Permalänk

Mesh system

Hej, bor i ett radhus på 116kv och har min stationära dator på övervåningen och bredbandet där nere, vill nu köpa hem ett mesh system så Wi-Fi fungerar klockrent till datorerna, telefonerna och tv Apparaterna utan störning eller krångel.

Vad för mesh system ska man ha? Vill ha 2-3 st, kan man koppla sladd från en mesh till stationära datorn om man ställer den i närheten eller är det bästa att dra sladden från bredbandet där nere till övergången som jag gör nu?

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem

Kolla att du inte har grannar som använder samma frekvenser.
Finns appar som kan kolla vilka kanaler andra wifi sänder på.
Ofta större problem i lägenhet, men bra att veta att frekvenser finns lediga.
Det stör inte automatiskt bara för att ett wifi finns där, men börjar dem sända (använda sitt wifi) och du är på samma frekvens så kommer ditt wifi gå långsammare.

Då du vill ha mesh så vill du kontrollera alla frekvenser du tänkt använda (beror på produkten du väljer med).
Tänk på att alla hastigheter och räckvidden på förpackningen är under bästa förhållanden, dvs utan grannar eller hinder.

Själv bor jag i lägenhet så problemen är troligen mer påtagligt för mig (smart tv kan inte se Netflix/YouTube över wifi pga för många grannar med wifi).

Det finns wifi som iaf på papper ger snabbare hastigheter än 1gb kabel, men du kommer garanterat ha mindre strul med kabel.
Så har du möjlighet att använda kabel är det rekommenderat.
Du kan alltid ha en till access punkt på övervåningen för att få bättre wifi täckning, dock är det inte lika smidigt som mesh (spekulerar då jag endast läst recensioner om mesh, inte använt).

Köper du mesh så berätta gärna om dina erfarenheter!