Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Seasonic visar 12-pinskontakt för Nvidias "Ampere"-grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Seasonic kabeln som länkades tidigare ersätter dock 4x8-pin,

Från kartongen:
"NVIDIA 2x 8-pin to 12-pin cable"

Skrivet av medbor:

Så troligen blir det svårt att ersätta denna kontakt med adapters då den ska klara att leverera 600W

Är det 600W nu plötsligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Från kartongen:
"NVIDIA 2x 8-pin to 12-pin cable"
Är det 600W nu plötsligt?

4x8-pin är 4x150W = 600W

Varje uttag som den kopplas till i nätagget är alltså 2x8-pin, annars hade en sådan kontakt i nätagget räckt

Man ser ju klart på bilden att dessa kontakter är ’hanar’ i båda ändar och står PSU på ena sidan. Detta är inte en adapter från vanliga 8-pin kontakter, då hade det varit honor i 8-pin sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

4x8-pin är 4x150W = 600W

Varje uttag som den kopplas till i nätagget är alltså 2x8-pin, annars hade en sådan kontakt i nätagget räckt

Det kommer alltså att bli en 12-pinskontakt istället för två 8-pinskontakter.

Skrivet av medbor:

Man ser ju klart på bilden att dessa kontakter är ’hanar’ i båda ändar och står PSU på ena sidan. Detta är inte en adapter från vanliga 8-pin kontakter, då hade det varit honor i 8-pin sidan

Det är en kabel gjord för att kopplas direkt till en nätdel ja, men det är fortfarande bara två 8-pin ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det kommer alltså att bli en 12-pinskontakt istället för två 8-pinskontakter.

Nej, två modulära uttag på nätagget går till en 12-pinskontakt och kan ge 600W.
(Normalt har en modulär PCIe-kabel 2x8-pin.)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Nej, två modulära uttag på nätagget går till en 12-pinskontakt och kan ge 600W.
(Normalt har en modulär PCIe-kabel 2x8-pin.)

Jag har byggt datorer de senaste fem åren med en hel bunt modulära nätdelar från bl.a. Corsair, EVGA, Seasonic, och inte en (1) av dem har haft en modulär 8-pin kabel till PCIe som haft pigtails i änden mot grafikkortet eftersom den konstruktionen tillhör budgetsegment.

Av vilken anledning skulle grafikkortet behöva 675W? Nej, detta är trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En 12-pin ersätter alltså två 8-pin, och förhoppningsvis även kombinationer 6- & 8-pin.

Skrivet av Sveklockarn:

Det kommer alltså att bli en 12-pinskontakt istället för två 8-pinskontakter.
Det är en kabel gjord för att kopplas direkt till en nätdel ja, men det är fortfarande bara två 8-pin ut.

Snygg argumentationsteknik du har...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har byggt datorer de senaste fem åren med en hel bunt modulära nätdelar från bl.a. Corsair, EVGA, Seasonic, och inte en (1) av dem har haft en modulär 8-pin kabel till PCIe som haft pigtails i änden mot grafikkortet eftersom den konstruktionen tillhör budgetsegment.

Av vilken anledning skulle grafikkortet behöva 675W? Nej, detta är trams.

Det är ingen annan än du som påstår att ett grafikkort behöver 675W.

Vi diskuterar specifikationen för en kabel.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det är ingen annan än du som påstår att ett grafikkort behöver 675W.

Vi diskuterar specifikationen för en kabel.

Ja det kan ju vara så att jag och flera andra har räknat fel.

Om en vecka vet vi väl förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har byggt datorer de senaste fem åren med en hel bunt modulära nätdelar från bl.a. Corsair, EVGA, Seasonic, och inte en (1) av dem har haft en modulär 8-pin kabel till PCIe som haft pigtails i änden mot grafikkortet eftersom den konstruktionen tillhör budgetsegment.

Av vilken anledning skulle grafikkortet behöva 675W? Nej, detta är trams.

Är det typ enbart AX-serien du köpt då eller vad? Mitt HX1200i har kablar med pigtails, menar du att du till alla dina nätagg då fått med en uppsätttning 8 till 8 och en uppsättning 8 til 6?

Tror samma gäller mitt Straight power 11 1000w, dock är ju inget av dem super-premium utan mer bara väldigt rejäla nätagg.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Är det typ enbart AX-serien du köpt då eller vad? Mitt HX1200i har kablar med pigtails, menar du att du till alla dina nätagg då fått med en uppsätttning 8 till 8 och en uppsättning 8 til 6?

Tre AX är det nog i den mixen ja, vill dock påpeka att de var droppen som fick mig att bojkotta Corsair. Men ja, inga pigtails. Har haft ett personligt korståg mot dem sålänge jag kan minnas och skulle aldrig gå med på en sån grej på en nätdel över 1000 kr.

Man kan ju tänka såhär också, om 600W/50A med nuvarande standard ska gå över 32 st stift så känns det inte särskilt rimligt att plötsligt minska ner dem till 12 st. Från 16 stift (2x 8) ner till 12 stycken har jag mycket lättare att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Av vilken anledning skulle grafikkortet behöva 675W? Nej, detta är trams.

Kabel och kontakt är specade att klara 600W. För att denna kontakt ska kunna bli en nu standard måste även PSU kunna leverera 600W den vägen.
Det första grafikkort de förväntas användas till drar "bara" ~400W, i standardutförande utan överklockning.
Fabriksöverklockade tredjepartskort kan ha högre TDP än så, och med egen överklockning behöver man snart över 500W.
Därefter släpper Nvidia (kanske) sitt maxade kort med TDP på 600W...

Jag räknar också med att effektuttaget från moderkortet blir försumbart om matningen går via ett separat kretskort (som antytts i de bilder av kylaren som läcktes i våras).

Permalänk
Medlem

Ang, strömbudget för kortet så vet vi säkert att kortet inte kommer att dra mer än 2 x 8 pin. (eller vad nu nvidia skickar med för adapter.) Vi vet också att nvidia stryper strömbudget ganska hårt från 20xx serien. Så detta ref kort kommer att vara gamla vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Kabel och kontakt är specade att klara 600W. För att denna kontakt ska kunna bli en nu standard måste även PSU kunna leverera 600W den vägen.
Det första grafikkort de förväntas användas till drar "bara" ~400W, i standardutförande utan överklockning.
Fabriksöverklockade tredjepartskort kan ha högre TDP än så, och med egen överklockning behöver man snart över 500W.
Därefter släpper Nvidia (kanske) sitt maxade kort med TDP på 600W...

Jag räknar också med att effektuttaget från moderkortet blir försumbart om matningen går via ett separat kretskort (som antytts i de bilder av kylaren som läcktes i våras).

Självklart så kommer det bli en "standard", det är ju det dom vill.

"Nvidia compatible"
"Supports Nvidia SuperMegaFatPowerConnector (TM)"
"Rated for Nvidia RTX 3000 series"
etc

Nvidia får ju gratis reklam för nånting som dom tvingar PSU tillverkare att trycka in. Dom kommer säkert bara skeppa simpla converters i grafikkorts kartongerna, men PSU tillverkare kommer ju göra nya nätagg också.

Skulle inte förvåna mig om vi nästa år får en 16 pins AMD connector, lol.

Skulle dock inte heller förvåna mig att nån börja fundera på det när dom höll på med engineering samples. 4-6st 8 pin kontakter eller mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Ang, strömbudget för kortet så vet vi säkert att kortet inte kommer att dra mer än 2 x 8 pin. (eller vad nu nvidia skickar med för adapter.) Vi vet också att nvidia stryper strömbudget ganska hårt från 20xx serien. Så detta ref kort kommer att vara gamla vanliga.

Jag har sett läckor med 3x8-pin, men även 2x8-pin är ganska extremt. Det betyder att single-gpu inte klarar sig på 6+8+slot = 300W... luktar dålig tillverkning, kanske backportat till samsung 10nm (”8”) ändå?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

Hur gör man då när standarden inte uppfyller kraven man har? Gillar läget och slutar uppfinna?

Jag välkomnar definitivt att de gör ett kontaktstycke, det kommer innebär mindre kabeltrassel på sikt, och om man ska titta på hur deras bidrag till teknikutvecklingen sett ut i närtid (med t.ex. DirectX Ray Tracing) så är det nog mer troligt att detta blir standarden i framtiden.

Om du tänker på hur nätdelar har förändrats över de senaste tio åren så är detta ett jämförelsevis bagatellartat besvär. I början var det t.ex. många icke-modulära nätdelar hade bara två 6-pin fast monterade, så även om man fick en adapterkabel så var man körd om grafikkortet behövde 6+8-pin. Här är det frågan om att konvertera två 8-pin som man ändå hade behövt från början, så det blir rimligen inte samma bekymmer.

Man lobbar för en ny kontakt till de organ som styr detta, PCI-SIG, där NVidia såklart är medlem. Jag gissar på att de dessutom har en del tyngd bakom sig i ett forum som det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har sett läckor med 3x8-pin, men även 2x8-pin är ganska extremt. Det betyder att single-gpu inte klarar sig på 6+8+slot = 300W... luktar dålig tillverkning, kanske backportat till samsung 10nm (”8”) ändå?

mja, det är ju dubbelmacka trots allt. verkar ju naturligt att 2 kretsar kan dra mer än en krets. Vi får väl se hur det ligger till sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Självklart så kommer det bli en "standard", det är ju det dom vill. ...
Nvidia får ju gratis reklam för nånting som dom tvingar PSU tillverkare att trycka in.

Jag är tveksam till att denna kontakt blir standard på nätaggregaten, särskilt dem som ligger på 600W max eller lägre.

Skrivet av medbor:

... betyder att single-gpu inte klarar sig på 6+8+slot = 300W... luktar dålig tillverkning, kanske backportat till samsung 10nm (”8”) ändå?

Japp, luktar Samsung lång väg men kan eventuellt vara deras "5 nm".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tre AX är det nog i den mixen ja, vill dock påpeka att de var droppen som fick mig att bojkotta Corsair. Men ja, inga pigtails. Har haft ett personligt korståg mot dem sålänge jag kan minnas och skulle aldrig gå med på en sån grej på en nätdel över 1000 kr.

Man kan ju tänka såhär också, om 600W/50A med nuvarande standard ska gå över 32 st stift så känns det inte särskilt rimligt att plötsligt minska ner dem till 12 st. Från 16 stift (2x 8) ner till 12 stycken har jag mycket lättare att köpa.

Är du motsatt av tekniska skäl eller estetiska? Har aldrig haft något stort issue med dem tekniskt, men det är definitivt irriterande och rätt fula. Dock har jag haft en väldigt mängd olika GPU's inklusive många som haft 6-pins så hade förmodligen lyckats bli irriterad oavsett

Ja alltså, nu har jag aldrig haft issue med att dessa kontakter felat eller smält eller något, men känns ju lite udda att mina storleken just i ett fall där man ska dra exceptionellt mycket för en gpu.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Är du motsatt av tekniska skäl eller estetiska? Har aldrig haft något stort issue med dem tekniskt, men det är definitivt irriterande och rätt fula. Dock har jag haft en väldigt mängd olika GPU's inklusive många som haft 6-pins så hade förmodligen lyckats bli irriterad oavsett

Det enda skälet till att de existerar är att någon kommit på att de kan spara några kronor på att bara dra en uppsättning kablar, men de är förstås hiskeligt fula också. Jag kan förstå pigtails på det billigaste nätdelsegmentet, men jag har ingen förståelse för det på helmodulära premiumnätdelar.

Det tekniska problemet uppstår genom att tillverkare snålar in och tar den lägsta kabelarean som går, med spänningsfall och instabilt grafikkort som resultat.

Skrivet av Shiprat:

Ja alltså, nu har jag aldrig haft issue med att dessa kontakter felat eller smält eller något, men känns ju lite udda att mina storleken just i ett fall där man ska dra exceptionellt mycket för en gpu.

När man köper premiumnätdel så betalar man i princip för att få den överdimensionerad. Pigtails funkar ju om kabeln inte är underdimensionerad, men det är väldigt svårt att undersöka som slutkund. När man har betalat uppåt 1000-1500 kr för en nätdel så är det inte orimligt att man slipper pigtails.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB