Hamnat i 4K träsket - Asus XG27U till laptop...
Hallå,
Skaffade en jobba-hemma skärm nyligen och har lite problem med den, nu i efterhand när man söker så verkar det inte helt ovanligt. Tänkte höra om ni har stött på dessa problem och om ni har några tips?
Har en "jobb" laptop med GTX 1060, 120hz med g-sync där jag nu kör Asus ROG Strix XG27U 4K IPS (upp till 144hz). Vad jag har förstått så är laptopen med sin mini-displayport begränsad i bandbred, i vilket fall kör jag en adapter till vanlig displayport och en så kallad 8-k kabel till skärmen (testat två där en av dom medföljer).
G-sync är avaktiverat just nu för problemsökningens skull.
Laptopskärmen körs nu i 1080p i 120hz (har testat 60 också)
Strixen kör i 4k (3840x2160) i 60hz i utökat läge (samt 32bit, 8bpc, full range läge)
Problem 1
Skärmen ser ut att fungera med 4k x 2k, 3840 x 2160 (60 hz) upplösningen i Nvidia kontrollpanelen, dvs den under kategorin Ultra HD, HD, SD, men den blir svart om jag väljer 3840 x 2160 under PC kategorin (också i 60hz). Vad är skillnaden på dessa två?
När jag valt den fungerande så blir den under PC vald automatiskt vid omstart av dator eller skärm verkar det som, och det blir svart. Dock i viloläge när skärmen släcks automagiskt så tänds den igen.
Problem 2
Möjligen relaterat till problem ett, men det ser ut som många har problemet att få bild vid påknäppning av skärm, en del verkar ha löst det med en ny nätadapter. Vissa skriver att den som levereras ofta ger ifrån sig för hög spänning och att en ny löser problemet. Här kan tilläggas att skärmen kan startas i 1080p 120hz, men inte med 4k 60hz. När skärmen är svart så går jag in i kontrollpanelen och klickar på 4k upplösningen och efter initieringen så fungerar skärmen (hela jobbdagen) tills man stänger av något.
Några ideer?
Har faktiskt beställt en nätadapter för att testa det, men kan ju vara nått helt annat, inkl grafikkortet som inte har fått uppdateringen till displayport.
Bilden är annars bra och stabil utan tendens på kabelfel.
@Laxpudding, något du känner till?