Bör jag kräva extra betalt för egenpåhittad mjukvara?

Permalänk
Medlem

Bör jag kräva extra betalt för egenpåhittad mjukvara?

Lite bakgrund:
Jag jobbade tidigare på ett företag som gör kylare och har sommarjobbat där senaste 5 åren då jag pluggar till ingenjör. För ett par år sedan var min uppgift att skapa config-filer för hur kylarslingor ska kopplas, där varje unik storlek behöver en egen fil. Jag skulle då utvidga det som redan fanns i systemet. Detta gjordes genom att manuellt koda in slingornas utseende för att sedan konvertera det genom 2st verktyg från '89 och '98. Något som visade sig bugga ur rejält vid större storlekar.

Efter den sommaren började jag plugga C++ och efter en vecka skapade jag på eget initiativ grunden till ett program som automatiskt skapade dessa filer. Nu efter en del extrajobb och 2st extra somrar är det programmet "färdigt", med även 2st större utbyggnader samt GUI, vilket utökar företagets möjligheter rejält.

Nu till frågan.
Jag har haft flera personer som har frågat om jag fått något extra för programmet (vilket jag inte fått) och tryckt på att jag borde kräva det. Jag har ju på ett sätt fått extra mycket jobbmöjligheter tack vare och på så sätt mer betalt, men jag är personligen väldigt nöjd och stolt över det jag åstadkommit och känner att det borde vara värt en bonus. Jag vill ju dock inte låta oförskämd.

Tycker ni jag borde kräva en extra bonus för det jag gjort, grundat på att det från början var min idé?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Lite bakgrund:
Jag jobbade tidigare på ett företag som gör kylare och har sommarjobbat där senaste 5 åren då jag pluggar till ingenjör. För ett par år sedan var min uppgift att skapa config-filer för hur kylarslingor ska kopplas, där varje unik storlek behöver en egen fil. Jag skulle då utvidga det som redan fanns i systemet. Detta gjordes genom att manuellt koda in slingornas utseende för att sedan konvertera det genom 2st verktyg från '89 och '98. Något som visade sig bugga ur rejält vid större storlekar.

Efter den sommaren började jag plugga C++ och efter en vecka skapade jag på eget initiativ grunden till ett program som automatiskt skapade dessa filer. Nu efter en del extrajobb och 2st extra somrar är det programmet "färdigt", med även 2st större utbyggnader samt GUI, vilket utökar företagets möjligheter rejält.

Nu till frågan.
Jag har haft flera personer som har frågat om jag fått något extra för programmet (vilket jag inte fått) och tryckt på att jag borde kräva det. Jag har ju på ett sätt fått extra mycket jobbmöjligheter tack vare och på så sätt mer betalt, men jag är personligen väldigt nöjd och stolt över det jag åstadkommit och känner att det borde vara värt en bonus. Jag vill ju dock inte låta oförskämd.

Tycker ni jag borde kräva en extra bonus för det jag gjort, grundat på att det från början var min idé?

Du kan inte kräva någonting, tyvärr. Du har gjort det på betald arbetstid(?). Om du gjorde det på din fritid utan att ha stämt av med arbetsgivaren att du skulle få någon form av ersättning är du rätt körd.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Nej, du kan inte kräva extra betalt. Nu framgår de inte vad din befattning var/är men generellt kan du inte kräva något.

Gjordes programmet på arbetstid? Användes arbetsgivarens utrustning för att skapa programmet?

Så mycket olika lösningar man har skapat åt arbetsgivare med PS script osv men de har alltid ingått mer eller mindre i min arbetsuppgift.

Permalänk
Medlem

Mest troligt inte, det är ju inte som att du tagit patent på något.

De flesta avtalen säger också att allt som utvecklas under arbetstid och med företagets egendom ägs av företaget, ganska standard.

Sen om du vill ha löneökning för väl utfört jobb är något du måste förhandla med din arbetsgivare, inte fråga om på ett forum.

Permalänk
Medlem

Beror till stor del helt på när du gjort det (på arbetstid eller på fritid) och hur avtalet mellan dig och bolaget är utformat. Många avtal har i princip en del som tar upp att lösningar du skapar åt företaget som en följd av din tjänst tillfaller dem. Men sedan är det många bolag som, även om de har en sådan klausul, ger "bonus" om någon tex tar fram något som bolaget kan patentera eller skapar en lösning som sparar tid och pengar.

Då bolaget inte självmant redan gjort detta så låter det inte helt troligt att de är den typen av bolag dock.

Om du gjort detta på din fritid, mellan dina sommarjobb osv så är det nog enklare att hävda att du äger rättigheterna och kan då ta upp en diskussion om att licensiera det till dem. Är det något som även andra bolag kan nyttja så kan det ju läggas fram som att du tänkt kommersialisera programmet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Inte bonus, men en extra pung i lönesamtelet, att du tar för dig, får verksamheten att ta sig frammåt, att du är bra för företaget.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

På vårat jobb är de väldigt tydliga att all programering och skriptning som implementeras på jobbet kommer ses som arbetsplatsens tillgång och kommer ej kompensera utöver vanlig lön om inget annat överenskommits.

Du kan ju alltid fråga, men förvänta inte positivt besked

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zeedarn:

På vårat jobb är de väldigt tydliga att all programering och skriptning som implementeras på jobbet kommer ses som arbetsplatsens tillgång och kommer ej kompensera utöver vanlig lön om inget annat överenskommits.

Du kan ju alltid fråga, men förvänta inte positivt besked

Och så ska de ju vara. Han är anställd. Tänk er om en snickare skulle säga; jag ska ha extra betalt för jag kom på hur man slår spiken lite snabbare.

Permalänk
Medlem

Om du har gjort programmet på din fritid utanför jobbet så kanske men troligen inte. Dock behöver du nog inte göra det tillgängligt för företaget att använda det heller i det fallet. Har du använt det för att förenkla ditt jobb ör det ju helt fine, men om de betalat för tiden du lagt ner så är programmet deras om du inte har ett speciellt avtal vad jag vet

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Får nog omformluera lite. Jag vet att jag inte kan kräva något då det är gjort på arbetstid. Det var mer en fråga om man borde fråga om en extra peng som tack för att man utvecklat programmet utifrån eget initiativ och idéer. Det hade ju aldrig existerat utan mig.
Nästa vecka jobbar den officiellt sista veckan någonsin här då jag går klart min utbildning till nästa sommar, så känner väl på ett sätt att jag inte har något att förlora.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

Låter som ett bra sätt att bränna broar på.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Tack för alla svar.

Får nog omformluera lite. Jag vet att jag inte kan kräva något då det är gjort på arbetstid. Det var mer en fråga om man borde fråga om en extra peng som tack för att man utvecklat programmet utifrån eget initiativ och idéer. Det hade ju aldrig existerat utan mig.
Nästa vecka jobbar den officiellt sista veckan någonsin här då jag går klart min utbildning till nästa sommar, så känner väl på ett sätt att jag inte har något att förlora.

Detta är ett starkt argument att du kan tänka utanför lådan och gör mer än du måste, det ska du såklart nämna på din nästa löneförhandling men utöver det finns det nog inte mycket att göra

Faktum är att du riskerat företagets tid genom add lägga tid på detta projekt ifall det inte hade gått vägen eller om det hade gått ut över dina andra uppgifter på jobbet

Har du någon aning om hur mycket denna lösning påverkar företagets ekonomi eller produktutveckling? Många företag erbjuder ersättning i förhållande till vad bolaget tjänar på det när det är den här typen av extra grejer som hjälper men ingen annan tänkt på

Det är dock ett riskabelt spel att spela, man får se till att nämna det på ett bra sätt (inte att man förtjänar det eller borde få pengar, utan kanske snarare att man gjort det för företagets bästa och därmed sparat pengar etc...)

Permalänk
Mattecoach

@ultima: Som sagt har du inget att förlora på att fråga.

Det är lätt att se det ur perspektivet att du sparat företaget tid och pengar, skulle de bett något IT-konsult göra detta skulle det kostat mycket mer. Men är din chef jävlig kan han lika väl säga att ingen har bett dig att göra detta och att du har åsidosatt dina arbetsuppgifter för att göra detta. Även om din lösning är bättre betyder det inte att den är rätt. Tar du också ansvar om något skulle bli fel i ditt program vilket orsakar förluster för företaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Lite bakgrund:
Jag jobbade tidigare på ett företag som gör kylare och har sommarjobbat där senaste 5 åren då jag pluggar till ingenjör. För ett par år sedan var min uppgift att skapa config-filer för hur kylarslingor ska kopplas, där varje unik storlek behöver en egen fil. Jag skulle då utvidga det som redan fanns i systemet. Detta gjordes genom att manuellt koda in slingornas utseende för att sedan konvertera det genom 2st verktyg från '89 och '98. Något som visade sig bugga ur rejält vid större storlekar.

Efter den sommaren började jag plugga C++ och efter en vecka skapade jag på eget initiativ grunden till ett program som automatiskt skapade dessa filer. Nu efter en del extrajobb och 2st extra somrar är det programmet "färdigt", med även 2st större utbyggnader samt GUI, vilket utökar företagets möjligheter rejält.

Nu till frågan.
Jag har haft flera personer som har frågat om jag fått något extra för programmet (vilket jag inte fått) och tryckt på att jag borde kräva det. Jag har ju på ett sätt fått extra mycket jobbmöjligheter tack vare och på så sätt mer betalt, men jag är personligen väldigt nöjd och stolt över det jag åstadkommit och känner att det borde vara värt en bonus. Jag vill ju dock inte låta oförskämd.

Tycker ni jag borde kräva en extra bonus för det jag gjort, grundat på att det från början var min idé?

Så om en snickare bygger ett hus så är huset hans?

Skrivet av ultima:

Tack för alla svar.

Får nog omformluera lite. Jag vet att jag inte kan kräva något då det är gjort på arbetstid. Det var mer en fråga om man borde fråga om en extra peng som tack för att man utvecklat programmet utifrån eget initiativ och idéer. Det hade ju aldrig existerat utan mig.
Nästa vecka jobbar den officiellt sista veckan någonsin här då jag går klart min utbildning till nästa sommar, så känner väl på ett sätt att jag inte har något att förlora.

Nja, du kan förlora en bra referens och få dåligt rykte? Sen om det är ett problem eller inte är ju upp till dig.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

@ultima: Jobbade på en industri i många år och där fanns det ett system som gav anställda möjlighet till en engångs bonus för framtagande av nya arbetsmetoder eller produktions relaterade förbättringar. Men tror det är rätt ovanligt idag.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Har du inte redan släppt ifrån dig fullständig dokumentation och källkod finns ju risk att programmet slutar fungera en tid efter att du lämnat. Är det färdigt ur den bemärkelse att det inte kommer behöva uppdateras? Visst finns det tillsatt någon som tar över supporten?

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Tror det bästa du kan göra för att få ut lite extra pengar på din idé är att starta eget bolag och sedan sälja support på din mjukvara som konsult.

Lite beroende på vilket jobb du tänker söka efter din utbildning så kanske det måste tas upp i förhandlingarna som en sidoverksamhet, så ha det i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Tack för alla svar.

Får nog omformluera lite. Jag vet att jag inte kan kräva något då det är gjort på arbetstid. Det var mer en fråga om man borde fråga om en extra peng som tack för att man utvecklat programmet utifrån eget initiativ och idéer. Det hade ju aldrig existerat utan mig.
Nästa vecka jobbar den officiellt sista veckan någonsin här då jag går klart min utbildning till nästa sommar, så känner väl på ett sätt att jag inte har något att förlora.

Be istället om goda referenser då det kommer vara mer värt för dig långsiktigt än lite pengar kortsiktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Tack för alla svar.

Får nog omformluera lite. Jag vet att jag inte kan kräva något då det är gjort på arbetstid. Det var mer en fråga om man borde fråga om en extra peng som tack för att man utvecklat programmet utifrån eget initiativ och idéer. Det hade ju aldrig existerat utan mig.
Nästa vecka jobbar den officiellt sista veckan någonsin här då jag går klart min utbildning till nästa sommar, så känner väl på ett sätt att jag inte har något att förlora.

Kan du sälja programmet till andra aktörer inom denne bransch?

Permalänk
Medlem

Du kan alltid fråga lite snällt/halvskämtsamt om det finns ett bonussystem för egna initiativ som hjälper företaget. Men ta det chill och se framför allt till att få grymma referenser att använda när du söker jobb sen. En framtida arbetsgivare kommer älska att du gjort såna grejer.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Om du inte fortsätter din anställning så kan jag nästan garantera att du inom 6-12 månader får ett samtal om att något börjat krångla och att du måste komma tillbaka för att ordna det. Har sett detta många månger och de som kommer tillbaka för dessa saker gör det som konsulter i egen regi eller liknande och debiterar dem friskt.

Om du ser att detta kan växa framöver så borde du redan nu försöka förmedla ifall de är intresserade av att samarbeta med dig för att du ska kunna vidareutveckla lösningen i egen regi för att i framtiden kunna sälja till andra aktörer om möjligt. De kan ju kanske vara med på denna resa i någon mån också?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Du har ju fått betalt en gång så jag tänker att det räcker. Men en bra referens inför framtida jobb är ju extremt bra att ha och mycket mer värt på lång sikt än en kortsiktig härlig extra betalning. Dessutom kanske dom vill hålla mjukvaran uppdaterad framöver och då kan du se till att ta bra betalt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Du har ju redan fått betalt för det, i min värld är det standard att man gör sådana saker när man är anställd. Hittar effektiviseringamöjligheter och bygger saker som drar nytta av det. Har aldrig jobbat på ett ställe där jag inte gjort saker som sparar in massvis med tid eller skapt nya produkter som sålts till kunder.

Det är helt enkelt en del i att vara anställd så om du ber om något extra är vad du säger ”kan jag få extra betalt för att jag gjorde mitt jobb?”.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle nog inte begära något. Att man lär sig nya grejer på fritiden och att man ibland tar med sig något därifrån in till jobbet, det har jag gjort många gånger. Ingår i att vara driftig och positiv, som jag ser det. Är det lite större grejer kanske det kan vara värt att ställa motkrav.

Pratade patent med en patentchef på Ericsson. Det gällde möjliga patent runt en hobby, helt frikopplat från mitt jobb på Ericsson. Jag ville mest lära mig om patent. Det visade sig att alla patent man kom fram till på fritiden var Ericssons egendom om det låg inom Ericssons verksamhetsområde. Nu är Ericsson ett stort företag så det fanns överlapp mellan min hobby och helt andra delar av Ericsson. Om det var gjort på fritiden eller inte, spelade ingen roll, det var nor Ericssons likt förbannat. Mina tankar om att ta patent tog ett hastigt slut. Detta då om patenträttigheter.

Kan nämna att Ericsson på den tiden hade ett system för att belöna bra idéer man hade, en sorts hittelön för smärre uppfinning. Inte så formellt och inte så mycket pengar. Jag hade så mycket idéer att jag till slut blev utslängd från det systemet, vilket jag naturligtvis är mycket mer stolt över än om jag hade fått de där blygsamma belöningarna. Roligaste uppfinningen var en DC/DC-trafo utan aktiva komponenter, den gav mig en viss respekt på korridoren.

Permalänk
Medlem

Tack igen för alla svar!

Jag själv har rätt bra kontakt med chefen och andra ansvariga så referenser är inga problem. Utan det är mer om man slänger in en fråga lite snällt bara. Det är mestadels att jag just fått frågan flera gånger om jag fått något extra för min "uppfinning". Hade jag inte haft detta att jobba med hade jag fått andra arbetsuppgifter.
Kan tillägga att programmering normalt sett inte ingår i mina arbetsuppgifter här.

Får se vad jag gör. Är inte direkt nån person som går efter sånt här och är rätt ödmjuk om mitt arbete. I detta fall känner jag mig dock sjukt nöjd och stolt över resultatet, varpå jag ändå haft frågan öppen.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

jag tror att det är en lite svårt samtal att ta, beroende på storlek på företaget så är det möjligt att chefen inte ens kan ge dig en bonus. (Jobbar själv som chef på ett större företag och jag får inte ge några extra pengar till någon av mina anställda utan att göra en stor grej med HR först)

Jag tror att din bästa chans att få mer betalt för programmet är att hoppas att de behöver en uppdatering i framtiden och att du då kan bestämma din egen avgift för det. Om det uppstår så ska du absolut inte gå med på vanlig timlön, speciellt inte om det är en uppdatering du kan göra relativt snabbt.

Permalänk
Hjälpsam

Ser detta som ett utmärkt tillfälle att erbjuda framtida tjänster med skäligt konsultarvode för underhåll, uppgradering och support på mjukvaran du skapat.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag skulle nog inte begära något. Att man lär sig nya grejer på fritiden och att man ibland tar med sig något därifrån in till jobbet, det har jag gjort många gånger. Ingår i att vara driftig och positiv, som jag ser det. Är det lite större grejer kanske det kan vara värt att ställa motkrav.

Pratade patent med en patentchef på Ericsson. Det gällde möjliga patent runt en hobby, helt frikopplat från mitt jobb på Ericsson. Jag ville mest lära mig om patent. Det visade sig att alla patent man kom fram till på fritiden var Ericssons egendom om det låg inom Ericssons verksamhetsområde. Nu är Ericsson ett stort företag så det fanns överlapp mellan min hobby och helt andra delar av Ericsson. Om det var gjort på fritiden eller inte, spelade ingen roll, det var nor Ericssons likt förbannat. Mina tankar om att ta patent tog ett hastigt slut. Detta då om patenträttigheter.

Kan nämna att Ericsson på den tiden hade ett system för att belöna bra idéer man hade, en sorts hittelön för smärre uppfinning. Inte så formellt och inte så mycket pengar. Jag hade så mycket idéer att jag till slut blev utslängd från det systemet, vilket jag naturligtvis är mycket mer stolt över än om jag hade fått de där blygsamma belöningarna. Roligaste uppfinningen var en DC/DC-trafo utan aktiva komponenter, den gav mig en viss respekt på korridoren.

"Det visade sig att alla patent man kom fram till på fritiden var Ericssons egendom om det låg inom Ericssons verksamhetsområde." Det där tror jag inte stämmer. Om du jobbar med t.ex cyklar och kommer på en sak gällande hur en bilmotor ska kunna förbättras på din fritid så är det självklart inte ditt företag som du jobbar på som har något med det att göra. Även om företaget har någon avdelning i Kina/Indien som utvecklar bilmotorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Kan du sälja programmet till andra aktörer inom denne bransch?

Hur skulle han kunna sälja något som han inte äger rättigheterna till till något annat företag?

Permalänk
Medlem

Se till att komma överens med företaget om att använda det som ex-jobb på utbildningen så har du ju en jättebonus
Plus använd det i CV't givetvis.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."