Permalänk
Medlem

cpu och kylpasta

Hallå!

Fått min nya dator idag! glad som tusan..men nu är det så att jag aldrig satt dit en cpu och fläns. Hur mycket kylpasta ska jag ha på cpu'n, ska jag bara ha kylpastan på själva kärnan eller?
Är det något speciellt jag behöver tänka på när jag sätter dit kylaren?
har sökt men hitta inget vidare...

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

1 ta aldrig på cpun me fingrarna (benen)
2 ta en klick pasta ac3 tex typ 2 droppar på undersidan av kyl flänsen där cpu coren kommer att ligga . bre ut pastan med ett kreditkort. TUNNT! annars kan du knäcka av coren.
3 var försiktig å gärna jordad...

klart

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scorpio
2 ta en klick pasta ac3 tex typ 2 droppar på undersidan av kyl flänsen där cpu coren kommer att ligga . bre ut pastan med ett kreditkort. TUNNT! annars kan du knäcka av coren.

Lägg en klick på flänsen ? Varför det ?
Lättare att lägga direkt på coren, tunnt.

Permalänk
Medlem

jag vill ju inte trycka eller Röra COREN.. gör du det du..
inte jag. måste bre ut över coren oxå. hur gör du det?
jag har ett säkert sätt så jag gör så ja. . .
basta!

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scorpio
jag vill ju inte trycka eller Röra COREN.. gör du det du..
inte jag. måste bre ut över coren oxå. hur gör du det?
jag har ett säkert sätt så jag gör så ja. . .
basta!

Vet ingen som lägger på pasta direkt på flänsen...
Men om du tycker det funkar så kör så.

Jag använder nåt som finns tillgängligt hemma, gammalt kreditkort eller dylikt. Lägger en klick i mitten på coren och gör ett tunt lager.

Vet inte varifrån du fått att det kan vara farligt att nudda coren...

Permalänk
Medlem

ta en pappbit eller någe

Ingen fara med att röra coren

Permalänk

Fara med att nudda coren... Nääää den e ju fan av keramik..... Jag läggen några kluttar på coren å kletar ut med Artic Sliver tuben, sen lägger jag lite på undersidan av flänsen för att täcka ev. repor osv (har gtek flänsen för 49 kr)

Permalänk

Lägger lite på coren och smetar ut med fingret..skiter i att lägga på flänsen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snok3n
Lägger lite på coren och smetar ut med fingret..skiter i att lägga på flänsen...

jag med, gjort det på samma prolle 3ggr utan probs...feta på med kylpasta direkt på kärnan...sådär 2mm tjockt...o bre ut me fingret ellet nåt o sen e det klart för montering av fläkt

Permalänk
Medlem

Ehum, 2mm är alldeles för mycket, då kommer det att välla ut på sidorna bredvid coren och silver leder som de flesta vet ström och det är inte så bra om en massa bryggor blir slutna på fel sätt. En halv millimeter räcker gott och väl. Man ska inte kladda ut kylpastan med fingrarna för att man har fett på fingrarna och fett leder värme _väldigt_ dåligt så kör på nått kreditkortsliknande. Lycka till

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem

sluta klaga.. Alla sätt är bra förutom de dåliga !!!

Permalänk

Gjorde själv alla misstag man kunde på min AMD Duron 1.3 Ghz la för mycket kylpasta på kärnan och var darrig och slant ut på cpun och använde fingrarna för att smeta ut det sen så tog jag inte bort den så kallade kylpastan som medföljde flänsen heller men startade datorn iaf och körde ca 1 dygn med den,
Dagen efter skulle jag rätta till allt och gjorde rent och la på kylpasta som man ska men antagligen va jag för hårdhänt så jag tog antagligen sönde cpu kärnan =(.

Men men den cpun gick åt helvete men nån månad senare köpte jag en P4a istället på 2.4 Ghz Boxed och den kylpastan som sitter på flänsen använder jag endast och cpun går vid max belastning upp till 52 grader och när jag står och trampar i windows så är den runt 32 grader

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
Gjorde själv alla misstag man kunde på min AMD Duron 1.3 Ghz la för mycket kylpasta på kärnan och var darrig och slant ut på cpun och använde fingrarna för att smeta ut det sen så tog jag inte bort den så kallade kylpastan som medföljde flänsen heller men startade datorn iaf och körde ca 1 dygn med den,
Dagen efter skulle jag rätta till allt och gjorde rent och la på kylpasta som man ska men antagligen va jag för hårdhänt så jag tog antagligen sönde cpu kärnan =(.

Men men den cpun gick åt helvete men nån månad senare köpte jag en P4a istället på 2.4 Ghz Boxed och den kylpastan som sitter på flänsen använder jag endast och cpun går vid max belastning upp till 52 grader och när jag står och trampar i windows så är den runt 32 grader

fyfan hur folk utrycker sig
trampar i windows

Permalänk
Medlem

jag lyckades mosa ett av hörnen på coren, det var en duron 1200. funkade hur bra som helst ändå

Visa signatur

BARTON 2500+@3200+ | EP-8RDA+ | TwinMOS 2*512 Dual DDR | Radeon 9800 Pro | WD 120 8mb | Zalman 300A-APF

Detta är min gravsten sen 2004 :D

Permalänk
Avstängd

själv så fläskade jag på ny pasta idag med min "feta tumme som precis hållt i en BK burgare med lök ringar funkar mkt bra 43grader innan 50 yeah bk powwa!

Visa signatur

XP 2200+ 9x225 @2025mhz | Abit NF7 nforce2 rev2.0 | 2x256 Twinmos DDR 400/3200 7-2-2-2 | Connect 3d 9700Pro| Audigy 2 | Red Neon | WD 120gb | 19 Hansol| 17094p 3dmark 01 | 5680 3dmark 03 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaaeger
själv så fläskade jag på ny pasta idag med min "feta tumme som precis hållt i en BK burgare med lök ringar funkar mkt bra 43grader innan 50 yeah bk powwa!

haha klåfingrig!

Permalänk
Medlem

på med en klutt på coren och sen dra bort överflödet med ett rakblad

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
på med en klutt på coren och sen dra bort överflödet med ett rakblad

ehh?

Permalänk

Det låter hemskt (Mr_Lazy)

Permalänk
Medlem

Ska nog fixa det nu! tack

Permalänk
Permalänk
Medlem

De mesta verkar funka... Rakblad och Kreditkort är de 2 bästa sätten verkar det som (överlag på internet) Själv använde jag mitt finger + en plastpåse när jag slängde på kylpasta Funkade bra En klick på core, sen smeta ut ett tuntlager med fingret i plastpåsen

Permalänk
Medlem

har du haft en ny datorn hemma i typ 1 vecka? och inte använt den? hur klarade du det? hehe

Permalänk

varför ska man ha tunt med pasta jag kletar ganska mycket så de täcker och rinner över lite sen när man sätter dit flänsen

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

ta en trasa och dränk den i en hink med flott, leder värme som fan

seriöst så gör jag så att jag kletar in pastan bå själva klet-objektet dvs det som jag skall kleta ut skiten med tex plastkort eller liknande. Funkar bra! men ta inte för mkt pasta bara för då försämras värmeledningen.

Permalänk
Medlem

du kan alltid ta en fet klick pasta, typ halva tuben direkt på coren.
Sen tar du en ångvällt o plattar till det, o vips så har du en färdig kletad prolle

Visa signatur

Intel Core i7 4770k || Asus Z87-Pro || 16GB DDR3 1600MHz || Gigabyte GTX 970|| EVGA Supernova G2 750W || BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

orka spilla på prollen. blir så fult och svårt o göra rent

Permalänk

Nalta: Nödvändig inlägg

Taufik: vad gör du då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Nalta: Nödvändig inlägg

Taufik: vad gör du då?

ett tunt lager.. då spiller man inte.
Har man för mycket så "bubblar det över" och då blir det kletigt och fult, speciellt om man har pasta med silver i

Permalänk
Medlem

JAg har ingen pasta på alls, orkade inte fixa ny pasta sist, funkar fint ändå.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>