Permalänk
Medlem

Datorn vaknar av sig själv?

Hej alla.

Min dator vaknar upp av sig själv samt vägrar gå in i strömsparläge automatisk. Någon som möjligtvis har en lösning på detta?

När jag söker efter vad som senast väckt datorn finner jag att det är (Intel(r) usb 3.1 extensible host controller) Skulle vara väldigt tacksam ifall någon har en lösning på detta mysterium?

Ps. Admin får jättegärna flytta min tråd då jag inte lyckades hitta rätt tråd att skapa ämnet i.

Tack på förhand.

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem

@shejtan:
I enhetshanteraren leta upp den och höger klicka på den och välj "Properties", välj sedan "Power Management" och där bocka ur "Allow this device to wake the computer".

Dock så om du kör Win 10, så det en hel del "tasks" som kan väcka datorn, och kan även förhindrar att den går ner i strömspar läge.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Kontrollpanelen\System och säkerhet\Säkerhet och underhåll\Automatiskt underhåll - Bocka ur rutan: "Tillåt att datorn väcks..."

Visa signatur

"Main" R6C-TG | RM750x | 9900k | Aorus Master | 32GB | RTX 4070 | EVO 970 | W10 Pro | MAG341CQ
"Retired" P182 | HX520 | Q6600 | IP35 Pro | 8GB | 7950 3GB | X-Fi | Intel 335 | W10 Pro

Permalänk
Medlem

börja med att starta en cmd i admin läge och skriv powercfg /lastwake och kika vilket event som väcker din dator.

gör ändringar där efter för att eliminera eventet som lastwake rapporterade.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem. Du måste slå av att PC:n väcks av nätverkskortet (Internet).

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk

powercfg -requests (i admin cmd) för att se vad som håller datorn vaken. Det är inte alltid helt klart vad det är för något.

Det där om nätverkskortet som föregående talare påpekade är mer eller mindre standard tycker jag. Särskilt som Windows 10 numera efter varje större uppgradering nollställer alla dessa. Jävligt störande.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Hittar ju vad som väcker upp datorn om ni läser överst. Men lyckas fan inte hitta inställningen var jag har möjlighet att stänga av skiten, när jag tittar i ethernet inställningarna är redan det valet avbockat, dvs att den har möjlighet att dra ur datorn ur strömsparläge?

Tack på förhand Mvh

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem
Skrivet av shejtan:

Hittar ju vad som väcker upp datorn om ni läser överst. Men lyckas fan inte hitta inställningen var jag har möjlighet att stänga av skiten

Du kan inte ändra på just det du har hittat, men i enhetshanteraren bläddra ner till "Universal Serial Bus controllers", och där bör det finnas Intel USB Root Hub, och den bör du kunna stänga av det på, så som jag skrev i mitt förra inlägg.
Är det te.x mus eller tangentbord som är kopplat till just den kontrollern, så kan du ändra på dessa i enhetshanteraren också.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kanske kapar tråden lite nu? Mitt modekort lyser konstant när datorn är avstängd. Jag har kikat på lite videos på youtube. Dom visar att man ska ändra i BIOS. Men det hjälper inte. Tangentbordet börjar också lysa lite ibland...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe413:

Kanske kapar tråden lite nu? Mitt modekort lyser konstant när datorn är avstängd. Jag har kikat på lite videos på youtube. Dom visar att man ska ändra i BIOS. Men det hjälper inte. Tangentbordet börjar också lysa lite ibland...

Vissa USB portar kan ge ström hela tiden för att kunna ladda saker.
Så prova en annan, eller kolla om BIOS tillåter att stänga av det.

Permalänk

min vaknar när man kommer till rummet och tänder lampan
why?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harry2006:

min vaknar när man kommer till rummet och tänder lampan
why?

Om lampan går på samma säkring så kan det beror på att det sker en förändring i elnätet när lampan tänds vilket gör att datorn tror att den får en signal att starta.
Detta kanske kan undvikas om man har datorn ansluten till ett överspänningsskydd.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.