Permalänk
Medlem

Normal Cpu temperatur?

Hej, jag uppgraderade PRECIS min dator (för typ 2 minuter sen) och ser att min cpu temperatur ligger runt 66-74 hela tiden. Då jag inte ens har ett spel igång. Har bara discord, spotify och google igång och temperatur är vid 66-74 hela tiden. Är det normalt eller borde jag köpa en ny kylare? Kanske det räcker med att bara köpa fler fläktar?

Vad tror ni, är det ingen fara eller vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Normal CPU-temperatur ligger mellan 25-90 grader.

Skämt åsido, vad har du för CPU och vad har du för CPU-kylare?

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

@Physalia: Allt som ligger inom tillverkarens temperaturintervall är normala temperaturer.

Sedan så bör du ju kolla temperaturen när du belastar datorn till max, vad du har i idle är mer eller mindre irrelevant, då fläktar brukar regleras ner för lägre ljudnivå.
Förövrigt så kan man säga att ju högre temperaturer du tillåter ju lägre ljudnivå får du, men det är ju en balansgång.

Permalänk
Medlem

@yaxez: Jag har en amd-ryzen 5 3600 36ghz 35mb och kylare är deras kylare som ingår i den. Du se här https://www.inet.se/produkt/5301793/amd-ryzen-5-3600-3-6-ghz-...

Permalänk
Moderator
Moderator

Vilket program använder du för att visa temperaturen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@twit: Använder programmet från denna link https://www.alcpu.com/CoreTemp/

Permalänk
Medlem

Jag kör min 3600 med stock kylaren också just nu då jag skickade min AIO på garanti. Min är lika varm som din! Fick ändra kurvan på chassiefläktarna också annars kunde datorn stänga av sig pga värme.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag tycker 66-74 grader iför låter högt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en bättre kylare, då blir ljudnivån lägre också.

Pure Rock 2 är bra:
https://www.inet.se/produkt/5323104/be-quiet-pure-rock-2
Kolla att den får plats i chassit, den är 155mm hög.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni säga är för varmt? Spelar nu ett spel med spotify och youtube igång med runt 75-79 grader varmt

Permalänk
Medlem

@Physalia: Skulle säga att når du 90-95C så är de ett problem. Kör du vidare du!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@TaunyTiger: Finns det nånstans där du kan se hur varm cpu:n är på datorn eller måste man ladda ner ett program för det? Tänkte det kanske finns redan ett program där du kan se det, som redan är installerat på datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

@TaunyTiger: Finns det nånstans där du kan se hur varm cpu:n är på datorn eller måste man ladda ner ett program för det? Tänkte det kanske finns redan ett program där du kan se det, som redan är installerat på datorn

Ryzen Master har du kanske redan installerat? Där ser man temperaturen i alla fall. Sen finns massor av andra också, t.ex. HWinfo64.

Ryzen har högre temperaturer än Intel, och det är helt normalt. Om du är okej med ljudnivån är det ingen fara.

Edit: Med det sagt så ligger du lite högre än vad som är vanligt. Har du testat montera om kylaren för att kolla att den sitter rätt, och har du tittat på fläktkurvan i BIOS?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Physalia: Ladda hem HWinfo64, installera och när du startar programmet, räcker de och starta sensorerna. Detta programmet kan du ha igång när du spelar, för att se vad maxtempen nått.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Har laddat ner ryzen master nu och cpu är som högst 82 grader. Men är oftas runt 75-80 grader. Så jag antar att det är lugnt då? Så länge det inte går över 90 grader som borde de väl va lugnt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Physalia:

Har laddat ner ryzen master nu och cpu är som högst 80 grader. Men är oftas runt 75-80 grader. Så jag antar att det är lugnt då? Så länge det inte går över 90 grader som borde de väl va lugnt?

Det är alltså när du spelar?

I så fall är det inget att oroa sig för, om du nu inte tycker att det är onödigt högljutt. Vill du ha en bättre kylare så kostar vettiga såna från typ 300kr och uppåt, gärna närmare 400kr (t.ex. Be Quiet Pure Rock 2 eller Arctic Freezer 34 Esports).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Sando: Ja, det när jag spelar och har OBS igång. Tack för hjälpen!