Hårddisk helt plötsligt ej allokerad.

Permalänk
Medlem

Hårddisk helt plötsligt ej allokerad.

Behövde koppla in en DVD-läsare i datorn för att backupa några skivor. Eftersom alla SATA-portar är upptagna valde jag att koppla ur en av diskarna. När jag sedan var klar syntes inte HDDn i utforskaren. Jag ser den i diskhanteraren men det står att den inte är allokerad. Vad kan ha hänt?

Samma sak hände för en månad sedan när jag installerade om windows. Då disken vid det tillfället var tom brydde jag mig inte om det. Men nu är det värre.

(Jag har en annan HDD som inte används men som sitter i chassit. Den användes för något halvår sedan. Men nu säger diskhanteraren att även den inte är allokerad.)

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk
Medlem

Skulle googlat lite bättre innan jag skapade tråden.

Allt som krävdes var att gå in i enhetshanteraren, högerklicka på berörd HDD och välja avinstallera enhet. Därefter startar man om datorn och windows hittar HDDn igen.

Helt ok att låsa/ta bort denna tråd eller spara ifall den kan hjälpa någon annan.

Använde mig av denna guide.

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk
Medlem

@_boriz: För att minska risken att det händer igen bör du ta bort alla partitionerna på båda diskarna som du har problem med och skapa ny. Det har fixat fel som blev kvar när folk först bara formaterade, reparerade mm på olika sätt.

Det kan du göra i diskhanteraren i nedre halvan av fönstret. Diskar / partitioner syns som bilder / rutor på 2-3 ställen och du får upp olika alternativ beroende på vilken du högerklickar på.

Öppna en mapp / höger klicka på dator / Hantera / diskhanteraren
I Win10 kan man också höger klicka på Windows flaggan / diskhanteraren

Edit:
När du installerar Windows så bör du kopplar ur alla andra diskar tills DVD/USB minnet har installerat klart. Annars kan DVD/USB minnet lägga / använda något på annan disk som Windows behöver för att starta. Det finns också andra fel, misstag som man undviker på det sättet.