Permalänk

Ruskigt prisvärd laptop

Halloj

Nu börjar det bli dags för en plugglaptop likt alla andra som postar här. Hittade den här på proshop,känns ju nästan för bra för att vara sant?

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-IdeaPad-3-15ARE05...

Någon som har något bättre i åtanke? Budget 6000 +- 1000kr. Är ute efter dator per krona. Datorn kommer enbart att användas till plugg, alltså inget spelande.

Kikade lite på en Matebook D innan med en 3500 som Elgiganten hade för 6000 men denna verkar ju mycket bättre. Åsikter?

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk

Någon som har koll på hur det funkar med studentrabatter? Skaffade mig precis mecenat o har sett flertalet hävda här på sweclockers hävda att man kan få 15-20% på laptops med studentrabatt men förstår mig inte riktigt på hur det funkar och hur jag använder mecenat.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

Den ser ut att ha en tråkig TN-panel iallfall. Skulle satsa på IPS för en tusenlapp mer

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Seziuo:

Den ser ut att ha en tråkig TN-panel iallfall. Skulle satsa på IPS för en tusenlapp mer

15.6" IPS 1920 x 1080 står det i den korta produktbeskrivningen så det kanske inte behövs.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

Halloj

Nu börjar det bli dags för en plugglaptop likt alla andra som postar här. Hittade den här på proshop,känns ju nästan för bra för att vara sant?

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-IdeaPad-3-15ARE05...

Någon som har något bättre i åtanke? Budget 6000 +- 1000kr. Är ute efter dator per krona. Datorn kommer enbart att användas till plugg, alltså inget spelande.

Kikade lite på en Matebook D innan med en 3500 som Elgiganten hade för 6000 men denna verkar ju mycket bättre. Åsikter?

Alltså detta är normalpris för sådana laptops, de brukar kosta runt 6k. den där CPU'n motsvarar en intel i5a -intel tax då därav lite lägre prislapp

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Skall den användas som bärbar, dvs tas med till skolan nästan dagligen, skulle jag rekommendera en mindre (12-13") och lättare (max 1,3kg).

Notera att chassit är i plast, webbkameran är nästintill oanvändbar (mycket låg upplösning) och usb-c saknas. Är detta inget som betyder något så är det säkerligen en helt ok dator för de pengarna. Inget superfynd, men kan nog anses prisvärt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Alltså detta är normalpris för sådana laptops, de brukar kosta runt 6k. den där CPU'n motsvarar en intel i5a -intel tax då därav lite lägre prislapp

Men den har ju en 4500u för 500kr mindre än Matebook D som alla verkar rekommendera här med en 3500u. Förstår inte riktigt vad det är jag missat men det här är inte normalpris för en laptop med 4500u, 8GB ram, 256GB ssd och IPS.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

15.6" IPS 1920 x 1080 står det i den korta produktbeskrivningen så det kanske inte behövs.

Såg det nu, var inne på prisjakt där det stod TN, måste ha blandat ihop.

Skulle dock inte rekommendera 15,6" till studier även om den är lätt (1,7kg)

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Skall den användas som bärbar, dvs tas med till skolan nästan dagligen, skulle jag rekommendera en mindre (12-13") och lättare (max 1,3kg).

Notera att chassit är i plast, webbkameran är nästintill oanvändbar (mycket låg upplösning) och usb-c saknas. Är detta inget som betyder något så är det säkerligen en helt ok dator för de pengarna. Inget superfynd, men kan nog anses prisvärt.

Det ovannämnda är inte det som är viktigast för mig utan snarare prestanda. Med tidigare laptops har jag använt kameran 1-2ggr per halvår, har ändå med mig en USB-C laddare till mobilen som inte tar någon plats och 400g hit o dit spelar ingen större roll då jag oftast finner mig ganska stationär även med en laptop. Dvs. jag tar upp laptopen ur väskan, pluggar i 8 timmar på samma ställe och sedan är det klart.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

@Whitesound:

Om den ska bäras runt en massa hade jag faktiskt satsat på en mindre laptop. Finns en del med 14"-skärm som jag personligen tycker är sweetspot.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Seziuo:

Såg det nu, var inne på prisjakt där det stod TN, måste ha blandat ihop.

Skulle dock inte rekommendera 15,6" till studier även om den är lätt (1,7kg)

Eftersom den blir otymplig då eller hur tänker du?

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

@Whitesound:

Om den ska bäras runt en massa hade jag faktiskt satsat på en mindre laptop. Finns en del med 14"-skärm som jag personligen tycker är sweetspot.

Kom gärna med förslag

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

Mecenat rabatter kan du kika här: https://mecenat.com/se/studentrabatt/teknik-och-mobil/datorer sen finns vissa återförsäljare som erbjuder studentrabatt.
14tum IPS och rabatterad dock vet ej om de har studentrabatt: https://www.webhallen.com/se/product/321702-Lenovo-IdeaPad-5-...

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Matebook D har en klart högre byggkvalitet (har ofta viss betydelse om datorn bärs omkring, då mindre smällar/stötar är oundvikliga i längden...mindre betydelse om den mest står på ett skrivbord), lägre vikt.

Men är du bara medveten om vilka tillkortakommanden den har (alla har ju några, även om dyrare datorer tenderar att ha färre) så kan du ju bedöma om den passar för hur du tänkt använda den.

Lenovon lär säkerligen funka utmärkt till dina studier prestandamässigt. Den verkar prisvärd. De viktigaste överväganden jag skulle gjort i din situation är
1. Kommer den kännas klumpig att bära med sig?
2. Hur är byggkvaliteten/hållbarheten i förhållande till risken för smällar?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

200nits ljusstyrka...

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

Men den har ju en 4500u för 500kr mindre än Matebook D som alla verkar rekommendera här med en 3500u. Förstår inte riktigt vad det är jag missat men det här är inte normalpris för en laptop med 4500u, 8GB ram, 256GB ssd och IPS.

Laptops likt denna ligger på mellan 4-7k beroende på skärm, storlek på SSD och mängd ram... Proshop är förövrigt en galet oseriös återförsäljare skulle nog hellre kört på den från webhallen för 6,5k för 15.6 tums är inte smidigt precis

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av korvOlle:

Fast det känns som att man får bra mycket mer prestanda för en ganska liten extra peng om man köper 4500 jämfört med 3500.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Skrivet av Aizu:

Mecenat rabatter kan du kika här: https://mecenat.com/se/studentrabatt/teknik-och-mobil/datorer sen finns vissa återförsäljare som erbjuder studentrabatt.
14tum IPS och rabatterad dock vet ej om de har studentrabatt: https://www.webhallen.com/se/product/321702-Lenovo-IdeaPad-5-...

Den där verkar faktiskt bra, kanske ändå blir den.

Har du någon koll på om det snart kommer ut något nytt stort? Alltså är det värt att vänta några månader med att köpa?

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

@Whitesound: I september släpper Intel nästa generation av bärbara processorer och kanske ny hårdvara med de nyheterna.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

En rekommendation utifrån mina personliga preferenser: En begagnad dator ur "businessortimentet" hos ngn av de stora tillverkarna. Byggkvaliteten är, iaf i mitt tycke, överlägsen den hos "konsumentdatorer", åtminstone de i prisklassen <15,000kr.

Jag skulle föreslå https://shop.inrego.se/barbara/dell-latitude-e7470-9 alternativt https://shop.inrego.se/barbara/dell-xps-13-9350-4

Att jag föreslår just Dell är pga av den Dell Latitude E7270 jag använder dagligen. Trots att den "bara" har en i5-6300U så känns den mycket rapp, har aldrig (ca 3år) haft något strul med den, kvalitetskänslan är i toppklass, mycket stöttålig. Den enda nackdelen jag upplevt är att den är benägen att dra åt sig fingeravtryck).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Det här var intressant till frugans plugg

Men även Acer Swift 1 - lite osäker på processor. Bara ingen aning.
https://www.inet.se/produkt/1964451/acer-swift-1-14-pentium-8...

Samt Ideapad 3 på webhallen för 4500 men dock bara 4 gb minne vilket är för klent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

@Whitesound: I september släpper Intel nästa generation av bärbara processorer och kanske ny hårdvara med de nyheterna.

Undrar också lite varför det blev rea nu och är inne på samma sak

Varning för många av Webhallens modeller som bara har 4GB ram, kanske osäkert om det gå att uppgradera ens.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

En rekommendation utifrån mina personliga preferenser: En begagnad dator ur "businessortimentet" hos ngn av de stora tillverkarna. Byggkvaliteten är, iaf i mitt tycke, överlägsen den hos "konsumentdatorer", åtminstone de i prisklassen <15,000kr.

Jag skulle föreslå https://shop.inrego.se/barbara/dell-latitude-e7470-9 alternativt https://shop.inrego.se/barbara/dell-xps-13-9350-4

Att jag föreslår just Dell är pga av den Dell Latitude E7270 jag använder dagligen. Trots att den "bara" har en i5-6300U så känns den mycket rapp, har aldrig (ca 3år) haft något strul med den, kvalitetskänslan är i toppklass, mycket stöttålig. Den enda nackdelen jag upplevt är att den är benägen att dra åt sig fingeravtryck).

Jag tycker inte ditt tips alls är bra. Många datorer med intels 2-kärniga i3-i7 m.m. går för 1000-2000kr på tradera nu.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-6200U-vs-...

ryzen 5 4500U krossar i5-6200U!

Nya kvalitets R5 4500U 12-13" kanske landar lite över 10000kr men skulle ta en sån alla dagar i veckan istället för något begagnad för 7000kr.

Nu får man ju mycket dator och prestanda för pengarna med Proshop och webhallen datorerna. 14" kanske räknas som portabelt med. Även ideapad 15" är ju tunn och lätt bara otymplig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Tittade nyss på denna laptop inklusive några av webhallens då min fru ville ha rekommendationer till svärföräldrarna.

Webhallen har en med en 4500u, 4gb ram och 256 gb istället för denna 4300u men jag gav rekommendationen på den för ca 6500kr istället då det är 8gb ram och en disk på 521gb.

Permalänk
Medlem

Denna var inte alls dum! Men kanske inte så portabel
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=13C99E...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tycker inte ditt tips alls är bra. Många datorer med intels 2-kärniga i3-i7 m.m. går för 1000-2000kr på tradera nu.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-6200U-vs-...

ryzen 5 4500U krossar i5-6200U!

Nya kvalitets R5 4500U 12-13" kanske landar lite över 10000kr men skulle ta en sån alla dagar i veckan istället för något begagnad för 7000kr.

Nu får man ju mycket dator och prestanda för pengarna med Proshop och webhallen datorerna. 14" kanske räknas som portabelt med. Även ideapad 15" är ju tunn och lätt bara otymplig.

Håller med dig, ryzen is the way to go. Iallafall inom min prisklass och användningsområde. Har svårt att se framför mig skillnaden på 14 och 15 tum. Är 14 verkligen så mycket smidigare? Det innebär ju en extra kostnad o frågan är ju om det är värt pengarna. Sen vore det ju väldigt trevligt med 16 gig ram eller iallafall möjligheten att uppgradera..

Skrivet av Herr Kantarell:

Denna var inte alls dum! Men kanske inte så portabel
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=13C99E...

Nja, det känns onödigt att lägga pengar på ett grafikkort. Ryzens Vega är fullt tillräckligt för det jag ska använda datorn till.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

Körde först 15.6" för studier, det sög nått vansinnigt, datorn var för stor och kändes som den var ivägen konstant. Prövade sen en 13.3" men den kändes allt för liten för att kunna få något vettigt till stånd alls.

Köpte nu en 14" Thinkpad (kostade dock helt vansinnigt mycket) och hoppas den ska vara bättre. Båda föregående har också varit TN, något som stört mig väldigt väldigt mycket. Inga betraktningsvinklar alls att prata om, och då man kan hamna i klassrum med solen i skärmen så kan det ställa till otroliga irritationsmoment.

Hjälpte inte sakfrågan kanske men lite kött på benen iaf.

Permalänk
Hedersmedlem

Rekommenderar att du går till en gigantisk elbutik, letar upp en billig 15.6" ideapad (förra årets går bra) och känner på den i verkligheten. Att skärmen är si eller så många tum säger inte så mycket om hur du kommer uppleva datorn när du har den i handen. Det finns 15.6" datorer som är väldigt slimmade och det finns gamer-härken med samma smidighet och elegans som en ångvält. Den här är väl nånstans däremellan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tycker inte ditt tips alls är bra. Många datorer med intels 2-kärniga i3-i7 m.m. går för 1000-2000kr på tradera nu.

Ber om ursäkt för att jag inte klargjorde det, men det var datorerna i sig jag rekommenderade (alltså inte att man köper dem på Inrego). För min egen E7270 betalade jag knappt hälften av vad Inrego tog vid den tiden jag köpte den. Ett vettigt pris för datorerna jag rekommenderade är även nu, i mitt tycke iaf, strax under hälften av vad Inrego tar.

(Javisst går en del tvåkärniga för såpass lite, men jag tycker man skall se till mer än bara CPU. Som jag tidigare nämnde är byggkvaliteten viktig för mig...inte många datorer i bra skick från "businessortimenten" som går för såpass lite som 1-2tkr på Tradera.)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD