Hamnat i 4K träsket - Asus XG27U till laptop...

Permalänk
Medlem

Hamnat i 4K träsket - Asus XG27U till laptop...

Hallå,

Skaffade en jobba-hemma skärm nyligen och har lite problem med den, nu i efterhand när man söker så verkar det inte helt ovanligt. Tänkte höra om ni har stött på dessa problem och om ni har några tips?

Har en "jobb" laptop med GTX 1060, 120hz med g-sync där jag nu kör Asus ROG Strix XG27U 4K IPS (upp till 144hz). Vad jag har förstått så är laptopen med sin mini-displayport begränsad i bandbred, i vilket fall kör jag en adapter till vanlig displayport och en så kallad 8-k kabel till skärmen (testat två där en av dom medföljer).

G-sync är avaktiverat just nu för problemsökningens skull.
Laptopskärmen körs nu i 1080p i 120hz (har testat 60 också)
Strixen kör i 4k (3840x2160) i 60hz i utökat läge (samt 32bit, 8bpc, full range läge)

Problem 1
Skärmen ser ut att fungera med 4k x 2k, 3840 x 2160 (60 hz) upplösningen i Nvidia kontrollpanelen, dvs den under kategorin Ultra HD, HD, SD, men den blir svart om jag väljer 3840 x 2160 under PC kategorin (också i 60hz). Vad är skillnaden på dessa två?

När jag valt den fungerande så blir den under PC vald automatiskt vid omstart av dator eller skärm verkar det som, och det blir svart. Dock i viloläge när skärmen släcks automagiskt så tänds den igen.

Problem 2
Möjligen relaterat till problem ett, men det ser ut som många har problemet att få bild vid påknäppning av skärm, en del verkar ha löst det med en ny nätadapter. Vissa skriver att den som levereras ofta ger ifrån sig för hög spänning och att en ny löser problemet. Här kan tilläggas att skärmen kan startas i 1080p 120hz, men inte med 4k 60hz. När skärmen är svart så går jag in i kontrollpanelen och klickar på 4k upplösningen och efter initieringen så fungerar skärmen (hela jobbdagen) tills man stänger av något.

Några ideer?
Har faktiskt beställt en nätadapter för att testa det, men kan ju vara nått helt annat, inkl grafikkortet som inte har fått uppdateringen till displayport.

Bilden är annars bra och stabil utan tendens på kabelfel.

@Laxpudding, något du känner till?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dalton Sleeper: Skillnaden mellan "Ultra HD" och "PC" i Nvidias kontrollpanel är skillnaden mellan olika timings. Videostandard mot någon av VESA:s algoritmer för att generera signaler. Går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...

Normalt sett är den noll och ingen skillnad i praktiken, bara olika sätt att synkronisera. Dock kan det vara så att du med en Ultra HD-timing också kör YCbCr-signal med subsamplade färger, kanske 4:2:2 subsampling medan PC-inställningen kör RGB och därför kräver mer bandbredd. Kabeln – eller grafikkortet – kanske inte orkar denna extra bandbredd.

Adapter kan vara ett problem och göra så att grafikkorten initialt inte anser att de kan köra rätt bandbredd. Efter viloläge/allmänt fippel asner kortet att det går att köra högre bandbredd och du får bild.

En tänkbar lösning skulle vara att du kör med en riktig kabel från mDP till DP som är specad för att köra hög bandbredd. Adaptrar, särskilt passiva, tenderar att bråka när man kör mot gränserna för tillgänglig bandbredd.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: I see. Mini-dp till dp är egentligen ingen adapter, utan en jädrans kort kabel. Det är en sådan.

Jag testade också genom club3d mst hub 1.4 (som jag tänkte ha till stationära), men även där sitter mini-dp till dp och det fungerar inte helelr bra.

Jag ska se om skärmen kan identifiera signalen på olika upplösningar, ifall det skiljer sig mellan 4k och 4k.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dalton Sleeper: Det där är en adapter, en passiv sådan. Du behöver en kabel med två hankontaker mDP i ena änden och DP i andra. Typ en sådan: https://www.club-3d.com/en/detail/2417/displayportt_to_minidi...

Permalänk
Medlem

Tackar!

Enligt Windows så kör Strixen på 3840 x 2160 @ 60hz @ 8bit @ RGB när det fungerar, det står full range i kontrollpanelen men jag vet inte om jag tror på det. Detta under UHD kategorin.

Under PC kategorin så får jag endast 4k att fungera med ycbcr422 och limited.

Dessa två upplösningar skiljer sig också i maximal bildfrekvens, en på 60 och en på 100. Hade jag full bandbredd så ska skärmen klara 4k @ 144 med nån komprimeringsteknik (DSC).

Edit: nu är kabeln beställd!

Permalänk
Medlem

Testade nya kabeln idag, nu fungerar 4k@60 i fullt färgläge, dvs den under PC kategorin, samt att skärmen startar från viloläge och inte blinkar när g-sync är på. Trodde inte det skulel vara så står skillnad på kabel, men det var det!

I övrigt så lär det vara en bugg i nVidias drivrutiner att UHD 4K revertar till PC 4K efter omstart, men nu fungerar PC så inget jag lider av...

Stort tack @Laxpudding, nu kan jag jobba i lugn och ro!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dalton Sleeper: Skönt att höra!

Länkar in denna tråd i den stora tråden om krångel från sämre Displayportkablar