr

Syns att du var lite blyg med inställningarna. Du hade kunnat bränt på lite mer med ISO för att få ut detaljer i slutresultatet.
Ser många bilder på Facebook där inställningarna varit skyhöga, men större delen har ju såklart tracker också.

Nu blir det dessvärre svårare att fota Neowise då den åker bortåt från oss här på jorden och är inte längre nära oss. Men ett par nätter till går att fota, sen är det de stora teleskopens tur. Men bra att du lyckades med den iaf.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Syns att du var lite blyg med inställningarna. Du hade kunnat bränt på lite mer med ISO för att få ut detaljer i slutresultatet.
Ser många bilder på Facebook där inställningarna varit skyhöga, men större delen har ju såklart tracker också.

Nu blir det dessvärre svårare att fota Neowise då den åker bortåt från oss här på jorden och är inte längre nära oss. Men ett par nätter till går att fota, sen är det de stora teleskopens tur. Men bra att du lyckades med den iaf.

aha, ja, kunde nog ha gjort det. Men fick det lyxproblemet att det blev för ljust. Minskade bländaren något. Men kanske skulle sänkt tiden och ökat ISO istället
Problemet är att det är så sjukt dålig kontrast vid den, den ligger så lågt, mitt i ljusstörningarna från staden, dessutom var det fullmåne häromdagen, gör ju inte saken bättre. Man skulle varit ute en vecka tidigare och åkt till nåt ställe på landet där det är riktigt mörkt och bra.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Gäddhäng by Oscar Petersson, on Flickr

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Fiskgjuse?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fiskgjuse?

Stämmer bra det!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Köpte mig en ny ryggsäck och (Fstop sukha 70 liter) till höstens äventyr i Jämtland och passade på använda mig utan min godox 600pro blixt ihop med nikon d850 och nikon 24-70 vr. Lite overkill för en enkel bild på nya köpet men om man redan har saker hemma så varför inte?

Edit bokeh och träd går fan inte ihop.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Stämmer bra det!

Ser ut som en Gädda

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W